2019-12-23

W pierwszych trzech kwartałach 2019 r. wartość eksportu produktów mleczarskich z Polski do Chin wyniosła 58 mln EUR i była o ponad połowę większa niż w analogicznym okresie 2018 r.

Udział rynku chińskiego w eksporcie do krajów pozaunijnych zwiększył się z 11,5% w pierwszych III kwartałach 2018 do 13,5% w analogicznym okresie 2019 r.

Najważniejszą, pod względem wartości, grupą produktów wysyłanych do Chin było mleko i śmietana płynne. W okresie styczeń-wrzesień 2019 ich sprzedaż osiągnęła poziom 31,8 mln EUR (55% całkowitej wartości eksportu) co stanowiło 151% wzrost r/r. Zdecydowaną większość (92%) stanowiło mleko UHT przeznaczone na rynek detaliczny. Wolumen sprzedaży tego produktu na rynek chiński wyniósł 59,4 tys. t i był o blisko 200% większy niż w pierwszych trzech kwartałach 2018 r.

Polska, po Niemczech, Nowej Zelandii i Australii, była czwartym największym dostawcą mleka płynnego na rynek Państwa Środka.

W pierwszych trzech kwartałach 2019 r.,  w porównaniu z analogicznym okresem 2018 r., obniżyła się wartość eksportu serwatki, o 6,7% do 16,5 mln EUR z powodu mniejszego wolumenu wywozu (o 22,8%). Wzrost  sprzedaży zaobserwowano natomiast w przypadku mleka w proszku – o 13% do 4,7 tys. t, co przy wyższych cenach produktów skutkowało 39-proc. wzrostem wartości, do 9,1 mln EUR.