2014-10-14

Liczba osób, które aktywowały aplikację IKO na swoich telefonach, przekroczyła 200 tysięcy. Użytkownicy dokonali już 1,2 miliona transakcji, z których ponad połowa to płatności bezgotówkowe w sklepach stacjonarnych i internetowych oraz przelewy.

Spośród 200 tysięcy użytkowników IKO 82 proc. stanowią klienci PKO Banku Polskiego, 12 proc. - klienci Inteligo, zaś 6 proc. to osoby korzystające z portmonetki IKO. Od momentu wdrożenia IKO na rynek, użytkownicy wykonali za pomocą telefonów z IKO 1,2 mln operacji na łączną kwotę ponad 360 milionów złotych. Obecnie każdego dnia wykonują nawet 5-6 tysięcy transakcji IKO (płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych, przelewy, wypłaty z bankomatów). Transakcja IKO jest dziś dokonywana średnio co 20 sekund.

IKO działa na niemal wszystkich telefonach dostępnych na krajowym rynku, a w sierpniu Bank udostępnił klientom nową, znacznie szybszą i wzbogaconą o nowe funkcje wersję aplikacji.

- Po wdrożeniu nowej, szybszej wersji aplikacji IKO obserwujemy wyraźnie zwiększoną liczbę aktywacji nowych użytkowników, transakcyjności, a także znaczący wzrost liczby logowań do IKO. To pokazuje, że Polacy chcą korzystać z płatności mobilnych, a te pozostają nadal dla PKO Banku Polskiego jednym z najważniejszych obszarów rozwoju i inwestycji – mówi Jakub Grzechnik, Dyrektor Centrum Bankowości Mobilnej i Internetowej w PKO Banku Polskim.

Obecnie operacje gotówkowe (czyli wypłata gotówki z bankomatów za pomocą telefonu z IKO) stanowią już tylko ok. 30-40 proc. transakcji dokonywanych każdego dnia, pozostałe 60-70 proc. to transakcje bezgotówkowe, czyli płatności dokonywane telefonem z IKO w sklepach stacjonarnych i internetowych oraz przelewy. Patrząc na ten trend historycznie, widać wyraźną zmianę zachowań klientów IKO w kierunku korzystania z aplikacji do płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych i przelewów na numer telefonu oraz numer rachunku bankowego. Dla porównania: rok temu klienci IKO korzystali z aplikacji głównie do wypłaty gotówki w bankomatach, które stanowiły wówczas 3⁄4 wszystkich transakcji IKO.

W ciągu kilku tygodni od udostępnienia nowej wersji aplikacji, już ponad 50 proc. dotychczasowych użytkowników zaczęło z niej korzystać. Dotychczasowi użytkownicy używający telefonów z systemami iOS, Android i Windows Phone, mogą zaktualizować aplikację w telefonie, pobierając jej nową wersję z odpowiedniego sklepu (App Store, Google Play lub Windows Phone Store). W telefonach z systemami BlackBerry i tych obsługujących język Java konieczne jest usunięcie starej wersji aplikacji, dezaktywacja aplikacji IKO w iPKO/Inteligo, pobranie nowej wersji ze strony www Banku i ponowna aktywacja (w przypadku portmonetki IKO wystarczy usunąć starą wersję aplikacji, pobrać nową i dokonać ponownej aktywacji na telefonie).

Płatności mobilne IKO - rozwiązanie PKO Banku Polskiego łączące funkcje bankowości mobilnej z możliwością dokonywania płatności mobilnych - pojawiły się na rynku w marcu 2013 roku. Od tego czasu udało się zbudować sieć akceptacji IKO obejmującą 70 tysięcy terminali płatniczych eService, ponad 6 tys. bankomatów PKO Banku Polskiego i Euronet oraz 10 tys. sklepów internetowych, co czyni je najpopularniejszym i najbardziej rozwiniętym systemem płatności mobilnych w Polsce. Również sama aplikacja mobilna jest systematycznie rozwijana. Na bazie płatności mobilnych IKO budowany jest, wspólnie z bankami partnerskimi i Krajową Izbą Rozliczeniową, Polski Standard Płatności.

Komentarz wideo eksperta PKO Banku Polskiego

Komentarz audio eksperta PKO Banku Polskiego

***

PKO Bank Polski jest liderem polskiego sektora bankowego. Skonsolidowany zysk netto po I półroczu 2014 roku wyniósł 1658,1 mln zł. PKO Bank Polski uplasował się w ścisłej czołówce, zajmując 3. pozycję w rankingu Jakość na Bank 2013, przygotowanym przez TNS Polska oraz „Puls Biznesu”. Contact Center Banku po raz szósty zwyciężył w cyklicznym badaniu infolinii bankowych, przeprowadzanym przez ARC Rynek i Opinia. Bank kolejny rok z rzędu zwyciężył w rankingu 50 największych banków w Polsce „Miesięcznika Finansowego Bank”. W tegorocznej edycji rankingu zwyciężył w kategorii Banki finansujące nieruchomości, a wśród banków oferujących kredyty konsumenckie Consumer finance zajął 3. miejsce. W XII edycji konkursu Lider Informatyki Instytucji Finansowych 2013 „Gazety Bankowej” PKO Bank Polski SA otrzymał nagrodę w kategorii Bankowość elektroniczna i e-finanse kapituła konkursu przyznała PKO Bankowi Polskiemu za wdrożenie aplikacji IKO. Bank wygrał również w kategorii Systemy back office za wdrożenie Centrum Innowacji. O tytuł Lidera walczyło kilkanaście instytucji finansowych, przede wszystkim z sektora bankowego i ubezpieczeniowego. Kapituła Konkursu VIII Kongresu Gospodarki Elektronicznej nagrodziła PKO Junior w kategorii Projekt Roku. PKO Bank Polski jest również najsilniejszym wizerunkowo bankiem w kraju. Pozostaje najbardziej wartościową marką polskiej bankowości według prestiżowego magazynu „The Banker”, który wycenił wartość marki PKO Banku Polskiego na 1,25 mld dolarów. W Rankingu Najcenniejszych Polskich Marek 2013 „Rzeczpospolitej” marka PKO Banku Polskiego pozostała najcenniejsza w kategorii finanse - jej wartość wyceniono na 3,7 mld złotych. Kapituła Konkursu Liderów Świata Bankowości, organizowanego w ramach Polskiego Kongresu Gospodarczego, przyznała PKO Bankowi Polskiemu nagrody w kategorii Najlepszy Bank oraz Najbardziej Innowacyjny Bank w 2012 roku za nową ofertę Szkolnych Kas Oszczędności. Bank znalazł się w gronie najlepszych pracodawców w rankingach przygotowanych w oparciu o opinie studentów. Wysoką pozycję Banku potwierdzają badania międzynarodowej firmy Universum Global i stowarzyszenia AIESEC, przeprowadzane wśród studentów najlepszych uczelni w kraju. PKO Bank Polski jest także laureatem plebiscytu Złoty Bankier 2013 w kategorii Najlepszy kredyt hipoteczny i Innowacja Finansowa za aplikację IKO.