2013-05-10

Płatności mobilne PKO Banku Polskiego funkcjonują na rynku od dwóch miesięcy. W tym czasie aplikację IKO aktywowało prawie 30 tysięcy klientów, dokonując telefonem transakcji na łączną kwotę 5 mln złotych.

Płatności mobilne PKO Banku Polskiego rozwijają się z tygodnia na tydzień. Dwa miesiące po starcie aplikacja IKO działa już na większości telefonów komórkowych, w tym na urządzeniach starszego typu sprzed ery smartfonów. W całej Polsce płatności IKO są akceptowane w 35 tysiącach terminali płatniczych, w 2700 bankomatów PKO Banku Polskiego, a wkrótce także w bankomatach Euronet. Telefonem z aplikacją IKO można również zapłacić w kilku tysiącach sklepów internetowych.

- Tak szybki rozwój samej aplikacji, a także dynamiczny przyrost klientów korzystających z IKO nie byłby możliwy bez zapewnienia całemu systemowi maksymalnego poziomu bezpieczeństwa. Aplikację IKO stworzyliśmy zgodnie z najwyższymi standardami stosowanymi w technologiach mobilnych, dbając jednocześnie o to, aby korzystanie z niej było proste, wygodne, szybkie i intuicyjne – podkreśla Piotr Alicki, Wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego odpowiedzialny za obszar informatyki i usług.

Klienci korzystający z IKO najczęściej wypłacają telefonem gotówkę z bankomatów, ale popularne są także transakcje w sklepach i przelewy na numer telefonu. Aplikację IKO najczęściej aktywują posiadacze rachunków z oferty podstawowej: PKO Konta za Zero, PKO Konta bez Granic oraz Superkonta Oszczędnego (łącznie 57%). 21,5% wszystkich użytkowników aplikacji IKO to uczniowie i studenci (posiadacze PKO Konta Pierwszego, Superkonta Graffiti, PKO Konta dla Młodych i Superkonta Student). Transakcji z IKO dokonują również klienci bankowości osobistej i prywatnej (21%).

Klienci PKO Banku Polskiego korzystają z IKO, dokonując zarówno mikropłatności, jak również transakcji na wyższe kwoty. Najwyższa kwota wypłacona w bankomacie za pomocą kodu IKO to 4 000 złotych, zaś średnia wartość przelewu na telefon wynosi prawie 120 złotych. Modele telefonów, na których IKO jest najczęściej aktywowane, to iPhone, Samsung Galaxy S III, Samsung Galaxy S II oraz Sony Xperia J.

Korzystanie z aplikacji IKO jest całkowicie bezpieczne, ponieważ: 

  • Użytkownik samodzielnie nadaje unikalny kod PIN do aplikacji, który jest niezbędny do uruchomienia IKO, a także potwierdzania niektórych transakcji;
  • Użytkownik aplikacji IKO samodzielnie zarządza poziomem bezpieczeństwa, ustawiając w serwisie internetowym iPKO limity dotyczące liczby i wysokości poszczególnych rodzajów transakcji IKO. Dodatkowo użytkownik może również zdefiniować wysokość kwoty pojedynczej transakcji, do której potwierdzenia na telefonie nie jest wymagany kod PIN;
  • Aplikacja IKO samoczynnie wylogowuje się po kilku minutach, a ponowne skorzystanie z niej wymaga zalogowania nadanym przez użytkownika kodem PIN, co uniemożliwia np. dokonanie nieuprawnionych transakcji przez osoby trzecie;
  • Użytkownik samodzielnie wprowadza kod IKO na terminalu płatniczym, w sklepie internetowym czy w bankomacie, i potwierdza transakcję na telefonie, co dodatkowo podnosi poziom bezpieczeństwa;
  • Krótki 2-minutowy czas ważności kodu gwarantuje bezpieczeństwo transakcji. Dzięki temu zminimalizowane jest zagrożenie, że osoba trzecia dokona na rachunek użytkownika transakcji, przypadkowo wprowadzając kod, który jest aktywny na danym telefonie;
  • Aplikację IKO można w każdej chwili zablokować, korzystając ze wszystkich dostępnych kanałów komunikacji – jest to niezbędne w przypadku zgubienia lub kradzieży telefonu z zainstalowaną aplikacją IKO.

Dla osób, które nie są klientami PKO Banku Polskiego, a chciałyby dokonywać wygodnych i szybkich płatności telefonem, Bank przygotował specjalną ofertę Superkonta z IKO. Konto można założyć przez Internet lub w oddziale. Bank nie pobiera opłaty za obsługę i prowadzenie konta, jeśli klient aktywuje aplikację IKO (a sama aktywacja, a także korzystanie z płatności mobilnych IKO są również darmowe). Klient może wybrać opcję konta bez karty lub z kartą debetową. Więcej informacji o produkcie znajduje się na stronie Banku www.pkobp.pl.

Najnowsze wiadomości na temat płatności mobilnych PKO Banku Polskiego można śledzić na dedykowanym serwisie internetowym iko.pkobp.pl oraz na fanpage’u „Płacę telefonem” na Facebooku http://www.facebook.com/placetelefonem.