2010-12-17

Nagroda im. E. Kwiatkowskiego przyznawana jest co roku za najlepsze publikacje o tematyce ekonomicznej. Laureatem 18. edycji konkursu Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich został Zbigniew Domaszewicz. Dziennikarz został uhonorowany za artykuł o wizjonerach w biznesie XXI wieku „Rekiny i leszcze polskiego netu” (Przekrój 23 lipca 2009 r.). W publikacji autor opisuje początki Internetu w Polsce, a także twórców pierwszych polskich e-biznesów, którzy kilkanaście lat temu podjęli ryzyko rozwinięcia działalności gospodarczej w sieci. Artykuł odkrywa historię powstania bardzo znanych i dużych projektów internetowych - od popularnego portalu Wirtualna Polska, poprzez księgarnię internetową Merlin, aż po mbank i Inteligo – pierwsze internetowe banki w Polsce. Jak podkreślali jurorzy, oprócz opisanej ciekawej i mało znanej historii Sieci w Polsce, autor udowodnił, że warto zaufać intuicji i być wizjonerem w biznesie. Jury, w skład którego weszli przedstawiciele Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, jak również znani publicyści, redaktorzy naczelni i dziennikarze, oprócz nagrody głównej przyznało dodatkowo honorowe wyróżnienie. Otrzymał je Zbigniew Bartuś za artykułu „Dymek nad Polską” (Dziennik Polski 11 czerwca 2010 r.). W tym roku do konkursu o Nagrodę im. Eugeniusza Kwiatkowskiego wpłynęło 30 zgłoszeń. W poprzednich latach nagroda obejmowała publikacje na temat przedsięwzięć gospodarczych, służących realizacji wizji nowoczesnej Polski. Od 2010 roku przyznawana jest za dziennikarstwo ekonomiczne. Eugeniusz Kwiatkowski był wybitną postacią w historii Polski XX wieku. Ekonomista, minister i wicepremier był także autorem szeregu prac ekonomicznych poświęconych analizie gospodarczej Polski. O jego patronacie nad konkursem Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich zdecydowało w 2004 roku. Konkurs SDP dla dziennikarzy prasy, radia, telewizji i Internetu organizowany jest od 1993 r. i wzorowany na amerykańskiej Nagrodzie Pulitzera.

***

PKO Bank Polski jest liderem polskiego sektora bankowego pod względem wyników finansowych. Po 3. kwartale 2010 roku osiągnął zysk netto w wysokości 2,5 mld zł, co stanowiło blisko 29 proc. zysku polskiego sektora bankowego w tym okresie. Z 28-procentowym udziałem w rynku Bank zajmuje także czołowe miejsce w sprzedaży kredytów, oferując oprócz tradycyjnych kredytów hipotecznych również preferencyjne kredyty mieszkaniowe z dopłatą państwa. PKO Bank Polski jest wielokrotnie nagradzany w wielu prestiżowych rankingach. Oferta kredytu hipotecznego, pod względem dostosowania do nietypowych oczekiwań klientów, została uznana za najlepszą na rynku przez porównywarkę finansową Comperia.pl. Bank został również doceniony za elastyczność oferty tych kredytów, które mogą być udzielane na sfinansowanie różnych celów oraz w kategorii najlepszego banku oszczędnościowo-inwestycyjnego. Aż pięć produktów PKO Banku Polskiego: kredyt hipoteczny, kredyt gotówkowy, konto, lokata i karta kredytowa, zostało nagrodzonych przez miesięcznik Reader’s Digest certyfikatami „Produkt Roku 2010” jako najczęściej i najchętniej wybierane przez klientów. Bank jest też m.in. laureatem „Złotego Bankiera” za najlepszy na rynku kredyt hipoteczny, a także zwycięzcą konkursu „Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców” oraz posiadaczem certyfikatu „Firma Przyjazna Klientowi”. Według analiz firmy badawczej MillwardBrown SMG/KRC PKO Bank Polski cieszy się najwyższym zaufaniem spośród badanych instytucji finansowych – 3/4 ankietowanych ufa jego stabilności finansowej. PKO Bank Polski jest również najsilniejszym wizerunkowo bankiem w kraju, o czym świadczy pozycja lidera rankingu „Top Marka” według magazynu Press. Jest także najdroższą marką na polskim rynku bankowym. Specjaliści z magazynu The Banker wycenili jej wartość na miliard dolarów, a w rankingu Rzeczpospolitej „Polskie Marki 2010” jej wartość została określona na 3,6 mld zł.