2011-01-26

Planetarium jest częścią Centrum Nauki Kopernik. Funkcjonować będzie jednak samodzielnie, jako jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. PKO Bank Polski, który wspiera ważne przedsięwzięcia związane z nauką i kulturą, stał się wyłącznym partnerem tak wyczekiwanego, nie tylko przez mieszkańców stolicy, projektu.Dla naszego Banku edukacja najmłodszych jest jednym z priorytetów, stąd m.in. realizowany od lat program Szkolnych Kas Oszczędności. Z pewnością jednak Planetarium będzie doskonałym miejscem do nauki nie tylko dla najmłodszych. Ta inwestycja ma szansę stać się jednym z najważniejszych ośrodków popularyzacji wiedzy – mówi Michał Macierzyński, dyrektor Biura Innowacji PKO Banku Polskiego. Siedziba Planetarium przypomina głaz narzutowy, a w przyszłości, dzięki specjalnej powłoce i oświetleniu, będzie sprawiała wrażenie żarzącego się kamienia. W tej tajemniczej powłoce ukryta jest 16-metrowa kopuła, w której, na półsferycznym ekranie, wyświetlane będą multimedialne pokazy dające wrażenie zanurzenia w prezentowanej rzeczywistości. Przekazanie konkretnej wiedzy to główna misja Planetarium. Wraz z bohaterami wyświetlanych filmów wyruszymy na podbój kosmosu, odbędziemy podróż na statku wraz z Darwinem na Galapagos, zobaczymy dno oceanów, odwiedzimy piramidy Majów i poznamy ich mity. Seanse przeznaczone są dla wszystkich grup wiekowych – od przedszkolaka do seniora. Tematy zostały dobrane tak, by sprawić frajdę dzieciakom podczas niedzielnych poranków, zaintrygować młodzież w czasie nocnych projekcji, ucieszyć miłośników wiedzy, a także, by uzupełnić realizację szkolnej podstawy programowej. Dla najbardziej żądnych wiedzy pokazy popularnonaukowe, nie tylko z astronomii. Wykłady badaczy zajmujących się daną dziedziną wiedzy mogą być ilustrowane animowanymi projekcjami na całym ekranie. Zanurzymy się również w obserwowanym świecie, dzięki zainstalowanemu wewnątrz kopuły planetarium ekranowi sferycznnemu o średnicy około 16m, sięgającemu niemal podłogi. Ekran i widownia Planetarium będą pochylone ku przodowi pod kątem około 17 stopni. Obrazy mają być wyświetlane na całej powierzchni kopuły. Pod koniec stycznia po raz pierwszy drzwi Planetarium zostały otwarte dla dziennikarzy. Podczas konferencji gospodarze zaprezentowali oryginalny konstrukcyjnie budynek oraz w pełni cyfrowy system projekcyjny, dzięki któremu można zobaczyć ponad 20 milionów gwiazd. *** PKO Bank Polski jest liderem polskiego sektora bankowego pod względem wyników finansowych. Po 3. kwartale 2010 roku osiągnął zysk netto w wysokości 2,5 mld zł, co stanowiło blisko 29 proc. zysku polskiego sektora bankowego w tym okresie. Z 28-procentowym udziałem w rynku Bank zajmuje także czołowe miejsce w sprzedaży kredytów, oferując oprócz tradycyjnych kredytów hipotecznych również preferencyjne kredyty mieszkaniowe z dopłatą państwa. PKO Bank Polski jest wielokrotnie nagradzany w wielu prestiżowych rankingach. Oferta kredytu hipotecznego, pod względem dostosowania do nietypowych oczekiwań klientów, została uznana za najlepszą na rynku przez porównywarkę finansową Comperia.pl. Bank został również doceniony za elastyczność oferty tych kredytów, które mogą być udzielane na sfinansowanie różnych celów oraz w kategorii najlepszego banku oszczędnościowo-inwestycyjnego. Aż pięć produktów PKO Banku Polskiego: kredyt hipoteczny, kredyt gotówkowy, konto, lokata i karta kredytowa, zostało nagrodzonych przez miesięcznik Reader’s Digest certyfikatami „Produkt Roku 2010” jako najczęściej i najchętniej wybierane przez klientów. Bank jest też m.in. laureatem „Złotego Bankiera” za najlepszy na rynku kredyt hipoteczny, a także zwycięzcą konkursu „Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców” oraz posiadaczem certyfikatu „Firma Przyjazna Klientowi”. Według analiz firmy badawczej MillwardBrown SMG/KRC PKO Bank Polski cieszy się najwyższym zaufaniem spośród badanych instytucji finansowych – 3/4 ankietowanych ufa jego stabilności finansowej. PKO Bank Polski jest również najsilniejszym wizerunkowo bankiem w kraju, o czym świadczy pozycja lidera rankingu „Top Marka” według magazynu Press. Jest także najdroższą marką na polskim rynku bankowym. Specjaliści z magazynu The Banker wycenili jej wartość na miliard dolarów, a w rankingu Rzeczpospolitej „Polskie Marki 2010” jej wartość została określona na 3,6 mld zł.