2010-12-21

Transakcje bezstykowe stają się coraz bardziej popularne. PKO Bank Polski, który od początku września br. oferuje karty debetowe z nową funkcją płatności zbliżeniowych, wydał ich już ponad milion przyczyniając się do dynamicznego rozwoju tego rynku w Polsce. Do końca 2011 r. w ręku klientów Banku będzie ponad 6,5 mln takich kart. W pierwszej kolejności nowe „debetówki” do rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych, tj. PKO Ekspres, PKO Ekspres Aurum, PKO Ekspres Platinium i PKO Graffiti otrzymują nowi klienci Banku oraz użytkownicy, którym kończy się ważność kart. Wszyscy ci, którzy chcieliby wcześniej otrzymać plastikowy pieniądz z funkcją zbliżeniową, również mają taką możliwość. W każdym przypadku klienci nie ponoszą dodatkowych opłat. Nowa technologia kart z mikroprocesorem i funkcją płatności Visa payWave umożliwia dokonywanie szybkich płatności zbliżeniowych do kwoty 50 zł. Mikroprocesor jest dodatkową technologią dla paska magnetycznego, ale również stanowi zabezpieczenie przed skutkami nieuprawnionych transakcji. Płatność kartą odbywa się poprzez zbliżenie jej do czytnika. Po kilku sekundach transakcja jest już zaakceptowana. Nie ma potrzeby podawania karty sprzedawcy, umieszczania jej w terminalu, wprowadzania numeru PIN lub składania podpisu na wydruku w celu potwierdzenia operacji. Przy transakcjach przekraczających 50 zł konieczne jest natomiast umieszczenie karty w terminalu płatniczym i uzyskanie autoryzacji z Banku, tj. weryfikacji dostępności środków na rachunku w wysokości zapewniającej pokrycie realizowanej operacji oraz potwierdzenie jej numerem PIN. Płatności zbliżeniowe są w pełni bezpieczne. Aby transakcja doszła do skutku musi być spełnionych kilka warunków, m.in. karta aktywuje się tylko na sygnał wysyłany z czytnika jedynie na moment dokonywania konkretnej płatności, musi się więc ona znajdować bardzo blisko niego. Po przyjęciu płatności czytnik od razu dezaktywuje się. Nie ma więc możliwości dokonania "przypadkowej operacji". Ponadto, w ramach dodatkowych zabezpieczeń, dla wybranych losowo płatności wymagana jest co pewien czas ich realizacja standardowa, z wprowadzeniem numeru PIN w celu potwierdzenie operacji przez klienta. - Mamy nadzieję, ze transakcje zbliżeniowe ułatwią naszym Klientom dokonywanie drobnych płatności i dzięki temu będą oni chętniej sięgać po karty niż po gotówkę, szczególnie, iż rośnie liczba miejsc, gdzie możemy zapłacić w ten sposób. W chwili obecnej jest ich już ponad 8 tysięcy - mówi Katarzyna Sosin, dyrektor Centrum Kart Kredytowych i Operacji Kartowych PKO Banku Polskiego. Funkcja płatności zbliżeniowej może być wykorzystywana w punktach handlowych wyposażonych w specjalne terminale płatnicze. Z nowych możliwości skorzystamy m.in. w kinach, kawiarniach, księgarniach, restauracjach czy aptekach, gdzie obok naklejek Visa lub Visa Electron umieszczony jest symbol płatności Visa payWave - antenka. Z funkcji zbliżeniowej kart można także korzystać podczas pobytu za granicą - wyjątek stanowi jedynie karta PKO Graffiti. Należy pamiętać jedynie o różnych limitach pojedynczych operacji w poszczególnych krajach, np. w Czechach jest to 500 koron czeskich, we Francji i na Słowacji 20 euro, we Włoszech 15 euro, a w Wielkiej Brytanii 15 funtów. Jednym z liderów na rynku obsługi czytników do kart zbliżeniowych jest spółka eService należąca do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego.

***

PKO Bank Polski jest liderem polskiego sektora bankowego pod względem wyników finansowych. Po 3. kwartale 2010 roku osiągnął zysk netto w wysokości 2,5 mld zł, co stanowiło blisko 29 proc. zysku polskiego sektora bankowego w tym okresie. Z 28-procentowym udziałem w rynku Bank zajmuje także czołowe miejsce w sprzedaży kredytów, oferując oprócz tradycyjnych kredytów hipotecznych również preferencyjne kredyty mieszkaniowe z dopłatą państwa. PKO Bank Polski jest wielokrotnie nagradzany w wielu prestiżowych rankingach. Oferta kredytu hipotecznego, pod względem dostosowania do nietypowych oczekiwań klientów, została uznana za najlepszą na rynku przez porównywarkę finansową Comperia.pl. Bank został również doceniony za elastyczność oferty tych kredytów, które mogą być udzielane na sfinansowanie różnych celów oraz w kategorii najlepszego banku oszczędnościowo-inwestycyjnego. Aż pięć produktów PKO Banku Polskiego: kredyt hipoteczny, kredyt gotówkowy, konto, lokata i karta kredytowa, zostało nagrodzonych przez miesięcznik Reader’s Digest certyfikatami „Produkt Roku 2010” jako najczęściej i najchętniej wybierane przez klientów. Bank jest też m.in. laureatem „Złotego Bankiera” za najlepszy na rynku kredyt hipoteczny, a także zwycięzcą konkursu „Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców” oraz posiadaczem certyfikatu „Firma Przyjazna Klientowi”. Według analiz firmy badawczej MillwardBrown SMG/KRC PKO Bank Polski cieszy się najwyższym zaufaniem spośród badanych instytucji finansowych – 3/4 ankietowanych ufa jego stabilności finansowej. PKO Bank Polski jest również najsilniejszym wizerunkowo bankiem w kraju, o czym świadczy pozycja lidera rankingu „Top Marka” według magazynu Press. Jest także najdroższą marką na polskim rynku bankowym. Specjaliści z magazynu The Banker wycenili jej wartość na miliard dolarów, a w rankingu Rzeczpospolitej „Polskie Marki 2010” jej wartość została określona na 3,6 mld zł.