2016-04-28
  • PKO Bank Polski prowadzi szkolenia dla przedsiębiorców na temat cyberbezpieczeństwa. W spotkaniach udział wzięło już kilkaset osób.
  • Eksperci pokazują jak zmniejszać ryzyko ataku w firmie, jak działają oszuści oraz jakie są dobre praktyki poprawiające bezpieczeństwo.
  • Przedsiębiorcy podkreślają, że chcą się edukować się na temat bezpieczeństwa bankowości elektronicznej

Przedsiębiorcy przyznają, że mają problemy z bezpieczeństwem w internecie. W odpowiedzi na duże zainteresowanie tym tematem PKO Bank Polski zorganizował dla nich szkolenia. Spotkania odbyły się we Wrocławiu, Poznaniu, Warszawie i Bydgoszczy. Seminaria prowadzone są pod hasłem „ZAGROŻENIA W SIECI, CZYLI JAK BEZPIECZNIE KORZYSTAĆ Z BANKOWOŚCI INTERNETOWEJ”.

Dla coraz większej grupy firm prowadzenie działalności wiąże się dzisiaj z obecnością w internecie. Jednocześnie rosnącym wyzwaniem jest dla nich utrzymanie bezpieczeństwa. Wyciek informacji, poufnych dokumentów czy danych logowania do serwisów to tylko niektóre problemy, z którymi muszą sobie radzić.  Przedsiębiorcy nie zawsze są w stanie śledzić pojawiające się zagrożenia. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie PKO Bank Polski organizuje dla nich bezpłatne szkolenia.

- Widać rosnące zapotrzebowanie na praktyczną wiedzę, jak się zabezpieczać przed zagrożeniami w sieci. Dotyczy to zarówno klientów indywidualnych, jak i firmowych. Dlatego warto wiedzieć, w jaki sposób działają i jak atakują cyberprzestępcy – mówi Marcin Pułkownik, kierownik Zespołu Bankowości Elektronicznej w PKO Banku Polskim.

Cyberbezpieczeństwo stanowi jeden z filarów strategii banku. Na spotkaniu poruszane są zagadnienia interesujące przedsiębiorców, w tym omawiane są przykłady dobrych i złych praktyk.

- Problemy w firmach związane z bezpieczeństwem są najczęściej skutkiem niewystarczającej ostrożności i niedostatecznej wiedzy na temat aktualnych zagrożeń. Przedsiębiorcy często nieświadomie udostępniają informacje, które oszuści mogą wykorzystać do przeprowadzenia wiarygodnego ataku. Dlatego pokazujemy, jak działają współcześni włamywacze i na co należy zwracać uwagę pracując przed komputerem podpiętym do internetu, nie tylko podczas korzystania z bankowości online - mówi współprowadzący szkolenie Piotr Konieczny, Chief Information Security Officer z niebezpiecznik.pl.

Szkolenia to jedno z wielu działań prowadzonych na rzecz cyberbezpieczeństwa. PKO Bank Polski bierze udział w programie Microsoft Enterprise Customers Cyber Threat Intelligence Program (ECCTIP) i został nagrodzony w konkursie BIG DATA: Think Big CEE, w kategorii Rozwiązanie Roku, za podnoszenie poziomu bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i minimalizowanie zagrożeń, na które klienci mogą być narażeni w sieci. Przed zagrożeniami bank ostrzega klientów w serwisach transakcyjnych, na stronach internetowych, portalu Bankomania.pkobp.pl oraz w przekazywanych przedsiębiorcom materiałach. W związku z dużym zainteresowaniem część spotkania jest poświęcona na omówienie wyłącznie bezpieczeństwa bankowości internetowej.

- Szkolenie poruszało szeroki zakres problemów i zagadnień bezpieczeństwa i ochrony danych oraz prezentowało dobre praktyki zwiększające bezpieczeństwo korzystania z systemów bankowych oraz ochronę i prewencję z tym związaną – mówi Małgorzata Wietrzykowska, Kierownik Sekcji Rozliczeń i Płatności z firmy Action.

- Bardzo istotny był fakt, że tematy omawiane na seminarium były poparte praktycznymi przykładami. Zdobyta wiedza jest niewątpliwie bardzo cenna i przydatna na co dzień – dodaje Magdalena Karasińska, kierownik w dziale finansowym w MPWiK.

PKO Bank Polski obsługuje 430 tys. klientów MŚP i ponad 14 tys. w segmencie korporacyjnym. W kolejnych miesiącach zaplanowane są seminaria również w Białymstoku (25.05), Lublinie (24.06), Katowicach (9.06) i Krakowie (10.06).

Podstawowe zasady bezpieczeństwa:

1. Zawsze sprawdzajmy adres strony logowania, najlepiej wpisujmy go ręcznie lub logujmy się ze strony głównej banku. Nie wchodźmy w linki do bankowości elektronicznej przesyłane nam w mailach.

2. Uważajmy na fałszywe maile od nieznanych nam osób i załączniki – szczególnie dotyczące rzekomych przesyłek, ciekawych artykułów, wezwań do zapłaty. Zawsze sprawdzajmy adres, z którego została przesłana wiadomość, a w przypadku wątpliwości skontaktujmy się telefonicznie z firmą, od której rzekomo pochodzi.

3. Zmieniajmy hasła – zadbajmy o regularną zmianę hasła. Nie powinno być ono również zbyt proste. Nie zapisujmy danych logowania w przeglądarce.

4. Chrońmy dane do logowania – nie przekazujmy ich nawet najbliższym osobom. Jeśli chcemy, aby mogły korzystać z naszego konta możemy ustanowić dla nich w banku stosowne pełnomocnictwo.

5. Nie logujmy się do serwisów bankowości elektronicznej z ogólnodostępnych komputerów, nie korzystajmy też z nieznanych nam, niezabezpieczonych sieci wifi.

6. Aktualizujmy system operacyjny i przeglądarki, z których korzystamy.

7. Korzystajmy z antywirusa.

8. Sprawdzajmy treść SMS-ów autoryzacyjnych – powinna dokładnie zgadzać się z transakcją, którą zlecamy w serwisie.

9. Sprawdzajmy dane przed wysłaniem przelewu – szczególnie numer rachunku.

10. Kupujmy w bezpiecznych sklepach internetowych, a płacąc w sieci kartą korzystajmy z usługi 3D-Secure.