2011-10-07

Akcja Honorowego Krwiodawstwa (BAHK) została zorganizowana przez PKO Bank Polski już po raz czwarty. W tegorocznej edycji zebrano ponad 577 litrów krwi. Partnerem akcji od dwóch lat jest Narodowe Centrum Krwi (NCK). Przedsięwzięcie z roku na rok przyczynia się do poszerzania grona honorowych krwiodawców. W 2009 roku zebrano 35 litrów krwi, a dawców było 96. W tym roku bezcenny dar ofiarowało ponad 1300 osób, które oddały ponad 577 litrów krwi. W sumie do BAHK przystąpiło ponad 2788 osób, a krew oddało łącznie 2037. Łącznie w czterech edycjach zebrano ponad 900 litrów krwi. - Jestem dumny z pracowników naszego Banku, którzy z potrzeby serca zdecydowali się oddać krew. Bardzo im za to dziękuję. Z roku na rok przybywa tych, którzy chcą pomagać innym i to cieszy – mówi Zbigniew Jagiełło, prezes Zarządu PKO Banku Polskiego. W tym roku BAHK prowadzona była w dwóch etapach. 17 czerwca krwiobusy pojawiły się w 12 dużych miastach. Od sierpnia odwiedzały one miejscowości turystyczne, m.in. Mrągowo, Ostródę, Łebę, Zakopane. Na oddanie krwi decydowali się nie tylko pracownicy PKO Banku Polskiego, ale też klienci, którzy z odruchu serca przyłączali się do akcji Banku i chcieli skorzystać z okazji, by pomóc potrzebującym. Zbiórkom krwi towarzyszyły pokazy pierwszej pomocy. Partnerem akcji od dwóch lat jest Narodowe Centrum Krwi (NCK). – Każdego dnia krew jest potrzebna nie tylko ofiarom wypadków, ale również cierpiącym na wiele poważnych chorób. Dzięki honorowym dawcom, bezinteresownie dzielących się lekiem, którego nie można wyprodukować, codziennie udaje się ratować ludzkie zdrowie i życie – mówi Agnieszka Beniuk-Patoła, dyrektor NCK. Sukces BAHK nie byłby możliwy bez wsparcia znanych osób. Do inicjatywy przyłączył się piosenkarz Norbi, były reprezentant kraju w piłce nożnej Tomasz Iwan i Krzysztof Cugowski, lider zespołu Budka Suflera, który był ambasadorem tegorocznej edycji. – Moje zaangażowanie wynika z osobistych doświadczeń. Dwanaście lat temu ciężko zachorowałem. Siedem litrów krwi, które dosłownie wpompowano wtedy we mnie, uchroniło mnie od poważnej operacji, a być może nawet uratowało mi życie – mówi Krzysztof Cugowski. Działania mające na celu popularyzację ideę krwiodawstwa i ratownictwa PKO Bank Polski prowadzi również na Facebooku. Od tego roku funkcjonuje specjalny profil Bankowej Akcji Honorowego Krwiodawstwa (www.facebook.com/Krwiodawstwo), który ma już prawie 15 tys. fanów. Dawcą krwi może być niemal każda zdrowa osoba w wieku od 18 do 65 lat. Dorosły człowiek posiada ok. 5-6 l tego drogocennego płynu. Bez żadnego uszczerbku na zdrowiu mężczyzna może co 8 tygodni oddać 450 ml krwi. Kobieta może być dawcą raz na 12 tygodni. W ciągu kilku godzin organizm uzupełnia ilość krwi, która została oddana, a dawca nie odczuwa żadnych dolegliwości. Procedura związana z oddanie tego cennego daru, zajmuje maksymalnie kilkanaście minut.

***

PKO Bank Polski jest liderem polskiego sektora bankowego. Zgodnie z wyliczeniami firmy Intelace Research, z aktywami na poziomie 42,232 mld euro według stanu na koniec 2010 roku, jest też największym bankiem w Europie Środkowo-Wschodniej. Skonsolidowany zysk netto PKO Banku Polskiego za 1. półrocze 2011 roku wyniósł 1,838 mld zł. Z ponad 25-procentowym udziałem w rynku Bank zajmuje także czołowe miejsce w sprzedaży złotowych kredytów hipotecznych, oferując oprócz tradycyjnych kredytów hipotecznych również preferencyjne kredyty mieszkaniowe z dopłatą państwa. PKO Bank Polski jest regularnie nagradzany w prestiżowych rankingach. Oferta kredytu hipotecznego, pod względem dostosowania do nietypowych oczekiwań klientów, została uznana za najlepszą na rynku przez portal finansowy Comperia.pl. Bank został również doceniony za elastyczność oferty tych kredytów, które mogą być udzielane na sfinansowanie różnych celów oraz w kategorii najlepszego banku oszczędnościowo-inwestycyjnego. Aż pięć produktów PKO Banku Polskiego: kredyt hipoteczny, kredyt gotówkowy, konto, lokata i karta kredytowa, zostało nagrodzonych przez miesięcznik Reader's Digest certyfikatami "Produkt Roku 2010" jako najczęściej i najchętniej wybierane przez klientów. Bank jest też m.in. laureatem "Złotego Bankiera" za najlepszy na rynku kredyt gotówkowy i kredyt dla firm, zwycięzcą konkursu "Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców", posiadaczem certyfikatu "Firma Przyjazna Klientowi" oraz najlepszym bankiem komercyjnym według Warsaw Business Journal. Innowacyjne rozwiązania bankowości korporacyjnej PKO Banku Polskiego zostały nagrodzone w konkursie Europrodukt. Bank otrzymał w ostatniej edycji tego konkursu trzy statuetki w kategorii produkt - za rachunek płacowy i skonsolidowany oraz rachunek escrow. Nowoczesne rozwiązania technologiczne wdrażane przez Bank zostały z kolei docenione przez Gazetę Bankową, która przyznała mu tytuł "Bankowego Lidera Informatyki Instytucji Finansowych 2010". Według analiz firmy badawczej MillwardBrown SMG/KRC PKO Bank Polski cieszy się najwyższym zaufaniem spośród badanych instytucji finansowych działających w Polsce - 3/4 ankietowanych ufa jego stabilności finansowej. PKO Bank Polski jest również najsilniejszym wizerunkowo bankiem w kraju, o czym świadczy pozycja lidera rankingu "Top Marka" według magazynu Press. Jest także najdroższą marką na polskim rynku bankowym. Specjaliści z magazynu The Banker wycenili jej wartość na półtora miliarda dolarów, a w rankingu Rzeczpospolitej "Polskie Marki 2010" jej wartość została określona na 3,6 mld zł.