(ur. 1959 r.)

Jest absolwentem Instytutu Wychowania Artystycznego w Lublinie. Dyplom z malarstwa w pracowni prof. Mariana Stelmasika obronił w 1983 roku. Pracuje na Wydziale Artystycznym UMSC, obecnie jako kierownik Zakładu Intermediów i Rysunku. Od 1985 roku wspólnie z Anną Nawrot prowadzi Galerię Białą w Lublinie, a od 1996 roku - Młode Forum Sztuki - program edukacyjny galerii skierowany do studentów Wydziału Artystycznego UMCS.

Artysta początkowo związany był z nurtem performance, ale w swojej twórczości sięgał do różnorodnych form wypowiedzi. Najbardziej konsekwentnie posługuje się formułą instalacji, przy użyciu nietrwałych, kruchych, naturalnych substancji (mąki z wodą, jajkiem, jedwabną nicią), a także przedmiotów oklejanych drobinami ciasta. „W swoich pracach akcentuje procesualny, nietrwały charakter działania artystycznego – stwierdza Marcin Lachowski - kojarzy prostotę materiału z tradycyjną symboliką (komunia, transsubstancja), a zarazem bardzo prywatnym, konsekwentnym „stylem” „oznaczania rzeczywistości”, ujawniającym dwa bieguny: totalności wizji artystycznej i „minimalistycznej” ingerencji artysty w świat zastany.”

W swoim dorobku ma liczne wystawy indywidualne m.in. w Galerii AT w Poznaniu (1996), Labirynt 2 w Lublinie (1999), Galerii Miejskiej w Bańskiej Bystrzycy (2003) oraz udział w wystawach zbiorowych m.in. "Biała sztuka" w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu (1999), "Utopia i wizja" w Galerii Zachęta w Warszawie (2000), "Zanurzenie" w Centrum Sztuki Współczesnej w Kijowie (2004).

Jerzy Onuch o twórczości artysty napisał:  „Instalacje Gryki to skrupulatnie rozwieszone na ścianach fotografie, video monitory pokazujące dokumentalny, wielogodzinny zapis, wreszcie katalogowa szafka, niewielki stół i maleńki taboret: wszystkie zewnętrzne atrybuty idei, której Gryka poświęcił ostatnie lata życia i twórczości. Kilka lat temu Jan Gryka zredukował swój „materiał artystyczny” do dwóch nasyconych symboliką elementów: wody i mąki. Mieszając je stworzył trzeci, archetypowy materiał - ciasto, nośnik głęboko w nas zakodowanych znaczeń - chleba, prosfory, ale w tym wypadku także przedmiot twórczych manipulacji. Gryka stworzył prywatną mitologię artystyczną rozrastającą się, wciągającą coraz to nowych jej świadków i uczestników. Każdy może się stać właścicielem „drobinki” ciasta ze wszystkimi zakodowanymi w niej znaczeniami; każdy; z obdarowanych może zostać współwłaścicielem ofiarowanej przez Grykę mitologicznej przestrzeni".

Wystawy indywidualne
Wystawy zbiorowe
Drukuj