Tomasz Tatarczyk

Opis pracy

Praca należy do charakterystycznego dla artysty zespołu przedstawień psa Cygana, wiernego towarzysza malarza, który mieszkał z nim w nadwiślańskiej wsi w Męcimierzu koło Kazimierza nad Wisłą. Historia brodzącego w wodzie lub pływającego w rzece psa stała się długim, niepokoją­cym, anegdotycznym cyklem. Samotny pies zmagający się z różnymi przygodami, niekiedy wciągany przez nurt rzeki, niekiedy biegający wesoło z postawionym do góry ogo­nem, niekiedy czujnie nasłuchujący, interpretowany był przez krytyków jako alegoria ludzkiego losu. Ten pies to jak­by sam artysta, który żył zestrojony z otaczającą przyrodą, fauną i florą, pogodzony ze światem. Cały cyklu spaja cha­rakterystyczna, oszczędna, monochromatyczna kolorystyka zamykająca się w czerni i bieli oraz różnych jej odcieniach. Równocześnie zwraca umowę chropowata faktura, zaska­kująca różnorodnością. Prace te charakteryzuje ascetyzm i minimalizm w sposobie zakomponowania. Jedynym ele­mentem obrazu jest stojąca na samym środku sylwetka psa i jego cień odbijający się w wodzie. Malarz operował pustą powierzchnią wywołując efekt ciszy i spokoju. Widz musi domyślić się, że wielka, biała powierzchnia to tafla wody, a zarys czarnej postaci jest psem. Ten sposób zakompono­wania nawiązuje do sztuki Dalekiego Wchodu, zwłaszcza Japońskiej.

Biogram Artysty
Drukuj