Karol Broniatowski

Opis obiektu

Odlana w brązie rzeźba podejmuje charakterystyczny dla artysty wątek kroczącej postaci. Postać ujęta jest w rozwibrowanej, impresjonistycznej formie, wywodzącej się w tradycji sztuki europejskiej od Augusta Rodina. Model, na podstawie którego odlano rzeźbę, urodził się plastycznie w rękach formującego bryłę artysty i wyraźnie rzeźbiarz chce zwrócić naszą uwagę na ten element „budowania" czy też „rodzenia się” dzieła. Materia, z której rodzi się trójwymiarowa forma, zdaje się żywa, wydaje się pulsować niczym lawa. To także podkreślenie materiału - stopu metali, który miał przecież kiedyś płynną formę. Forma rzeźby zdaje się odwoływać do tego stanu sprzed utwardzenia się materiału. Postać ukazana jest tak ogólnie i tak syntetycznie, że miejscami staje się niemal nierozpoznawalna, i jedynie nogi w rozkroku dają nam do zrozumienia, że to figura. Postać nie ma głowy, a elementy tułowiu trudne są do rozpoznania. Jedynie tytuł „Minotuar" każe nam odwołać się do mitologicznej postaci pół-człowieka, pół-byka zamieszkującego labirynt na Krecie. Ale przekaz rzeźby wydaje się ogólnoludzki i uniwersalny. To mieszkaniec bestiarium zamieszkującego ludzką wyobraźnię. Rzeźba jest drugim z założonych pięciu odlewów.

Historia obiektu:
1997-98 - w pracowni artysty
1998 - zakup do zbiorów CFP, Warszawa

Biogram Artysty
Drukuj