Społeczna odpowiedzialność jest elementem strategii PKO Banku Polskiego, a zrównoważony rozwój częścią jego DNA. Dlatego w codziennej pracy i planach strategicznych łączymy realizację celów biznesowych z działaniami, które odpowiadają na zróżnicowane potrzeby wszystkich grup naszych interesariuszy: klientów, pracowników, partnerów biznesowych, akcjonariuszy oraz lokalnych społeczności.
Zrównoważony rozwój ma dla nas wartość fundamentalną. Od lat angażujemy się w projekty z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, a wiele z nich inicjujemy. Stoimy bowiem na stanowisku, że jedynie godząc cele biznesowe z potrzebami interesariuszy, można – nie tylko w skali pojedynczej firmy, ale i całej gospodarki – sprostać wyzwaniom współczesnego świata. Temu przekonaniu dajemy wyraz na co dzień, od wielu lat, jeszcze zanim CSR stał się jednym z paradygmatów biznesu.
Społeczną odpowiedzialność biznesu realizujemy w wielu obszarach jako zobowiązanie wobec pracowników, rynku, społeczeństwa i środowiska. Mając świadomość wpływu na otoczenie, traktujemy zaufanie społeczne jako kapitał i stale pracujemy nad jego wzmocnieniem. Od blisko 100 lat towarzyszymy Polakom w codziennym życiu, służąc im wsparciem przy podejmowaniu ważnych decyzji życiowych i finansowych. Przejawem naszego społecznego zaangażowania jest także uczestnictwo w istotnych dla Polski projektach inwestycyjnych i cywilizacyjnych. Bank szuka rozwiązań, które pomagają wykorzystywać ogromny potencjał naszego kraju i odpowiadają na stojące przed Polską wyzwania rozwojowe. Jesteśmy silnie zaangażowani w paneuropejski projekt Fundusz Marguerite wspierający inwestycje w nowoczesny transport i energetykę. Dzięki środkom z funduszu i naszemu współfinansowaniu powstały m.in. farmy wiatrowe w Tychowie i Kukini, a Poznań zyskał nowoczesną spalarnię śmieci.
Jesteśmy też jednym z największych pracodawców w Polsce, odpowiedzialnym za rozwój zawodowy ponad 29 tys. osób. Dokładamy starań, by środowisko pracy zapewniało satysfakcję i budowało naturalne zaangażowanie oraz poczucie współuczestnictwa w przynoszących sukcesy działaniach Banku. Realizujemy wiele inicjatyw sprzyjających przyjaznej atmosferze pracy, ułatwiających godzenie jej z życiem prywatnym i wspierających pracowników w trosce o zdrowie, dobre samopoczucie oraz rozwój pozazawodowych pasji.
Nasze podejście do kwestii społecznej odpowiedzialności biznesu i wyznaczone priorytety są spójne z zasadami funkcjonowania PKO Banku Polskiego, jego misją, wartościami i strategią przyjętą na lata 2013–2015. Dążymy do tego, by nasz Bank był „Codziennie najlepszy” także w obszarze społecznego zaangażowania i kontynuujemy zrównoważony rozwój, budując trwałe relacje z interesariuszami.
Dobroczynność jest miarą szacunku dla otoczenia, a w szczególności dla drugiego człowieka. To fundamentalny instrument budowania solidarności społecznej. Taka idea przyświeca działaniom – obchodzącej w tym roku jubileusz pięciolecia działalności – Fundacji PKO Banku Polskiego. Jej aktywności spaja hasło „Dobro procentuje”. Fundacja realizuje wiele inicjatyw na rzecz dobra publicznego m.in. w obszarach edukacji, tradycji, zdrowia, nadziei, kultury, ekologii. Wspomaga rozwój wspólnot i społeczności lokalnych oraz promuje cele społeczne w środowisku bankowym głównie przez budowanie zaangażowania w formie wolontariatu pracowniczego.
Priorytetem Fundacji są strategiczne partnerstwa z doświadczonymi organizacjami społecznymi działającymi w różnych obszarach. Wierzymy, że wsparcie udzielane ogólnopolskim i lokalnym inicjatywom społecznym stanowi motor rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, a jednocześnie pozwala nam na zajęcie pozycji kreatora zmian w trzecim sektorze. Dlatego nasz model działalności dobroczynnej, w odróżnieniu od powszechnej praktyki stosowanej w korporacyjnych organizacjach charytatywnych, nie przewiduje okresowego przyznawania grantów. Aktywnie uczestniczymy w rozwijaniu realizowanych przez naszych partnerów projektów, w które angażujemy środki finansowe, ale także kompetencje, doświadczenie i wiedzę pracowników Banku.
Głównym źródłem finansowania zadań Fundacji jest dotacja od Fundatora (13,4 mln zł). W 2014 roku konto Fundacji zasiliły także zyski wypracowane dzięki klientom, którzy dokonywali bezgotówkowych operacji dwoma kartami typu affinity: „Inteligo z Sercem” wspierającej Program Budowy Polskiego Sztucznego Serca (0,41 mln zł) oraz „Dobro procentuje” (0,89 mln zł). Ponadto Fundacja wykorzystywała część funduszy pochodzących z rezerwy z lat ubiegłych. W 2014 roku na działania programowe Fundacja przeznaczyła ponad 11 mln zł, w tym 8,88 mln zł na projekty strategiczne, 1,26 mln zł na projekty lokalne oraz ponad 0,93 mln zł na projekty indywidualne.
Strategiczne obszary zaangażowania
Fundacja realizuje założenia programowe, działając w sześciu kluczowych obszarach. W ramach każdego z nich współpracuje, zazwyczaj w formie strategicznego partnerstwa, z wybranymi organizacjami non-profit, które znają specyficzne potrzeby swoich beneficjentów i efektywnie działają na rzecz pozytywnych, trwałych zmian.
Wybrane działania kontynuowane i zainicjowane w 2014 roku.
Obszar EDUKACJA
- Wzmocniliśmy współpracę merytoryczną i finansową ze Stowarzyszeniem Siemacha głównie w zakresie rozwijania talentów oraz wspierania programów budowania solidarności społecznej z dziećmi i młodzieżą zagrożonymi wykluczeniem.
- Kontynuowaliśmy współpracę z Klubem Jagiellońskim w ramach projektu Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu polegającego na prowadzeniu w szkołach średnich warsztatów poświęconych polskiemu systemowi parlamentarnemu i samorządowemu.
- Wspieraliśmy działalność Fundacji Edukacji dla Przyszłości w projekcie tłumaczenia na język polski zasobów platformy Khan Academy zapewniającej darmowy dostęp do edukacji online dla wszystkich.
- Rozpoczęliśmy współpracę z Polskim Towarzystwem Ekonomicznym w zakresie wsparcia projektu Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej.
Obszar TRADYCJA
- Wspieraliśmy działalność organizacji zajmujących się wychowaniem dzieci i młodzieży w duchu patriotycznym, takich jak Związek Harcerstwa Polskiego oraz Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej.
- Zapewniliśmy wsparcie Fundacji Wspólnota Pokoleń działającej na rzecz integracji międzypokoleniowej.
- Jesteśmy mecenasem nagrody im. Jana Rodowicza „Anody” przyznawanej przez Muzeum Powstania Warszawskiego ludziom o wzorowej postawie życiowej, angażującym się w pomoc innym.
Obszar ZDROWIE
Zorganizowaliśmy kolejną edycję Bankowej Akcji Honorowego Krwiodawstwa (BAHK), której celem jest ratowanie ludzkiego życia i zdrowia, ale także wychowanie nowego pokolenia honorowych dawców krwi rekrutujących się zarówno spośród pracowników
PKO Banku Polskiego i Grupy Kapitałowej Banku, jak i środowisk wrażliwych społecznie. Wyniki siedmiu lat zbiórek prowadzonych w ramach BAHK są imponujące: liczba uczestników akcji przekroczyła 9 tys. osób. Łącznie przekazaliśmy potrzebującym ponad 4 tys. litrów krwi.
Obszar NADZIEJA
- Kontynuowaliśmy współpracę ze Stowarzyszeniem Pomocy Niepełnosprawnym Kierowcom SPiNKa w realizacji projektu „Mobilność osób niepełnosprawnych”. Dzięki wsparciu Fundacji ponad 140 osób z dysfunkcjami ruchu otrzymało możliwość przygotowania do egzaminu państwowego na prawo jazdy.
- W ramach współpracy ze Stowarzyszeniem Wiosna wsparliśmy system szkoleń wolontariatu 14. Edycji ogólnopolskiej akcji pomocowej „Szlachetna Paczka”. Naszą aktywnością przyczyniliśmy się do rozwoju osobistego i podniesienia kwalifikacji 9,5 tys. wolontariuszy. Idea akcji polega na wybraniu rodziny potrzebującej pomocy i skompletowaniu dla niej konkretnych produktów. Dzięki zaangażowaniu wszystkich uczestników mądre i realne wsparcie otrzymało ponad 19 tysięcy rodzin. Aktywnie i licznie w „Szlachetnej Paczce” brali także udział pracownicy Banku z oddziałów w całym kraju.
Obszar KULTURA
- Wsparliśmy, wspólnie z Fundacją Twórczych Inicjatyw Atut, realizację projektu „Mała Kamienica” – autorskiego programu kulturalno-edukacyjnego Teatru Kamienica w Warszawie. Środki pozwalają poszerzyć ofertę kulturalną dla dzieci, m.in. o kolejne przedstawienia oraz warsztaty edukacyjne.
- Przyczyniliśmy się do organizacji Koncertu Niepodległości 2014 zrealizowanego przez Fundację Dziedzictwa Rzeczpospolitej. Odbywający się w Muzeum Powstania Warszawskiego Koncert jest wyjątkową okazją, by posłuchać piosenek patriotycznych i żołnierskich w całkowicie nowych aranżacjach. Występy artystów młodego pokolenia przeplatały się z historycznymi opowieściami, poezją czy archiwalnymi nagraniami radiowymi.
Obszar EKOLOGIA
Trzeci rok z rzędu współpracowaliśmy ze StowarzyszeniemEkologiczno-Kulturalnym Klub Gaja przyrealizacji projektu edukacyjnego „Zaadoptuj rzekę”.Aktywizuje on Polaków w każdym wieku do działańna rzecz rzek, stawów, jezior i Morza Bałtyckiego.W 2014 roku otoczono opieką 132 rzeki i akwenyw 167 miejscach w Polsce. Od początku programu,dzięki zaangażowaniu ponad 172 tys. Polaków,swoich opiekunów znalazło 688 rzek i akwenóww 1295 miejscach w kraju.
Projekty lokalne i indywidualne
Inicjując i realizując projekty lokalne, koncentrujemy się na działaniach, które przyczyniają się do realnego i trwałego rozwiązania problemów lokalnych społeczności. W proces zmiany angażujemy podmioty prawne działające na danym terenie: organizacje pozarządowe (np. fundacje, stowarzyszenia), jednostki samorządu terytorialnego lub placówki użyteczności publicznej (np. szkoły). W wybranych projektach – jako wolontariusze – uczestniczą pracownicy Banku. W 2014 roku dotacjami w tej kategorii zostało objętych 179 projektów lokalnych z całej Polski.
Wizytówką projektów indywidualnych są zainicjowane przez naszych pracowników charytatywne akcje biegowe „Biegnę dla…”. Dzięki nim, organizowanym w ramach bankowego programu „Biegajmy razem”, możemy pomóc osobom, które potrzebują szczególnego wsparcia. W 2014 roku odbyło się 59 charytatywnych akcji, w których wzięło udział 191 424 biegaczy, w tym 595 pracowników Banku i Grupy Kapitałowej Banku. Fundacja wsparła 60 beneficjentów na łączną kwotę 840 tys. zł.
Fundacja realizuje również własne projekty, w tym coroczne Integracyjne Spotkania Mikołajkowe, w których biorą udział podopieczni placówek opiekuńczo- wychowawczych oraz dzieci naszych pracowników. W 2014 roku w spotkaniach uczestniczyło prawie 7 tys. dzieci z całej Polski.
Wolontariat pracowniczy
Doświadczony, zgrany zespół pracowników, których łączą wspólne wartości, to szansa na zbudowanie silnej kultury wolontariatu pracowniczego. Dlatego jednym z naszych priorytetów jest zachęcanie ludzi na co dzień zatrudnionych w strukturach Banku i Grupy do zaangażowania na rzecz lokalnych społeczności. Obecnie z Fundacją PKO Banku Polskiego współpracuje blisko 900 wolontariuszy. Działalność społeczna pozwala pracownikom osiągać większą satysfakcję z pracy i lepiej rozumieć problemy klientów. Jest także dodatkowym magnesem przyciągającym najlepszych kandydatów do pracy w naszym Banku. W każdym wspieranym przez Fundację projekcie poszukujemy okazji do rozwijania wolontariatu pracowniczego. Większość wspieranych przez nas projektów zakłada nawiązanie współpracy naszych wolontariuszy z lokalnymi organizacjami społecznymi. We wdrażanym obecnie nowym modelu zaangażowania społecznego pracowników wolontariusz obowiązkowo wspiera proces udzielania pomocy.
Skuteczne wsparcie wymaga precyzyjnego określenia najpilniejszych potrzeb lokalnych społeczności oraz możliwości ich zaspokojenia przez zaangażowanie naszych wolontariuszy. W tym celu Fundacja wykorzystuje system informatyczny, który pozwala optymalnie, z uwzględnieniem specyfiki danego regionu, zaplanować działania. Działalność Fundacji PKO Banku Polskiego jest dostrzegana i doceniana przez otoczenie. W 2014 roku otrzymaliśmy dwie nagrody przyznane przez Centrum Projektów Europejskich – Krajowy Ośrodek EFS. „Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu”, projekt strategiczny Fundacji oraz Klubu Jagiellońskiego, uzyskał miano najlepszego partnerstwa społeczno-prywatnego 2014 roku. Wyróżnienie otrzymało partnerstwo Fundacji ze Stowarzyszeniem Siemacha. Organizatorzy podkreślili różnorodność działań Fundacji, w tym działania doraźne oraz systemowe – poprzez aktywne zaangażowanie w partnerstwa z organizacjami społecznymi.
W poszukiwaniu trwałej efektywności i konkurencyjności sięgamy po najlepsze rozwiązania, promując jednocześnie najwyższe standardy zarządzania w polskiej gospodarce. Do oferty regularnie wprowadzamy kolejne produkty oraz modyfikujemy wybrane usługi, dopasowując je do zmieniających się potrzeb klientów i realiów rynkowych. Proponowane nowości wyróżniają się innowacyjnością nie tylko na krajową skalę. Przykładem takiej innowacji, wyznaczającej nowy kierunek w mobilnej bankowości, jest standard płatności mobilnych BLIK, który wystartował 9 lutego 2015 roku. Podstawą standardu stworzonego przez PKO Bank Polski oraz pięć innych banków i Krajową Izbą Rozliczeniową jest nasza autorska aplikacja IKO.
Ostatnie lata przyniosły też rewolucję w obszarze nowoczesnych rozwiązań edukacyjno-finansowych dla dzieci i młodzieży. Nasz Bank, jako jedyny na polskim rynku, przygotował oraz rozwinął kompleksową ofertę bankową i edukacyjną dla dzieci poniżej 13. roku życia i ich rodziców. Atrakcyjna formuła naszego flagowego programu edukacyjnego Szkolne Kasy Oszczędności oraz unikalnej na światową skalę oferty PKO Junior sprawiły, że dziś „bankuje” z nami już ok. 6 proc. Polaków poniżej 13. roku życia. Dzięki ofercie PKO Junior najmłodsi uczą się oszczędzania przez zabawę. Dzieci mogą samodzielnie gromadzić środki, a także, pod kontrolą rodzica, dokonywać przelewów czy doładować telefon komórkowy. Głównymi elementami oferty są rachunek, nowoczesny i przyjazny internetowy serwis internetowy oraz materiały edukacyjne specjalnie przygotowane dla najmłodszych. W 2014 roku ofertę PKO Junior uzupełniły karty przedpłacone, w tym karty z wizerunkami kultowych postaci z kreskówek Cartoon Network, Śmigacz PKO w postaci filcowej żyrafy, a dla starszych – naklejki zbliżeniowe. Dzieci otrzymały również możliwość korzystania z płatności mobilnych IKO.
Inną, unikalną propozycją dla dzieci są prowadzone od 80 lat Szkolne Kasy Oszczędności. Po rewitalizacji w 2012 roku program SKO stał się kompleksową ofertą edukacyjną, na którą składają się serwis internetowy dla uczniów (prawdopodobnie pierwszy na świecie), atrakcyjnie oprocentowane konto oraz materiały edukacyjne. W Szkolnych Kasach Oszczędności na internetowych rachunkach oszczędza blisko 160 tys. uczniów.
Kolejnym krokiem w stronę młodych klientów w 2014 roku było wprowadzenie do oferty PKO Konta dla Młodych (dla osób w wieku 18–26 lat). Studenci zawsze stanowili ważne dla nas grono odbiorców, dlatego od lat oferujemy im preferencyjne kredyty studenckie, a pięciu proc. najlepszych absolwentów umarzamy 20 proc. wysokości kredytu. Z badań wynika, że – w przeciwieństwie do krajów Europy Zachodniej – wciąż niewielki procent Polaków gromadzi pieniądze regularnie i długoterminowo. By zmienić ten niekorzystny stan i zachęcić Polaków do systematycznego oszczędzania, zaproponowaliśmy Program Budowania Kapitału. Produkt ułatwia skuteczne i niemal nieodczuwalne dla domowego budżetu odkładanie pieniędzy na konkretne cele, np. na wakacje czy samochód (Kapitał na Marzenia), i na przyszłość (Kapitał na Emeryturę).
Dużą wagę przywiązujemy do zapewnienia komfortu osobom niepełnosprawnym. Likwidujemy bariery architektoniczne – obecnie 80 proc. oddziałów Banku jest przystosowanych do obsługi klientów niepełnosprawnych. W odpowiedzi na potrzeby osób niewidomych i słabowidzących wyposażyliśmy kolejne bankomaty w moduły audio. Obecnie jest już blisko 1300 takich urządzeń. Również aplikacja IKO, serwis telefoniczny oraz internetowy zostały zaprojektowane z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych. Zapewniamy także indywidualne zasady obsługi, dostosowane do rodzaju i stopnia dysfunkcji klienta. W wymagających tego sytuacjach oferujemy obsługę w wydzielonym komfortowym i bezpiecznym pomieszczeniu. Osoby, które ze względu na stopień niepełnosprawności nie są w stanie samodzielnie złożyć podpisu na dokumentach, mogą skorzystać z opcji odcisku palca.
Specjalne warunki pożyczki na sfinansowanie mobilnych potrzeb przygotowaliśmy dla osób objętych programem „Mobilność osób niepełnosprawnych” realizowanym przez Stowarzyszenie Pomocy Niepełnosprawnym Kierowcom we współpracy z Fundacją PKO Banku Polskiego. Celem takiej formy pomocy jest umożliwienie niepełnosprawnym intensyfikacji aktywności zawodowej i społecznej przez zwiększenie ich mobilności.
Przykładem wsłuchiwania się w potrzeby rynku są m.in. kredyty udzielane w ramach rządowego programu pomocy dla małych i średnich firm z gwarancją de minimis, specjalna oferta dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą(Pakiet Biznes Debiut 18) czy kredyt hipoteczny w ramach programu Mieszkanie dla Młodych. Aktywnego wsparcia Banku mogą oczekiwać także klienci instytucjonalni i jednostki samorządu terytorialnego. Na akcję kredytową składają się przede wszystkim kredyty inwestycyjne będące impulsem do wzrostu gospodarczego kraju i tworzenia nowych miejsc pracy. Jesteśmy też odpowiedzialni za rozwój samorządów. Prowadzimy obsługę rachunków bieżących województwa mazowieckiego oraz jego jednostek budżetowych i wojewódzkich instytucji kultury. Obsługujemy budżety województw: mazowieckiego, wielkopolskiego, zachodniopomorskiego, lubelskiego i kujawsko-pomorskiego, a także wielu różnej wielkości miast.
Mamy świadomość, że przewagę konkurencyjną we współczesnym świecie, w którym produkty mogą być łatwo kopiowane, zapewnia przede wszystkim wyjątkowa jakość obsługi klienta. Monitorujemy ją, prowadząc kwartalne badania Mystery Shopper oraz wykonywane każdego roku badania satysfakcji i lojalności klienta.
Zadowolenie klientów i budowanie z nimi długofalowych relacji należy do naszych najważniejszych celów. Dlatego też, jako jeden z nielicznych podmiotów w polskim sektorze bankowym, powołaliśmy Rzecznika Klientów, który od 1 stycznia 2014 roku jest do dyspozycji klientów. Pełnimy ważną rolę opiniotwórczą na polskim rynku finansowym, angażując się w kluczowe debaty i branżowe konferencje, których uczestnicy mierzą się z wyzwaniami stojącymi przed sektorem bankowym w kraju i Europie. W 2014 roku byliśmy partnerem m.in.: konferencji Warsaw Capital Market Summit 2014 w Warszawie, IV Europejskiego Kongresu Finansowego, VI Kongresu Bankowości Detalicznej, VI Ogólnopolskiego Kongresu Prawa Bankowego, II Polskiego Kongresu Gospodarczego, II Annual Meeting of Central and Eastern Bank Executives.
Chcemy mieć swój udział w budowaniu tak potrzebnego Polsce kapitału społecznego. Dlatego zaangażowanie w rozwój kraju i lokalnych społeczności rozumiemy nie tylko jako wsparcie konkretnych inicjatyw, ale także jako promocję pożądanych postaw wśród klientów i pracowników. W tym kontekście szczególną rolę pełni organizowana od 2009 roku Bankowa Akcja Honorowego Krwiodawstwa (BAHK), która szybko przerodziła się w inicjatywę ogólnopolską. Mamy wiele dowodów na to, że BAHK zachęcił naszych klientów i osoby wrażliwe społecznie do podzielenia się z innymi bezcennym darem – krwią.
Formą propagowania idei pomocy jest także tworzenie produktów „z sercem”. Flagowym przykładem udanego mariażu dobroczynności i bankowości jest specjalna karta płatnicza affinity Inteligo Visa pay- Wave „Dobro procentuje” wydawana we współpracy z Fundacją PKO Banku Polskiego. Dzięki niej możemy pomagać innym na co dzień, nie ponosząc żadnych kosztów. Wystarczy wykorzystywać ją do płatności bezgotówkowych. PKO Bank Polski przekazuje część dochodów z każdej transakcji na wskazany przez właściciela cel. Wystarczy wybrać jeden z czterech obszarów wspieranych przez naszą Fundację: Nadzieja, Edukacja, Ekologia i Zdrowie.
Ważnym obszarem zaangażowania społecznego Banku jest edukacja. Ogromne znaczenie w podejmowanych działaniach mają Szkolne Kasy Oszczędności doceniane nie tylko przez użytkowników, ale także ekspertów i jurorów najważniejszych konkursów branżowych. Do programu należy co trzecia szkoła w Polsce. Blisko 160 tys. dzieci oszczędza w serwisie internetowym SKO. Istotną rolę w kształtowaniu pożądanych postaw oraz integracji lokalnych społeczności pełni platforma Szkolne Blogi oraz cyklicznie organizowane konkursy na najlepsze blogi.
Nieocenioną rolę w edukacji najmłodszych pełni wielokrotnie wyróżniany poradnik ekonomiczny dla dzieci „Brawo Bank” (dodatek do magazynu dla klientów „Bankomania”). W prosty i przystępny sposób dostarcza on najmłodszym wiedzę z zakresu szeroko pojętego oszczędzania i gospodarowania środkami. Dzieci znajdą też wiele interesujących materiałów na portalu Bankomania.
Podejmujemy też współpracę z ośrodkami akademickimi. Jesteśmy partnerem lub współorganizatorem licznych przedsięwzięć skierowanych do środowisk studenckich. Angażujemy się w takie projekty, jak „Akademia Liderów Rynku Kapitałowego” oraz „Grasz o staż”. W ubiegłym roku z programu płatnych staży i praktyk w spółkach naszej Grupy skorzystało prawie 600 młodych ludzi. Najlepszym umożliwiamy rozwój w naszym zespole.
PKO Bank Polski jest instytucją otwartą na osoby młode, zdolne i ambitne. Włącza się w projekty inicjowane przez uczelnie i organizacje studenckie, a także wspiera wydarzenia promujące naukę, popularyzujące zdobywanie wiedzy i pobudzanie kreatywności. Od kilku lat jest partnerem Olimpiady Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym, uznawanej za jedną z najtrudniejszych i najbardziej wymagających. Jej laureaci i finaliści, oprócz nagród finansowych i rzeczowych, mogą liczyć na indeksy niemal wszystkich uniwersytetów w Polsce. Na najlepszych uczestników Olimpiady czekają stypendia ufundowane przez nasz Bank.
Zaangażowaliśmy się także w projekt budowy robota „Hyperion 2”, czyli prototypu łazika marsjańskiego, który wygrał prestiżowe zawody University Rover Challenge 2014 w USA.
Bank wspiera działania edukacyjne mające zachęcać społeczeństwo do świadomego inwestowania w papiery wartościowe. Jesteśmy partnerem programu Akcjonariat Obywatelski zainicjowanego przez Ministerstwo Skarbu Państwa. Organizujemy także spotkania z ekspertami, szkolenia i warsztaty dla aktywnych graczy giełdowych i osób, które dopiero stawiają pierwsze inwestycyjne kroki.
Działalność multikulturalna
Ważną rolę w naszej społecznej aktywności pełnią działania wspierające szeroko rozumianą kulturę i sztukę. Od 2011 roku uczestniczymy w projekcie KinoRP, którego celem jest cyfrowa rekonstrukcja wybranych arcydzieł polskiej kinematografii. Przez trzy lata cyfrowego blasku nabrało kilkadziesiąt filmów, m.in. komedie Stanisława Barei, dzieła Andrzeja Wajdy czy Juliusza Machulskiego. W 2014 roku nową jakość zyskały takie firmy, jak „Mój Nikifor” Krzysztofa Krauzego, „Rezerwat” Łukasza Palkowskiego, „Ubu Król” Piotra Szulkina, „Wesele” Wojciecha Smarzowskiego czy „Zmruż oczy” Andrzeja Jakimowskiego.
Wspieramy Festiwal Filmowy w Gdyni będący jedną z największych imprez filmowych w Polsce. Współpracujemy także z Gdyńską Szkołą Filmową. Jesteśmy mecenasem Muzeum Kinematografii w Łodzi. Z dumą wspieramy organizację najważniejszego w Polsce konkursu dla początkujących scenarzystów Script Pro. Z roku na rok rośnie liczba oraz poziom zgłaszanych do Script Pro prac. Na podstawie nagradzanych lub trafiających do finału scenariuszy powstają wyjątkowe polskie filmy, takie jak „Bogowie”, „Ki” czy „Lęk wysokości”. W 2015 roku Bank został Partnerem Tytularnym Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego PKO Off Camera. Przegląd nowatorskich obrazów z całego świata jest jednym z najważniejszych wydarzeń na filmowej mapie Polski.
Wspierając kulturę, mamy wpływ na formowanie wrażliwości społecznej, narodowej tożsamości, wysublimowanego gustu odbiorcy i kształtowanie jego wyższych potrzeb. Współpracując z Muzeum Narodowym w Warszawie, sponsorowaliśmy m.in. konserwację obrazu Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”. Objęliśmy również patronat nad wystawami kolekcji dzieł sztuki braci Gierymskich oraz – otwartą do 6 września 2015 roku – wystawą „Papież awangardy. Tadeusz Peiper w Hiszpanii, Polsce i Europie” prezentującą artystyczne relacje awangardowej sztuki i literatury początków XX wieku. Jesteśmy także mecenasem Galerii Sztuki Średniowiecznej.
Bank objął mecenatem również projekt „Nowy Poczet Władców Polskich” według profesora Waldemara Świerzego. Wybitny grafik, malarz, plakacista w nowatorski sposób odmalował twarze polskich władców znane z dzieła Jana Matejki. Wcześniej PKO Bank Polski wydał kalendarz z plakatami historycznych postaci autorstwa prof. Świerzego.
Nasze finansowe zaangażowanie pozwala też na poszerzanie programu artystycznego polskich scen, m.in.: Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie, Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi, Teatru Miejskiego im. W. Gombrowicza w Gdyni, Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie.
Jako mecenas strategiczny współpracujemy z Filharmonią Narodową w Warszawie. Wspieramy także działania Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Filharmonii Łódzkiej, Opery na Zamku w Szczecinie i Opery Nova w Bydgoszczy, która każdego roku organizuje
Bydgoski Festiwal Operowy. W roku 2014 zostaliśmy mecenasem Narodowego Forum Muzyki (NMF) powstałego z połączenia Filharmonii Wrocławskiej i Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans. Dzięki tej fuzji, misja propagowania dzieł Witolda Lutosławskiego, patrona NFM, zyskała nowy wymiar i zasięg. Jesienią 2015 roku swoje podwoje otworzyła nowoczesna sala koncertowa.
W roku 2014 ważnym wydarzeniem w świecie muzyki był akt ofiarowania Polskiemu Radiu kolekcji Jana Webera. Przekazany przez Fundację PKO Banku Polskiego bogaty zbiór liczył kilkanaście tysięcy płyt, nut, partytur znanego muzykologa i popularyzatora muzyki klasycznej, na którego audycjach radiowych wychowało się wiele pokoleń Polaków.
Biegowa inspiracja
Od lat wspieramy imprezy masowe, przede wszystkim biegowe. Duże zainteresowanie tą dyscypliną przyczyniło się do zainicjowania w 2013 roku autorskiego programu „PKO Bank Polski. Biegajmy razem”. Z badań wynika, że bieganie to dyscyplina sportu, którą Polacy obecnie uprawiają najchętniej – w ciągu roku jej popularność wzrosła o 10 proc. Raport „Polska Biega: Narodowy Spis Biegaczy” z 2014 roku pokazał, że jesteśmy świadkami prawdziwego biegowego boomu.
Aż 45 proc. osób przyznało, że uprawia ten sport od roku lub krócej. Biegają też pracownicy PKO Banku Polskiego – nasza sekcja biegowa liczy blisko 400 członków, czyli niemal ośmiokrotnie więcej niż w 2009 roku.
Akcja biegowa to propozycja i zachęta do tego, aby biegać razem niezależnie od wieku oraz stopnia zaawansowania. W ramach programu „Biegajmy razem” w 2014 roku wsparliśmy ponad 60 imprez biegowych w Polsce, w tym warszawski cykl organizowany pod hasłem „Zabiegaj o pamięć” (Bieg Konstytucji 3 Maja, Bieg Powstania Warszawskiego i Bieg Niepodległości), Biegnij Warszawo z PKO Bankiem Polskim, Bieg Westerplatte oraz maratony w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Poznaniu.
Choć bieganie nie jest trudnym sportem, uważamy, że należy się do niego przygotowywać i ćwiczyć pod okiem profesjonalistów. Dlatego też wspieramy projekt BiegamBoLubię. Dzięki niemu na ponad 80 stadionach w całej Polsce od marca do listopada odbywają się sobotnie treningi, podczas których profesjonalni trenerzy udzielają bezpłatnych porad. Akcję popularyzuje cykliczna audycja w III Programie Polskiego Radia.
Bieg po zdrowie i życie – tak najkrócej można ująć ideę wyjątkowego projektu charytatywnego „biegnę dla…”, towarzyszącego sponsorowanym przez Bank wydarzeniom biegowym. Wysiłek zawodników w koszulkach opatrzonych specjalną kartką „biegnę dla…” przeliczany jest na konkretne wsparcie finansowe udzielane przez naszą Fundację na wskazany cel. Dołączyć może każdy. Od 2013 roku Bank zorganizował 137 charytatywnych akcji biegowych, w których uczestniczyło ok. 50 tys. osób. Dzięki ich zaangażowaniu Fundacja PKO Banku Polskiego przekazała beneficjentom ponad 2 mln zł. W 2015 roku odbyło się już 50 takich akcji, a Fundacja wypłaciła darowiznę w wysokości ok. 760 tys. zł dla osób potrzebujących wsparcia, zarówno dzieci, jak i dorosłych.
W tym roku Bank zorganizował także ogólnopolską sztafetę charytatywną w 12 miastach – PKO Bieg Charytatywny. W sumie 733 ekipy wybiegały 26720 okrążeń, a Fundacja PKO Banku Polskiego przekazała ponad 600 tys. zł na posiłki dla najbardziej potrzebujących dzieci w regionach, w których odbyły się sztafety.
Kluczową kwestią w prowadzeniu biznesu w odpowiedzialnysposób jest transparentna i spójna komunikacjaze wszystkimi grupami interesariuszy, któraprzyczynia się do lepszego zrozumienia instytucjii większej przejrzystości jej działań. Realizując to założenie,
stawiamy na innowacyjne rozwiązania. Tworząc i konsekwentnie rozbudowując nowoczesne platformy komunikacji wewnętrznej oraz zewnętrznej, zwiększamy dynamikę oraz efektywność procesów komunikacyjnych, a także właściwie akcentujemy naszą pozycję lidera polskiej bankowości. Strategia komunikowania się PKO Banku Polskiego z rynkiem opiera się na trzech filarach: informujemy szybko, merytorycznie i w atrakcyjny sposób. Wykorzystujemy do tego celu szerokie spektrum narzędzi, m.in.: stronę internetową PKO Banku Polskiego z Centrum Prasowym, media społecznościowe, materiały reklamowe, raporty i wydawnictwa własne.
Organizujemy konferencje i spotkania prasowe, a dzięki transmisjom online dziennikarze, klienci, inwestorzy i pracownicy mogą w nich uczestniczyć na żywo. W Centrum Prasowym znajdują się nie tylko bieżące informacje o Banku, najnowsze spoty reklamowe, ale również wypowiedzi bankowych ekspertów nagrywane we własnym studiu telewizyjnym. Średnio w miesiącu w mediach, m.in. w telewizji, radiu, prasie, na portalach internetowych oraz na forach, blogach i w serwisach społecznościowych, ukazuje się kilka tysięcy informacji na temat naszego Banku.
Komunikację wewnętrzną Banku cechuje innowacyjność, komplementarność oraz dostosowanie do oczekiwań i preferencji odbiorców. Sukcesywnie wprowadzamy nowatorskie rozwiązania i stawiamy na ciągłe ich doskonalenie. Narzędziem pierwszego wyboru pracowników Banku jest „Intra”, czyli wielofunkcyjny serwis intranetowy mający wszelkie zalety globalnej sieci. Stanowi on profesjonalne narzędzie komunikacji i wsparcia procesów biznesowych. Istotnym i najważniejszym instrumentem sprzedażowym dla każdego z blisko 15 tys. doradców Banku jest Portal Sprzedażowy, czyli nowoczesna platforma zintegrowana z innymi serwisami wspierającymi codzienną pracę doradców: Helpdeskiem merytorycznym, Bazą wiedzy o produktach bankowych oraz portalem edukacyjnym: www.bankomania.pkobp.pl. Dużym zainteresowaniem pracowników cieszy się także newsletter „Bądź na bieżąco” informujący o najważniejszych decyzjach i istotnych wydarzeniach z życia Banku.
Stawiamy na wszechstronne wykorzystanie nowych technologii w komunikacji z interesariuszami zewnętrznymi. Mamy świadomość, że w erze mobilnego Internetu treść podąża za czytelnikiem, gdziekolwiek się on znajduje. Jak wynika z badania GUS z 2014 roku „Społeczeństwo informacyjne w Polsce”, w 2014 roku ponad 50 proc. społeczeństwa korzystało z Internetu w celu poszukiwania informacji o towarach i usługach. O ponad 20 proc. wzrosło również zainteresowanie czytaniem online oraz pobieraniem plików z gazetami i czasopismami. To kolejne potwierdzenie słuszności decyzji o stworzeniu w 2013 roku konsumenckiego portalu edukacyjnego www.bankomania.pkobp.pl. Adresowany do każdego czytelnika portal stanowi nowoczesny i praktyczny przewodnik po świecie finansów.
W 2014 roku Bankomania przekształciła się w kompleksowy poradnikowo-edukacyjny portal komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, na który składają się:
- ogólnodostępna (użytkowa, dla wszystkich) część poradnikowa;
- specjalistyczna platforma komunikacji wewnętrznej
Banku – wewnętrzny serwis e-Nasz Bank, dedykowany wyłącznie pracownikom. Jest on dla nich ważnym narzędziem pozyskiwania wiedzy, wymiany doświadczeń oraz realizacji celów, w tym sprzedażowych. Uzupełnieniem kompleksowego przekazu portalu są także wydawnictwa drukowane – „Bankomania” (kwartalnik dla klientów Banku) oraz „Nasz Bank” (magazyn dla pracowników).
Nie zapominamy o najmłodszych: z myślą o nich powstał „Brawo Bank” będący dodatkiem do kwartalnika „Bankomania”. Magazyn kierowany do dzieci w wieku od 5 do 9 lat dwukrotnie został nagrodzony w konkursie „Szpalty roku”. Zarówno „Bankomania”, jak i „Brawo Bank” są dostępne także w wersji na tablety i smartfony. Mobilne wydania zawierają więcej informacji niż artykuły w magazynach drukowanych – dodatkowe materiały wideo, galerie zdjęć czy audycje radiowe.
Wykorzystujemy także możliwości mediów społecznościowych, poprzez które komunikujemy się z naszymi interesariuszami. Słuchamy ich głosów, informujemy, inspirujemy i wspieramy. Jesteśmy aktywni m.in. na Facebooku, Twitterze, YouTubie, Instagramie i portalu NK. Do Banku należy prężnie działający serwis promujący oszczędzanie wśród uczniów szkół podstawowych i gimnazjów: www.szkolneblogi.pl.
Choć bezpośredni wpływ PKO Banku Polskiego na zanieczyszczenie środowiska naturalnego jest stosunkowo niewielki, od lat podejmujemy inicjatywy służące ochronie ekosystemu. Ograniczając ryzyko środowiskowe, poprawiamy poziom istniejących standardów oraz wprowadzamy nowe wewnętrzne standardy. W ramach projektu „eko biura” realizujemy m.in. programy optymalizacji wydruków i redukcji zużycia papieru, oszczędzania energii elektrycznej, recyklingu zużytego sprzętu komputerowego i telefonów komórkowych, zbiórki makulatury, baterii i tonerów oraz digitalizacji dokumentów.
Naszą ambicją jest również wpływanie na postawy ekologiczne klientów. Realizujemy to m.in. poprzez akcje informacyjne i edukacyjne, a także kredytowanie proekologicznych projektów infrastrukturalnych oraz zachęcanie klientów do rezygnacji z papierowych wyciągów operacji bankowych.