2008-12-10 12:59

PKO BP po raz kolejny wygrał ranking „Rzeczpospolitej” najmocniejszych marek branży finansowej. Pozycję tę utrzymuje już od trzech lat. W kategorii najcenniejszych marek w Polsce PKO BP zajmuje drugie miejsce. Markę Banku wyceniono na kwotę 2,3 mld zł. Wartość marki PKO BP w stosunku do ubiegłego roku wzrosła o 55 proc.

W rankingu „Rzeczpospolitej” marki były oceniane w 11 kategoriach: finanse, produkty spożywcze, napoje bezalkoholowe, napoje alkoholowe, słodycze i lody, produkty niespożywcze, odzież i obuwie, kosmetyki i higiena, media, telekomunikacja oraz handel i usługi. Podstawowym kryterium selekcji marek była polskość, rozumiana jako miejsce powstania. PKO BP po raz kolejny zwyciężył w rankingu najmocniejszych marek wśród firm finansowych, dystansując marki ING i PZU. Wskaźnik „moc marki” PKO BP został wyliczony na 531, z kolei ING na 483, a PZU na 467. Do wzmocnienia marki PKO BP przyczyniają się: wielkość jego sieci, liczba rachunków i wydanych kart kredytowych, prowadzone kampanie reklamowe. Marka PKO BP ma mocną pozycję nie tylko wśród klientów detalicznych. Według Centrum Badań Marketingowych Indicator to nasz Bank jest najczęściej wskazywanym bankiem o znaczeniu strategicznym wśród dużych firm. W badaniu dotyczącym ogólnej rozpoznawalności banków wśród menedżerów na pierwszym miejscu wymieniono właśnie PKO BP (wskazało go 85,1 proc. przedstawicieli dużych firm oraz 57,4 proc. największych). Z kolei w rankingu najcenniejszych marek PKO BP znalazł się na drugim miejscu, tuż za PKN Orlen. Wartość marki koncernu paliwowego wyliczono na prawie 2,87 mld zł, a wartość PKO BP na blisko 2,28 mld zł. Ranking najcenniejszych polskich marek przygotowywany jest od czterech lat. W tym czasie łączna wartość wycenianych w nim marek zwiększyła się ponad dwukrotnie. W obecnej, piątej edycji, wartość 330 najcenniejszych polskich marek przekroczyła 50 mld zł.

Marka to zespół wartości reprezentowany przez produkty, usługi lub firmę w połączeniu z zestawem symboli słownych i wizualnych. Silna marka wzbudza zaufanie do firmowanych przez nią produktów i usług, podwyższa wartość tych produktów i usług, przesądza o preferencjach konsumentów, pozwala nawiązać więź emocjonalną z konsumentami, zapewnia wyróżnianie się na tle konkurencji, a w dłuższej perspektywie pozwala uzyskać dominację na rynku. W rezultacie podnosi wartość firmy. W Polsce dopiero od kilku lat wycenia się wartość marek.