Spoofing, czyli telefoniczne oszustwo

Jak przebiega spoofing?

  • Numer telefonu, z którego dzwonią oszuści może wyświetlać się jako prawidłowy numer telefonu firmy lub instytucji
  • Oszuści mogą prosić np. o podanie loginu i hasła do bankowości internetowej, a potem o kod SMS, żeby wejść na Twoje konto i wykonać z niego przelew
  • Oszuści nakłaniają przez telefon do zainstalowania dodatkowego oprogramowania lub aplikacji
  • Oszust nie będzie chciał zweryfikować swojej tożsamości

Powód prośby o podanie poufnych danych może być różny, np. awaria systemów, prowadzone przez policję śledztwo czy zagrożenie utraty pieniędzy.

Pamiętaj! Pracownik banku nigdy nie poprosi Cię o dane karty płatniczej oraz jej PIN, o login i hasło do bankowości elektronicznej, pełny numer PESEL czy kod BLIK. Nie będzie też namawiał do instalacji dodatkowego oprogramowania.