2022.01.01

PKO Bank Polski wydłużył do 31.12.2022 r. termin stosowania udogodnień dla Klientów posiadających kredyty i pożyczki hipoteczne w CHF.

2021.07.01

PKO Bank Polski wydłużył do 31.12.2021 r. termin stosowania udogodnień dla Klientów posiadających kredyty i pożyczki hipoteczne w CHF.

2019.12.27

PKO Bank Polski ponownie wydłużył termin stosowania udogodnień dla Klientów posiadających kredyty i pożyczki hipoteczne w CHF. Dotychczas stosowane udogodnienia obowiązują do dnia 31 grudnia 2020r.  Szczegółowe informacje znajdują się poniżej.

2017.07.01

PKO Bank Polski po raz kolejny wydłużył termin stosowania udogodnień dla Klientów posiadających kredyty i pożyczki hipoteczne w CHF. Dotychczas stosowane udogodnienia (opisane poniżej) obowiązują do dnia 31 grudnia 2017 r.

2016.12.28

PKO Bank Polski wydłuża termin stosowania udogodnień dla Klientów posiadających kredyty i pożyczki hipoteczne w CHF

PKO Bank Polski wydłużył termin stosowania udogodnień dla Klientów posiadających kredyty i pożyczki hipoteczne w CHF do dnia 30 czerwca 2017 r.

PKO Bank Polski stosuje 1 proc. spread dla spłat kredytów w CHF(dokonywanych wyłącznie z rachunku ROR albo rachunku technicznego prowadzonych w PLN). Ponadto, w przypadku kredytów i pożyczek hipotecznych w CHF, PKO Bank Polski odstępuje od pobierania opłaty za wydłużenie okresu kredytowania, jak również umożliwia Kredytobiorcom bezprowizyjną zamianę waluty kredytu lub pożyczki z CHF na PLN po kursie średnim NBP. Bank zwraca także Klientom część raty kapitałowej w przypadku, gdy ujemna stawka bazowa przekroczy marżę.

Bank nadal odstępuje od żądania nowego zabezpieczenia oraz ubezpieczenia kredytu lub pożyczki w CHF wobec Kredytobiorców i Pożyczkobiorców terminowo spłacających raty.

PKO Bank Polski wspiera Klientów znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej, oferując również rozwiązania polegające na wydłużeniu okresu kredytowania, umożliwieniu skorzystania z wakacji kredytowych bez konieczności aneksowania umowy oraz spłatę kredytu w CHF.

Klientów, którzy przewidują problemy w terminowej spłacie kredytu lub pożyczki w CHF, Bank zachęca do bezpośredniego skontaktowania się z doradcą w oddziale Banku.

Dodatkowo Bank udostępnia swoim Klientom możliwość wnioskowania o zmianę zabezpieczenia kredytu udzielonego w CHF w celu umożliwienia sprzedaży nieruchomości zabezpieczonej hipoteką i ustanowienia hipoteki na nowo nabywanej nieruchomości.

 

2016.07.01

PKO Bank Polski po raz kolejny wydłuża termin stosowania udogodnień dla klientów posiadających kredyty i pożyczki hipoteczne w CHF

W celu ograniczenia negatywnych skutków wynikających ze zmiany kursu waluty CHF PKO Bank Polski wydłużył termin stosowania udogodnień dla klientów posiadających kredyty i pożyczki hipoteczne w CHF do 31 grudnia 2016 r.

Bank nadal stosuje 1 proc. spread dla spłat kredytów w CHF (dokonywanych wyłącznie z rachunku ROR albo rachunku technicznego prowadzonych w PLN)  oraz nie pobiera opłaty za wydłużenie okresu kredytowania. Bank zwraca również klientom część raty kapitałowej w przypadkach, gdy ujemna stawka bazowa przekroczy marżę.

Kredytobiorcom, którzy byliby zainteresowani przewalutowaniem  kredytu z CHF na PLN proponuje bezprowizyjną zmianę po średnim kursie NBP.

Ponadto Bank utrzymuje odstąpienie od żądania nowego zabezpieczenia oraz ubezpieczenia kredytu  w CHF wobec kredytobiorców terminowo spłacających raty kredytu.

PKO Bank Polski proponuje również: wydłużenie okresu kredytowania, skorzystanie z wakacji kredytowych bez konieczności aneksowania umowy, czy spłatę kredytu bezpośrednio w walucie obcej.

2016.01.01

PKO Bank Polski kontynuuje aktywne działania wspierające kredytobiorców hipotecznych mające na celu ograniczenie negatywnych skutków wynikających ze zmiany kursu waluty CHF.

PKO Bank Polski, w celu ułatwienia bieżącej obsługi zobowiązań klientom indywidualnym, którzy na zaspokojenie własnych celów mieszkaniowych zaciągnęli kredyty i pożyczki hipoteczne, wydłuża termin stosowania udogodnień do 30 czerwca 2016 r. PKO Bank Polski nadal będzie stosował 1 proc. spread dla spłat kredytów w CHF (dokonywanych wyłącznie z rachunku ROR albo rachunku technicznego prowadzonych w PLN) oraz nie pobiera opłaty za wydłużenie okresu kredytowania. Umożliwia również kredytobiorcom bezprowizyjną zamianę waluty kredytu z CHF na PLN po średnim kursie NBP. Bank będzie również zwracał klientom część raty kapitałowej w przypadkach, gdy ujemna stawka bazowa przekroczy marżę. Ponadto Bank utrzymuje odstąpienie od żądania nowego zabezpieczenia oraz ubezpieczenia kredytu  w CHF wobec kredytobiorców terminowo spłacających raty kredytu. PKO Bank Polski podtrzymuje stosowanie elastycznych zasad restrukturyzacji kredytów hipotecznych, które mogą wesprzeć klientów spłacających zobowiązania we frankach szwajcarskich, tj. wydłużenie okresu kredytowania, skorzystanie z wakacji kredytowych bez konieczności aneksowania umowy, czy spłatę kredytu bezpośrednio w walucie obcej.

Dodatkowo Bank udostępnił swoim Klientom możliwość wnioskowania o zmianę zabezpieczenia kredytu udzielonego w CHF w celu umożliwienia sprzedaży nieruchomości zabezpieczonej hipoteką i ustanowienia hipoteki na nowo nabywanej nieruchomości.

Wprowadzone przez PKO Bank Polski rozwiązanie, umożliwiające zmianę przedmiotu zabezpieczenia kredytu we frankach szwajcarskich na inną nieruchomość, przebiega w trzech etapach:

  1. Wyszukanie przez kredytobiorcę/pożyczkobiorcę nieruchomości, którą zamierza nabyć za środki pochodzące z kredytu udzielonego przez PKO Bank Polski.
  2. Rozpoczęcie przez kredytobiorcę/pożyczkobiorcę czynności mających na celu sprzedaż nieruchomości, która stanowiła przedmiot zabezpieczenia spłaty kredytu udzielonego we frankach szwajcarskich (wystawienie na sprzedaż, poszukiwanie potencjalnych nabywców).
  3. Jednoczesne złożenie przez kredytobiorcę/pożyczkobiorcę wniosku o udzielenie kredytu w PLN na zakup nowo nabywanej nieruchomości oraz wniosku o zmianę zabezpieczenia kredytu udzielonego we frankach szwajcarskich, do którego zostanie dołączona przedwstępna umowa sprzedaży nieruchomości, która obecnie stanowi przedmiot zabezpieczenia kredytu udzielonego we frankach szwajcarskich lub oświadczenie kredytobiorcy o warunkach sprzedaży tej nieruchomości. Oświadczenie to musi zawierać ostateczną cenę sprzedaży nieruchomości. 

Bank indywidualnie rozpatruje wniosek każdego klienta zainteresowanego zmianą zabezpieczenia kredytu w CHF. Ostateczna decyzja co do możliwości zmiany przedmiotu zabezpieczenia będzie podejmowana przez Bank po przeanalizowaniu zgromadzonej dokumentacji w sprawie.

 

2015.06.26

PKO Bank Polski wydłuża termin stosowania udogodnień dla klientów posiadających kredyty i pożyczki hipoteczne w CHF

Zgodnie z podpisaną przez PKO Bank Polski Deklaracją wsparcia dla kredytobiorców posiadających kredyty mieszkaniowe, w tym walutowe Zarząd Banku podjął decyzję o wydłużeniu terminu stosowania udogodnień dla klientów posiadających kredyty i pożyczki hipoteczne w CHF do dnia 31 grudnia 2015 r.

PKO Bank Polski nadal będzie stosował 1 proc. spread dla spłat kredytów w CHF (dokonywanych wyłącznie z rachunku ROR albo rachunku technicznego prowadzonych w PLN)  oraz odstąpi od opłaty za wydłużenie okresu kredytowania. Umożliwia również kredytobiorcom bezprowizyjną zamianę waluty kredytu z CHF na PLN po kursie średnim kursie NBP.

Przypominamy również, iż PKO Bank Polski oferuje rozwiązania, które mogą wesprzeć klientów znajdujących się w trudnym położeniu, tj. wydłużenie okresu kredytowania, skorzystanie z wakacji kredytowych bez konieczności aneksowania umowy, czy spłatę kredytu bezpośrednio w walucie obcej. Klientów przewidujących problemy w terminowej spłacie kredytu Bank zachęca do bezpośredniego kontaktu.

2015.05.27

Komunikat Związku Banków Polskich

Banki w roku 2015 przeznaczą ponad 800 mln zł na pomoc kredytobiorcom mieszkaniowym.

Polski sektor bankowy zarówno w okresie dużego zainteresowania produktami walutowymi, jak również w okresie zawirowań na rynkach finansowych, światowego kryzysu gospodarczego jak i obecnie, po decyzji Szwajcarskiego Banku Narodowego, prowadzi aktywne działania stabilizujące w obszarze produktów finansowania mieszkalnictwa.

W  pierwszych dniach po gwałtownym wzroście kursu franka w połowie stycznia br. Związek Banków Polskich przygotował rozwiązania, których celem było udzielenie pomocy osobom posiadającym kredyt we franku w spłacie wyższych rat. W tym celu banki uwzględniły ujemne oprocentowanie LIBOR, co wpłynęło na znaczące obniżenie oprocentowania, zmniejszyły wielkość spreadu, zezwoliły na wydłużenie okresu spłaty kredytu i odstąpiły od żądania dodatkowych zabezpieczeń kredytów. Istotą tych propozycji i ich skuteczności jest elastyczne podejście banków do klientów dające możliwość terminowej regulacji zobowiązań. W wyniku podjętych działań rata kredytowa klientów posiadających kredyt w CHF po wprowadzeniu propozycji sektora bankowego powinna być równa lub nieznacznie wyższa od raty sprzed 15 stycznia 2015 roku.

Skutkiem tych działań w bieżącym roku nastąpi uszczuplenie dochodów banków o kwotę ponad 300 mln zł. Działania te banki podejmują w poczuciu odpowiedzialności wobec swoich klientów, sytuacji gospodarczej kraju oraz potrzeby stabilizowania sytuacji w sektorze.

- Obecnie sektor bankowy przedstawia propozycje dalszych działań, które skierowane są do niektórych grup klientów. Banki w ramach posiadanych możliwości finansowych i przyzwolenia społecznego pragną w szczególności pomóc rodzinom i osobom uboższym, które nabyły mieszkanie na własne potrzeby oraz osobom dotkniętym zdarzeniami losowymi. Pomoc ta jest systemowym rozwiązaniem, które banki w ramach swojej działalności mogą samodzielnie zaproponować – powiedział Krzysztof Pietraszkiewicz podczas konferencji prasowej 27 maja. - Wymaga podkreślenia fakt, że w innych krajach, np. USA, Irlandii, Hiszpanii i na Węgrzech pomoc kredytobiorcom była udzielana w ramach programów rządowych – dodał Prezes ZBP.

Banki zdecydowały się współfinansować zaproponowany przez przedstawicieli władz Fundusz Wsparcia Restrukturyzacji Kredytów Hipotecznych. Banki zadeklarowały zasilenie tego funduszu w łącznej wysokości 125 mln PLN. Zadaniem Funduszu jest wsparcie dla kredytobiorców posiadających kredyty mieszkaniowe w każdej walucie. Przewiduje się, że pomoc udzielana będzie do wysokości 100% raty kapitałowo-odsetkowej w okresie 12 miesięcy, nie więcej niż 1500 PLN miesięcznie. Udzielenie wsparcia następować będzie w przypadku niekorzystnego zdarzenia losowego u kredytobiorcy, utraty pracy lub choroby. Poza szczególnymi przypadkami pomoc będzie mieć charakter zwrotny.

Banki zdecydowały również o stworzeniu wewnętrznych funduszy stabilizacyjnych skierowanych wyłącznie do kredytobiorców posiadających kredyt we frankach szwajcarskich. W ramach wewnętrznych funduszy system dopłat będzie dostępny po przekroczeniu określonego poziomu granicznego kursu szwajcarskiej waluty. Wsparcie lub pomoc będą udzielane według następującej zasady: mieszkanie do 75 m2 lub dom do 100 m2 i dochód kredytobiorcy niższy od średniej krajowej w momencie złożenia wniosku o podpisanie aneksu. Warunkiem udzielenia pomocy jest regularna obsługa kredytu. Na to rozwiązanie banki łącznie przeznaczą w najbliższym czasie od 300 do 600 mln zł.

Dla skutecznego złagodzenia problemu kredytobiorców mieszkaniowych w walutach niezbędne jest powiązanie inicjatywy sektora bankowego z wdrażaniem odpowiednich regulacji rachunkowych związanych z funkcjonowaniem systemu dopłat oraz rozstrzygnięcia kwestii podatkowych PIT i CIT. Ponadto koniecznym jest jak najszybsze podjęcie prac legislacyjnych, które umożliwią powstanie Funduszu Wsparcia Restrukturyzacji Kredytów Hipotecznych.

Zgodnie z zapowiedzią w najbliższym czasie banki wdrożą rozwiązania umożliwiające kredytobiorcom przenoszenie zabezpieczeń hipotecznych w celu ułatwienia zbycia mieszkania lub jego zamiany.

Całość działań w ujęciu historycznym, dotyczących kredytów mieszkaniowych, w tym kredytów denominowanych we frankach szwajcarskich, szeroko zaprezentowana została w publikacji „Biała księga kredytów frankowych w Polsce”. Aktywność środowiska bankowego polegała na przedstawianiu postulatów szerszej regulacji rynku kredytów walutowych, wprowadzenia skoordynowanej polityki finansowania mieszkalnictwa oraz konieczność promocji oszczędzania na cele mieszkaniowe. Obecnie realizowany i wdrażany program wsparcia stanowi poważne obciążenie dla banków i ich klientów i to w warunkach drastycznego wzrostu obciążeń banków w następstwie międzynarodowych i krajowych regulacji, przerzucania na banki i ich klientów kosztów restrukturyzacji SKOK, wprowadzania nowych wymogów kapitałowych, podwyższania obciążeń na Bankowy Fundusz Gwarancyjny oraz ograniczania przychodów sektora bankowego.

Banki będą na bieżąco informować swoich klientów o podjętych działaniach na swoich stronach internetowych.

Deklaracja w sprawie udzielenia przez banki wsparcia dla kredytobiorców posiadających kredyty mieszkaniowe, w tym walutowe

 

2015.02.03

PKO Bank Polski realizuje rekomendacje Związku Banków Polskich przedstawione 29 stycznia br.

Jak już informowaliśmy, bank uwzględnia ujemną stawkę LIBOR w koszcie kredytu hipotecznego udzielonego klientom indywidualnym w CHF. Ponadto zdecydował, by bez względu na indywidualne harmonogramy spłat wdrożyć korzystną dla klientów aktualizację wysokości stawki bazowej (LIBOR 3M albo LIBOR 6M) wcześniej – już w przyszłym tygodniu. Dotyczy to kredytobiorców, których oprocentowanie nie zostało jeszcze zmienione z uwzględnieniem ujemnych stawek LIBOR obowiązujących od 18 grudnia 2014 roku.

Bank będzie również zwracał klientom część raty kapitałowej w przypadkach, gdy ujemna stawka bazowa przekroczy marżę. Ze względu na niezbędne wdrożenia w systemach IT zmiana ta zostanie wprowadzona pod koniec lutego br. i będzie obowiązywać zgodnie z rekomendacją ZBP do końca 2015 roku. 

Ponadto do 30 czerwca br. PKO Bank Polski stosuje 1 proc. spread dla spłat kredytów w CHF. Jednocześnie oferuje rozwiązania, które mogą wesprzeć klientów znajdujących się w trudnym położeniu, tj. wydłużenie okresu kredytowania, skorzystanie z wakacji kredytowych bez konieczności aneksowania umowy czy spłatę kredytu bezpośrednio w walucie obcej. W przypadku zmian, gdzie konieczne jest zawarcie aneksu do umowy kredytowej, bank nie pobiera prowizji za tą czynność. PKO nie podejmuje też żadnych działań mających na celu ustanowienie dodatkowego zabezpieczenia w przypadku, gdy zadłużenie przewyższa wartość nieruchomości.Umożliwia również kredytobiorcom bezprowizyjną zamianę waluty kredytu z CHF na PLN po kursie równym średniemu kursowi NBP. Klientów przewidujących problemy w terminowej spłacie kredytu bank zachęca do bezpośredniego kontaktu.

Powyższe rozwiązania mają zastosowanie wobec wszystkich klientów banku, także Nordea, których umowy w wyniku fuzji przejął PKO Bank Polski.

 

2015.01.26

Od 27 stycznia PKO Bank Polski stosuje 1% spread przy obsłudze kredytów hipotecznych udzielonych we franku szwajcarskim. Jednocześnie uwzględnia ujemną stawkę LIBOR CHF w koszcie kredytu hipotecznego w stosunku do wszystkich klientów oraz umożliwi wydłużenie terminu spłaty w ramach maksymalnego okresu kredytowania. Działania te w istotnym stopniu powinny skompensować klientom wzrost raty kredytu wynikający z umocnienia franka.  

                                                         
– Podchodzimy w sposób proaktywny i jednocześnie odpowiedzialny do problemu znacznego umocnienia franka szwajcarskiego. Wdrażamy rozwiązania, które powinny istotnie ułatwić klientom obsługę kredytów w najbliższym czasie. Zalecamy też ostrożne działanie, w szczególności w kontekście czasu niezbędnego na ukształtowanie się nowego kursu równowagi CHF – mówi Zbigniew Jagiełło, prezes Zarządu PKO Banku Polskiego.


Ze względu na znaczny wzrost kursu franka względem złotego (o około 20%) i pogorszenie sytuacji posiadaczy kredytu w tej walucie na skutek decyzji szwajcarskiego banku centralnego z 15 stycznia br., PKO Bank Polski podjął decyzję o obniżeniu spreadu (różnica w cenie, po której sprzedawana i kupowana jest waluta) do 1 proc. do końca czerwca br. dla spłat kredytów w CHF. Jednocześnie oferuje rozwiązania, które mogą wesprzeć klientów znajdujących się w trudnym położeniu, tj. wydłużenie okresu kredytowania, skorzystanie z wakacji kredytowych bez konieczności aneksowania umowy czy spłatę kredytu bezpośrednio w walucie obcej. Rozpoczął również prace nad rozwiązaniami, które mają zachęcić kredytobiorców do ograniczenia ryzyka kursowego i przewalutowania kredytów w przyszłości. Klientów przewidujących problemy w terminowej spłacie kredytu Bank zachęca do bezpośredniego kontaktu w celu znalezienia najlepszego rozwiązania. Bank nie podejmuje też obecnie żadnych działań mających na celu ustanowienie dodatkowego zabezpieczenia w przypadku, gdy zadłużenie przewyższa wartość nieruchomości.

W PKO Banku Polskim oprocentowanie kredytów hipotecznych w CHF najczęściej oparte jest na rynkowej stawce 3M LIBOR oraz marży. W efekcie decyzji szwajcarskiego banku centralnego o obniżeniu stóp procentowych do poziomu -0,75%, stawka referencyjna, po której banki pożyczają nawzajem środki spadła do historycznie niskich poziomów. W tej sytuacji w koszcie kredytu hipotecznego bank uwzględni ujemną wartość LIBOR w stosunku do wszystkich klientów.

Z punktu widzenia klientów, a także banków kluczowe będzie na jakim poziomie ukształtuje się kurs franka w najbliższym czasie. Obecnie mamy do czynienia z podwyższonym ryzykiem prognoz, wynikającym m.in. z najbliższej decyzji Europejskiego Banku Centralnego w sprawie tzw. poluzowania polityki monetarnej czy wyborów parlamentarnych w Grecji. Klienci powinni oceniać ryzyko walutowe i podejmować świadome decyzje o ewentualnym przewalutowaniu kredytów, do czego bank zachęcał w latach gdy kurs był relatywnie niski i z czego niewielu zdecydowało się skorzystać.

Udział kredytów hipotecznych w CHF w całym portfelu kredytów w PKO Banku Polskim jest relatywnie nieduży i wynosi około 16% (wg stanu na koniec III kwartału). Bank jest w pełni przygotowany kapitałowo i płynnościowo do radzenia sobie ze znaczną deprecjacją złotego względem franka. Z analiz prowadzonych w sektorze bankowym wynika, że przy obecnym kursie CHF nie zachodzi jeszcze systemowe ryzyko znacznego pogorszenia jakości portfela i zaprzestania obsługi kredytów walutowych przez klientów. Kredyty hipoteczne należą do najlepiej spłacanych na rynku. Wskaźnik kredytów zagrożonych (NPL) dla kredytów hipotecznych w CHF oraz PLN to odpowiednio 3,1% oraz 3,6%, podczas gdy średni NPL dla całego portfela kredytowego banków wynosi około 8%.

Zamów kontakt

Nasz konsultant skontaktuje się z Tobą

  • W celu odpowiedzi na moje zgłoszenie wyrażam zgodę na otrzymanie od PKO Banku Polskiego SA informacji o charakterze marketingowym (w tym informacji handlowych) za pomocą środków komunikacji elektronicznej, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących.
  • Sprzeciw wobec przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych. Zapoznaj się z pełną informacją.

    WAŻNE INFORMACJE

    W dowolnym momencie można wycofać wszystkie lub wybrane zgody. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.

    Niezaznaczenie żadnej ze zgód nie jest równoznaczne ze złożeniem sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingowych. Z tego względu PKO Bank Polski S.A. (Bank) będzie miał możliwości przesyłania listownie informacji marketingowych na temat swoich produktów i usług.

    W każdym momencie można złożyć sprzeciw wobec przetwarzania danych w celach marketingowych np. listownie na adres Banku, składając oświadczenie w placówkach, w bankowości elektronicznej lub dzwoniąc na infolinię PKO Banku Polskiego S.A.

    Po złożeniu sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych Bank nie będzie przetwarzał danych osobowych w celach marketingowych i nie będzie przesyłał ofert oraz informacji marketingowych (w tym podmiotów współpracujących) w żadnej formie.

  • Administratorem danych osobowych jest PKO Bank Polski S.A. Zapoznaj się z pełną informacją o przetwarzaniu danych osobowych.

    INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

    Na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, zwanego dalej „Rozporządzeniem”, informujemy, że:

    1. Administrator danych

    Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Puławska 15, 02-515 Warszawa, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS 0000026438, NIP: 525-000-77-38, REGON: 016298263, kapitał zakładowy (kapitał wpłacony) 1 250 000 000 zł, infolinia: 800 302 302, zwana dalej „Bankiem”.

    2. Inspektor Ochrony Danych

    W Banku powołany został Inspektor Ochrony Danych. Adres: Inspektor Ochrony Danych, ul. Puławska 15, 02-515 Warszawa, adres e-mail: iod at pkobp.pl. Dane dotyczące Inspektora Ochrony Danych są dostępne na stronie internetowej Banku w zakładce „RODO” oraz w oddziałach i agencjach Banku.

    3. Kategorie danych osobowych -informacja dotyczy danych osobowych pozyskanych w sposób inny niż od osoby, której dane dotyczą

    Bank przetwarza następujące kategorie Pani/Pana danych osobowych: dane identyfikacyjne, dane adresowe oraz dane kontaktowe.

    4. Cel przetwarzania danych i podstawy prawne

    Dane osobowe mogą być przetwarzane przez Bank w następujących celach:
    1) przedstawienia ofert lub rozpatrzenia wniosku o produkt oferowany przez Bank lub usługę świadczoną przez Bank, w tym w imieniu i na rzecz spółek z Grupy Kapitałowej Banku i podmiotów współpracujących z Bankiem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b lub lit. f Rozporządzenia,
    2) zawarcia umowy na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b Rozporządzenia,
    3) realizacji zawartej umowy, lub w celu świadczenia usług przez Bank, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b-c Rozporządzenia,
    4) dokonania oceny zdolności kredytowej i analizy ryzyka kredytowego, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b-c Rozporządzenia,
    5) zarządzania przez Bank ryzykiem, w tym oceny zdolności i wiarygodności kredytowej, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b–c Rozporządzenia,
    6) rozpatrzenia reklamacji, wniosków oraz odwołań, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b-c i lit. f Rozporządzenia,
    7) realizacji przez Bank czynności wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w tym wykonywania zadań realizowanych w interesie publicznym, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c i lit. e Rozporządzenia,
    8) realizacji uprawnień wynikających z przedstawicielstwa (w tym pełnomocnictwa), poręczenia, na podstawie art. 6 ust. 1 lit b-c Rozporządzenia,
    9) marketingu, w tym promocji produktów oferowanych przez Bank lub usług świadczonych przez Bank lub spółki z Grupy Kapitałowej Banku lub podmioty współpracujące z Bankiem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f Rozporządzenia,
    10) ustalenia i dochodzenia roszczeń przez Bank w związku z prowadzoną działalnością, w tym restrukturyzacji, windykacji, egzekucji wierzytelności, podejmowania działań w celu znalezienia nabywców na majątek stanowiący zabezpieczenie umowy oraz sprzedaży wierzytelności wynikającej z tej umowy lub obrony przed roszczeniami kierowanymi wobec Banku, przed organami ścigania, organami orzekającymi, w tym sądami powszechnymi, sądami administracyjnymi, Sądem Najwyższym, w postępowaniach administracyjnych, w tym podatkowych, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f Rozporządzenia,
    11) wykrycia i ograniczenia nadużyć finansowych związanych z działalnością Banku, jak również w celu zapewnienia bezpieczeństwa przechowywania środków pieniężnych klientów Banku oraz prowadzenia postępowań wyjaśniających, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f Rozporządzenia.

    Dane dotyczące Grupy Kapitałowej Banku i podmiotów współpracujących z Bankiem są dostępne na stronie internetowej Banku w zakładce „RODO” oraz w oddziałach i agencjach Banku.

    5. Udostępnienie danych osobowych

    Pani/Pana dane mogą być udostępniane przez Bank :

    1) podmiotom i organom, którym Bank jest zobowiązany lub upoważniony udostępnić dane osobowe na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w tym podmiotom oraz organom uprawnionym do otrzymania od Banku danych osobowych lub uprawnionych do żądania dostępu do danych osobowych na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności na podstawie art. art. 104 ust. 2 i art. 105 ust. 1 i 2 ustawy Prawo bankowe,
    2) podmiotom, którym Bank powierzył wykonywanie czynności bankowych lub czynności związanych z działalnością bankową na rzecz Banku,
    3) instytucjom, o których mowa w art. 105 ust. 4 ustawy Prawo bankowe,
    4) organom i podmiotom uprawnionym do otrzymania danych osobowych na podstawie art. 149 lub 150 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi lub innych przepisów prawa, dotyczących obrotu instrumentami finansowymi (w zakresie usług powierniczych świadczonych przez Bank na podstawie art. 119 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub usług wykonywanych przez Bank na podstawie art. 70 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi),
    5) biurom informacji gospodarczej, działającym na podstawie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, na podstawie przepisów tej ustawy,
    6) podmiotom z Grupy Kapitałowej Banku i podmiotom współpracującym z Bankiem, w związku z produktami i usługami oferowanymi przez te podmioty. Lista tych podmiotach dostępna jest na stronie internetowej Banku w zakładce „RODO” oraz w oddziałach i agencjach Banku.

    6. Przekazywanie danych osobowych do państwa trzeciego

    Pani/Pana dane mogą być przekazane administracji rządowej Stanów Zjednoczonych Ameryki w związku z dokonywaniem międzynarodowych transferów pieniężnych za pośrednictwem SWIFT.

    7. Okres przechowywania danych osobowych

    Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres:

    1) ważności oferty lub rozpatrzenia wniosku o produkt oferowany przez Bank lub usługę świadczoną przez Bank, w tym w imieniu i na rzecz spółek z Grupy Kapitałowej Banku i podmiotów współpracujących z Bankiem,
    2) obowiązywania umowy zawartej z Bankiem, a po jej zakończeniu, w związku z obowiązkiem prawnym Banku wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów prawa,
    3) niezbędny do dochodzenia roszczeń przez Bank w związku z prowadzoną działalnością lub obrony przed roszczeniami kierowanymi wobec Banku, na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa, z uwzględnieniem okresów przedawnienia roszczeń określonych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa,
    4) stosowania metod wewnętrznych oraz innych metod i modeli, o których mowa w części trzeciej Rozporządzenia nr 575/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012,
    5) obowiązywania udzielonego Pani/Panu pełnomocnictwa, a po jego wygaśnięciu, w związku z obowiązkiem prawnym Banku wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów prawa.

    Informacje dotyczące okresów przechowywania danych są dostępne na stronie internetowej Banku w zakładce „RODO” oraz w oddziałach i agencjach Banku.

    8. Przysługujące prawa

    W związku z przetwarzaniem przez Bank Pani/Pana danych osobowych, przysługuje Pani/Panu:

    1) prawo dostępu do danych osobowych,
    2) prawo do sprostowania danych osobowych,
    3) prawo usunięcia danych osobowych (prawo do bycia zapomnianym),
    4) prawo do ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
    5) prawo do przenoszenia danych do innego administratora,
    6) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, w tym profilowania, oraz na potrzeby marketingu bezpośredniego, w tym profilowania,
    7) prawo do cofnięcia zgody w przypadku, gdy Bank będzie przetwarzał Pani/Pana dane osobowe w oparciu o zgodę, w dowolnym momencie i w dowolny sposób, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem,
    8) prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia.

    9. Źródło pochodzenia danych - informacja dotyczy danych osobowych pozyskanych w sposób inny niż od osoby, której dane dotyczą

    Pani/Pana dane osobowe mogą pochodzić od przedstawiciela ustawowego, mocodawcy w przypadku udzielonego pełnomocnictwa, przedsiębiorcy, w stosunku do którego pozostaje Pani/Pan beneficjentem rzeczywistym, pracodawcy, strony umowy zawartej z Bankiem oraz ze źródeł powszechnie dostępnych, w szczególności z baz i rejestrów: PESEL, Rejestru Dowodów Osobistych, Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), REGON.

    10. Wymóg podania danych

    Podanie Pani/Pana danych osobowych jest konieczne w celu określonym w pkt 4 powyżej, dla:

    1) rozpatrzenia wniosku o produkt oferowany przez Bank lub usługę świadczoną przez Bank, w tym w imieniu i na rzecz spółek z Grupy Kapitałowej Banku i podmiotów współpracujących z Bankiem, a konsekwencją niepodania Pani/Pana danych osobowych będzie brak możliwości rozpatrzenia wniosku o produkt oferowany przez Bank lub usługę świadczoną przez Bank, w tym w imieniu i na rzecz spółek z Grupy Kapitałowej Banku i podmiotów współpracujących z Bankiem,
    2) zawarcia i wykonania umowy zawartej z Bankiem, a konsekwencją niepodania Pani/Pana danych osobowych będzie brak możliwości zawarcia i wykonania umowy zawartej z Bankiem,
    3) świadczenia usług przez Bank, a konsekwencją niepodania Pani/Pana danych osobowych będzie brak świadczenia usług przez Bank,
    4) rozpatrzenia reklamacji lub skargi a konsekwencją niepodania Pani/Pana danych osobowych będzie brak możliwości rozpatrzenia reklamacji lub skargi,
    5) otrzymywania ofert lub marketingu produktów oferowanych przez Bank lub usług świadczonych przez Bank, w tym w imieniu i na rzecz spółek z Grupy Kapitałowej Banku i podmiotów współpracujących z Bankiem, a konsekwencją niepodania Pani/Pana danych osobowych jest brak możliwości otrzymywania tych ofert lub marketingu produktów lub usług.

    11. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji, w tym profilowanie

    Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym profilowane, w celu oceny zdolności kredytowej oraz w celach marketingowych, konsekwencją czego będzie możliwość zastosowania wobec Pani/Pana uproszczonej ścieżki obsługi oraz przedstawienia zindywidualizowanej oferty produktów i usług oferowanych przez Bank lub usług świadczonych przez Bank, w tym w imieniu i na rzecz spółek z Grupy Kapitałowej Banku i podmiotów współpracujących z Bankiem.

    Informacje dotyczące zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania są dostępne na stronie internetowej Banku w zakładce „RODO” oraz w oddziałach i agencjach Banku.