Tysiące pracowników PKO Banku Polskiego korzysta ze sztucznej inteligencji. Technologię w banku rozwija Centrum Kompetencji AI
- Sztuczna inteligencja w największym polskim banku wspiera m.in.: 1,4 tys. programistów w pisaniu kodów, 11 tys. pracowników w wyszukiwaniu dokumentów.
- PKO Bank Polski stworzył Centrum Kompetencji AI, które koordynuje rozwój tej technologii w banku.
- Sztuczna inteligencja ma być obecna w każdym bankowym procesie i kanale, wspierać decyzje oraz automatyzować działania.
PKO Bank Polski traktuje AI jako kluczowy element rozwoju. Sztuczna inteligencja wspiera pracowników i klientów banku, a jej wdrożenie odbywa się zgodnie z przepisami i zasadami ochrony danych. Bank buduje sztuczną inteligencję, aktywnie wdraża produkty oparte na AI i angażuje się w inicjatywy w ramach rozwoju otwartej nauki, innowacji i współpracy w środowisku technologicznym.
Podejście PKO Banku Polskiego opiera się na zasadzie „AI everywhere” – sztuczna inteligencja ma być obecna w każdym procesie i kanale, wspierać decyzje, automatyzować działania oraz tworzyć wartość dla biznesu. Strategia rozwoju koncentruje się na 5 filarach: edukacji, zgodności, adaptacyjności, wartości biznesowej oraz solidnych podstawach technologicznych.
„Przed nami trudne i ambitne zadanie – nasz sukces będzie polegał na płynnym i szybkim przyjęciu technologii AI do wszystkich obszarów banku. Chcemy szkolić naszych pracowników, eksperymentować, dbać o zgodność i budować narzędzia, które trwale poprawią sposób działania banku. Jest to jeden z filarów realizacji naszej strategii” – mówi Piotr Kostrzewa-Zalewski, dyrektor Departamentu Innowacji i Rozwoju, który kieruje pracami Centrum Kompetencji AI.
AI – narzędzie do lepszej pracy
PKO Bank Polski intensywnie wykorzystuje sztuczną inteligencję w codziennych działaniach.
- Prawie 1,4 tys. programistów korzysta z asystenta AI, który pomaga w pisaniu kodu, poprawia błędy i tworzy scenariusze testowe.
- Ponad 11 tys. pracowników używa wyszukiwarki szukAI, która pozwala szybko znaleźć informacje w dokumentach wewnętrznych banku.
- 1,5 tys. pracowników korzysta z MS Copilot opartego na modelu GPT-5 – a niedługo skorzystają z niego wszyscy pracownicy.
- Bank wdrożył narzędzie, które łączy technologię OCR i generatywny model językowy – zmienia skany dokumentów na edytowalne wersje i pozwala zadawać pytania do ich treści.
- Rozwijana jest platforma MLOps, w ramach której bank wdraża setki modeli uczenia maszynowego dla różnych obszarów biznesowych – w tym LLMOps, które wspiera tworzenie i utrzymanie modeli AI w procesach produkcyjnych banku.
Współpraca i rozwój polskiej społeczności open source
Bank angażuje się w rozwój polskiej społeczności open source i technologii przetwarzania języka naturalnego (NLP) w języku polskim.
Wspólnie z AI Lab OPI pod kierownictwem Marka Kozłowskiego z Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego (OPI) bank stworzył model RoBERTa 8k, dostępny na platformie Hugging Face, który pobrano już ponad 10 tys. razy. Model potrafi analizować dokumenty do 15 stron A4.
To dowód, że polskie modele językowe mają prawdziwe zastosowanie i warto je rozwijać.
Centrum Kompetencji AI – łączy siły
Niedawno powstałe Centrum Kompetencji AI wspiera wszystkich pracowników banku w zdobywaniu wiedzy i umiejętności z zakresu sztucznej inteligencji – niezależnie od ich funkcji czy obszaru zadań. Centrum zbiera potrzeby biznesowe, rozwija projekty i współpracuje ze wszystkimi obszarami banku oraz spółkami grupy.
PKO Bank Polski traktuje sztuczną inteligencję jako kluczową kompetencję w budowaniu banku przyszłości, który nie tylko nadąża za zmianami, ale je współtworzy. Ta technologia wspiera ludzi, a innowacje przekładają się na lepsze decyzje, szybsze działania i większe zadowolenie klientów.
W fazie realizacji są już kolejne projekty, które jeszcze mocniej zintegrują AI z codziennym działaniem banku.
***
PKO Bank Polski jest największym bankiem w kraju, instytucją z ponad 100-letnią tradycją. Dostarczamy usługi finansowe dla ponad 12,4 milionów klientów indywidualnych, firmowych, korporacyjnych i samorządowych. Dzięki aplikacji IKO jesteśmy najbardziej mobilnym bankiem w kraju. Co sekundę rozliczamy w niej ponad 30 transakcji. Każdego dnia rozliczamy około miliona przelewów przychodzących i wychodzących. Jesteśmy w 314 powiatach, a 75 proc. Polaków ma do nas mniej niż 5 km z domu. Ekspansję międzynarodową naszych klientów wspierają oddziały korporacyjne banku w Niemczech, Czechach, Słowacji i Rumunii. Za pośrednictwem Fundacji, inicjujemy i realizujemy projekty społeczne. Jesteśmy także zaangażowani we wsparcie kultury, sportu i ważnych inicjatyw społecznych. Nasza Grupa Kapitałowa dostarcza najbardziej kompleksową ofertę usług finansowych w Polsce. W jej skład wchodzą m.in. spółki działające w branży leasingowej, ubezpieczeniowej, oszczędności emerytalnych, funduszy inwestycyjnych i faktoringu.
#nr 1 i kropka
Piotr Wardziak
prasa@pkobp.pl
Kontakt dla mediów:
Do kontaktu z Centrum Prasowym zapraszamy dziennikarzy.
Prosimy o kierowanie pytań na adres prasa@pkobp.pl
