WIBOR - uczciwy, rzetelny i zgodny z unijnym prawem – stanowisko KE, Polski i banku przed TSUE
WIBOR działa zgodnie z regułami prawa
- Podczas rozprawy podkreślaliśmy, że WIBOR działa zgodnie z regułami prawa – zarówno z ustawą o kredycie hipotecznym, jak i unijnym rozporządzeniem BMR, dotyczącym wskaźników referencyjnych. Rozporządzenie, które weszło w życie na początku 2018 roku, jest pewnego rodzaju certyfikatem jakości dla WIBOR. Potwierdza kluczową rolę wskaźnika dla stabilności rynku finansowego i fakt, że chroni on konsumentów przed uznaniowością i chaosem
– mówi prof. dr hab. Michał Romanowski, adwokat i partner kancelarii Romanowski i Wspólnicy, który razem z Anną Cudną-Wagner, radcą prawnym z kancelarii CMS Cameron McKenna reprezentuje PKO Bank Polski przed TSUE.
– Atakowanie WIBOR-u to nie walka o prawa konsumentów. To podważanie systemu, który działa w ich interesie – zapewnia stabilność, przewidywalność i równe zasady gry. WIBOR zawsze był ustalany transparentnie, podlega zaostrzonej nieustannej kontroli, a banki wywiązywały się z obowiązków informacyjnych wobec klientów, zgodnie z prawem bankowym i rekomendacjami Komisji Nadzoru Finansowego
– dodaje prof. Romanowski.
– Rozporządzenie BMR to specjalistyczne przepisy stworzone właśnie po to, by wskaźniki takie jak WIBOR były wiarygodne i nie musiały być każdorazowo badane przez sądy. A nawet gdyby mogły być – nie ma podstaw, by uznać je za nieuczciwe
– podsumowuje Anna Cudna-Wagner, radca prawny z kancelarii CMS Cameron McKenna, która razem z prof. Michałem Romanowskim, adwokatem i partnerem w kancelarii Romanowski i Wspólnicy, reprezentuje PKO Bank Polski przed TSUE.
KE, polski rząd i instytucje rynku finansowego zgodne co do uczciwości WIBOR
WIBOR – wskaźnik rynkowy, obiektywny, zgodny z przepisami
Wyrok TSUE dopiero w przyszłym roku – polskie sądy już oddalają pozwy
Stabilność rynku zagrożona?
PKO Bank Polski jest największym bankiem w kraju, instytucją z ponad 100-letnią tradycją. Dostarczamy usługi finansowe dla ponad 12 milionów klientów indywidualnych, firmowych, korporacyjnych i samorządowych. Dzięki aplikacji IKO jesteśmy najbardziej mobilnym bankiem w kraju. Co sekundę rozliczamy w niej ponad 30 transakcji. Każdego dnia rozliczamy około miliona przelewów przychodzących i wychodzących. Jesteśmy w 314 powiatach, a 75 proc. Polaków ma do nas mniej niż 5 km z domu. Ekspansję międzynarodową naszych klientów wspierają oddziały korporacyjne banku w Niemczech, Czechach, Słowacji i Rumunii. Za pośrednictwem Fundacji, inicjujemy i realizujemy projekty społeczne. Jesteśmy także zaangażowani we wsparcie kultury i sportu. Nasza Grupa Kapitałowa dostarcza najbardziej kompleksową ofertę usług finansowych w Polsce. W jej skład wchodzą m.in. spółki działające w branży leasingowej, ubezpieczeniowej, oszczędności emerytalnych, funduszy inwestycyjnych i faktoringu.
#nr 1 i kropka
Kontakt dla mediów:
Do kontaktu z Centrum Prasowym zapraszamy dziennikarzy.
Prosimy o kierowanie pytań na adres prasa@pkobp.pl