5 wyzwań dla firm. Jak dodać polskiemu biznesowi odwagi do rozwoju?
- Rosnąca presja ze strony zagranicznych producentów, wzrost cen energii, aprecjacja złotego czy zmiany w globalnych łańcuchach dostaw wpływają na konkurencyjność polskich firm. Od reakcji na te wyzwania będzie zależeć przyszłość ich działalności. Z naszego raportu wynika, że kluczowe są obecnie działania w zakresie transformacji energetycznej, zwiększenia wydajności pracy np. poprzez automatyzację, robotyzację i cyfryzację, czy dostosowania firm do nowych regulacji w obszarze ESG
– mówi Piotr Bujak, główny ekonomista PKO Banku Polskiego.
- Firmy powinny odważniej stawiać na kapitał zewnętrzny, aby móc się szybciej rozwijać. Również łączenie sił, konsolidacja w biznesie, pozwala na zwiększenie swoich możliwości inwestycyjnych, a w efekcie skuteczniejsze konkurowanie na rynkach zagranicznych. Chcemy dodać polskiemu biznesowi odwagi do rozwinięcia skrzydeł, do jeszcze bardziej śmiałego „rozpychania się” za granicą. Nasza baza kapitałowa pozwala nam na finansowanie bilateralne lub konsorcjalne ambitnych projektów. Strategicznie, chcemy zwiększyć nasz rynkowy udział w finansowaniu klientów o 1,6 punktu procentowego do poziomu 18 proc.
- mówi Ilona Wołyniec, dyrektor Pionu Relacji z Klientami Strategicznymi i Finansowania Projektów w PKO Banku Polskim.
1. Niewystarczające inwestycje i transformacja cyfrowa
2. Zakłócenia w handlu zagranicznym
- Polskie firmy wyraźnie odczuwają pogorszenie swojej pozycji konkurencyjnej, również na rynku unijnym. Wiele z nich reprezentuje duże branże eksportowe - meblarską czy maszynową. Poszukiwanie rynków zbytu poza wspólnotą powinno być priorytetem dla firm czerpiących dużą część przychodów z eksportu. Branże o dużym udziale eksportu w przychodach i jednocześnie dużej zależności od rynków UE mocno odczuwają obecne osłabienie koniunktury
– tłumaczy Piotr Bujak, główny ekonomista PKO Banku Polskiego.
3. Zbyt wolny wzrost wydajności pracy
W 2025 presja ze strony kosztów pracy nieco osłabnie. Spodziewany spadek dynamiki płac, połączony z przyspieszeniem wzrostu gospodarczego i produktywności powinien przyczynić się do spadku dynamiki jednostkowych kosztów pracy. Może to nieco odbudować pozycję konkurencyjną Polski, przynajmniej w Europie. Konieczne jest jednak zwiększenie wysiłków w celu poszukiwania nowych źródeł wzrostu wydajności.
4. Transformacja energetyczna
5. Nowe wymogi regulacyjne
Podsumowanie
PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego, a wartość jego aktywów na koniec września 2024 r. zwiększyła się do 512 mld zł. Zysk netto Grupy PKO Banku Polskiego po trzech kwartałach 2024 r. wyniósł 6,9 mld zł. Liczba klientów wzrosła do 12,1 miliona. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku depozytów, kredytów oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która została aktywowana przez klientów 8,3 mln razy, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce.
Kontakt dla mediów:
Do kontaktu z Centrum Prasowym zapraszamy dziennikarzy.
Prosimy o kierowanie pytań na adres prasa@pkobp.pl