Przejdź to głównej części strony

Co trzeci nowy kredyt mieszkaniowy w Polsce z PKO Banku Polskiego. Dobre wyniki finansowe grupy i solidny wzrost we wszystkich segmentach działalności w pierwszej połowie roku.

13.08.2025
  • W pierwszej połowie 2025 roku Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego wypracowała dla akcjonariuszy 5,13 mld zł zysku netto, o 16,7% więcej niż rok wcześniej
  • PKO Bank Polski umocnił się na pozycji lidera bankowości. Aktywa urosły o 9%, do 547 mld zł, a liczba klientów w ciągu roku zwiększyła się o 263 tys., osiągając 12,3 mln 
  • Zwiększenie skali finansowania dla gospodarki do 307 mld zł i wolumenu oszczędności zdeponowanych w banku do 639 mld zł, pozwoliło osiągnąć lepszy wynik odsetkowy mimo spadku poziomu marży w II kw.
  • Lepsze wyniki wspierał silny wzrost nowych kredytów hipotecznych i konsumpcyjnych w II kwartale. Wartość nowych kredytów udzielonych przez PKO Bank Polski klientom w tych segmentach wzrosła prawie o połowę r/r. 
  • Bank zwiększył udziały w rynku kredytów – do 26,2% w kredytach hipotecznych, do 20,2% w kredytach konsumpcyjnych i 14,2% w kredytach dla przedsiębiorstw wg stanu na koniec czerwca

Po pierwszym półroczu Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego umocniła pozycję lidera sektora, osiągając lepsze wyniki we wszystkich kluczowych obszarach. Skonsolidowany zysk netto wyniósł 5,13 mld zł, co oznacza wzrost o 735 mln zł (16,7%) rok do roku. Zwrot z kapitału (ROE) zwiększył się o 0,5 p.p., osiągając 19,4%, a bank utrzymał wysoką efektywność kosztową mierzoną wskaźnikiem C/I w wysokości 31%.   

- Wypracowaliśmy w drugim kwartale solidne wyniki, umacniając się we wszystkich kluczowych obszarach działalności. Klienci coraz częściej korzystają z naszych produktów i usług - dzięki temu zwiększyliśmy skalę finansowania dla gospodarki do 307 mld zł oraz wolumen oszczędności zdeponowanych w banku do 639 mld zł. Mimo niższej w ujęciu kwartalnym marży odsetkowej, wypracowaliśmy dobry wynik odsetkowy. PKO Bank Polski nie tylko realizuje cele biznesowe, lecz jako cała grupa pełni fundamentalną rolę w gospodarce – stanowiąc oś transformacji oszczędności społeczeństwa i firm w inwestycje. Dlatego szczególnie cieszy nas wzrost funduszy inwestycyjnych w ramach TFI rzędu 40%. To nie tylko wyraz rosnącej świadomości finansowej Polaków, ale również zaufania do banku i spółek z grupy – komentuje Krzysztof Dresler,  wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego nadzorujący obszar finansów i rachunkowości. 

Wzrost oszczędności, finasowania i wsparcia dla gospodarki 

Mimo spadku marży odsetkowej w drugim kwartale do poziomu 4,91%, bank wypracował wyższy wynik odsetkowy zarówno w ujęciu kwartalnym (+2,9%), jak i rocznym (+13% w warunkach porównywalnych), co było możliwe dzięki dwucyfrowemu zwiększeniu wolumenów finansowania oraz pozyskanym oszczędnościom klientów. Wzrosły one do 639 mld zł, o 13,7% r/r., a istotną zmianę w tej pozycji odnotowały fundusze inwestycyjne, które zwiększyły się wciągu roku do 65 mld zł.  

Finansowanie dla klientów było wyższe o 10,3%, osiągając 307 mld zł. Finansowanie w segmencie korporacyjnym wzrosło o 8,7% względem połowy 2024 r., z czego istotną część stanowiło wsparcie Polenergii w budowie farm wiatrowych MFW Bałtyk II i III oraz emisja euroobligacji powiązanych ze zrównoważonym rozwojem Grupy CEZ. 11,2% wzrost w segmencie kredytów detalicznych zaowocował dalszym wzmocnieniem udziałów w rynku. Udział kredytów NPL w portfelu ukształtował się na poziomie 3,52%.  

PKO Bank Polski na I miejscu na rynku hipotek 

PKO Bank Polski utrzymuje się na pozycji największego kredytodawcy hipotecznego, z blisko 30% udziałem w nowej sprzedaży kredytów w I półroczu i ponad 26% udziałem rynkowym czynnych kredytów. Wartość nowego portfela kredytów hipotecznych w ciągu pierwszego półrocza wyniosła 13 mld zł, a silne przyspieszenie to głównie zasługa II kwartału. Dalsze ożywienie w tym segmencie jest prawdopodobne w warunkach spadających stóp procentowych oraz przy możliwym obniżeniu kosztów ryzyka prawnego w sektorze. W tym względzie, eksperci EKF przygotowali modelową umowę kredytu hipotecznego, a pracę nad tym zagadnieniem prowadzi także UOKiK.  

- Wypracowanie modelowej umowy kredytu hipotecznego z udziałem organów państwowych i konsumenckich dałoby i klientom i bankom pełną jasność, jakie zapisy są bezpieczne pod względem prawnym, ograniczając nieporozumienia, ryzyko sporów w sądach i koszty z tym związane. Gdy ustabilizuje się ryzyko prawne, pojawi się przestrzeń na obniżenie marży, co bezpośrednio wpłynie na wysokość kosztów kredytów podkreśla Piotr Mazur, wiceprezes PKO Banku Polskiego nadzorujący obszar zarządzania ryzykiem. 

PKO Bank Polski zadeklarował gotowość do wdrożenia wypracowanej z uczestnikami rynku modelowej umowy kredytu hipotecznego. W ramach działań ukierunkowanych na obniżenie kosztów kredytów bank również rozważa, poprzez PKO Bank Hipoteczny emisję listów zastawnych dla inwestorów detalicznych i angażuje się w działania edukacyjne w zakresie tego instrumentu. 

Koszty ryzyka CoR w I półroczu pozostały na stabilnym poziomie 33 punktów bazowych. Wynik finansowy obciążyły natomiast rezerwy na ryzyko prawne kredytów CHF w wysokości 2,22 mld zł – o 98 mln zł mniej niż przed rokiem.   

Nowa ofensywa marketingowa  

W pierwszym półroczu 2025 r. koszty działalności banku wzrosły, m.in. z powodu istotnie wyższych wydatków na promocję i marketing. Wzrost wydatków wiązał się z rozpoczętą w czerwcu nową ofensywa marketingową banku, w której przedstawiono PKO Bank Polski jako partnera bliskiego klientom niezależnie od wieku, potrzeb czy stylu życia. Bank zaprezentował również odświeżoną identyfikację wizualną, w tym znak i czcionkę. W nowej odsłonie dają one lepszy efekt wizualny i czytelność, zwłaszcza w środowiskach cyfrowych. 

Inwestujemy w nowoczesny wizerunek banku. Nowa kampania marketingowa otwiera szeroko zakrojoną ofensywę reklamową w odświeżonej formie. Jako bank uniwersalny kierujemy komunikację do szerokiego grona klientów, dbając o spójność przekazu z naszą strategią. Stawiamy na pozytywne emocje i wizerunkową zmianę, która ma wzmacniać relacje z obecnymi klientami i przyciągać nowych, dla których chcemy być partnerem pierwszego wyboru – dodaje Krzysztof Dresler. 

Wysoka odporność i silna pozycja kapitałowa 

Według zakończonych niedawno stress testów EBA, PKO Bank Polski jest jednym z najodporniejszych banków w Europie. Portfel należności ma wysoką jakość we wszystkich segmentach, a łączny współczynnik kapitałowy TCR na koniec czerwca 2025 r. wyniósł 17,3%.  

Silna pozycja kapitałowa pozwala na dalsze finansowanie inwestycji w gospodarce i przeznaczenie 75% zysku na wypłatę dywidendy. Zgodnie z decyzją Walnego Zgromadzenia, dywidenda w wysokości 6,85 mld zł z zysku za rok 2024 zostanie wypłacona akcjonariuszom 14 sierpnia 2025 r.  

Do połowy roku Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego zapłaciła 1,8 mld zł podatku dochodowego oraz 662 mln podatku bankowego, a dobre wyniki finansowe pozwalają na konsekwentne zaangażowanie w finansowanie rozwoju gospodarczego i społecznego.  

 

*** 

PKO Bank Polski jest największym bankiem w kraju, instytucją z ponad 100-letnią tradycją. Dostarczamy usługi finansowe dla ponad 12,3 milionów klientów indywidualnych, firmowych, korporacyjnych i samorządowych. Dzięki aplikacji IKO jesteśmy najbardziej mobilnym bankiem w kraju. Co sekundę rozliczamy w niej ponad 30 transakcji. Każdego dnia rozliczamy około miliona przelewów przychodzących i wychodzących. Jesteśmy w 314 powiatach, a 75 proc. Polaków ma do nas mniej niż 5 km z domu. Ekspansję międzynarodową naszych klientów wspierają oddziały korporacyjne banku w Niemczech, Czechach, Słowacji i Rumunii. Za pośrednictwem Fundacji, inicjujemy i realizujemy projekty społeczne. Jesteśmy także zaangażowani we wsparcie kultury, sportu i ważnych inicjatyw społecznych. Nasza Grupa Kapitałowa dostarcza najbardziej kompleksową ofertę usług finansowych w Polsce. W jej skład wchodzą m.in. spółki działające w branży leasingowej, ubezpieczeniowej, oszczędności emerytalnych, funduszy inwestycyjnych i faktoringu. Kapitalizacja giełdowa PKO Banku Polskiego w I połowie 2025 r. po raz pierwszy przekroczyła 100 mld zł. #nr 1 i kropka 

Jacek Gieorgica
prasa@pkobp.pl 

Kontakt dla mediów:

Do kontaktu z Centrum Prasowym zapraszamy dziennikarzy.

Prosimy o kierowanie pytań na adres prasa@pkobp.pl