Przejdź to głównej części strony

Szybciej niż rynek. Grupa PKO Banku Polskiego przedstawiła wyniki za 2024 r.

13.03.2025
PKO Bank Polski rósł w 2024 r. szybciej niż rynek i jest w pełni gotowy do finansowania oczekiwanego przyspieszenia rozwoju gospodarczego Polski. Zysk Grupy w 2024 r. wyniósł 9,3 mld zł i był o 69,1 proc wyższy niż w 2023 r. Bank o 19,6 proc. zwiększył dochody z działalności podstawowej i systematycznie zwiększał skalę działania. W efekcie aktywa Grupy wzrosły w 2024 r. do 525 mld zł, a liczba klientów banku przekroczyła 12,1 miliona. Bank wykazywał się również wysoką efektywnością kosztową. Wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) wyniósł 29,5 proc. Wskaźnik kosztów ryzyka osiągnął poziom 39 pb, a NPL ukształtował się na poziomie 3,59 proc. Kapitalizacja giełdowa spółki zwiększyła się w toku 2024 r. o około 19 proc.

Historycznie najlepszy wynik zapewnia gotowość do finansowania na szeroką skalę inwestycji w Polsce

- 2024 r. był dla Grupy PKO Banku Polskiego okresem nowego otwarcia i przyspieszenia. Postawiliśmy na strategię opartą na wzroście i rozwoju. Dodatkowo, wykorzystując nasze unikalne przewagi konkurencyjne i dobrą koniunkturę, umocniliśmy się na pozycji niekwestionowanego lidera wśród instytucji finansowych działających w Polsce. Dzięki temu jesteśmy gotowi do finansowania spodziewanego boomu inwestycyjnego. Będziemy finansować potrzeby polskich przedsiębiorców, w tym ich ekspansję zagranicą i uczestniczyć w największych transakcjach na rynku 

– podkreślił Szymon Midera, prezes PKO Banku Polskiego.

Podążamy za klientami

Wyniki banku wspierał wzrost skali biznesu. Aktywa Grupy osiągnęły 525 mld zł, a liczba klientów banku 12,1 mln. Oszczędności klientów wzrosły o ponad 11 proc. r/r do 604 mld zł, a finansowanie udzielone klientom sięgnęło 294 mld zł.
Bank zwiększył udziały w rynku kredytów detalicznych (do 23,5 proc.), oraz kredytów hipotecznych (do 26 proc.). Największy polski bank przyspieszył także w zakresie wzrostu finansowania klientów korporacyjnych (wzrost 5,5 proc. r/r).
Z relacji z PKO Bankiem Polskim w coraz wyższym stopniu zadowoleni są klienci. W ub.r. bank zajął trzecie miejsce w rankingu NPS – najbardziej polecanych, polskich banków przez klientów indywidualnych oraz przez segment przedsiębiorstw i korporacji. Ranking ten powstaje na podstawie badania lojalności, satysfakcji i doświadczeń klientów.

Bezpieczny polski bank. Koszt ryzyka pod kontrolą

Wskaźnik NPL określający jakość portfela kredytowego ukształtował się na koniec 2024 r. na poziomie 3,59 proc., a koszt ryzyka wyniósł 0,39 proc. Bank utrzymał także bezpieczną pozycję kapitałową i płynnościową. Łączny współczynnik kapitałowy Grupy Banku wyniósł 18,58 proc., a wskaźnik Tier 1 osiągnął wartość 17,39 proc.

Rok strategii – Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego „Numer jeden i kropka”

 

- Naszym strategicznym zadaniem jest szybkie i skuteczne odpowiadanie na potrzeby klientów i partnerów biznesowych. Chcę, aby przedsiębiorczy sposób myślenia i działania stał się katalizatorem możliwie wielu konkretnych działań banku

– dodał Szymon Midera.

Nowa strategia Grupy PKO Banku Polskiego zakłada zmianę modelu biznesowego Grupy poprzez realizację 7 konkretnych celów biznesowych i 4 finansowych, w oparciu o działania w ramach 7 filarów.
· Filar 1. Numer 1 dla codziennych potrzeb klientów.
· Filar 2. Numer 1 w ekosystemach.
· Filar 3. Numer 1 dla lepszej przyszłości finansowej klientów.
· Filar 4. Numer 1 w dostępności dla klientów - w placówkach i cyfrowo.
· Filar 5. Numer 1 jako partner dla polskiego biznesu.
· Filar 6. Numer 1 w finansowaniu transformacji energetycznej.
· Filar 7. Numer 1 jako polski Bank w Europie.
Strategia odpowiada na codzienne oczekiwania naszych klientów, którzy potrzebują wygodnych i zawsze dostępnych usług finansowych. Odnosi się także do aktualnych potrzeb polskiej gospodarki – transformacji energetycznej, budowania wartości narodowego kapitału oraz inwestycji koniecznych do wzrostu i utrzymania konkurencyjności naszego kraju.
Prezentacja wyników w pliku PDF - kliknij tutaj
***

PKO Bank Polski jest największym bankiem w kraju, instytucją z ponad 100 letnią tradycją. Dostarczamy usługi finansowe dla ponad 12 milionów klientów indywidualnych, firmowych, korporacyjnych i samorządowych. Dzięki aplikacji IKO jesteśmy najbardziej mobilnym bankiem w kraju. Co sekundę rozliczamy w niej ponad 30 transakcji. Każdego dnia rozliczamy około miliona przelewów przychodzących i wychodzących. Jesteśmy w 314 powiatach, a 75 proc. Polaków ma do nas mniej niż 5 km z domu.  Ekspansję międzynarodową naszych klientów wspierają oddziały korporacyjne banku w Niemczech, Czechach, Słowacji i Rumunii. Za pośrednictwem Fundacji, inicjujemy i realizujemy projekty społeczne. Jesteśmy także zaangażowani we wsparcie kultury i sportu. Nasza Grupa Kapitałowa dostarcza najbardziej kompleksową ofertę usług finansowych w Polsce. W jej skład wchodzą m.in. spółki działające w branży leasingowej, ubezpieczeniowej, oszczędności emerytalnych, funduszy inwestycyjnych i faktoringu. Kapitalizacja giełdowa PKO Banku Polskiego na koniec 2024 roku wyniosła 74,7 mld zł. 
#nr 1 i kropka

 
Michał Zwoliński
Rozwój Grupy Kapitałowej PKO oraz wyniki finansowe
prasa@pkobp.pl
+48 723 172 629
@MichaZwolinski

Kontakt dla mediów:

Do kontaktu z Centrum Prasowym zapraszamy dziennikarzy.

Prosimy o kierowanie pytań na adres prasa@pkobp.pl