Żelazna konsekwencja. Wyniki Grupy PKO Banku Polskiego po trzecim kwartale 2025 r.
- Po trzech kwartałach 2025 roku Grupa PKO Banku Polskiego zwiększyła wartość finansowania dla klientów i gospodarki do 315 mld zł – to wzrost o 10,7% w skali roku.
- Wzrost finansowania dotyczył wszystkich kluczowych obszarów – kredyty detaliczne wzrosły o 11,7% r/r, a korporacyjne o 8,9%.
- Tylko w trzecim kwartale wartość nowych kredytów konsumpcyjnych wzrosła o prawie 20%, a mieszkaniowych o ponad 16%. W skali roku – odpowiednio o 46,2% i 43,1%.
- Minione trzy miesiące to dynamiczny napływ nowych klientów. Jest ich już 12,4 mln, a ich satysfakcja z usług i skłonność do polecania banku były najwyższe w historii
- Oszczędności zdeponowane w banku wzrosły o 14% w skali roku do 660 mld zł.
- Grupa wypracowała 2,8 mld zł zysku netto w trzecim kwartale i 8 mld zł po dziewięciu miesiącach tego roku – to efekt większej skali działania, dobrej kontroli kosztów i skutecznego zarządzania ryzykiem.
- Udział w rynku kredytowym r/r wzrósł do 26,37% w kredytach hipotecznych, 20,62% w kredytach konsumpcyjnych i 14,07% w kredytach korporacyjnych
Wyniki finansowe – stabilność dzięki skali i efektywności
Grupa PKO Banku Polskiego zakończyła trzeci kwartał 2025 roku z bardzo dobrym wynikiem finansowym. Zysk netto wyniósł 2,8 mld zł, o 6,6% więcej niż w poprzednim kwartale, a narastająco od początku roku ukształtował się na poziomie 8 miliardów złotych - ponad 16% więcej niż przed rokiem. To kolejny kwartał z rzędu, w którym nastąpił wzrost wyniku. Zwrot z kapitału (ROE) po 9 miesiącach zwiększył się o 0,6 p.p., osiągając 19,8% r/r, przy bardzo dobrym wskaźniku efektywności kosztowej C/I na poziomie 30,2% i utrzymaniu solidnej bazy kapitałowej T1 16,29%.
Po trzech kwartałach wynik z działalności biznesowej wyniósł blisko 23 mld zł i w warunkach porównywalnych był wyższy o 7,3% r/r. Wynik odsetkowy banku zwiększył się o 10,5% rocznie mimo obniżek stóp procentowych i postępującego spadku marży odsetkowej, która w samym trzecim kwartale wyniosła 4,70% oraz 4,86% w ciągu roku. Silny kwartalny wzrost – przede wszystkim w obszarze kartowym i działalności maklerskiej – pozwolił na wypracowanie wyższego wyniku prowizyjnego, co przyczyniło się do poprawy wyniku z działalności biznesowej. Bank kontynuował ograniczanie dynamiki kosztów operacyjnych, która bez obciążeń regulacyjnych po 9 miesiącach wyniosła 8,6% r/r a w samym trzecim kwartale 0,5%. Koszty ryzyka kredytowego wyniosły 32 punkty bazowe, potwierdzając bardzo dobrą jakość aktywów banku. Wynik netto w trzecim kwartale obciążyły rezerwy na kredyty frankowe w wysokości 1,15 mld.
- Grupa PKO Banku Polskiego z żelazną konsekwencją realizuje ogłoszoną niemal roku temu strategię wzrostu i rozwoju. Zwiększamy skalę działania, inwestujemy w technologie i wzmacniamy relacje z klientami. Minione trzy kwartały to czas wytężonej pracy. Działamy ofensywnie na wszystkich biznesowych polach, rośniemy szybciej niż rynek i już dziś widać wyraźnie, że w niektórych obszarach jesteśmy nie do zatrzymania. Przejęliśmy pozycję lidera wzrostu w kluczowych segmentach – kredytach, oszczędnościach i inwestycjach. W części przypadków wyprzedzamy wręcz ambitne założenia naszej strategii. - komentuje Szymon Midera, prezes Zarządu PKO Banku Polskiego
- Już 12,4 mln osób wybrało PKO Bank Polski, a tylko w tym roku dołączyło do nas ponad 324 tys. nowych klientów. To w dużej mierze zasługa trzeciego kwartału i bardzo dobrej współpracy między zespołami, które mają wspólny cel i grają razem. Nasza oferta trafia w potrzeby rynku. Potwierdzają to nie tylko liczby, ale też wyniki badań satysfakcji – po raz kolejny znaleźliśmy się na podium wskaźnika NPS wśród klientów indywidualnych. Wzrost biznesu wsparliśmy intensywną kampanią marketingową, wracając na naturalny dla nas poziom widoczności. Osiągnięte wyniki to dla nas ogromna motywacja – i dopiero się rozkręcamy - dodaje Szymon Midera
Dalszy wzrost depozytów i funduszy inwestycyjnych
Wartość oszczędności klientów wzrosła o 14% rok do roku, co potwierdza, że Polacy postrzegają bank jako stabilne miejsce do ich lokowania. Łącznie ich poziom wyniósł 660 mld zł, a największą dynamikę odnotowały fundusze inwestycyjne osób fizycznych, które zwiększyły się o 41,1% r/r. III kwartał był pod tym względem wyjątkowy dla PKO TFI, które odnotowało najwyższy w historii napływ funduszy netto – 4,5 mld zł i rekordowy poziom aktywów 73,1 mld zł. To wyraz rosnącej świadomości zarządzania finansami w społeczeństwie, którą bank wspiera poprzez edukację, produkty i dostępność, demokratyzując proces inwestowania i rozwijając przestrzeń dla długoterminowych oszczędności Polaków. Wyrazem tego jest m.in. lokata „Mój kapitał” i prace nad ofertą listów zastawnych skierowaną do klientów indywidualnych.
Wyraźne ożywienie w kluczowych segmentach rynku
PKO Bank Polski pozostaje zdecydowanym liderem finansowania klientów i gospodarki, które odnotowało dwucyfrowy wzrost rok do roku. To 315 mld zł w kredytach i pożyczkach, obligacjach korporacyjnych, usługach leasingu i faktoringu oferowanych przez spółki Grupy. Solidny wzrost widać we wszystkich segmentach rynku kredytowego.
W segmencie klientów detalicznych nastąpiło widoczne ożywienie. Kredytowanie wzrosło o 11,7% rok do roku, a dwucyfrowe wzrosty miały miejsce zarówno w przypadku portfela kredytów hipotecznych (10,1%), jak i konsumpcyjnych (19,9%). To także zaowocowało dalszym wzrostem udziałów rynkowych – odpowiednio do 26,37% i 20,62%. Najsilniej względem ubiegłego roku urósł portfel nowych kredytów detalicznych – łącznie o blisko 45% r/r i o 18% więcej niż w poprzednim kwartale.
- Wsparcie klientów w realizacji ich celów w czasie ożywienia na rynku to nasz obowiązek. W trzecim kwartale przebiliśmy już całkowitą sprzedaż kredytów detalicznych z 2024 roku. To efekt pracy zespołu, który koncentruje się na jakości i potrzebach klientów – wyjaśnia Szymon Midera
Wsparcie finasowania transformacji energetycznej i bezpieczeństwa kraju
Rozbudowa oferty dla klientów korporacyjnych skutkowała 8,9% wzrostem portfela i pozwoliła na wypracowanie udziału rynkowego na poziomie 14,07%. Bank aktywnie uczestniczy w finansowaniu kluczowych dla rozwoju inwestycji – od farm wiatrowych m.in. Tauronu oraz biogazowni Neo Bio Energy - po sektor obronny. Dzięki zawartej z Polską Grupą Zbrojeniową umowie strategicznej zwiększamy skalę wsparcia lokalnego przemysłu, otwierając drogę do wielomiliardowego finansowania, które umożliwi zwiększenie mocy produkcyjnych, realizację nowych kontraktów oraz zapewni impuls dla gospodarki.
Cały portfel kredytowy pozostaje zdrowy, ze wskaźnikiem NPL na poziomie 3,46%, a koszty ryzyka kredytowego pozostają niskie – głównie za sprawą wysokiej jakości portfela kredytów konsumpcyjnych.
- Silny finansowo i zdrowy bank to coś więcej niż instytucja gospodarcza — to filar odporności społecznej. Dobre wyniki PKO Banku Polskiego pozwalają nam nie tylko wspierać bezpieczeństwo finansowe naszych klientów, ale także inwestować w przyszłość – w transformację energetyczną, obronność, rozwój nowoczesnego przemysłu i budowę dobrobytu całego społeczeństwa. Wierzę, że tylko łącząc siły – sektor finansowy, przemysł i państwo – możemy zapewnić Polsce zintegrowaną odporność i trwałe bezpieczeństwo na lata – podsumowuje Szymon Midera.
Prezentacja wyników, plik PDF - kliknij tutaj
***
PKO Bank Polski jest największym bankiem w kraju, instytucją z ponad 100-letnią tradycją. Dostarczamy usługi finansowe dla ponad 12,4 milionów klientów indywidualnych, firmowych, korporacyjnych i samorządowych. Dzięki aplikacji IKO jesteśmy najbardziej mobilnym bankiem w kraju. Co sekundę rozliczamy w niej ponad 30 transakcji. Każdego dnia rozliczamy około miliona przelewów przychodzących i wychodzących. Jesteśmy w 314 powiatach, a 75 proc. Polaków ma do nas mniej niż 5 km z domu. Ekspansję międzynarodową naszych klientów wspierają oddziały korporacyjne banku w Niemczech, Czechach, Słowacji i Rumunii. Za pośrednictwem Fundacji, inicjujemy i realizujemy projekty społeczne. Jesteśmy także zaangażowani we wsparcie kultury, sportu i ważnych inicjatyw społecznych. Nasza Grupa Kapitałowa dostarcza najbardziej kompleksową ofertę usług finansowych w Polsce. W jej skład wchodzą m.in. spółki działające w branży leasingowej, ubezpieczeniowej, oszczędności emerytalnych, funduszy inwestycyjnych i faktoringu..
#nr 1 i kropka
Jacek Gieorgica
prasa@pkobp.pl
Kontakt dla mediów:
Do kontaktu z Centrum Prasowym zapraszamy dziennikarzy.
Prosimy o kierowanie pytań na adres prasa@pkobp.pl
