Przejdź to głównej części strony

Informacja o zgłaszaniu nieprawidłowości

Zgodnie z ustawą nr 361/2022 o ochronie sygnalistów w interesie publicznym (zwaną dalej "ustawą o ochronie sygnalistów"), odpowiednio dyrektywa UE 2019/1937 wprowadziliśmy zasady, zgodnie z którymi pracownicy i określone osoby niebędące naszymi pracownikami mogą zgłaszać m.in:

  • naruszenie przepisów prawa, regulacji, zasad etycznych lub postępowania; lub
  • nieprzestrzeganie zasad wewnętrznych.

Zgłoszenia mogą być składane anonimowo lub z ujawnieniem tożsamości zgłaszającego.

  • Każdy, kto ma informację o możliwym naruszeniu prawa, regulacji wewnętrznych lub standardów rynkowych w związku z wykonywaniem obowiązków wynikających z umowy, pełnionej funkcji lub usługi oraz po ich wykonaniu.

    Zgłoszenie mogą złożyć również osoby, które starają się o zatrudnienie lub współpracę z Bankiem na etapie rekrutacji lub negocjacji przed zawarciem umowy.

  • Zgłoszenia mogą dotyczyć zaniechań lub działań niezgodnych z prawem lub mających na celu obejście prawa i odnosić się m.in. do:

    • Przekupstwa i korupcji;
    • Usług i produktów finansowych;
    • Prania pieniędzy i finansowania terroryzmu;
    • Ochrony konsumentów;
    • Naruszenia ochrony prywatności i danych osobowych;
    • Bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych i komunikacyjnych
    • Naruszenia przepisów wewnętrznych lub polityk i procedur;
    • Naruszenia zasad Kodeksu Etyki lub innych Kodeksów Postępowania;
    • Oszustwa;
    • Naruszenia zaleceń organów nadzoru i kontroli;
    • Mobbingu;
    • Niewłaściwego zachowanie na tle seksualnym;
    • Molestowania;
    • Wykorzystywania informacji poufnych lub manipulacje rynkowe;
    • innych nielegalnych lub niewłaściwych zachowań lub praktyk.

Jak utworzyć zgłoszenie?

Do odpowiedniej osoby

W dowolnej formie (osobiście, telefonicznie, przez Teams, e-mailem lub pocztą).
Na potrzeby dalszej komunikacji prosimy o podanie w zgłoszeniu imienia, nazwiska, daty urodzenia lub innych informacji potwierdzających tożsamość. Zgłoszenia można również dokonać anonimowo.

Przez Sygnanet

Aplikacja Sygnanet zapewnia anonimowość zgłaszającego. Zgłoszenia mogą być również wysyłane na adres e-mail (jmeno.prijmeni@pkobp.pl) dotychczasowego:

  • Prezesa Zarządu
  • Przewodniczącego Rady Nadzorczej - jeśli zgłoszenie dotyczy członka Zarządu.

Otworzyć aplikację

Ochrona danych osobowych

  • Tak, gwarantujemy Sygnaliście poufność i anonimowość.  
    Dane Sygnalisty, jeśli zostaną podane, pozostaną poufne i będą dostępne wyłącznie dla odpowiednich osób.
    W przypadku zgłoszeń anonimowych, jeśli tożsamość Sygnalisty można zidentyfikować na podstawie treści zgłoszenia, usuniemy te informacje przed podjęciem dalszych kroków.
    Sygnalista nie może ponieść żadnych negatywnych konsekwencji w wyniku zgłoszenia, np. rozwiązania umowy lub obniżenia wynagrodzenia.

  • Dane osobowe, jeśli zostały uzyskane od Sygnalisty, są przetwarzane wyłącznie w celu oceny zasadności i rozwiązania konkretnego Zgłoszenia, podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest zgodność z obowiązkiem prawnym wynikającym z ustawy nr 361/2022 o ochronie sygnalistów w interesie publicznym.

    Zebrane dane osobowe nie będą przekazywane stronom trzecim, odbiorcami są wyłącznie odpowiednie osoby. Dane osobowe będą archiwizowane przez okres 5 lat od daty otrzymania zgłoszenia. Po upływie 5 lat raporty zostaną usunięte bez względu na sposób ich utworzenia.

     Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych

    Jeśli jesteś klientem i chcesz się z nami skontaktować w innej sprawie, napisz do nas na poniższy adres e-mail: bucharest@pkobp.pl

  • Zgłaszający otrzyma pisemne potwierdzenie otrzymania Zgłoszenia nie później niż w ciągu 7 dni roboczych od daty jego otrzymania. W tym samym czasie Sygnalista zostanie poinformowany, czy jego zgłoszenie jest objęte definicją Zgłoszenia zgodnie z Ustawą o ochronie sygnalistów oraz jakie prawa i obowiązki przysługują mu w ramach tego procesu. Przekazane informacje będą traktowane jako ściśle poufne.

    Wyznaczona osoba będzie postępować podczas dochodzenia w taki sposób, aby nie ujawnić tożsamości Sygnalisty. W trakcie dochodzenia tożsamość Sygnalisty będzie znana wyłącznie odpowiednim osobom. W przypadku, gdy nie jest możliwe kontynuowanie dochodzenia bez ujawniania tożsamości Sygnalisty innym osobom, właściwa osoba poinformuje o tym Sygnalistę i poprosi go o wyraźną zgodę na taką procedurę.

    Nie dotyczy to przypadków, w których tożsamość Sygnalisty jest wymagana przez władze publiczne. Wyznaczona osoba musi jednak powiadomić o tym fakcie Sygnalistę z wyprzedzeniem, wraz z podaniem powodów, dla których jest zobowiązana do przekazania informacji o swojej tożsamości, oraz umożliwić Sygnaliście wypowiedzenie się na temat przekazania informacji.

    Dochodzenie oceni następnie zasadność Zgłoszenia i inne decydujące fakty. Wyznaczona osoba powiadomi następnie Sygnalistę na piśmie o wynikach tej oceny w ciągu 30 dni od daty otrzymania Zgłoszenia. Jeśli sprawa jest skomplikowana pod względem faktycznym lub prawnym, osoba wyznaczona jest zobowiązana do poinformowania Sygnalisty w rozsądnym terminie, nieprzekraczającym 3 miesięcy lub, w uzasadnionych przypadkach, 6 miesięcy od otrzymania zgłoszenia, a także za każdym razem, gdy nastąpią zmiany w działaniach następczych, chyba że takie informacje mogłyby zagrozić ich postępowaniu. W takich przypadkach wyznaczona osoba musi zawsze poinformować Sygnalistę o takim przedłużeniu terminu i jego konkretnych przyczynach.

  • Zgodnie z Ustawą o ochronie sygnalistów (Whistleblower Protection Act), zgłoszenia można również dokonywać za pośrednictwem zewnętrznego systemu Whistleblowing. W Rumunii właściwymi organami, które mogą przyjmować, wysyłać informacje zwrotne i podejmować działania następcze w związku z alertami dotyczącymi uczciwości oraz, w stosownych przypadkach, są:

    1. Narodowy Bank Rumunii (BNR) - w sprawach związanych z nadzorem i regulacją bankowości (bnr.ro )
    2. Uczciwości (ANI) - w sprawach związanych z uczciwością, konfliktami interesów lub niezgodnościami (integritate.eu ).

    Osoby zgłaszające nieprawidłowości w dobrej wierze są chronione przed wszelkimi formami odwetu, zgodnie z ustawą nr 361/2022 o ochronie osób zgłaszających nieprawidłowości w interesie publicznym.