Przejdź to głównej części strony

PKO Bank Polski i Policja łączą siły, by skuteczniej chronić seniorów i młodzież przed oszustami

09.12.2025
  • 9 grudnia 2025 r. PKO Bank Polski i Policja podpisały porozumienie, w ramach którego planują szkolenia, spotkania i warsztaty o cyberbezpieczeństwie.
  • Będą one prowadzone przez ekspertów banku i skierowane głównie do seniorów oraz młodzieży szkolnej. Dzięki temu Polacy będą mogli poszerzyć wiedzę na temat zagrożeń finansowych.
  • Bank od lat edukuje swoich klientów i wprowadza praktyczne narzędzia zwiększające bezpieczeństwo finansowe.
  • Policja prowadzi liczne akcje informacyjne, kampanie profilaktyczne i spotkania z mieszkańcami w całym kraju.

PKO Bank Polski oraz Policja podpisały porozumienie o współpracy, którego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa finansowego Polaków. Chodzi przede wszystkim o seniorów, a także ich opiekunów i młodzież. Bank wesprze Policję w działaniach prewencyjnych m.in. za pomocą szkoleń, spotkań informacyjnych i publikacji materiałów edukacyjnych.

Osoby, które wezmą udział w warsztatach i spotkaniach prowadzonych przez doradców PKO Banku Polskiego, zdobędą praktyczną wiedzę o ryzykach, na które są narażone. To chociażby oszustwa oparte na manipulacji, by skłonić ofiary do samodzielnego przekazania pieniędzy przestępcom.

- Nasze wspólne działania mają na celu przeciwdziałanie wszelkim formom przestępczości finansowej, by jeszcze lepiej chronić klientów. Dzięki porozumieniu z Policją, PKO Bank Polski będzie jeszcze skuteczniej zapewniać bezpieczeństwo operacji finansowych, a Policja prowadząc działania prewencyjne zyska wsparcie merytoryczne i dostęp do praktycznych materiałów - podkreśla Tomasz Pol, Wiceprezes PKO Banku Polskiego.

- Policja nieustannie reaguje na coraz bardziej wyrafinowane metody działania oszustów, którzy wykorzystują nowe technologie i techniki manipulacji, aby wprowadzić w błąd osoby korzystające z usług finansowych. Nasze działania obejmują zarówno szybkie reagowanie na zgłoszenia, jak i prowadzenie dochodzeń, które pozwalają wykrywać sprawców i zapobiegać kolejnym przestępstwom. Współpraca z instytucjami bankowymi, w tym z PKO Bankiem Polskim, pozwala nam działać skuteczniej – wymieniać informacje o zagrożeniach, prowadzić wspólne inicjatywy edukacyjne i docierać z praktyczną wiedzą do grup najbardziej narażonych, w tym do seniorów i młodzieży. Dzięki temu partnerstwu możemy nie tylko reagować na przestępstwa, ale przede wszystkim im zapobiegać, zwiększając bezpieczeństwo finansowe obywateli mówi nadinsp. dr Tomasz Michułka, Zastępca Komendanta Głównego Policji.

Działania edukacyjne PKO Banku Polskiego i Policji

O tym, że działania edukacyjne w zakresie bezpieczeństwa finansowego są potrzebne, przekonuje skala działalności przestępców, którzy wykorzystują nieuwagę lub brak świadomości swoich ofiar na temat zagrożeń.

Jak podaje Raport Antyfraudowy BIK 2025, odsetek Polaków, którzy zetknęli się z przynajmniej jedną próbą wyłudzenia, sięgnął już 47 proc. (+10 p.p. r/r).

W ostatnich latach Policja odnotowuje stały wzrost przestępstw wykorzystujących techniki socjotechniczne oraz nowe technologie. Coraz częściej sprawcy podszywają się pod instytucje zaufania publicznego, wykorzystując nieświadomość lub pośpiech swoich ofiar. Ochrona obywateli przed tego typu przestępczością wymaga nie tylko skutecznych działań operacyjnych, ale również szeroko prowadzonej profilaktyki.

Policja od lat prowadzi liczne akcje informacyjne, kampanie profilaktyczne i spotkania z mieszkańcami w całym kraju.

PKO Bank Polski systematycznie prowadzi działania edukacyjne z zakresu cyberbezpieczeństwa. Doradcy i eksperci banku regularnie spotykają się z klientami, by wyposażyć ich - w tym wielu seniorów - w praktyczną wiedzę dotyczącą bezpiecznego korzystania z internetu i unikania zagrożeń ze strony cyberoszustów. Podczas spotkań omawiane są również najnowsze typy ataków oraz przewidywane kierunki rozwoju cyberprzestępczości. Wydarzenia są organizowane kilka razy w miesiącu w miejscowościach na terenie całej Polski.

Praktyczne narzędzia PKO Banku Polskiego zwiększają bezpieczeństwo klientów

PKO Bank Polski nie tylko uczy, ale też wprowadza praktyczne narzędzia zwiększające bezpieczeństwo klientów. Np. za pomocą aplikacji IKO mogą oni uzyskać potwierdzenie, że kontaktuje się z nim rzeczywisty pracownik banku. Korzystają też z kluczy bezpieczeństwa przy logowaniu do serwisu iPKO, a także kart debetowych i kredytowych w wersji cyfrowej ze zmiennym kodem bezpieczeństwa CVC/CVV.

Informacje na temat zagrożeń i tego, jak ich uniknąć, można również znaleźć w serwisie internetowym iPKO, aplikacji mobilnej IKO, w mediach społecznościowych PKO Banku Polskiego oraz na stronie internetowej: https://www.pkobp.pl/klient-indywidualny/aplikacja-iko-ipko/bezpieczenstwo

***

PKO Bank Polski jest największym bankiem w kraju, instytucją z ponad 100-letniątradycją. Dostarczamy usługi finansowe dla ponad 12,4 milionów klientów indywidualnych, firmowych, korporacyjnych i samorządowych. Dzięki aplikacji IKO jesteśmy najbardziej mobilnym bankiem w kraju. Co sekundę rozliczamy w niej ponad 30 transakcji. Każdego dnia rozliczamy około miliona przelewów przychodzących i wychodzących. Jesteśmy w314 powiatach, a 75 proc. Polaków ma do nas mniej niż 5 km z domu. Ekspansję międzynarodową naszych klientów wspierają oddziały korporacyjne banku w Niemczech, Czechach, Słowacji i Rumunii. Za pośrednictwem Fundacji, inicjujemy i realizujemy projekty społeczne. Jesteśmy także zaangażowani we wsparcie kultury i sportu. Nasza Grupa Kapitałowa dostarcza najbardziej kompleksową ofertę usług finansowych w Polsce. W jej skład wchodzą m.in. spółki działające w branży leasingowej, ubezpieczeniowej, oszczędności emerytalnych, funduszy inwestycyjnych i faktoringu. 
#nr 1 i kropka

Łukasz Pałka
prasa@pkobp.pl 

 

 

Kontakt dla mediów:

Do kontaktu z Centrum Prasowym zapraszamy dziennikarzy.

Prosimy o kierowanie pytań na adres prasa@pkobp.pl