Obszar zarządczy

Grupa Kapitałowa Banku jest wiodącą instytucją finansową w Europie Środkowo–Wschodniej. Bank, podmiot dominujący Grupy Kapitałowej Banku, jest największym bankiem komercyjnym w Polsce pod względem wartości aktywów i kapitałów własnych, wartości kredytów, depozytów i oszczędności, wielkości sieci dystrybucji, a także liczby obsługiwanych klientów i liczby pracowników.

Bank jest uniwersalnym bankiem depozytowo-kredytowym, który obsługuje osoby fizyczne i prawne. Świadczy usługi finansowe i prowadzi obsługę klientów w oddziałach, agencjach, oraz przy użyciu nowoczesnych systemów bankowości internetowej i mobilnej. Bank obsługuje największą liczbę klientów detalicznych, co sprawia, że pełni szczególną rolę w edukacji klientów umożliwiając im korzystanie z nowych produktów oraz nowych kanałów dostępu do oferowanych usług finansowych.

Poprzez podmioty zależne Grupa Kapitałowa Banku oferuje m. in. kredyty hipoteczne, świadczy specjalistyczne usługi finansowe w zakresie leasingu, faktoringu, funduszy inwestycyjnych, funduszy emerytalnych i ubezpieczeń, usługi zarządzania flotą pojazdów, agenta transferowego, dostarczania rozwiązań technologicznych, zarządza nieruchomościami, a także prowadzi działalność bankową oraz świadczy usługi windykacyjne i finansowe w Ukrainie.

Bank uzyskuje przychody z tytułu odsetek, z prowizji i opłat oraz z pozostałych źródeł. Z uzyskanych przychodów finansuje koszty operacyjne. Zyskiem dzieli się z akcjonariuszami w zakresie dopuszczanym przez instytucje nadzoru finansowego. Oprócz zysków finansowych Bank wspiera polską gospodarkę, środowisko i lokalne społeczności.

W ramach przygotowywania strategii Bank przeprowadza analizy ekonomiczne i rynkowe i przygotowuje plany finansowe służące jej realizacji. Kompleksowe zgromadzenie danych jakościowych i ilościowych dotyczących bieżących trendów związanych z transformacją energetyczną i przechodzeniem na gospodarkę niskoemisyjną, praktyk rynkowych oraz zmian w potrzebach i oczekiwaniach klientów, a także udziałów rynkowych, przewag konkurencyjnych i sytuacji ekonomicznej, stanowią niezbędny fundament opracowania i realizacji strategii.

Bank dąży do powiększania zakresu danych dotyczących zrównoważonego rozwoju i rozwoju systemów służących ich analizie.

Bank oferuje produkty finansujące zrównoważony rozwój poprzez zapewnianie korzyści o charakterze finansowym dla klientów, którzy osiągną cele o korzystnym wpływie środowiskowym. Produkty oferowane są zarówno klientom detalicznym, jak i korporacjom. Takim rozwiązaniem są m.in. dedykowane korporacjom kredyty powiązane ze zrównoważonym rozwojem (SLL), które uzależniają wysokość oprocentowania kredytu od osiągnięcia wcześniej ustalonych wskaźników związanych ze zrównoważonym rozwojem (np. obniżenie emisyjności). Jednocześnie, w przypadku klientów detalicznych oferowane są m.in. ekopożyczki, które obniżają oprocentowanie w zależności od przeznaczenia środków na technologie niskoemisyjne (np. odnawialne źródła energii).

Korzyścią dla Banku jest obniżenie poziomu finansowanych emisji gazów cieplarnianych oraz polepszenie oddziaływania własnej działalności oraz działalności klientów na środowisko naturalne. Jednocześnie, z perspektywy akcjonariuszy korzyścią jest obniżenie przez Bank ryzyka transformacji i zmniejszenie negatywnych uwarunkowań wynikających z przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną. Z perspektywy pracowników Bank zaznacza, że kwestie zrównoważonego rozwoju są istotne i świadomie podchodzi do uwzględniania ich w działalności.

Część danych, takich jak poziom finansowania wspierającego zrównoważony rozwój czy obniżania intensywności finansowanych emisji zawarte są w raportach okresowych m.in. raporcie adekwatności kapitałowej. Bank kontynuuje rozwój systemów do gromadzenia danych ESG, w celu dokładniejszego pomiaru efektów działań w zakresie zrównoważonego rozwoju.

  • Na dzień 31 grudnia 2024 roku Zarząd PKO Banku Polskiego S.A. składał się z 7 członków wykonawczych: 6 mężczyzn i 1 kobiety. Stosunek kobiet do mężczyzn w Zarządzie na koniec roku wyniósł 17% (11% średnio w całym roku). Wewnętrzny podział kompetencji w Zarządzie Banku na koniec 2024 roku kształtuje się następująco:

    • Prezesowi Zarządu podlegają w szczególności sprawy z zakresu strategii, audytu wewnętrznego, bezpieczeństwa, ryzyka braku zgodności, ryzyka postępowania, ryzyka utraty reputacji, obsługi prawnej, zarządzania zasobami ludzkimi, komunikacji i marketingu oraz nadzoru właścicielskiego;
    • Wiceprezesowi Zarządu nadzorującemu Obszar Bankowości Detalicznej i Firm podlegają w szczególności sprawy z zakresu tworzenia oferty produktowej dla osób prywatnych, w tym kształtowanie oferty produktów bankowości inwestycyjnej i ubezpieczeniowej, sprzedaż produktów i obsługa osób prywatnych i firm oraz obsługa przedsiębiorstw;
    • Wiceprezesowi Zarządu nadzorującemu Obszar Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej podlegają w szczególności sprawy z zakresu bankowości inwestycyjnej, świadczenia usług powierniczych, tworzenia oferty produktów skarbowych i działalności własnej Banku na rynku finansowym, tworzenia oferty produktowej dla firm, przedsiębiorstw oraz klientów bankowości korporacyjnej i sektora publicznego, sprzedaż produktów dla tych klientów, z wyłączeniem firm,
    • Wiceprezesowi Zarządu nadzorującemu Obszar Finansów i Rachunkowości podlegają w szczególności sprawy z zakresu: analiz makroekonomicznych, planowania i kontrolingu finansowego, rachunkowości i sprawozdawczości finansowej, podatków oraz zrównoważonego rozwoju;
    • Wiceprezesowi Zarządu nadzorującemu Obszar Administracji podlegają w szczególności sprawy z zakresu zakupów i zarządzania nieruchomościami Banku;
    • Wiceprezesowi Zarządu nadzorującemu Obszar Operacji i Bankowości Międzynarodowej podlegają w szczególności sprawy z zakresu obsługi operacji, funkcji rzecznika klienta, sprzedaży produktów i obsługi klientów bankowości międzynarodowej i instytucjonalnej, obsługi klientów z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość, administrowania produktami i zarządzania gotówką;
    • Wiceprezesowi Zarządu nadzorującemu Obszar Technologii podlegają w szczególności sprawy z zakresu informatyki;
    • Wiceprezesowi Zarządu nadzorującemu Obszar Zarządzania Ryzykiem podlegają w szczególności sprawy z zakresu zarządzania wszystkimi rodzajami ryzyka dotyczącego działalności Banku, z wyłączeniem ryzyka braku zgodności, ryzyka postępowania i ryzyka utraty reputacji, a także sprawy z zakresu restrukturyzacji i windykacji należności Banku.

    Wszyscy członkowie Zarządu Banku posiadają wieloletnie doświadczenie w bankowości i instytucjach rynku finansowego na najwyższych stanowiskach kierowniczych. Posiadają również wiedzę i doświadczenie związane ze specyfiką nadzorowanych obszarów (np. ryzyko bankowe, technologia informatyczna, sprawozdawczość finansowa).

    Kompetencje i doświadczenie członków Zarządu weryfikowane są cyklicznie w ramach oceny odpowiedniości indywidualnej i zbiorowej jako całego organu zarządzającego. Dodatkowo, zgodnie z polskimi wymogami nadzoru bankowego, powołanie na funkcję prezesa Zarządu Banku oraz członka Zarządu nadzorującego obszar zarządzania ryzykiem, wymaga zgody Komisji Nadzoru Finansowego, która wydając swoją decyzję uwzględnia m.in. aspekt doświadczenia kandydata.

    Według stanu na 31 grudnia 2024 roku Rada Nadzorcza składała się z 8 członków niewykonawczych, spośród których wszyscy zostali wskazani jako członkowie niezależni. Stosunek kobiet do mężczyzn w Radzie Nadzorczej na koniec roku wyniósł 33% (47% średnio w całym roku).

    Wszyscy członkowie Rady Nadzorczej, zgodnie z wymogami formalnymi, spełniają określone kryteria kwalifikacji wymagane dla członków organu nadzorczego spółek z udziałem Skarbu Państwa. Członkowie Rady Nadzorczej PKO Banku Polskiego S.A. reprezentują środowiska naukowe, biznesowe i audytorsko-doradcze.

    W Banku kwestie dotyczące pogłębiania niezbędnej fachowej wiedzy w zakresie zrównoważonego rozwoju są ustalane na podstawie: przepisów wewnętrznych i zewnętrznych, badania potrzeb, w tym adekwatnie do planowanych działań, szczególnie w kontekście celów strategicznych, raportów z wykonania obowiązkowych szkoleń z zakresu ESG, zaleceń pokontrolnych, analizy kwalifikacji pracowników, ich roli i odpowiedzialności.

    Ocena wiedzy, umiejętności i doświadczenia członków Zarządu i Rady Nadzorczej Banku na temat zrównoważonego rozwoju, w tym w zakresie zdolności do zarządzania ryzykiem ESG i wpływem czynników ryzyka ESG na działalność Banku, stanowi jedno z kryteriów weryfikacji w ramach wstępnych i okresowych (corocznych) ocen odpowiedniości indywidualnej i zbiorowej. Ocena wyników Zarządu i Rady Nadzorczej Banku w zakresie wywiązywania się z powierzanych obowiązków, w tym w zakresie nadzorowania zarządzania oddziaływaniem organizacji na kwestie ESG dokonywana jest wieloaspektowo, w tym m.in. poprzez okresowe monitorowanie realizacji wskaźników i celów niefinansowych związanych z obszarem ESG, celów zarządczych członków Zarządu Banku, w tym realizacji strategii Banku oraz wpływu organizacji na interesariuszy i otoczenie społeczne.

    W 2024 roku w związku z rozwojem umiejętności i pogłębianiem wiedzy Bank zrealizował m.in. działania:

    • strategiczny warsztat dla członków Komitetu Zrównoważonego Rozwoju oraz pozostałych Członków Zarządu i Rady Nadzorczej Banku: konkurencyjność klimatyczna firm i rola instytucji finansowych;
    • warsztat dotyczący pogłębionego zrozumienia tematyki śladu węglowego i konkurencyjności klimatycznej przedsiębiorstw dla Członków Zarządu i Rady Nadzorczej Banku.

    Oba warsztaty poruszały kwestie szerszego kontekstu zmiany klimatu i roli biznesu w ich zapobieganiu, wpływu zmian klimatycznych na biznes, mechanizmów związanych z łańcuchami dostaw oraz wymogami instytucji finansowych, strategii klimatycznej jako elementu strategii biznesowej i budowania przewagi konkurencyjnej, sytuacji firm w kontekście polskiego koszyka energetycznego i względnego stopnia zaawansowania działań proklimatycznych, ewolucji zasad raportowania przedsiębiorstw w zakresie śladu węglowego (SBTI, CDP, TCFD), sposobów redukowania śladu węglowego w poszczególnych obszarach i klasach aktywów.

    Za nadzór nad wpływami, ryzykami i szansami Grupy Kapitałowej Banku odpowiada Komitet Zrównoważonego Rozwoju PKO Banku Polskiego S.A. Odpowiedzialność znajduje odzwierciedlenie zarówno w zakresie celów, jak i przyznanych kompetencji określonych w drodze uchwały.

    Komitet Zrównoważonego Rozwoju (KZR) stanowi główne ciało doradcze Zarządu PKO Banku Polskiego S.A., odpowiedzialne za monitorowanie wpływów, ryzyk i szans, zarządzanie nimi oraz ich nadzorowanie w odniesieniu do Grupy Kapitałowej Banku. Celem Komitetu jest m.in. nadzór nad realizacją celów Banku i Grupy Kapitałowej Banku oraz inicjatyw w zakresie zrównoważonego rozwoju i transformacji energetycznej, wspieranie Zarządu w wyznaczaniu priorytetów, kierunków działań i celów w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie systemu zarządzania zrównoważonym rozwojem. W ramach procedur monitorowania, zarządzania i nadzorowania wpływów, ryzyk i szans Komitet jest obowiązany odbyć posiedzenia w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał. W zakresie swoich kompetencji Zarząd Banku podejmuje decyzje dotyczące kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem Banku, w szczególności w oparciu o rekomendacje Komitetu Zrównoważonego Rozwoju. Nadzór nad KZR sprawuje Zarząd Banku za pośrednictwem udziału dwóch członków Zarządu w pracach Komitetu oraz na podstawie protokołów z posiedzeń oraz sprawozdań z działalności Komitetu. Przewodniczącym i wiceprzewodniczącym Komitetu zostali ustanowieni odpowiednio wiceprezes Zarządu nadzorujący obszar finansów i rachunkowości oraz wiceprezes Zarządu nadzorujący obszar ryzyka.

     

     

  • Polityka różnorodności członków Zarządu i Rady Nadzorczej Banku jest istotną częścią funkcjonujących w Banku polityk oceny odpowiedniości:

    • Polityki dotyczącej odpowiedniości członków Zarządu i osób pełniących najważniejsze funkcje w Banku oraz oceny odpowiedniości w spółkach Grupy Kapitałowej Banku,
    • Polityki dotyczącej oceny odpowiedniości kandydatów na członów Rady Nadzorczej i członków Rady Nadzorczej Banku.

    Wprowadzone w Banku przepisy określają kierunki doboru, wyznaczania i planowania sukcesji, w tym zaplecza kadrowego oraz oceny odpowiedniości członków Zarządu i osób pełniących najważniejsze funkcje w Banku. Osoby te są oceniane pod względem kompetencji, wiedzy i umiejętności, doświadczenia adekwatnego do stanowiska, a także reputacji, rozumianej jako wystarczająco nieposzlakowana opinia, uczciwość i etyka działania. Na podstawie wprowadzonych przepisów Walne Zgromadzenie podejmuje decyzje w zakresie doboru i oceny odpowiedniości kandydatów i członków Rady Nadzorczej Banku, Rada Nadzorcza Banku podejmuje decyzje w zakresie doboru i oceny odpowiedniości członków Zarządu Banku, natomiast członkowie Zarządu Banku podejmują decyzje w zakresie doboru i oceny odpowiedniości MRT (Material Risk Takers). Rada Nadzorcza Banku monitoruje skuteczność stosowanej polityki, a w stosownych przypadkach, dokonuje zmian z uwzględnieniem rekomendacji Komitetu ds. Nominacji i Wynagrodzeń Rady Nadzorczej.

    W wyniku corocznego przeglądu Polityki odpowiedniości kandydatów na członków i członków Rady Nadzorczej, Walne Zgromadzenie w czerwcu 2024 roku w zakresie postanowień polityki różnorodności przyjęło zmiany dotyczące:

    • dookreślenia terminu i sposobu osiągnięcia celów różnorodności w aspekcie płci w Radzie Nadzorczej Banku poprzez przyjęcie, że docelowe osiągnięcie co najmniej minimalnego poziomu różnorodności płci (tj. 30%) w składzie każdej Rady Nadzorczej Banku powinno nastąpić począwszy od powołania Rady Nadzorczej Banku na nową wspólną kadencję po 31 grudnia 2025 roku, a realizacja tego celu nastąpi poprzez stosowanie zasady równości szans w doborze członków Rady Nadzorczej Banku oraz kształtowania w organizacji kultury różnorodności,
    • dookreślenia, że Walne Zgromadzenie dokonując zmian w składzie Rady Nadzorczej Banku, w tym wyboru członków Rady na nową kadencję, analizuje możliwość uwzględnienia celów różnorodności w aspekcie płci.

    W wyniku corocznego przeglądu Polityki odpowiedniości Zarządu, Rada Nadzorcza Banku w grudniu 2024 roku, w zakresie postanowień polityki różnorodności przyjęła zmiany dotyczące: doprecyzowania jej postanowień w zakresie dotyczącym doboru członków Zarządu tj. stosowania obiektywnych kryteriów doboru i potrzeby zapewnienia różnorodności płci w składzie organu celem podkreślenia ich spójności z zasadami ogólnymi zawartymi w Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2381 z dnia 23 listopada 2022 roku w sprawie poprawy równowagi płci wśród dyrektorów spółek giełdowych oraz powiązanych środków, w zakresie dot. osiągnięcia różnorodności płci w Zarządzie Banku.

    Analogiczne zmiany w polityce różnorodności dotyczącej członków Rady Nadzorczej Banku planowane są w 2025 roku.

    Różnorodność według płci, wieku i doświadczenia - statystyka według stanu na 31 grudnia 2024 roku 

    PłećKobietyMężczyźni
    Rada Nadzorcza26
    Zarząd16
    MRT (Material Risk Taskers)1766
    Wiekponiżej 30 lat30-50 lat>50 lat
    Rada Nadzorcza-17
    Zarząd-43
    MRT (Material Risk Taskers)-45232
    Staż w Bankudo 1 roku2-5 lat6-10 lat11-20 lat> 20 lat
    Rada Nadzorcza8----
    Zarząd4111-
    MRT (Material Risk Taskers)1410202416

    Cele dotyczące zróżnicowania składu zarządu i rady nadzorczej

    • Stosowanie zasady różnorodności ma zapewnić odpowiedni dobór członków Zarządu i Rady Nadzorczej Banku w sposób, który umożliwia dotarcie do szerokiego zakresu kompetencji, wiedzy i umiejętności adekwatnych do stanowiska oraz gwarantuje wydawanie przez członków Zarządu i Rady Nadzorczej (indywidualnie i jako organ) najwyższej jakości niezależnych opinii i decyzji w całym zakresie działalności Banku.
    • Walne Zgromadzenie oraz Rada Nadzorcza Banku, uwzględniając wynik oceny odpowiedniości, przy doborze członków organów dąży do osiągnięcia równowagi w zakresie reprezentowania płci odpowiednio w składzie Rady Nadzorczej i Zarządu Banku, a co najmniej do osiągnięcia minimalnego udziału mniejszości ze względu na płeć na poziomie 30%.
    • Docelowe osiągnięcie co najmniej minimalnego poziomu różnorodności płci w składzie każdego Zarządu Banku i Rady Nadzorczej Banku powinno nastąpić (najpóźniej) począwszy od powołania Zarządu Banku na nową wspólną kadencję po 31 grudnia 2025 roku.
    • Cele dotyczące zróżnicowania składu Rady Nadzorczej i Zarządu Banku w zakresie płci i wieku są uwzględniane przy doborze członków organów, tylko w takim zakresie, w jakim nie wpłynie to negatywnie na funkcjonowanie i odpowiedniość tych organów.
  • Organizacja kształtuje i promuje kulturę korporacyjną w sposób systemowy, integrując wartości z codziennymi działaniami, procesami HR i zarządzania. Grupa Kapitałowa Banku nie posiada polityki regulującej zagadnienia z zakresu kultury korporacyjnej na szczeblu grupowym, gdyż są one regulowane na poziomie poszczególnych podmiotów. Zarówno w Banku jak i spółkach zależnych obowiązują wdrożone w drodze uchwały zarządu kodeksy etyki, będące zbiorem najważniejszych wartości, zasad, norm postępowania i postaw etycznych. Kodeks Etyki Banku obowiązuje pracowników Banku oraz wszystkie osoby wykonujące na rzecz lub w jego imieniu działania biznesowe. Kodeks odzwierciedla wartości przyjęte przez Bank i uznane za kluczowe dla skutecznej realizacji misji i strategii tj. partnerstwo, rozwój oraz wpływ. W ramach Kodeksu Etyki w relacjach z otoczeniem Bank wspiera inicjatywy sprzyjające społecznościom lokalnym, dba o relacje z partnerami społecznymi, przeciwstawia się wszelkim praktykom korupcyjnym a także w zakresie swoich możliwości troszczy się o środowisko naturalne. W relacjach z klientami dba o najwyższą jakość oferowanych produktów i usług, dąży do zabezpieczenia interesu klienta, a także przestrzega najwyższych standardów jego obsługi. W ramach działalności biznesowej promuje rzetelny dobór dostawców i kontrahentów oraz prowadzenie obiektywnej polityki informacyjnej.

    Poprzez zapewnienie etycznych działań w relacjach z klientami, w działalności biznesowej oraz w relacjach z otoczeniem kodeks wieloaspektowo adresuje wpływy z kategorii „Kultura korporacyjna” [IRO: I175, I178, I179, I180, I170, O80].

    Kodeks Etyki Banku reguluje ponadto sposób zaangażowania Zarządu w kwestie związane z kulturą korporacyjną. Zarząd dokonuje bowiem cyklicznej weryfikacji i oceny zasad etyki co stanowi mechanizm mitygujący dla ryzyka zidentyfikowanego w badaniu podwójnej istotności [IRO: R110]

    Bank wspiera spółki zależne w upowszechnianiu wspólnych wartości, zasad i norm postępowania. Kodeksy etyki będące implementacją „Kodeksu Etyki PKO Banku Polskiego S.A.” obowiązują m.in. w PKO Towarzystwo Ubezpieczeń S.A., PKO BP Finat sp. z o.o., PKO BP Bankowy PTE S.A., PKO Bank Hipoteczny S.A, PKO Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A., PKO Agencji Ubezpieczeniowej Sp. z o.o., Prima Car Management S.A., PKO Faktoring S.A., PKO Leasing S.A., PKO Leasing Finanse sp. z o.o. oraz KREDOBANK S.A. Kodeksy nie stosują wyłączeń. Jako uzupełnienie wsparcia w zakresie upowszechniania wspólnych wartości Bank przekazuje spółkom Grupy Kapitałowej dobre praktyki, które pomagają standaryzować projekty HR w ramach Grupy.

    Oprócz wdrożenia regulacji wewnętrznych podejmowane są także liczne działania mające na celu budowę i rozwój kultury korporacyjnej.

    Proces budowy kultury organizacyjnej rozpoczęto od diagnozy aktualnego i opracowania założeń docelowego profilu kulturowego. W jego ramach określono nie tylko kierunek zmian w kulturze organizacyjnej, ale także wyznaczono wskaźniki do monitorowania.

    Ponadto, wdrożono kluczowe wartości do procesów HR, takich jak rekrutacja, onboarding, roczne podsumowania pracy i badania opinii pracowników. Na etapie projektowania działań zaangażowano przedstawicieli różnych obszarów organizacji, co zapewniło spójność i holistyczne podejście do zmiany kultury.

    Głównym narzędziem promocji kultury, wykorzystywanym zarówno w Banku jak i kluczowych spółkach Grupy Kapitałowej, jest badanie eNPS, które pozwala monitorować zaangażowanie pracowników oraz zgodność działań z wartościami. W 2024 roku odbyły się 4 edycje badania.

    Kultura organizacyjna jest obecna także w komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, w tym w projektach takich jak #naWARTOŚCIowane Piątki czy Nowe Brzmienie Przywództwa. Organizowane w 2024 roku w ramach projektu #naWARTOŚCIowani wydarzenia na żywo, takie jak cykl #naWARTOŚCIowane Piątki, przyciągnęły ponad 5000 uczestników kumulatywnie, zgodnie z listami obecności. W ramach programu #NoweBrzmieniePrzywództwa promowano model liderski oparty o kluczowe wartości organizacyjne.

    Regularne spotkania z ekspertami, psychologami biznesu i trenerami w ramach działań promocyjnych inspirowały pracowników i liderów do działania zgodnego z kulturą organizacyjną. Ponadto, w ramach tworzenia przyjaznego i nowoczesnego miejsca pracy na pracowników czekało wiele aktywności pozwalających doskonalić kulturę, a także rozwijać kompetencje.

    Identyfikacja i ocena istotnych wpływów ryzyk i szans związanych z kulturą korporacyjną

    W Banku oraz Grupie Kapitałowej kultura korporacyjna odgrywa kluczową rolę w budowaniu odporności na kryzysy, umożliwiając organizacji skuteczne adaptowanie się do zmiennego otoczenia. Obszar ten, ze względu na wymaganą elastyczność działań nie jest uregulowany przepisami wewnętrznymi jednak organizacja podejmuje szereg inicjatyw w zakresie zapewnienia odporności.

    Kultura korporacyjna oparta na wartościach wspiera nie tylko liderów, ale również wszystkich pracowników, wzmacniając ich zaangażowanie i poczucie bezpieczeństwa w trudnych sytuacjach. Jako element wsparcia liderów wdrożono program #NoweBrzmieniePrzywództwa, który promował model rozwoju oparty na wzmacnianiu zaufania, współpracy i zaangażowaniu, co stanowi fundament stabilności w trudnych czasach. Dzięki warsztatom i materiałom szkoleniowym rozwinięto wśród uczestników umiejętności modelowania dojrzałości liderskiej czy budowania włączającej kultury, co pozytywnie wpływa na zdolność organizacji do radzenia sobie z kryzysami.

    W zakresie wsparcia pracowników organizacja kieruje się powszechnymi wartościami, kluczowymi dla skutecznej realizacji misji i strategii Grupy Kapitałowej Banku. Wartości te, określone w kodeksach etyki, mają na celu wzmacnianie dobrej atmosfery w pracy, traktowanie siebie z szacunkiem i godnością oraz otwarcie się na różnorodność. Przyjęte wartości stanowią mechanizm zapobiegania zachowaniom noszącym znamiona mobbingu, molestowania czy dyskryminacji. W spółkach Grupy Kapitałowej Banku, w zależności od przyjętych rozwiązań, również kształtowana jest kultura korporacyjna zwiększająca odporność na kryzysy. W ramach projektów rozwojowych realizowane są szkolenia wspierające odporność psychiczną jak budowanie postawy ułatwiającej dostosowanie się do nieuchronnych zmian [IRO: I175].

    Grupa Kapitałowa Banku wdraża również elementy zrównoważonego rozwoju do kultury korporacyjnej poprzez działania edukacyjne mające na celu podniesienie poziomu wiedzy na temat wpływu czynników środowiskowych i społecznych m.in. na decyzje biznesowe. W ramach rozwijania kompetencji z zakresu zrównoważonego rozwoju organizowane są live eventy dla wszystkich pracowników, które poruszają tematykę ESG. W szczególności są one poświęcone: roli Banku w transformacji ESG, etyce w biznesie, różnorodności czy transformacji energetycznej. Ponadto oferowane są szkolenia specjalistyczne z zakresu kalkulacji emisyjności, ścieżek dekarbonizacyjnych, greenwashingu, zmian klimatycznych i śladu węglowego, konkurencyjności klimatycznej przedsiębiorstw. Dostępna jest także strona internetowa dotycząca zagadnień ESG oraz obowiązkowe szkolenie e-learingowe. Choć Grupa Kapitałowa Banku identyfikuje szansę związaną ze wzrostem znaczenia zrównoważonego rozwoju w kulturze korporacyjnej nie adresuje jej w przepisach wewnętrznych. Dynamika i zmienność obszaru zrównoważonego rozwoju wymaga wysokiej elastyczności, dlatego też Grupa zdecydowała się na uwzględnienie szansy w codziennej działalności bez sformalizowania przepisu wewnętrznego [IRO: O80].

    Kluczowe wartości organizacyjne są nie tylko narzędziem do budowania odporności, ale także wyznacznikiem postaw etycznych w zakresie relacji z klientami i otoczeniem. Grupa Kapitałowa Banku prowadzi szereg działań na rzecz społeczeństwa.

    Działalność charytatywna prowadzona jest poprzez Fundację PKO Banku Polskiego, która angażuje się w działania w obszarze pomocy społecznej, ochrony życia i zdrowia oraz ekologii. W celu zapewnienia przejrzystości działań Fundacji sposób przyznawania środków określa polityka przyjęta w drodze uchwały zarządu. Dokument określa zasady i sposób wnioskowania o finansowanie, a także reguluje sposób jego rozliczania. Przepisy nie stosują wyłączeń i stanowią podstawowe narzędzie zarządzania zidentyfikowanym wpływem związanym z działalnością Fundacji.

    Bank prowadzi także działalność sponsoringową. W jej ramach wspierane są wydarzenia i projekty edukacyjne, obywatelskie, kulturalne i sportowe. Działalność sponsoringowa regulowana jest w ramach „Zasad prowadzenia działalności marketingowej oraz Public Relations i komunikacji społecznej przez PKO Bank Polski S.A.” przyjętych w drodze uchwały zarządu. Przepisy mają na celu określenie obszarów działalności sponsoringowej Banku, zoptymalizowanie działalności sponsorskiej Banku pod kątem wykorzystania jej potencjału biznesowego i wizerunkowego oraz mitygację ryzyka związanego z potencjalną utratą reputacji przez Bank. Monitorowanie działalności sponsoringowej realizowane jest na podstawie i zgodnie z przepisami wewnętrznymi.

    Zasady regulują także obszar działalności marketingowej w zakresie reklamy produktowej i wizerunkowej. Określają m.in. obszary działalności marketingowej, kompetencje w zakresie decyzji o wydatkowaniu środków na działania marketingowe oraz sposoby mitygacji ryzyk: operacyjnego, braku zgodności czy związanych z potencjalną utratą reputacji. W proces komunikacji wizerunkowej i produktowej wbudowane są mechanizmy kontrolne, które objęte są niezależnym monitorowaniem ich przestrzegania, zgodnie z odpowiedzialnością, zakresem i częstotliwością wynikającymi z matrycy funkcji kontroli.

    „Zasady prowadzenia działalności marketingowej oraz Public Relations i komunikacji społecznej przez PKO Bank Polski S.A.” adresują wpływ związany z umowami sponsorskimi oraz wydatkami na kampanie reklamowe zidentyfikowany w ramach badania DMA. Grupa Kapitałowa nie dysponuje regulacją na szczeblu grupowym. Opisane zasady mają zastosowanie wyłącznie do PKO Banku Polskiego S.A. i nie stosują wyłączeń w swoim zakresie [IRO: I178, I179].

    W związku ze specyfiką działalności biznesowej w Banku obowiązują zasady zarządzania utratą reputacji. Bank zarządza ryzykiem utraty reputacji w grupie, tj. identyfikuje, ocenia, kontroluje, monitoruje i raportuje ryzyko utraty reputacji. Realizując ten proces Bank monitoruje media pod kątem występowania publikacji na jego temat, analizuje i rejestruje straty i zdarzenia wizerunkowe. W uzasadnionych przypadkach żąda sprostowania nieprawdziwych informacji o Banku, wydaje komunikaty wyjaśniające lub informacyjne. Ponadto, w Banku obowiązują zasady wewnętrznego przekazywania informacji o zdarzeniach, mogących mieć skutki wizerunkowe. Informacje te są analizowane, a w przypadku uznania, że mogą mieć one istotny wpływ na reputację Banku lub Grupy Kapitałowej Banku - rejestrowane w Bazie Zdarzeń Wizerunkowych. Bank podejmuje także odpowiednie działania osłonowe, mające na celu ograniczanie prawdopodobieństwa wystąpienia strat wizerunkowych. Bank zarządza ryzykiem utraty reputacji także m.in. podczas współpracy z kontrahentami, stroną umowy outsourcingowej z Bankiem oraz podczas analizy przedwdrożeniowej produktu, pod kątem generowanych przez niego ryzyk. Grupa Kapitałowa Banku aktywnie wpływa na ochronę reputacji w sektorze bankowym.

    Również w podmiotach Grupy Kapitałowej Banku, które spełniają określone kryteria, obowiązują wewnętrzne polityki w tym zakresie [IRO: I169].

  • W Banku oraz Grupie Kapitałowej kultura korporacyjna odgrywa kluczową rolę w budowaniu odporności na kryzysy, umożliwiając organizacji skuteczne adaptowanie się do zmiennego otoczenia. Obszar ten, ze względu na wymaganą elastyczność działań nie jest uregulowany przepisami wewnętrznymi jednak organizacja podejmuje szereg inicjatyw w zakresie zapewnienia odporności.

    Kultura korporacyjna oparta na wartościach wspiera nie tylko liderów, ale również wszystkich pracowników, wzmacniając ich zaangażowanie i poczucie bezpieczeństwa w trudnych sytuacjach. Jako element wsparcia liderów wdrożono program #NoweBrzmieniePrzywództwa, który promował model rozwoju oparty na wzmacnianiu zaufania, współpracy i zaangażowaniu, co stanowi fundament stabilności w trudnych czasach. Dzięki warsztatom i materiałom szkoleniowym rozwinięto wśród uczestników umiejętności modelowania dojrzałości liderskiej czy budowania włączającej kultury, co pozytywnie wpływa na zdolność organizacji do radzenia sobie z kryzysami.

    W zakresie wsparcia pracowników organizacja kieruje się powszechnymi wartościami, kluczowymi dla skutecznej realizacji misji i strategii Grupy Kapitałowej Banku. Wartości te, określone w kodeksach etyki, mają na celu wzmacnianie dobrej atmosfery w pracy, traktowanie siebie z szacunkiem i godnością oraz otwarcie się na różnorodność. Przyjęte wartości stanowią mechanizm zapobiegania zachowaniom noszącym znamiona mobbingu, molestowania czy dyskryminacji. W spółkach Grupy Kapitałowej Banku, w zależności od przyjętych rozwiązań, również kształtowana jest kultura korporacyjna zwiększająca odporność na kryzysy. W ramach projektów rozwojowych realizowane są szkolenia wspierające odporność psychiczną jak budowanie postawy ułatwiającej dostosowanie się do nieuchronnych zmian [IRO: I175].

    Grupa Kapitałowa Banku wdraża również elementy zrównoważonego rozwoju do kultury korporacyjnej poprzez działania edukacyjne mające na celu podniesienie poziomu wiedzy na temat wpływu czynników środowiskowych i społecznych m.in. na decyzje biznesowe. W ramach rozwijania kompetencji z zakresu zrównoważonego rozwoju organizowane są live eventy dla wszystkich pracowników, które poruszają tematykę ESG. W szczególności są one poświęcone: roli Banku w transformacji ESG, etyce w biznesie, różnorodności czy transformacji energetycznej. Ponadto oferowane są szkolenia specjalistyczne z zakresu kalkulacji emisyjności, ścieżek dekarbonizacyjnych, greenwashingu, zmian klimatycznych i śladu węglowego, konkurencyjności klimatycznej przedsiębiorstw. Dostępna jest także strona internetowa dotycząca zagadnień ESG oraz obowiązkowe szkolenie e-learingowe. Choć Grupa Kapitałowa Banku identyfikuje szansę związaną ze wzrostem znaczenia zrównoważonego rozwoju w kulturze korporacyjnej nie adresuje jej w przepisach wewnętrznych. Dynamika i zmienność obszaru zrównoważonego rozwoju wymaga wysokiej elastyczności, dlatego też Grupa zdecydowała się na uwzględnienie szansy w codziennej działalności bez sformalizowania przepisu wewnętrznego [IRO: O80].

    Kluczowe wartości organizacyjne są nie tylko narzędziem do budowania odporności, ale także wyznacznikiem postaw etycznych w zakresie relacji z klientami i otoczeniem. Grupa Kapitałowa Banku prowadzi szereg działań na rzecz społeczeństwa.

    Działalność charytatywna prowadzona jest poprzez Fundację PKO Banku Polskiego, która angażuje się w działania w obszarze pomocy społecznej, ochrony życia i zdrowia oraz ekologii. W celu zapewnienia przejrzystości działań Fundacji sposób przyznawania środków określa polityka przyjęta w drodze uchwały zarządu. Dokument określa zasady i sposób wnioskowania o finansowanie, a także reguluje sposób jego rozliczania. Przepisy nie stosują wyłączeń i stanowią podstawowe narzędzie zarządzania zidentyfikowanym wpływem związanym z działalnością Fundacji.

    Bank prowadzi także działalność sponsoringową. W jej ramach wspierane są wydarzenia i projekty edukacyjne, obywatelskie, kulturalne i sportowe. Działalność sponsoringowa regulowana jest w ramach „Zasad prowadzenia działalności marketingowej oraz Public Relations i komunikacji społecznej przez PKO Bank Polski S.A.” przyjętych w drodze uchwały zarządu. Przepisy mają na celu określenie obszarów działalności sponsoringowej Banku, zoptymalizowanie działalności sponsorskiej Banku pod kątem wykorzystania jej potencjału biznesowego i wizerunkowego oraz mitygację ryzyka związanego z potencjalną utratą reputacji przez Bank. Monitorowanie działalności sponsoringowej realizowane jest na podstawie i zgodnie z przepisami wewnętrznymi.

    Zasady regulują także obszar działalności marketingowej w zakresie reklamy produktowej i wizerunkowej. Określają m.in. obszary działalności marketingowej, kompetencje w zakresie decyzji o wydatkowaniu środków na działania marketingowe oraz sposoby mitygacji ryzyk: operacyjnego, braku zgodności czy związanych z potencjalną utratą reputacji. W proces komunikacji wizerunkowej i produktowej wbudowane są mechanizmy kontrolne, które objęte są niezależnym monitorowaniem ich przestrzegania, zgodnie z odpowiedzialnością, zakresem i częstotliwością wynikającymi z matrycy funkcji kontroli.

    „Zasady prowadzenia działalności marketingowej oraz Public Relations i komunikacji społecznej przez PKO Bank Polski S.A.” adresują wpływ związany z umowami sponsorskimi oraz wydatkami na kampanie reklamowe zidentyfikowany w ramach badania DMA. Grupa Kapitałowa nie dysponuje regulacją na szczeblu grupowym. Opisane zasady mają zastosowanie wyłącznie do PKO Banku Polskiego S.A. i nie stosują wyłączeń w swoim zakresie [IRO: I178, I179].

    W związku ze specyfiką działalności biznesowej w Banku obowiązują zasady zarządzania utratą reputacji. Bank zarządza ryzykiem utraty reputacji w grupie, tj. identyfikuje, ocenia, kontroluje, monitoruje i raportuje ryzyko utraty reputacji. Realizując ten proces Bank monitoruje media pod kątem występowania publikacji na jego temat, analizuje i rejestruje straty i zdarzenia wizerunkowe. W uzasadnionych przypadkach żąda sprostowania nieprawdziwych informacji o Banku, wydaje komunikaty wyjaśniające lub informacyjne. Ponadto, w Banku obowiązują zasady wewnętrznego przekazywania informacji o zdarzeniach, mogących mieć skutki wizerunkowe. Informacje te są analizowane, a w przypadku uznania, że mogą mieć one istotny wpływ na reputację Banku lub Grupy Kapitałowej Banku - rejestrowane w Bazie Zdarzeń Wizerunkowych. Bank podejmuje także odpowiednie działania osłonowe, mające na celu ograniczanie prawdopodobieństwa wystąpienia strat wizerunkowych. Bank zarządza ryzykiem utraty reputacji także m.in. podczas współpracy z kontrahentami, stroną umowy outsourcingowej z Bankiem oraz podczas analizy przedwdrożeniowej produktu, pod kątem generowanych przez niego ryzyk. Grupa Kapitałowa Banku aktywnie wpływa na ochronę reputacji w sektorze bankowym.

    Również w podmiotach Grupy Kapitałowej Banku, które spełniają określone kryteria, obowiązują wewnętrzne polityki w tym zakresie [IRO: I169].

  • Grupa Kapitałowa Banku nie posiada polityki ochrony sygnalistów wdrożonej na szczeblu grupowym, gdyż są one regulowane na poziomie poszczególnych podmiotów.

    Bank podlega przepisom dyrektywy UE 2019/1937 i przepisom Ustawy o ochronie Sygnalistów z dn. 14 czerwca 2024 roku. W związku z tym, posiada regulację wewnętrzną (przyjętą w drodze Decyzji Dyrektora jednostki odpowiedzialnej) dotyczącą ochrony sygnalistów, która definiuje zasady zgłaszania o naruszeniach prawa, a także warunki oraz środki ochrony pracowników i innych osób zgłaszających. Przepisy regulują także działania monitorujące w zakresie realizacji obowiązku zgłaszania przypadków braku zgodności oraz realizacji działań naprawczych. Dokument nie stosuje wyłączeń i adresuje wszelkie wpływy i szansę przypisane do kategorii „Ochrona sygnalistów” [IRO: I187, I188, I184]. Zbieżne rozwiązania zostały zaimplementowane we wszystkich spółkach zależnych zobowiązanych do wdrożenia regulacji z zakresu ochrony sygnalistów tj. PKO Towarzystwo Ubezpieczeń S.A., PKO Życie Towarzystwo Ubezpieczeń S.A., PKO BP Finat sp. z o.o., PKO Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A., PKO Leasing S.A., Prime Car Management S.A., PKO Bank Hipoteczny S.A, PKO Faktoring S.A., PKO BP Bankowy PTE S.A.

    Od września 2024 roku, informacje o procedurze ochrony Sygnalistów i o dostępnych kanałach zgłaszania nieprawidłowości umieszczone są również na stronie internetowej Banku. Dzięki temu możliwe jest zgłoszenie naruszenia także przez kandydatów do pracy oraz kontrahentów i podmioty współpracujące z Bankiem. Tym samym Grupa Kapitałowa Banku aktywnie zarządza istotnymi wpływami tj. zwiększeniem zaufania pracowników dzięki skutecznej ochronie sygnalistów [IRO: I187], zniechęceniem stron do zgłaszania skarg z powodu braku ochrony sygnalistów [IRO: I184], wzrostem liczby zgłaszanych nieprawidłowości, co poprawia transparentność [IRO: I188] oraz szansami związanymi ze wzrostem znaczenia ochrony sygnalistów w politykach korporacyjnych [IRO: O84].

    Zgłoszenia anonimowe

    W Banku obowiązują przepisy wewnętrzne ustanawiające system anonimowego zgłaszania naruszeń (instytucja sygnalisty odnosi się do wszystkich działań nieetycznych, niezgodnych z prawem lub przepisami wewnętrznymi Banku i do naruszeń rekomendacji organów nadzoru i kontroli). Bank rozszerzył katalog ustawowy o możliwość zgłaszania naruszeń etyki i standardów wewnętrznych. Anonimowe zgłoszenia można przekazywać elektronicznie, telefonicznie, listownie lub podczas osobistego spotkania z pracownikiem Departamentu Zgodności, a także za pośrednictwem dedykowanego do zgłoszeń, niezależnego i szyfrowanego kanału komunikacji Sygnanet.

    Osobom dokonującym zgłoszeń anonimowych gwarantowana jest pełna poufność ich danych oraz przekazanych informacji. Jeśli na podstawie treści zgłoszenia możliwe jest ustalenie tożsamości zgłaszającego, informacje te są usuwane przez odbiorcę zgłoszenia przed podjęciem dalszych czynności. Pracownicy dokonujący zgłoszeń, nawet jeżeli stawiane przez nich zarzuty nie zostaną potwierdzone, są chronieni w szczególności przed działaniami o charakterze represyjnym, dyskryminacją lub innymi rodzajami niesprawiedliwego traktowania. W przypadku doświadczenia jakichkolwiek represji istnieje możliwość uzyskania pomocy ze strony Prezesa Zarządu Banku.

    W Banku obowiązują również szczegółowe procedury w zakresie czynności weryfikacyjnych i naprawczych w następstwie dokonanych zgłoszeń. W celu ochrony tożsamości sygnalisty, dostęp do zgłoszeń ma jedynie ograniczona liczba osób wyznaczona przez Prezesa Zarządu do rozpatrzenia zgłoszenia. Wyznaczeni pracownicy posiadają pisemne upoważnienie Prezesa Zarządu do przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń.

    Po zakończeniu postępowania, zgłaszającemu przekazywana jest informacja zwrotna o wynikach postępowania. W większości przypadków tożsamość zgłaszającego jest nieznana, dlatego nie zawsze jest możliwość jej przekazania.

    Zgłoszenia jawne

    Pracownicy Banku mają również możliwość jawnego zgłaszania nieprawidłowości. Zgłoszenie jawne powinno być kierowane do Departamentu Zgodności lub do innej jednostki Banku z użyciem następujących kanałów komunikacji: elektroniczny, listowny, telefoniczny i osobisty (w dowolnie wybranym miejscu, również poza Bankiem). Zgłaszający podlega pełnej ochronie, z wyłączeniem przypadków podlegających ujawnieniom sądom i organom ścigania w związku z prowadzonym postępowaniem karnym. W przypadku doświadczenia jakichkolwiek represji istnieje możliwość uzyskania pomocy ze strony Prezesa Zarządu. Zgłaszającemu przekazywana jest informacja zwrotna, jeśli nie powoduje to szkody dla interesu Banku lub osób trzecich.

    W ramach funkcjonujących w Banku przepisów o zgłaszaniu naruszeń, pracownicy mogą przekazywać zgłoszenia:

    • ustnie: telefonicznie na numer: (22) 580 25 50 lub z wykorzystaniem innych systemów komunikacji głosowej stosowanych w Banku, podczas bezpośredniego spotkania, lub pisemnie (w postaci papierowej lub elektronicznej) na adres: PKO Bank Polski, Departament Zgodności, ul. Puławska 15, 02-515 Warszawa, z dopiskiem: „WG”, Prezes Zarządu PKO Banku Polskiego, ul. Puławska 15, 02-515 Warszawa, z dopiskiem „WG”, Rada Nadzorcza PKO Banku Polskiego, ul. Puławska 15, 02-515 Warszawa, z dopiskiem „WG” – gdy zgłoszenie dotyczy członka Zarządu;
    • przez aplikację Sygnanet, która zapewnia anonimowość zgłaszającego i na skrzynkę poczty elektronicznej: sygnalisci@pkobp.pl;
    • na imienną skrzynkę poczty elektronicznej: przewodniczącej Rady Nadzorczej – jeśli zgłoszenie dotyczy członka Zarządu, Prezesa Zarządu.

    Zgłaszającemu gwarantuje się ochronę przed działaniami represyjnymi, dyskryminacją lub innymi rodzajami niesprawiedliwego traktowania. Gwarantowana jest pełna poufność ich danych oraz przekazanych informacji. Jeśli na podstawie treści zgłoszenia możliwe jest ustalenie tożsamości zgłaszającego, informacje te są usuwane przez odbiorcę zgłoszenia przed podjęciem dalszych czynności. Jeśli sygnalista doświadczy działań odwetowych, może zwrócić się o pomoc do Prezesa Zarządu Banku.

    Pracownicy wyznaczeni do przyjmowania anonimowych zgłoszeń posiadają pisemne upoważnienie Prezesa Zarządu. Osoby wyznaczone do przyjmowania anonimowych zgłoszeń korzystają z możliwości szkoleń w zakresie obowiązujących regulacji.

    Pracownikom zapewniane są obowiązkowe szkolenia wstępne i cykliczne dotyczące anonimowych zgłoszeń. Bank umożliwia pracownikom dostęp do niezbędnych informacji i przepisów wewnętrznych w tym zakresie, także w formie elektronicznej w intranecie.

    Informacje o zgłoszeniach nieprawidłowości oraz wynikach ich weryfikacji są cyklicznie raportowane do Zarządu i Rady Nadzorczej Banku.

  • Polityka antykorupcyjna PKO Banku Polskiego S.A. i Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego S.A. została uchwalona przez Zarząd i wejdzie w życie w 2025 roku. Celem polityki jest zapewnienie najwyższych standardów działalności Grupy Kapitałowej Banku poprzez stosowanie zasad: braku tolerancji dla korupcji, kumoterstwa i nepotyzmu oraz minimalizowanie ryzyka popełniania przestępstw korupcyjnych. Metody przeciwdziałania korupcji w Grupie określać będą przepisy wewnętrzne poszczególnych podmiotów. Podmioty te są zobowiązane do stworzenia regulacji wewnętrznych z uwzględnieniem postanowień polityki Banku.

    Polityka wspiera realizację celów wymienionych w Konwencji Narodów Zjednoczonych przeciwko korupcji, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 31 października 2003 roku. W celu realizacji postanowień polityki powołany zostanie pełnomocnik ds. działań antykorupcyjnych, który będzie podejmował działania zapewniające przestrzeganie postanowień polityki. Nadzór nad jej realizacją zostanie powierzony wybranemu członkowi Zarządu i będzie odbywał się cyklicznie. Polityka nie stosuje wyłączeń i jest regulacją wewnętrzną.

    Dotychczas kwestie przeciwdziałania korupcji lub przekupstwu nie były objęte nadrzędnym przepisem. Obszar ten regulowały inne przepisy wewnętrzne dotyczące zapobiegania korupcji, w tym przyjmowania korzyści, prezentów lub upominków, Kodeks etyki PKO Banku Polskiego S.A., Zasady zapewnienia zgodności i zarządzania ryzykiem braku zgodności oraz ryzykiem postępowania w Banku, oraz Kodeks Etyki Bankowej (Zasady Dobrej Praktyki Bankowej) Związku Banków Polskich.

    Uchwalenie polityki adresuje istotne wpływy związane z korupcją i przekupstwem tj. ochronę reputacji w sektorze bankowym [IRO: I169], międzynarodową reputację [IRO: I208], unikanie kosztów dochodzeń i postępowań [IRO: I209], zakłócenia rynku spowodowane zachowaniami antykonkurencyjnymi [IRO: I211], przeciwdziałanie korupcji [IRO: I205], skandale korupcyjne [IRO: I206] oraz zaufanie inwestorów [IRO: I207].

    Sekwencja działań wynikających z realizacji polityki będzie wynikać z Trybu jej realizowania. Będą to czynności wdrażane od 1 kwietnia 2025 roku obejmujące działalność prewencyjną, szkoleniową oraz czynności realizowane w przypadku ujawnienia informacji o zdarzeniach korupcyjnych. Polityka będzie regulować także kwestie raportowania organom zarządzającym i nadzorczym. Na dzień publikacji nie zostały wskazane osobne nakłady dotyczące wdrożenia polityki. Pracownicy Banku drogą mailową zostali powiadomieni o wydaniu uchwały dotyczącej Polityki antykorupcyjnej. Komunikacja w zakresie Polityki będzie odbywać się w sposób ogólnie przyjęty w Banku.

    W zakresie zgłaszania incydentów korupcji i przekupstwa Grupa Kapitałowa Banku nie posiada oddzielnej procedury szybkiego badania incydentów innych niż opisane w części „Ochrona sygnalistów”. System zapobiegania zarzutom lub incydentom związanym z korupcją lub przekupstwem opiera się na przepisach dotyczących zarządzania ryzykiem braku zgodności i przepisach dotyczących zasad prowadzenia postępowań wyjaśniających i zakupowych. Dodatkowo, zagadnienie zostanie uregulowane zapisami Polityki antykorupcyjnej PKO Banku Polskiego S.A. i Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego S.A. oraz Trybu realizacji Polityki antykorupcyjnej PKO Banku Polskiego S.A. i Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego S.A., które obowiązywać będą od kwietnia 2025 roku.

    W Grupie Kapitałowej Banku istnieje rozdzielność funkcji w zakresie prowadzenia dochodzenia i zarządzania. Postępowanie wyjaśniające są realizowane przez odrębną jednostkę Banku – Departament Bezpieczeństwa.

    Po wejściu w życie polityki antykorupcyjnej podział ten zostanie wzmocniony, poprzez zaangażowanie dodatkowej jednostki odpowiedzialnej. Polityka antykorupcyjna w obecnym kształcie nie precyzuje funkcji, działów lub stanowisk najbardziej narażonych na korupcję i przekupstwo. Obszar ten zostanie uregulowany w Trybie realizacji Polityki antykorupcyjnej w odniesieniu do poszczególnych jednostek Banku.

    Każdy pracownik Banku jest zobowiązany do odbycia szkoleń z zasad przeciwdziałania praktykom korupcyjnym. Realizowane są one w ramach szkolenia dotyczącego zarządzania ryzykiem braku zgodności, które zawiera specjalny moduł poświęcony ochronie informacji i przeciwdziałaniu korupcji w zakresie możliwości przyjmowania korzyści i prezentów. Szkolenie jest obowiązkowe dla wszystkich nowych pracowników niezależnie od formy zatrudnienia. Szkolenie dotyczy w szczególności postaw etycznych, przepisów w zakresie przeciwdziałania korupcji oraz dopuszczalności przyjmowania korzyści prezentów i upominków od kontrahentów i innych podmiotów. W ramach wprowadzanej w Banku Polityki Antykorupcyjnej, Bank będzie przeprowadzał obowiązkowe cykliczne szkolenia dla pracowników w zakresie antykorupcji. W celu dalszego podnoszenia kwalifikacji oraz wzrostu kompetencji dotyczących Polityki antykorupcyjnej Pełnomocnik Banku ds. działań antykorupcyjnych będzie współpracować z właściwymi jednostkami Banku w zakresie realizacji szkoleń w celu.

    Szkolenia dla członków organów zarządzających i nadzorczych organizowane są według indywidualnych potrzeb. Dodatkowo, raz w roku jest wysyłany komunikat do wszystkich pracowników o warunkach przyjęcia korzyści i prezentów. Planowane jest przeprowadzanie dodatkowych szkoleń w ramach nowej regulacji wewnętrznej – Trybu realizacji Polityki antykorupcyjnej PKO Banku Polskiego S.A. i Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego S.A.

    W 2024 roku Grupa Kapitałowa Banku nie odnotowała wyroków skazujących w sprawach korupcyjnych, w związku z czym łączna kwota grzywien wyniosła 0. W związku z tym nie zidentyfikowano konieczności podejmowania działań naprawczych.

  • Grupa Kapitałowa Banku nie posiada polityki regulującej kwestie związane z wpływem politycznym i działalnością lobbingową wdrożonej na szczeblu grupowym.

    We względu na specyfikę prowadzonej przez Bank działalności na poziomie spółki dominującej wdrożone zostały przepisy wewnętrzne, które regulują kwestie współpracy z partiami politycznymi. Dokument, przyjęty w drodze uchwały określa zasady otwierania i prowadzenia rachunków bankowych oraz formy kredytowania. W ramach przepisów ustanowiono zasady współpracy z partiami politycznymi. Nie zastosowano żadnych dodatkowych wyłączeń. Opisano także działania mające na celu okresowe monitorowanie zawartych transakcji. Przepisy wewnętrzne nie są publicznie dostępne. W zakresie swojego obowiązywania regulacja adresuje ryzyko zaangażowania w kontrowersyjne inicjatywy polityczne zidentyfikowane w ramach badania DMA [IRO: R126].

    Ze względu na istotną pozycję Grupy Kapitałowej Banku, zarówno Bank jak i spółki zależne aktywnie uczestniczą w konsultacjach publicznych organizowanych przez administrację publiczną, organy regulacyjne i nadzorcze oraz organizacje branżowe, jak również prowadzą transparentne, jawne i systematyczne działania w sferze publicznej, związane z szeregiem zagadnień mających wpływ na kształtowanie ram funkcjonowania sektora finansowego.

    Bank jest zarejestrowany w rejestrze służącym przejrzystości pod numerem 129427193168-74. Rejestr przejrzystości Komisji Europejskiej to baza danych zawierająca informacje na temat podmiotów próbujących wywierać wpływ na proces wdrażania i kształtowania polityki przez instytucje UE. Rejestr pokazuje, kto reprezentuje jakie interesy i jakim budżetem dysponuje, w ten sposób rejestr umożliwia ogółowi społeczeństwa i innym grupom interesu kontrolowanie działalności lobbingowej. Przedmiotem zainteresowania Banku są w szczególności:

    • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 roku w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje;
    • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 roku w sprawie nadużyć na rynku oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE i 2004/72/WE;
    • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 roku w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012.

    W 2024 roku w rejestrze służącym przejrzystości nie zarejestrowano aktywnego uczestnictwa przedstawicieli Banku w spotkaniach z Komisją Europejską czy Parlamentem Europejskim. Nie zarejestrowano także wkładów do konsultacji publicznych oraz aktywności w grupach eksperckich.

  • Grupa Kapitałowa Banku przeciwdziała praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu poprzez prowadzenie działalności zgodnie z „Polityką Grupową Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy oraz Finansowaniu Terroryzmu w Grupie Kapitałowej PKO Banku Polskiego S.A.”, „Zasadami Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy oraz Finansowaniu Terroryzmu w PKO Banku Polskim S.A.”, „Trybem postępowania w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu” oraz „Strategią przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu w PKO Banku Polskim S.A.”. Polityka grupowa określa m.in. sposób wymiany i ochrony informacji przekazywanych na potrzeby wykonywania obowiązków z zakresu AML/CFT pomiędzy poszczególnymi podmiotami, wchodzącymi w skład Grupy Kapitałowej Banku. Zasady regulują sposób postępowania i podział zadań w zakresie AML/CFT, zaś Tryb uszczegóławia postępowanie jednostek Banku, agentów i pośredników w tym zakresie. Postanowienia polityki grupowej stosowane są do podmiotów z Grupy, będących instytucjami obowiązanymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 1 marca 2018 roku o przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Bank wraz z podmiotami obowiązanymi muszą wypracować własne strategie i przepisy wewnętrzne w zakresie AML/CFT. Do instytucji obowiązanych w ramach Grupy Kapitałowej Banku należą: spółki zależne (tj. PKO Bank Hipoteczny S.A., PKO Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A., PKO Leasing S.A., PKO BP Finat Sp. Z o.o., PKO Życie Towarzystwo Ubezpieczeń S.A., PKO Finance AB, KREDOBANK S.A., Neptun – FIZAN, PKO VC – FIZAN) oraz spółki zależne pośrednio (tj. KREDOLEASING Sp. z o.o., PKO Leasing Sverige AB, PKO Faktoring S.A., Prime Car Management S.A., Masterlease Sp. z o.o., Futura Leasing S.A., Bankowe Towarzystwo Kapitałowe S.A. oraz Kompania Finansowa Prywatne Inwestycje Sp. z o.o). Spółki mają czas na wdrożenie własnych strategii do 18 kwietnia 2025 roku.

    Strategia przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w szczególności określa kwestie związane z dostosowaniem do wymogów powszechnie obowiązujących przepisów prawa dotyczących AML/CFT, w tym w szczególności z pakietem przepisów przyjętych przez Unię Europejską, organizację i podział kompetencji w zarządzaniu ryzykiem prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, oraz planowane działania usprawniające proces AML/CFT w Banku.

    Regulacje wewnętrzne dotyczące przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu obowiązujące w Grupie Kapitałowej Banku nie stosują wyłączeń, jednak działania związane z AML/CFT są realizowane wyłącznie przez instytucje obowiązane (spełniające definicję ustawową).

    W 2024 roku Bank podjął działania dostosowawcze do wytycznych Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EBA) i stanowiska Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) w sprawie strategii i procedur zarządzania zgodnością z przepisami oraz roli i obowiązków pracownika ds. zgodności z przepisami AML/CFT. W tym celu uchwalono „Strategię przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w Grupie Kapitałowej PKO Banku Polskiego S.A.” oraz „Strategię przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w PKO Banku Polskim S.A.”. Na wszystkie podmioty obowiązane w ramach Grupy Kapitałowej Banku nałożono obowiązek wdrożenia Strategii AML/CFT Grupy oraz opracowania wewnętrznej strategii przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, uwzględniającej postanowienia strategii Grupy.

    Kwestie wdrożenia polityk z zakresu AML/ CFT i zapewnienia zgodności działalności Grupy Kapitałowej Banku z przepisami ustawy AML podejmowane są przez AMLCO, zaś Identyfikacja ryzyk związanych z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu w działalności Banku i podejmowanie działań w celu ich ograniczania wpisane są w kompetencje AMLRO. Całość działań opisanych w rozdziale zapewnia wdrożenie mechanizmów przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w Grupie Kapitałowej mitygując ryzyko zidentyfikowane w ramach badania podwójnej istotności [IRO: R123].