Zgłaszanie naruszeń
Zgodnie z Ustawą o ochronie Sygnalistów, określiliśmy zasady, według których pracownicy i określone osoby, które nie są naszymi pracownikami, mogą zgłaszać sytuacje, które:
- naruszają lub potencjalnie mogą naruszać prawo
- naruszają przepisy wewnętrzne i przyjęte przez nas standardy rynkowe
Zgłoszenia mogą być przesyłane anonimowo lub z ujawnieniem tożsamości zgłaszającego.
 
- Kto może zgłosić naruszenie?
Każdy, kto dowie się o możliwym naruszeniu prawa, przepisów wewnętrznych lub standardów rynkowych związanych z wykonywanymi obowiązkami na podstawie zawartej umowy, pełnionej funkcji lub świadczonych usług oraz po ich zakończeniu.
Zgłoszenie mogą przekazać też osoby, które starają się o pracę lub współpracę z bankiem na etapie rekrutacji lub negocjacji przed zawarciem umowy.
- W jakich sprawach można zgłosić naruszenie?
Zgłoszenia mogą dotyczyć zaniechania lub działania niezgodnego z prawem albo takiego, które ma obejść prawo m.in. w zakresie:
- korupcji
- usług i produktów finansowych
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
- ochrony konsumentów
- ochrony prywatności i danych osobowych
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych
- przepisów wewnętrznych
- zasad Kodeksu Etyki
- rekomendacji organów nadzoru i kontroli
Jak można zgłosić naruszenie?
- Telefonicznie
(22) 580 25 50 lub z wykorzystaniem pozostałych systemów komunikacji (inny numer telefonu lub aplikacja, np. MS Teams)
- Osobiście
w trakcie spotkania z pracownikiem Departamentu Zgodności
- Pisemnie (w formie elektronicznej lub papierowej)
- na adres:
- PKO Bank Polski, Departament Zgodności, ul. Puławska 15, 02-515 Warszawa, z dopiskiem: „WG”
- Prezes Zarządu PKO Banku Polskiego, ul. Puławska 15, 02-515 Warszawa, z dopiskiem „WG”
- Rada Nadzorcza PKO Banku Polskiego, ul. Puławska 15, 02-515 Warszawa, z dopiskiem „WG” – gdy zgłoszenie dotyczy członka Zarządu
- przez aplikację Sygnanet, która zapewnia anonimowość zgłaszającego i na skrzynkę poczty elektronicznej: sygnalisci@pkobp.pl
- na imienną skrzynkę poczty elektronicznej:
- przewodniczącego Rady Nadzorczej – gdy zgłoszenie dotyczy członka Zarządu
- Prezesa Zarządu
- na adres:
Bezpieczeństwo danych osobowych
Czy zgłaszanie naruszeń jest bezpieczne?
Tak, gwarantujemy zgłaszającym dyskrecję i anonimowość.
- Dane osoby zgłaszającej, jeśli zostaną podane, zostaną poufne i nikomu ich nie udostępnimy
- W przypadku zgłoszeń anonimowych, jeśli na podstawie treści zgłoszenia można ustalić tożsamość zgłaszającego, usuniemy te informacje, zanim podejmiemy kolejne kroki
- Osoba zgłaszająca nie może ponieść negatywnych skutków w związku z przekazaniem zgłoszenia, np. rozwiązanie umowy, obniżenie wynagrodzenia
Przetwarzanie danych osobowych
Gdy dostaniemy zgłoszenie, przetworzymy dane osobowe tylko w takim zakresie, w jakim będzie to potrzebne do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia działań. Nie zbieramy danych osobowych, które nie mają znaczenia dla zgłoszenia, a jeśli przypadkowo je zbierzemy, od razu je usuniemy. Pozostałe dane osobowe przechowujemy zgodnie z przepisami Ustawy o ochronie Sygnalistów
Zapoznaj się z treścią klauzuli informacyjnej o przetwarzaniu danych osobowych.
Jeśli jesteś klientem i chcesz skontaktować się z nami w innej sprawie, napisz na adres e-mail: informacje@pkobp.pl