W 2023 roku spadły emisje Grupy Kapitałowej Banku (-11,5%, r/r, Zakres 1 i 2, do 2022 roku), na co złożył się spadek emisji w banku (-12,5%) i SGK (-8,1%).
Bank systematycznie ogranicza zużycie energii. W tym celu bank poprawiał efektywność wykorzystywanych zasobów i kontynuował: wymianę okien, wymianę oświetlenia na energooszczędne oraz instalowanie automatycznego załączania oświetlenia, wymianę grzejników oraz zmianę sposobu ogrzewania na gazowe, montaż wentylacji z rekuperacją, montaż wyłączników czasowych w elektrycznych podgrzewaczach wody, wyposażanie kotłów grzewczych w sterowniki, modernizacje urządzeń klimatyzacyjnych, docieplenia budynków, wymianę zaworów termostatycznych wraz z głowicami na grzejnikach.
[GRI 302-4] Całkowite zużycie energii w 2023 roku w stosunku do 2022 roku dla grupy spadło o 4,6%, w tym dla banku o 3,8% i dla spółek o 8,7%. Zmianie uległo również zużycie oleju napędowego wykorzystywanego w pojazdach SGK. Zużycie oleju napędowego zmalało o 35,5%, co jest wynikiem wymiany samochodów zasilanych olejem napędowym w spółce PKO Leasing. [GRI 302-3] Całkowite zużycie energii na pracownika w 2023 roku wyniosło 7,9 MWh w grupie (2022: 8,6 MWh). Grupa kupowała energię elektryczną i cieplną, nie nabywała pary technologicznej i chłodu.
Bank po raz kolejny określił zużycie wody. [GRI 303-1] Zużycie wody w banku w 2023 roku wyniosło ok. 229,4 mega litrów (224,2 mega litrów w 2022 roku), a w pozostałych podmiotach Grupy 46,6 mega litrów (45,5 mega litrów w 2022 roku). Wzrost zużycia wody w banku (o 2,3% r/r) wynika z większej obecności pracowników w biurze (o 1p.p.), ze wzrostu zatrudnienia oraz uwzględnienia po raz pierwszy w obliczeniach oddziałów zagranicznych Banku..
Zużycie energii w organizacji (w MWh) w 2023 roku [GRI 302-1] [GRI 302-4]
| BANK | SPÓŁKI | GRUPA | BANK | SPÓŁKI | GRUPA | GRUPA | BANK | SPÓŁKI | GRUPA |
| 2023 | 2022 | r/r (%) | 2021 |
Paliwa wykorzystywane w budynkach | 17 205 | 3 001 | 20 206 | 19 603 | 3 671 | 23 274 | -10,5 | 22 122 | 3 889 | 26 011 |
gaz ziemny | 14 353 | 2 574 | 16 927 | 17 647 | 3 603 | 21 250 | -9,4 | 19 706 | 3 749 | 23 455 |
olej opałowy | 2 702 | 0 | 2 703 | 1 789 | 8 | 1 797 | -21,4 | 2 188 | 98 | 2 286 |
olej napędowy | 59 | 421 | 480 | 71 | 51 | 123 | 100,3 | 49 | 12 | 61 |
LPG | 0 | 5 | 5 | 0 | 9 | 9 | -69,0 | 0 | 30 | 30 |
węgiel brunatny | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | | 0 | 0 | 0 |
węgiel kamienny | 91 | 0 | 91 | 96 | 0 | 96 | -46,3 | 179 | 0 | 179 |
Paliwa wykorzystywane w pojazdach | 25 156 | 12 530 | 37 686 | 23 774 | 12 305 | 36 079 | 22,0 | 19 356 | 10 224 | 29 579 |
olej napędowy | 1 394 | 2 660 | 4 054 | 1 737 | 4 125 | 5 862 | 12,3 | 1 124 | 4 097 | 5 221 |
LPG | 0 | 0 | 0 | 0,0 | 0 | 0 | | 0,2 | 0 | 0,2 |
benzyna | 23 762 | 9 870 | 33 631 | 22 037 | 8 180 | 30 217 | 24,1 | 18 231 | 6 127 | 24 358 |
Energia kupowana | 130 658 | 17 798 | 148 457 | 136 484 | 20 513 | 156 997 | -3,7 | 143 181 | 19 831 | 163 012 |
energia elektryczna | 71 703 | 10 480 | 82 183 | 74 031 | 13 652 | 87 683 | 1,2 | 75 494 | 11 125 | 86 618 |
energia cieplna | 58 955 | 7 319 | 66 274 | 62 453 | 6 861 | 69 314 | -9,3 | 67 687 | 8 706 | 76 394 |
Całkowite zużycie energii | 173 019 | 33 329 | 206 348 | 179 861 | 36 489 | 216 350 | -1,0 | 184 658 | 33 944 | 218 602 |
W 2023 roku żaden z podmiotów Grupy Kapitałowej Banku nie przeprowadził audytu energetycznego. Bank, zgodnie z wymaganiami Ustawy o efektywności energetycznej przeprowadził audyt energetyczny w 2021 roku. Wyniki audytów z lat poprzednich posłużyły do określenia obszarów o największym potencjale energooszczędnym i planów działania, które są obecnie sukcesywnie wdrażane.
Emisje w podziale na metodę w MgCO2e [GRI 305-1], [GRI 305-2], [GRI 305-3] w 2023 roku
Zakres 1 | Zakres 2 | Zakres 3 |
[GRI 305-1] | [GRI 305-2] | [GRI 305-3] |
13 976 | 75 548 (location based) | 32 846 |
| 28 950 (market based) | |
Emisje bezpośrednie Grupy Kapitałowej Banku powstałe w wyniku spalania paliw w źródłach będacych jej własnością i zakupu czynników chłodniczych | Emisjje pośrednie GrupyKapitałowej Banku powstałe w wyniku uzywania zakupionej energii elektryczznej i cieplnej | Emisje pośrednie Grupy Kapitałowej Banku powstałe w wyniku podróży słuzbowych, dojazdów pracowników do pracy, WTT i wynajmu powierzchni |
Granice raportowanych emisji obejmują: (1) w przypadku danych dla Banku wyłącznie ten podmiot (100% emisji), (2) w przypadku danych dla Grupy: bank i wszystkie podmioty zależne banku według kontroli operacyjnej (100% emisji każdej z jednostek). Raportowane emisje obejmują Zakres 1, 2 i 3.
Odpady wytworzone przez Bank inne niz komunalne (w tonach)
| 2023 | 2022 | r/r (%) | 2021 | 2020 | 2019 |
Razem | 893 | 697 | -23 | 901 | 736 | 843 |
niebezpieczne* | 15 | 20 | -5 | 21 | 15 | 16 |
pozostałe | 878 | 677 | -23 | 880 | 721 | 827 |
w tym: | | | | | | |
wielkogabarytowe | 443 | 342 | 13 | 303 | 261 | 532 |
elektroniczne i elektryczne | 302 | 203 | -45 | 366 | 243 | 136 |
magnetyczne i optyczne nośniki informacji | 3 | 0,84 | -16 | 1 | 1 | 2 |
odpady z papieru i tektury (segregatory) | 19 | 11 | -66 | 32 | 37 | 4 |
odpady z żelaza i stali | 111 | 120 | -33 | 178 | 179 | 152 |
* sprzęt elektryczny i elektroniczny taki jak klimatyzatory, zużyte monitory, lodówki
Bank oraz pozostałe podmioty grupy stosują się do przepisów ochrony środowiska, odnoszących się do właściwego zagospodarowania odpadów i prowadzenia ich ewidencji. W 2023 roku bank korzystał z umowy na odbiór odpadów innych niż komunalne z dotychczasowym dostawcą usług. Kontrahent posiada certyfikaty ISO 9001:2015 oraz 14001:2005. Odpady otrzymane od banku kontrahent przekazuje następnym firmom do zagospodarowania, zgodnie z posiadanymi decyzjami i obowiązującymi regulacjami. Dodatkowo w 2023 roku Bank i grupa prowadziły selektywną zbiórkę odpadów komunalnych we wszystkich własnych lokalizacjach i w dużej części najmowanych. Wzrost ilości wytworzonych odpadów wielkogabarytowych wynika z likwidacji oddziałów i przeprowadzki pracowników do nowej lokalizacji w Warszawie. Wzrost ilości wytworzonych elektroodpadów (bankomaty, multisejfy, dyspensery) wynika z likwidacji oddziałów oraz przekwalifikowania oddziałów gotówkowych na bezgotówkowe.
[GRI 306-2] Niebezpieczne odpady elektryczne i elektroniczne są przekazywane wyspecjalizowanemu podmiotowi i poddawane procesowi przetwarzania i recyklingu w 100%. Papierowa dokumentacja bankowa jest odbierana przez wyspecjalizowaną firmę i niszczona.
Bank podejmuje działania w zakresie zagospodarowania odpadów również poprzez sprzedaż składników majątkowych pracownikom banku oraz darowizny we współpracy z Fundacją. Sprzedaż składników majątkowych odbywa przez specjalnie przygotowaną stronę intranetową. W 2023 roku bank sprzedał 938 szt. składników majątkowych.
Program optymalizacji zużycia papieru
Jednym z celów strategicznych banku jest uproszczenie i usprawnienie procesów poprzez ograniczenie dokumentacji papierowej. Wiele procesów zmieniło się w związku z częściowym przejściem na pracę zdalną. To w istotny sposób przełożyło się na zmniejszenie zużycia papieru w organizacji.
| |
67% | 5% |
Spadek zużycia papieru A4 przez ostatnie 7 lat | Spadek zużycia papieru A4 do poprzedniego roku |
W 2021 roku bank udostępnił klientom w bankowości internetowej iPKO i iPKO biznes wiele nowości, które dotychczas można było złożyć w placówkach i poprzez Contact Center. Równolegle bank prowadził prace nad cyfryzacją procesów w oddziale, w tym nad kontaktami pracowników z klientami banku w formie spotkań telefonicznych oraz spotkań online (wideorozmowy). To również przełożyło się na spadek zużycia papieru.
Podpis na ekranie dotykowym w oddziałach zamiast na papierze
Potwierdzenie wpłaty i wypłaty gotówki oraz polecenia przelewu za pomocą podpisu na ekranie jest już dostępne w 500 oddziałach banku w Polsce. Więcej | | Zdalne składanie dyspozycji poprzez iPKO oraz asystenta głosowego w IKO
W 2020 roku wprowadziliśmy możliwość składania dyspozycji za pomocą asystenta głosowego w IKO wykorzystującego algorytmy sztucznej inteligencji. Więcej | | Mobilna autoryzacja dyspozycji przy użyciu aplikacji IKO
Zamiast tradycyjnego podpisu na papierze, mobilną autoryzacją w IKO można potwierdzić operacje zlecone w serwisie internetowym, jak również we wszystkich oddziałach banku. Więcej |
W 2023 roku bank zrealizował szereg dodatkowych działań, mających na celu ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne m.in. naprawa urządzeń elektronicznych i elektrycznych zamiast przekazywania ich do utylizacji, naprawa wyposażenia meblowego, odsprzedaż zbędnych składników majątkowych zamiast przekazywania ich do utylizacji, eliminacja korespondencji papierowej na rzecz elektronicznej, eliminacja odpadów plastikowych (rezygnacja z kapsułek do kawy, wody butelkowej, talerzyków, sztućców i kubeczków), zachęcanie klientów banku do rezygnacji z korespondencji papierowej na rzecz elektronicznej. Bank kontynuował realizację projektu Flexidesk, którego celem jest stworzenie nowego środowiska pracy i umożliwienie pracy rotacyjnej i zdalnej poprzez dostosowanie powierzchni biurowej do elastycznego modelu pracy i zapewnienie standardu wyposażenia informatycznego. Efektem realizacji projektu jest utworzenie w 2023 roku w Krakowie 181 rotacyjnych stanowisk pracy i redukcja powierzchni biurowej w banku o ok. 2 tys. m2.
Bank optymalizował powierzchnię oddziałów. W rezultacie podjętych działań zredukowano powierzchnię oddziałów o ponad 11 tys. m2 (z 339 tys. m2 do 328 tys. m2).
Bank prowadzi działania edukacyjne dotyczące środowiska. Przygotowano cykl spotkań dla pracowników #ESGo! na których przybliżono informacje o śladzie węglowym banku.