2021-04-30

Jeśli twoja firma korzysta z papierowych gwarancji bankowych – już czas, aby przejść na wersję elektroniczną. Jest szybsza i równie bezpieczna.

 

Posłuchaj podcast: Jak sprawdzić kontrahenta z zagranicy?

 

Są 2 sposoby wystawiania gwarancji bankowej w formie elektronicznej. Pierwsza za pośrednictwem systemu SWIFT, druga e-gwarancji podpisanej kwalifikowanym podpisem cyfrowym i wysłana mailem. Obydwie formy są przynajmniej tak samo bezpieczne jak tradycyjna, papierowa gwarancja.

Gwarancja bankowa wysyłana przez SWIFT

Gwarancja bankowa zamiast papieru może być udzielana w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu SWIFT. Jest to ten sam system, poprzez który są realizowane przelewy międzynarodowe.

Zlecenia gwarancji (lub zmiana do gwarancji) wysyłanej w formie komunikatu SWIFT w PKO Bank Polskim można dokonać za pośrednictwem aplikacji Trade Service, która działa w ramach bankowości elektronicznej iPKO biznes.

PKO Bank Polski wystawia gwarancję, a następnie wysyła dokument za pośrednictwem szyfrowanego systemu SWIFT do banku beneficjenta gwarancji (banku twojego kontrahenta), który potwierdza jego autentyczność i awizuje do beneficjenta (twojego kontrahenta) treść gwarancji. Najczęściej robi to również elektronicznie bez konieczności użycia papieru. Komunikat SWIFT nie wymaga odrębnych podpisów pracowników PKO Banku Polskiego i ma ten sam skutek prawny co gwarancja w formie tradycyjnej (pisemnej).

Przy gwarancji bankowej wysyłanej poprzez system SWIFT Twoja firma nie ponosi kosztów przesyłki kurierskiej, gdyż w tym procesie nie ma dokumentów papierowych. Należy jednak uwzględnić dodatkowe koszty awizacji naliczone przez bank beneficjenta (informacja o tym, która ze stron będzie ponosiła te koszty powinna pojawić się na zleceniu oraz czas przekazania komunikatu przez bank beneficjenta).

Przed zleceniem takiej gwarancji należy uzyskać od beneficjenta gwarancji kod SWIFT jego banku (BIC CODE), na który zostanie wysłana gwarancja/zmiana do gwarancji.

Gwarancja bankowa poprzez SWIFT może być wysyłana wszędzie tam, gdzie działa ten system, czyli na całym świecie. Do systemu nie są podpięte jedynie małe lokalne banki, które nie realizują transakcji międzynarodowych.

elektroniczna gwarancja bankowa.jpg

 

E-gwarancja bankowa sygnowana podpisem elektronicznym

W przypadku e-gwarancji/zmiany do e-gwarancji, bank podpisuje dokument kwalifikowanym podpisem elektronicznym w aplikacji SZAFIR (ma taki sam skutek prawny jak podpis własnoręczny). Zaszyfrowany dokument jest wysyłany przez bank na adres e-mail kontrahenta, a hasło do dokumentu przekazywane jest SMS-em lub podczas rozmowy telefonicznej przedstawiciela banku z kontrahentem.

Lista pełnomocników PKO Banku Polskiego, którzy mogą składać w/w podpisy w imieniu PKO Banku Polskiego

W przypadku e-gwarancji konieczne jest przekazanie do PKO Banku Polskiego informacji o wystawieniu adresu e-mail, na który powinien zostać wysłana gwarancji numeru telefonu, na który zostanie przekazane hasło dostępu do dokumentu.

e-gwarancja bankowa

 

 

Którą elektroniczną gwarancję bankową wybrać?

Gwarancję bankową wysyłaną poprzez SWIFT warto zastosować przy transakcjach poza Unią Europejską. SWIFT jest systemem globalnym, funkcjonującym w każdym banku działającym międzynarodowo. Należy pamiętać, że przy tej formie bank beneficjenta może potrzebować kilku dni roboczych na dostarczenie gwarancji do swojego klienta.

Gwarancja bankowa sygnowana podpisem kwalifikowanym i wysyłana mailem jest zdecydowanie szybsza i tańsza (w procesie nie uczestniczy bank beneficjenta). Sprawdza się w trancjach krajowych oraz z krajami należącymi Unii Europejskiej. Warto jednak pamiętać, że kwalifikowany podpis elektroniczny jest standardem europejskim i nie zawsze musi być akceptowany przez podmioty spoza wspólnoty.

 

Chcesz porozmawiać o biznesie? Zostaw swój numer, a oddzwoni nasz doradca

Kontakt