2022-12-05

Sprzedajesz lub kupujesz na portalu z ogłoszeniami, a kontrahent chce szybko sfinalizować transakcję i przesyła Ci link? Dostajesz podejrzaną wiadomość o planowanym wyłączeniu dostaw energii z prośbą o uregulowanie należności? Nie klikaj w link, nie podawaj danych karty ani danych logowania do banku

Przestępcy wysyłają e-maile, SMSy lub kontaktują się przez komunikatory społecznościowe (np. WhatsApp) i nakłaniają do kliknięcia w link (np. żeby przesłać pieniądze za kupiony przedmiot albo potwierdzić jego wysyłkę). Podszywają się też m.in.: pod dostawców energii lub kurierów. Zanim klikniesz w link lub otworzysz załącznik, upewnij się, że wiadomość jest prawdziwa i pochodzi od zaufanego nadawcy.

Stosuj kilka prostych zasad, które zwiększą Twoje bezpieczeństwo:

  • jeśli dostajesz wiadomość by np. uregulować płatność za prąd, której się nie spodziewasz, upewnij się u swojego dostawcy energii czy jest prawdziwa
  • nie klikaj w linki w wiadomościach od kupujących/sprzedających - mogą kierować do fałszywych stron, które wyglądają jak znane portale z ogłoszeniami
  • korzystaj z oficjalnych stron i portali, a nie wchodź na nie przez niezaufane linki
  • czytaj uważnie powiadomienia, które przychodzą na telefon. Jeśli dostaniesz podejrzany komunikat, żeby zainstalować aplikację IKO - niezwłocznie skontaktuj się z bankiem
  • sprawdzaj treści SMS i powiadomień z aplikacji, w tym także bankowych przed potwierdzeniem transakcji, w szczególności: kwotę i rodzaj operacji oraz numer konta do przelewu
  • sprawdzaj adresy stron www (a także certyfikaty bezpieczeństwa), na których się logujesz i dokonujesz płatności
  • podczas logowania do serwisu iPKO zwracaj uwagę czy widzisz swój obrazek bezpieczeństwa, na fałszywej stronie nie będzie on widoczny
  • jeśli ktoś prosi Cię o numer karty, by przelać na nią pieniądze - nie podawaj danych. Kupujący w serwisie z ogłoszeniami nie może przysyłać pieniędzy na kartę!
  • nie przekazuj nikomu danych logowania do bankowości elektronicznej
  • zwróć uwagę na poprawność językową otrzymywanych wiadomości oraz strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe wiadomości i strony mogą zawierać błędy, np. gramatyczne albo stylistyczne
  • ustaw w aplikacji IKO lub serwisie iPKO bezpieczne dla Ciebie limity płatności