Wesołych Świąt!
to jest gwiazdka
2017-02-23

Ostrzegamy przed nowym scenariuszem oszustw z wykorzystaniem bankowości elektronicznej.  Przestępca, po przejęciu cudzego konta na Facebooku, loguje się na nie i wysyła do znajomych użytkownika wiadomość z prośbą o pomoc, tj. dokonanie przelewu na drobną kwotę (nadawca wyjaśnia zwykle, że do dokonania płatności zabrakło mu kilku złotych i prosi „znajomego” o jej uzupełnienie). Następnie nadawca przesyła potencjalnej ofierze link do dokonania płatności internetowej za pośrednictwem jednego z popularnych serwisów oferujących płatności natychmiastowe (np. Przelewy24, Dotpay, BlueCash, itp.), a w rzeczywistości do fałszywej strony pośrednika, umieszczonej na kontrolowanym przez oszusta serwerze. Gdy odbiorca wybiera na stronie „płatności” swój bank i klika na stosowną ikonę, zostaje przekierowany na fałszywą stronę do logowania do banku. Podanie na tej stronie danych do logowania umożliwia ich przejęcie przez oszusta, który natychmiast loguje się przy ich użyciu w autentycznym serwisie internetowym banku i zleca dyspozycję utworzenia nowego szablonu zaufanego odbiorcy na wskazany przez siebie rachunek. W tym czasie na fałszywej stronie banku pojawia się komunikat z prośbą o wprowadzenie kodu jednorazowego w celu autoryzacji przelewu na małą kwotę, o którego wykonanie prosił „znajomy” z Facebooka. W rzeczywistości podany przez klienta kod jest wykorzystywany przez przestępcę do zatwierdzenia dyspozycji utworzenia odbiorcy zdefiniowanego, przy użyciu którego może on potem zlecać z rachunku klienta – bez dodatkowej autoryzacji – przelewy na znacznie większe kwoty.

Przypominamy!

1.    Logując się do serwisu internetowego Banku, zawsze wprowadzaj adres strony ręcznie – nie korzystaj z linków.
2.    Sprawdzaj poprawność adresu strony, widniejącego w przeglądarce internetowej.
3.    Pamiętaj, że podczas logowania do serwisu ani bezpośrednio po zalogowaniu do niego nie jest wymagane podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego.
4.    Przed potwierdzeniem operacji zlecanej w serwisie iPKO kodem SMS przeczytaj uważnie treść otrzymanego SMS-a, aby upewnić się, że dotyczy on właściwej operacji (zwróć uwagę na rodzaj dyspozycji, poprawność numeru rachunku odbiorcy, kwotę transakcji).

W przypadku skorzystania z linku zawartego w otrzymanej wiadomości i podania jakichkolwiek danych na stronie internetowej przypominającej serwis iPKO, prosimy – skontaktuj się telefonicznie z konsultantem pod numerem 800 302 302 (brak opłat dla numerów krajowych na terenie kraju, w pozostałych przypadkach – opłata zgodna z taryfą operatora) lub +48 81 535 60 60 (do połączeń z zagranicy i z telefonów komórkowych; opłata zgodna z taryfą operatora).

Więcej informacji na temat zasad bezpiecznego logowania do serwisu internetowego iPKO znajdziesz tutaj.