2011-01-10

Już od prawie dwóch miesięcy trójka młodych lekarzy z Polski pomaga w walce z epidemią cholery na Haiti. Między innymi tej wyprawie sponsorowanej przez PKO Bank Polski będzie poświęcona odbywająca się 11 stycznia, w przeddzień pierwszej rocznicy tragicznego trzęsienia ziemi na karaibskiej wyspie, konferencja prasowa podsumowująca ubiegłoroczne działania Fundacji Polska-Haiti. Lekarze wracają do kraju 22 stycznia. Anna Szaciłło, Łukasz Jaworski i Jarosław Korzybski mają po 26 lat i są absolwentami Collegium Medicum przy Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Bydgoszczy. Przyjechali na Haiti pod koniec listopada korzystając z 3-miesięcznej przerwy między zakończeniem stażu a rozpoczęciem specjalizacji. Trafili do samego centrum epidemii cholery, które znajduje się w dolinie rzeki Artibonite, na północ od stolicy Haiti, Port-au-Prince. Szpital im. Alberta Schweitzera, w którym pracują, zapewnia podstawową opiekę medyczną dla 450 tys. mieszkańców regionu i przyjmuje co miesiąc ok. 900 pacjentów z objawami cholery. – Jesteśmy ogromnie wdzięczni za pomoc polskich lekarzy i niezwykle wysoko oceniamy ich pracę. Świetnie zintegrowali się z zespołem i są bardzo cenieni zarówno przez pracowników haitańskich jak i personel zagraniczny – mówi Silvia Ernst, dyrektor medyczny szpitala. Pod koniec grudnia Silvia Erst poprosiła polskich lekarzy o przejęcie opieki nad całym oddziałem cholerycznym w okresie świąteczno-noworocznym, kiedy większość międzynarodowego personelu wyjeżdżała do domów. – Cholera okazała się chorobą zaskakująco „wdzięczną” w leczeniu – większość chorych po kilkudniowej terapii nawadniającej wraca do zdrowia. Antybiotyki stosujemy tylko w najostrzejszych przypadkach – mówi Jarosław Korzybski. Podkreśla jednak, że chociaż w ostatnim czasie sytuacja epidemiologiczna w regionie zaczęła się uspokajać, to jeszcze wiele czasu upłynie zanim Haiti poradzi sobie z cholerą. Poważnym problemem są braki infrastrukturalne, o których lekarze przekonali się podczas wizyty w szkole podstawowej w Deschapelles. W placówce, w której uczy się ok. 150 dzieci w wieku od 4 do 15 lat, nie ma miejsca, gdzie po skorzystaniu z toalety można byłoby umyć ręce. Jednym ze sponsorów dobiegającej już końca wyprawy „Polscy lekarze dla Haiti” został PKO Bank Polski, który ponosi koszty przygotowań, podróży i dwumiesięcznego pobytu w szpitalu Alberta Schweitzera w Deschapelles. Bank chętnie wspiera inicjatywy, które mają na celu pomoc potrzebującym, szczególnie tym, którzy ucierpieli w klęskach żywiołowych. W 2010 roku PKO Bank Polski wsparł powodzian organizując m.in. zbiórkę pieniężną i wolontariat pracowniczy w zakresie usuwania skutków powodzi i „kolonie za złotówkę” dla dzieci powodzian. Konferencja poświęcona podsumowaniu ubiegłorocznych działań Fundacji Polska-Haiti odbędzie się 11 stycznia o godzinie 11.00 w Domu Polonii przy Krakowskim Przedmieściu 64. Konferencja będzie połączona z otwarciem wystawy zdjęć potomków polskich legionistów z Casale pt. "Polska-Haiti, historia zapomniana".

***

PKO Bank Polski jest liderem polskiego sektora bankowego pod względem wyników finansowych. Po 3. kwartale 2010 roku osiągnął zysk netto w wysokości 2,5 mld zł, co stanowiło blisko 29 proc. zysku polskiego sektora bankowego w tym okresie. Z 28-procentowym udziałem w rynku Bank zajmuje także czołowe miejsce w sprzedaży kredytów, oferując oprócz tradycyjnych kredytów hipotecznych również preferencyjne kredyty mieszkaniowe z dopłatą państwa. PKO Bank Polski jest wielokrotnie nagradzany w wielu prestiżowych rankingach. Oferta kredytu hipotecznego, pod względem dostosowania do nietypowych oczekiwań klientów, została uznana za najlepszą na rynku przez porównywarkę finansową Comperia.pl. Bank został również doceniony za elastyczność oferty tych kredytów, które mogą być udzielane na sfinansowanie różnych celów oraz w kategorii najlepszego banku oszczędnościowo-inwestycyjnego. Aż pięć produktów PKO Banku Polskiego: kredyt hipoteczny, kredyt gotówkowy, konto, lokata i karta kredytowa, zostało nagrodzonych przez miesięcznik Reader’s Digest certyfikatami „Produkt Roku 2010” jako najczęściej i najchętniej wybierane przez klientów. Bank jest też m.in. laureatem „Złotego Bankiera” za najlepszy na rynku kredyt hipoteczny, a także zwycięzcą konkursu „Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców” oraz posiadaczem certyfikatu „Firma Przyjazna Klientowi”. Według analiz firmy badawczej MillwardBrown SMG/KRC PKO Bank Polski cieszy się najwyższym zaufaniem spośród badanych instytucji finansowych – 3/4 ankietowanych ufa jego stabilności finansowej. PKO Bank Polski jest również najsilniejszym wizerunkowo bankiem w kraju, o czym świadczy pozycja lidera rankingu „Top Marka” według magazynu Press. Jest także najdroższą marką na polskim rynku bankowym. Specjaliści z magazynu The Banker wycenili jej wartość na miliard dolarów, a w rankingu Rzeczpospolitej „Polskie Marki 2010” jej wartość została określona na 3,6 mld zł.