Przejdź to głównej części strony

Realizacja krajowych rozliczeń pieniężnych oraz zasady przyjmowania walut obcych w oddziałach PKO Banku Polskiego

18.09.2025

1. Dyspozycje płatnicze na konta w PKO Banku Polskim realizujemy na bieżąco.

2. PKO Bank Polski przyjmuje przez całą dobę zlecenia przelewów na konta w innych bankach. Realizujemy takie zlecenia najpóźniej w najbliższym dniu roboczym.

3. Aby zrealizować dyspozycję płatniczą na konto w innym banku tego samego dnia, klient musi je złożyć przed godziną:

    • 14:30 – przelewy standardowe oraz wpłaty pieniędzy,
    • 15:25 – przelewy pilne – nie dotyczy przelewów w ramach mechanizmu płatności podzielonej tzw. split payment; klienci indywidualni i bankowości prywatnej nie korzystają z przelewów pilnych.
      Jeśli klient zleci przelew na konto w innym banku w dzień:
      - roboczy po wskazanej wyżej godzinie, a w treści zlecenia nie wskaże daty realizacji z przyszłości
         - pieniądze z konta pobierzemy z datą zlecenia przelewu, a przelew zrealizujemy w najbliższym dniu roboczym,
      - wolny, a w treści zlecenia nie wskaże daty realizacji z przyszłości
         - przelew zrealizujemy w najbliższym dniu roboczym i w tym dniu pobierzemy pieniądze z konta.
    • 15:30 (15:15 – przelewy w serwisie iPKO) – przelewy realizowane przez SORBNET.
      Gdy klient zleca przelew po godzinie 15:30 (15:15 dla przelewów w serwisie iPKO), powinien wskazać datę realizacji z przyszłości. Przelewy przez SORBNET realizujemy tylko w dni robocze.

4. Przelewy powyżej 999 999 PLN, zlecane na konto w innym banku, automatycznie przekazujemy do SORBNET.

5. Klient może zlecić przelew z datą realizacji w przyszłości z blokadą pieniędzy na koncie (nie dotyczy serwisu iPKO biznes).

6. Jeśli klient nie ma pieniędzy na koncie, aby zrobić zlecenie stałe/przelew z przyszłą datą realizacji i zapłacić za to – spróbujemy zrealizować takie zlecenie stałe/przelew 4 razy w ciągu tego dnia.
Gdy pieniędzy na taki przelew lub zlecenie i opłatę nie będzie do godz. 21:30 – nie zrealizujemy zlecenia.
Jeśli pieniądze na przelew/zlecenie i opłatę będą na koncie między godz. 14:10 a 21:30 – przelew na konto w innym banku zrobimy w najbliższym dniu roboczym.

7. Przelewy natychmiastowe w PLN na terenie Polski realizujemy 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, przez cały rok, za pośrednictwem systemu Express Elixir.
Zrobimy taki przelew pod warunkiem, że:

    • banki zleceniodawcy i odbiorcy uczestniczą w Express Elixir. Informacje o bankach i przelewach natychmiastowych – na stronie www.expresselixir.pl,
    • bank odbiorcy jest dostępny w czasie realizacji przelewu – brak informacji, że nie jest czasowo dostępny,
    • na koncie klienta są pieniądze na przelew i opłatę za przelew i typ konta klienta umożliwia realizację takiego przelewu

oraz kwota przelewu natychmiastowego nie jest wyższa niż:

    • 3 000 PLN – max kwota pojedynczego przelewu, w tym do ZUS,
    • 6 000 PLN – max dzienna kwota przelewów realizowanych z 1 konta – wspólna dla wszystkich kanałów zgodnie z informacjami w tabeli,
    • 3 000 PLN – max kwota brutto pojedynczego przelewu w ramach split payment. Natomiast max dzienna kwota brutto takich przelewów realizowanych z 1 konta – wspólna dla wszystkich kanałów zgodnie z informacjami w tabeli – 6 000 PLN,
    • 50 000 PLN – max kwota pojedynczego przelewu na konto organu administracji skarbowej np. Urzędu Skarbowego, prowadzone przez NBP. Dla takich przelewów w agencji PKO Banku Polskiego max kwota to 3 000 PLN. Max dzienna kwota przelewów realizowanych z 1 konta – wspólna dla wszystkich kanałów zgodnie z informacjami w tabeli to 250 000 PLN.

8. Klienci mogą wysyłać przelewy natychmiastowe z innych banków na konta prowadzone w PKO Banku Polskim.

9. Klienci mogą zlecać przelewy natychmiastowe zgodnie z informacjami:

Kanał dostępuKlient
indywidualny i bankowości prywatnejfirmy i przedsiębiorstwa
Aplikacja mobilna IKO DostępnośćDostępność
Serwis internetowy iPKO DostępnośćDostępność (także split payment)
Oddział DostępnośćDostępność (także split payment)
AgencjaDostępnośćDostępność (także split payment)
Serwis telefoniczny DostępnośćDostępność (także split payment)

10. PKO Bank Polski nie przyjmuje banknotów i monet w walutach obcych:

    • których autentyczność budzi nasze zastrzeżenia,
    • które przestały być prawnym środkiem płatniczym,
    • dla których minęła wyznaczona data graniczna i po tej dacie, nie przyjmujemy banknotów i monet wycofanych z obiegu,
    • uszkodzonych i zużytych.

11. Waluty obce uszkodzone lub zużyte to:

banknoty:

    • z ubytkiem,
    • zatarte,
    • bez elementów graficznych lub bez zabezpieczeń,
    • zbutwiałe,
    • ze śladami wilgoci,
    • z plamami,
    • postrzępione,
    • podklejone,
    • naddarte,
    • przerwane,
    • nadmiernie zabrudzone,
    • odbarwione,
    • uszkodzone, bo jest na nich napis, nadruk lub rysunek,
    • zabrudzone cieczami lub substancjami stałymi,

monety:

    • uszkodzone mechanicznie,
    • ze śladami korozji i o zmienionej barwie,
    • wytarte na skutek długotrwałego obiegu.

Masz pytania?

Znajdź odpowiedź w sekcji Pomoc i kontakt