Uprzejmie informujemy, że od 15 grudnia 2018 r.:
1. Zlecenia płatnicze na rachunki prowadzone w innych bankach przyjmowane są przez całą dobę, a ich realizacja następuje najpóźniej w kolejnym dniu roboczym po dniu złożenia dyspozycji.
2. Zlecenia płatnicze na rachunki prowadzone w Banku, które mają być zrealizowane w dniu ich złożenia są realizowane na bieżąco.
3. Zlecenia płatnicze na rachunki w innych bankach, które mają być zrealizowane w dniu ich złożenia (w dzień roboczy), powinny zostać złożone do realizacji najpóźniej przed godziną:
- 14.30 – w przypadku wpłat gotówki oraz poleceń przelewów standardowych,
- 15.25 – w przypadku poleceń przelewów pilnych (nie dotyczy poleceń przelewów na rzecz ZUS; przelewy pilne nie są dostępne dla klientów indywidualnych i bankowości prywatnej).
Jednocześnie informujemy, że w przypadku, gdy Klient złoży do realizacji zlecenie płatnicze na rachunek prowadzony w innym banku, po wskazanej powyżej godzinie w dzień roboczy, a w treści zlecenia nie zostanie wskazana przyszła data realizacji - rachunek Zleceniodawcy zostanie automatycznie obciążony z datą złożenia zlecenia, a transakcja zostanie zrealizowana w najbliższym dniu roboczym.
W przypadku, gdy Klient złoży do realizacji zlecenie płatnicze na rachunek prowadzony w innym banku w dzień wolny, a w treści zlecenia nie zostanie wskazana przyszła data realizacji - transakcja zostanie zrealizowana w najbliższym dniu roboczym i w tym dniu zostanie też obciążony rachunek Zleceniodawcy. - 15.30 - w przypadku poleceń przelewów realizowanych za pośrednictwem systemu SORBNET2 (prowadzonego przez Narodowy Bank Polski).
Jednocześnie informujemy, że w przypadku, gdy Klient złoży do realizacji zlecenie płatnicze za pośrednictwem systemu SORBNET2 po godzinie 15:30, takie zlecenie musi mieć wskazaną przyszłą datę realizacji, będącą datą dnia roboczego, w celu realizacji zlecenia we wskazanej przyszłej dacie. Zlecenia w systemie SORBENT2 nie są realizowane w dni wolne.
4. Zlecenia płatnicze powyżej kwoty 999 999 zł kierowane na rachunek prowadzony w innym banku, są automatycznie przekazywane do rozliczenia za pośrednictwem systemu SORBNET2.
5. Klient może złożyć zlecenie płatnicze z opcją blokady środków na rachunku pod to zlecenie przyszłe (funkcja nie jest dostępna w systemie iPKO Biznes).
6. W przypadku braku środków na rachunku Klienta na realizację zlecenia stałego lub polecenia przelewu z przyszłą datą realizacji oraz na pobranie prowizji za ich realizację, próba wykonania zlecenia płatniczego będzie podejmowana przez Bank czterokrotnie w dniu wskazanym, jako dzień realizacji zlecenia.
Jeżeli w dniu realizacji zlecenia płatniczego na rachunku Klienta nie będzie środków na jego realizację oraz na pobranie prowizji do godziny 21.30, zlecenie nie zostanie zrealizowane. Zlecenie kierowane na rachunek prowadzony w innym banku między godziną 14:10 a 21:30, zostanie zrealizowane w najbliższym dniu roboczym.
7. Polecenia przelewów natychmiastowych (zwane dalej przelewami natychmiastowymi) są realizowane na bieżąco w złotych na terenie Polski - 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, przez cały rok, za pośrednictwem systemu Express Elixir, który prowadzony jest przez Krajową Izbę Rozliczeniową S.A. Przelew natychmiastowy zostanie wykonany w przypadku spełnienia następujących warunków:
- dostępności obydwu banków uczestniczących w rozliczeniu w systemie Express Elixir (banku zleceniodawcy i banku odbiorcy) - szczegóły dotyczące działania przelewów natychmiastowych oraz informacje o bankach uczestniczących w systemie i ich dostępności podane są na stronie www.expresselixir.pl,
- kwota pojedynczego przelewu (w tym także przelewu natychmiastowego do ZUS) nie przekroczy 3 000 zł, zaś kwota przelewów natychmiastowych zlecana z jednego rachunku, wspólna dla wszystkich kanałów (wymienionych w tabeli) nie przekroczy 6 000 zł dziennie,
- w przypadku przelewu w ramach mechanizmu płatności podzielonej (tzw. split payment) – kwota brutto pojedynczego przelewu natychmiastowego nie przekroczy 3 000 zł, zaś kwota brutto przelewów natychmiastowych zlecana z jednego rachunku, wspólna dla wszystkich kanałów (wymienionych w tabeli) nie przekroczy 6 000 zł dziennie,
- w przypadku przelewu na rachunek organu administracji skarbowej (np. Urzędu Skarbowego), prowadzony przez Narodowy Bank Polski – kwota pojedynczego przelewu natychmiastowego nie przekroczy 50 000 zł, a w przypadku przelewu zlecanego w agencji Banku 3 000 zł, zaś kwota przelewów natychmiastowych zlecana z jednego rachunku, wspólna dla wszystkich kanałów (wymienionych w tabeli) nie przekroczy 250 000 zł dziennie,
- bank odbiorcy jest aktywny (dostępny) w czasie realizacji zlecenia przelewu (nie występują czasowe niedostępności),
- na rachunku muszą znajdować się środki wystarczające na pokrycie kwoty przelewu i opłaty należnej za wykonanie tego przelewu oraz musi istnieć możliwość wysłania takiego przelewu z danego typu rachunku.
8. Przelewy natychmiastowe można wysyłać z innych banków na numery rachunków prowadzonych w PKO Banku Polskim.
9. Przelewy natychmiastowe mogą być zlecane do realizacji za pośrednictwem kanałów zdalnych oraz w oddziałach i agencjach Banku, zgodnie z poniższą tabelą:
Kanał dostępu | Klient | ||
indywidualny i bankowości prywatnej | firmy i przedsiębiorstwa | korporacyjny | |
Serwis internetowy iPKO | Dostępność | Dostępność (także mechanizm płatności podzielonej) | Nie dotyczy |
Aplikacja mobilna IKO | Dostępność | Dostępność | Nie dotyczy |
Oddział | Dostępność | Dostępność (także mechanizm płatności podzielonej) | Dostępność (także mechanizm płatności podzielonej) |
Agencja | Dostępność | Dostępność (także mechanizm płatności podzielonej) | Nie dotyczy |
Serwis telefoniczny | Dostępność | Dostępność (także mechanizm płatności podzielonej) | Nie dotyczy |
10. W kasach Banku nie przyjmuje się banknotów i monet w walutach wymienialnych:
- których autentyczność budzi zastrzeżenia,
- które przestały być prawnym środkiem płatniczym,
- które zostały lub zostaną wycofane z obiegu, a Bank określił graniczną datę przyjmowania wycofywanych banknotów i monet,
- uszkodzonych i zużytych.
11. Do walut wymienialnych uszkodzonych lub zużytych zalicza się:
- banknoty:
- uszkodzone w sposób, który spowodował ubytek części banknotu, zatarcie lub usunięcie ważnych elementów graficznych i zabezpieczeń banknotu,
- zbutwiałe, zaplamione, postrzępione, podklejone, nadarte, przerwane, nadmiernie zabrudzone, odbarwione lub uszkodzone wskutek umieszczenia na nich trwałego napisu, nadruku lub rysunku,
- monety:
- uszkodzone mechanicznie, skorodowane i o zmienionej barwie,
- wytarte na skutek długotrwałego obiegu.