Rodzaje oszustw

Phishing

Oszuści wysyłają wiadomości e-mail i SMS, w których próbują wyłudzić dane osobowe, hasła i dostęp do kont internetowych. Często podają się za instytucje zaufania publicznego lub firmy międzynarodowe (np. kurierskie).

W przypadku bankowości takie wiadomości najczęściej dotyczą bezpieczeństwa, aktualizacji danych lub dokonania niewielkiej płatności i zawierają link do nieprawdziwego serwisu transakcyjnego.

Vishing (voice phishing)

Przestępcy telefonicznie podszywają się pod firmy usługowe, informatyczne lub policję. Pretekst do podania poufnych danych może być różny, np. awaria systemów, prowadzone przez policję śledztwo czy zagrożenie utraty pieniędzy.

Oszuści często podają się za pracowników banku i proszą w trakcie rozmowy o podanie loginu i hasła do bankowości internetowej, a potem kodu SMS. Następnie wykorzystują te informacje do zmiany numeru telefonu, którego używasz do autoryzacji transakcji. Wyłudzony kod może posłużyć także do zlecenia innych dyspozycji.

Smishing

Przestępcy wysyłają SMS-y, które często dotyczą konta bankowego, np. piszą o konieczności anulowania niezlecanego przez Ciebie przelewu (odmiana phisingu).

W wiadomościach namawiają do kontaktu pod wskazany numer telefonu lub do wejścia w link. Połączenie najczęściej odbiera automatyczny serwis telefoniczny, który prosi o podanie poufnych danych, np. osobowych, do logowania, danych karty płatniczej czy z narzędzia autoryzacji transakcji.

Grafika do linku Zobacz aktualności

Najnowsze zagrożenia

Zobacz aktualności