Według wstępnych danych GUS, w całym 2022 eksport towarów z Polski wyniósł 343,8 mld EUR, import osiągnął 363,7 mld EUR, a saldo handlu zagranicznego ukształtowało się na poziomie -19,8 mld EUR.
Tempo wzrostu eksportu wyrażonego w EUR po 12 miesiącach 2022 lekko wyhamowało do 19,3% r/r vs 20,4% notowanych po listopadzie, a nieco większemu osłabieniu - bo o 1,7pp - uległa roczna dynamika importu, która wyniosła 25,6%.
Jak podał NBP, w grudniu 2022 kontynuowana była tendencja wzrostu sprzedaży za granicę wyrobów branży motoryzacyjnej, co dotyczyło przede wszystkim części samochodowych (duży wzrost odnotowały zwłaszcza baterie litowo-jonowe), samochodów dostawczych oraz aut osobowych. Wzrost eksportu napędzała również większa sprzedaż zagraniczna żywności oraz paliw. Po stronie importu największy wpływ na wzrost jego wartości nadal miały paliwa.
W strukturze polskiego eksportu wg sekcji SITC w całym 2022 dominowały 3 kategorie z nieco ponad 70-procentowym łącznym udziałem. Były to: maszyny, urządzenia i sprzęt transportowy (z udziałem 35,9%), towary przemysłowe klasyfikowane głównie wg surowca (18,2%) oraz różne wyroby przemysłowe (16,3%).
W całym 2022 we wszystkich sekcjach towarowych wg SITC odnotowano roczne wzrosty eksportu, w tym najwyższe obserwowano: w paliwach mineralnych, smarach i materiałach pochodnych (o 122,2%), w towarach i transakcjach niesklasyfikowanych w SITC (o 118,4%) oraz w olejach, tłuszczach, woskach zwierzęcych i roślinnych (o 96,1%). Roczny wzrost importu nastąpił również we wszystkich sekcjach SITC, a najwyższy był w tych samych grupach towarów, jak w eksporcie.
W okresie styczeń-grudzień 2022 obroty z pierwszą dziesiątką głównych rynków zbytu odpowiadały łącznie za 65,6% polskiego eksportu towarów (vs 64,5% przed rokiem). Udział Niemiec w krajowym eksporcie zmniejszył się istotnie – o 1,0pp w skali roku do 27,8%. Drugie w rankingu były Czechy, które zanotowały wzrost udziału o 0,7pp - do 6,6%. Na trzecim miejscu uplasowała się Francja z udziałem 5,7% - na tym samym poziomie, co w całym 2021. Na dziewiąte miejsce awansowała Ukraina (z udziałem 2,8%, +0,6pp r/r).
W całym 2022 wartość polskiego eksportu wyrażona w EUR zwiększyła się w przypadku wszystkich 10 głównych partnerów handlowych – najsilniej do: Ukrainy (o 55,1% r/r), Stanów Zjednoczonych (o 34,7%) oraz Słowacji (o 34,2%). Natomiast najsłabszy wzrost w pierwszej dziesiątce polskich destynacji eksportowych zanotowano w przypadku: Szwecji (14,1% r/r), Niemiec (15,3%) i Wielkiej Brytanii (16,8%).