Do kiedy Bank/Biuro Maklerskie ma obowiązek wysłać klientom PIT-8C?
- Do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, w którym uzyskano przychód.
Nie otrzymałem PIT-8C, co muszę zrobić?
- Jeżeli jesteś klientem Biura Maklerskiego PKO Banku Polskiego i korzystasz z aplikacji Supermakler oraz Biuro Maklerskie otrzymało Twoją zgodę na otrzymanie deklaracji drogą elektroniczną (ePIT), w pierwszej kolejności sprawdź czy PIT-8C nie został już udostępniony w aplikacji Supermakler.
- Jeżeli jesteś klientem Biura Maklerskiego PKO Banku Polskiego, ale nie posiada ono Twojej zgody na otrzymywanie deklaracji drogą elektroniczną, otrzymasz PIT-8C listem poleconym na ostatni wskazany przez Ciebie adres korespondencyjny, w minionym roku podatkowym. Gdyby czas oczekiwania na przesyłkę wydłużał się, skontaktuj się z najbliższym Oddziałem PKO Banku Polskiego.
Co należy zrobić z PIT-8C przekazanym przez Bank?
- PIT-8C nie jest zeznaniem podatkowym - to jedynie informacja, która jest wystawiana przez dokonujące wypłat świadczeń jednostki (np. Banki) oraz stanowi pomoc w weryfikacji rocznego zeznania podatkowego (PIT) i ustaleniu łącznej kwoty podatku.
- Szczegółowe informacje na temat obowiązującego od 2019 roku nowego rozliczania zeznań podatkowych PIT-38, uzyskasz na infolinii Krajowej Informacji Skarbowej lub w swoim Urzędzie Skarbowym.
Czy taki sam PIT-8C Bank wysłał do Urzędu Skarbowego?
- Tak
Nie podjąłem przesyłki poleconej z PIT-8C. Co mogę teraz zrobić?
- Udaj się do najbliższego Punktu Obsługi Klienta lub Punktu Usług Maklerskich, tam otrzymasz duplikat PIT-8C po wniesieniu opłaty zgodnej z tabelą opłat, lub wyślij (listownie lub mailowo na adres: bm@pkobp.pl) prośbę o wystawienie duplikatu informacji wraz ze zgodą na potrącenie opłaty z rachunku inwestycyjnego, w wysokości zgodnej z tabelą opłat (jeśli znajdują się na nim środki pieniężne) lub przekaż odpowiednią kwotę na rachunek Biura Maklerskiego 41 1020 1068 0000 1002 0000 0208 z dopiskiem w tytule: „opłata duplikat PIT-8C”.
Jaką stawką podatkową opodatkowane są dochody wykazywane w PIT-8C?
- Dla dochodów ze sprzedaży papierów wartościowych wykazanych w części D i E PIT-8C obowiązuje stawka 19%.
W mediach dużo mówi się o usłudze „Twój e-PIT” świadczonej przez Ministerstwo Finansów dotyczącej rocznego rozliczenia podatku dochodowego, czy mogę z niej skorzystać?
- Tak, od 2019 r. obowiązują nowe przepisy, które ułatwiają podatnikom roczne rozliczenie podatku dochodowego.
W ramach tej zmiany, Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wypełnia za podatników i udostępnia zeznania podatkowe PIT-38. Sporządzone przez KAS zeznanie podatkowe będzie aktywne na portalu podatkowym od dnia 15 lutego br. do dnia 30 kwietnia br.
Po zalogowaniu się do portalu podatkowego, będziesz mógł:
- zweryfikować i/lub zaakceptować przygotowane zeznanie;
- zmodyfikować i/lub zaakceptować przygotowane zeznanie;
- odrzucić przygotowane zeznanie i samodzielnie złożyć zeznanie do urzędu skarbowego.
W przypadku nie podjęcia żadnej z wymienionych aktywności, do czasu upływu terminu na złożenie zeznania rocznego, tj. do końca kwietnia br., zeznanie przygotowane przez KAS zostanie automatycznie zaakceptowane i będzie równoznaczne ze złożeniem przez Ciebie rocznego zeznania PIT.
Szczegółowe informacje na temat wypełniania deklaracji podatkowych uzyskasz na infolinii Krajowej Informacji Skarbowej lub w swoim Urzędzie Skarbowym.
Gdzie/na jaki rachunek mam wpłacić należny podatek?
- Podatek należy zapłacić na mikrorachunek podatkowy, który jest indywidualnym rachunkiem podatkowym, przypisanym do konkretnego podatnika. W celu uzyskania swojego mikrorachunku skorzystaj z generatora znajdującego się na stronie internetowej podatki.gov.pl, bądź udaj się do dowolnego Urzędu Skarbowego.
Jak mogę złożyć zgłoszenie na otrzymany PIT-8C?
- Zgłoszenie możesz złożyć:
- pisemnie, osobiście w Punkcie Obsługi Klienta lub Punkcie Usług Maklerskich, lub
- wysłać listownie na adres Biura Maklerskiego z dopiskiem „Zgłoszenie PIT-8C”, lub
- wysłać e-mail na adres bm@pkobp.pl podając w tytule: „Zgłoszenie PIT-8C”.
Zmieniłem miejsce zamieszkania. Do którego Urzędu Skarbowego Bank wysłał PIT-8C?
- Bank wysyła informacje podatkowe do Urzędu Skarbowego właściwego ze względu na adres zamieszkania Klienta, aktualny w Banku/Biurze Maklerskim na dzień 31 grudnia roku, którego dotyczy informacja. Nie martw się, nawet jeżeli Twój formularz został przekazany do niewłaściwego Urzędu Skarbowego, Urzędy Skarbowe mają obowiązek przekazania między sobą informacji, zgodnie z aktualnym miejscem zamieszkania podatnika.
- Jeżeli miejsce Twojego zamieszkania uległo zmianie, koniecznie poinformuj o tym Bank/Biuro Maklerskie w celu aktualizacji danych adresowych.
Co powinienem zrobić z PIT-11 przesłanym mi przez Bank?
- Kwoty wykazane w PIT-11 powinieneś odpowiednio uwzględnić w swoim rocznym zeznaniu podatkowym.
- Szczegółowe informacje na temat obowiązków podatkowych uzyskasz na infolinii Krajowej Informacji Skarbowej lub w swoim Urzędzie Skarbowym.
Gdzie jest wpłacana zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych od emerytury/renty otrzymywanej z zagranicy?
- Do Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie.
Jaka stawka podatku została zastosowana do uzyskanej przeze mnie emerytury/renty?
- Do 30 września 2019 roku stawka podatku dla przychodów uzyskiwanych w pierwszym progu podatkowym wynosiła 18%. Od 1 października 2019 roku wskazana stawka została obniżona do 17%.
- Stawka podatku dla przychodów uzyskanych powyżej pierwszego progu podatkowego, tj. 85 528 zł wynosi 32%, pozostając bez zmian.
Mój małżonek nie żyje, co mam zrobić z jego PIT-11?
- Szczegółowe informacje na temat wypełniania deklaracji podatkowych (w tym dotyczących przychodów uzyskanych przez osobę zmarłą) uzyskasz na infolinii Krajowej Informacji Skarbowej lub w swoim Urzędzie Skarbowym.
W moim PIT-11 została wykazana za wysoka kwota przychodu/dochodu?
- Bank jest zobowiązany zaprezentować przychody/dochody otrzymane w walutach obcych w złotych polskich, w związku z tym każdorazowo przelicza je według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
- Dodatkowo, jeśli Twoje świadczenie pochodzi m.in. z Belgii, Holandii lub Stanów Zjednoczonych Bank jest zobowiązany wykazać przychód/dochód z tytułu emerytury/renty zagranicznej w wartości brutto, tj. uwzględniając w kwocie przychodu/dochodu fakt opodatkowania przedmiotowych przychodów w kraju pochodzenia.
Płacę już składkę na ubezpieczenie zdrowotne od emerytury/renty polskiej. Dlaczego muszę płacić tę składkę od emerytury/renty z zagranicy?
- W przypadku, gdy uzyskujesz przychody z więcej niż jednego tytułu do objęcia obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego, składka na ubezpieczenie zdrowotne opłacana jest od każdego z tych tytułów odrębnie. Fakt poboru składki na ubezpieczenie zdrowotne od polskiej emerytury lub renty nie zwalnia Cię z obowiązku opłacania składki od emerytury/renty zagranicznej.
Czy pobieranie składki na ubezpieczenie zdrowotne jednocześnie w kraju, z którego pochodzi emerytura/ renta i w Polsce jest zgodne z przepisami Unii Europejskiej?
- W zakresie poboru składki na ubezpieczenie zdrowotne przepisy UE odsyłają do ustawodawstwa kraju, gdzie osoba otrzymująca emeryturę/rentę z zagranicy ma miejsce zamieszkania, a więc do przepisów polskich. Ponadto, jeżeli masz wątpliwości odnośnie pobrania składki zdrowotnej w kraju, z którego pochodzi emerytura/renta, możesz zwrócić się po wyjaśnienia do instytucji zagranicznej wypłacającej to świadczenie.
W jakiej wysokości Bank pobiera składkę na ubezpieczenie zdrowotne?
- Bank pobiera składkę na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 9% kwoty emerytury lub renty. Podstawę prawną powyższego działania wyznacza art. 79 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Gdzie jest wpłacana składka na ubezpieczenie zdrowotne od emerytury/renty otrzymywanej z zagranicy?
- Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Polsce, który przekazuje ją do Narodowego Funduszu Zdrowia.
Od mojego świadczenia z zagranicy została pobrana składka na ubezpieczenie zdrowotne, czy jest zaprezentowana w PIT-11?
- Tak, składka na ubezpieczenie zdrowotne pobierana przez Bank jest prezentowana w PIT-11, w poz. 72., w wysokości 7,75% kwoty emerytury/renty z zagranicy.
W moim PIT-11 wykazano składkę na ubezpieczenie zdrowotne, ale kwota jest niższa niż pobrano
w trakcie roku?
- W PIT-11 w polu dotyczącym pobranych składek zdrowotnych jest prezentowane 7,75% kwoty emerytury/renty z zagranicy, natomiast Bank pobrał 9% podstawy wymiaru składki. Prezentacja w wartości 7,75% kwoty emerytury/renty z zagranicy dokonywana jest w oparciu o art. 35 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 27b ust. 2 niniejszej ustawy.
W PIT-11 jest wykazana tylko kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dlaczego nie ma przychodu
i dochodu?
- Jeśli Twoje świadczenie, zgodnie z regulacjami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, jest opodatkowane tylko w innym kraju niż Polska, to – mając na uwadze interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną przez Ministra Finansów – Bank nie prezentuje takiego przychodu (dochodu) z tytułu emerytury/renty z zagranicy w PIT-11. Jednakże Bank prezentuje w PIT-11 pobraną od takiego świadczenia składkę na ubezpieczenie zdrowotne w wartości 7,75% emerytury/renty z zagranicy.
Co mogę zrobić, aby Bank nie pobierał składki na ubezpieczenie zdrowotne od emerytury/renty, którą otrzymuję z zagranicy?
- Bank pobierając składkę na ubezpieczenie zdrowotne od emerytury/renty otrzymywanej z zagranicy działa na podstawie przepisów ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
- W przypadku, gdy nie zgadzasz się z poborem składki na ubezpieczenie zdrowotne od otrzymywanej przez Ciebie emerytury/renty z zagranicy lub masz wątpliwości z nim związane skontaktuj się z Narodowym Funduszem Zdrowia. Jeśli przedstawisz dokumenty, w których Narodowy Fundusz Zdrowia stwierdzi, iż pobór składki od otrzymywanego przez Ciebie świadczenia z zagranicy jest niezasadny, Bank zaprzestanie przedmiotowego działania.
Dlaczego umorzone w ramach umowy ugody odsetki od kredytu są wykazane w PIT-11, który otrzymałem z Banku?
- Zapadłe i umorzone odsetki od kredytu stanowią zgodnie z prawem podatkowym przychód podatnika, co potwierdzają także liczne interpretacje prawa podatkowego wydane przez Ministra Finansów. W konsekwencji kwoty wykazane w PIT–11 powinny zostać wykazane w rubryce „Inne źródła” rocznego zeznania podatkowego.
- Przed 2019 rokiem odsetki od kredytu umorzone w ramach umowy ugody wykazywane były w PIT-8C. Przesunięcie tego rodzaju przychodu między deklaracjami wynika ze zmian przepisów prawa podatkowego.
Czy należy rozliczyć się z kwot wskazanych w części F PIT-11?
- Kwoty wykazane w PIT–11 należy uwzględnić w rubryce „Inne źródła” rocznego zeznania podatkowego PIT. Szczegółowe informacje na temat wypełniania deklaracji podatkowych uzyskasz na infolinii Krajowej Informacji Podatkowej lub w swoim Urzędzie Skarbowym.
Gdzie/na jaki rachunek mam wpłacić należny podatek?
- Podatek należy zapłacić na mikrorachunek podatkowy, który jest indywidualnym rachunkiem podatkowym, przypisanym do konkretnego podatnika. W celu uzyskania swojego mikrorachunku skorzystaj z generatora znajdującego się na stronie internetowej podatki.gov.pl, bądź udaj się do dowolnego Urzędu Skarbowego.
Co to jest IFT-1/IFT-2?
- Są to dokumenty informacyjne, wysyłane nierezydentom ze względu na uzyskany w Polsce przychód, m.in. z tytułu odsetek.
- IFT-1 jest wysyłana osobom fizycznym, zaś IFT-2 osobom prawnym. IFT-1 jest to informacja przesyłana do osób fizycznych niemających w Polsce miejsca zamieszkania z tytułu wypłaconych m.in.: odsetek, dywidend i należności licencyjnych.
- IFT-2 jest to informacja przesyłana do osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Polski z tytułu wypłaty m.in.: odsetek, dywidend i należności licencyjnych.
Czy należy rozliczyć się w Urzędzie Skarbowym z otrzymanego IFT-1/IFT-2?
- Przekazany przez Bank formularz nie wymaga rozliczenia z polskimi organami podatkowymi. Został przygotowany w celach informacyjnych. Dokument może natomiast posłużyć do wykazania przed organem podatkowym kraju Twojej rezydencji podatkowej, w jakiej kwocie podatek został pobrany w Polsce i odpowiedniego rozliczenia w tym zakresie.
Czy IFT-1 wysyłany jest do osób będących współwłaścicielami rachunku?
- IFT-1 jest wysyłany do wszystkich współwłaścicieli rachunku mających status nierezydenta.
W niniejszej informacji prezentowane są przychody i podatki dotyczące odrębnie każdego ze współwłaścicieli (nierezydentów).
Czy dla przychodu 1 grosz Bank musi wysyłać IFT-1?
- Tak, bez względu na kwotę uzyskanego przychodu Bank jest zobowiązany do wystawienia IFT-1. Niniejsze zostało potwierdzone w stanowisku wyrażonym przez Ministra Finansów.
Czy od przychodu w wysokości 1 grosz podatek powinien być pobierany? Na IFT-1 dla przychodu 1 grosz pobrany został podatek 1 grosz, czyli 100%.
- Tak, wykazany podatek jest prawidłowy. Wynika to m.in. z art. 63 Ordynacji podatkowej, który w odniesieniu do opodatkowania odsetek od środków pieniężnych (tj. m.in. opodatkowania odsetek od lokat bankowych) wprowadza zasadę, że kwotę podatku zaokrągla się do pełnych groszy w górę.
Co powinienem zrobić w związku z poborem podatku w Polsce w przypadku, kiedy mieszkam za granicą?
- Możesz złożyć w Banku certyfikat rezydencji podatkowej. Bank będzie mógł obniżyć stawkę podatku, bądź zwolnić z jego poboru zgodnie z właściwą umową o unikaniu podwójnego opodatkowania (przy uwzględnieniu obowiązujących w Polsce przepisów prawa podatkowego).
- Jeżeli Bank nie posiada złożonego przez Ciebie certyfikatu rezydencji, zastosuje stawkę podstawową (19% ).
- Uwaga! Certyfikat rezydencji złożony w Banku ma termin obowiązywania taki, jaki został w nim wskazany. Jeżeli na certyfikacie nie wskazano okresu obowiązywania, to jest on ważny 12 miesięcy od dnia wystawienia.
- Certyfikat rezydencji wystawiony w języku innym niż język angielski, musi być przetłumaczony przez tłumacza przysięgłego lub Konsula RP.
W poprzednich latach otrzymywałem IFT-3. Dlaczego za ubiegły rok otrzymałem dokument IFT-1?
- W związku ze zmianami w przepisach prawa – tj. wdrożeniem ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zlikwidowany został obowiązek wystawiania „Informacji dotyczącej wypłaty odsetek lub zabezpieczenia wypłaty odsetek faktycznemu albo pośredniemu odbiorcy” (IFT-3). Dla nierezydentów, mających miejsce zamieszkania na terytorium kraju UE, którzy otrzymali przychód z tytułu odsetek, w miejsce IFT-3 wystawiane są informacje IFT-1.