2025-03-04

W lutym 2025 rząd przyjął dokument strategiczny zatytułowany Polityka Promocji Gospodarczej Polski. Celem Polityki jest zwiększenie stopnia umiędzynarodowienia polskiej gospodarki – zwłaszcza w sektorze MSP, wzmocnienie jej konkurencyjności na rynkach światowych, budowa pozytywnego wizerunku i atrakcyjności polskiego biznesu globalnie. Dzięki wprowadzeniu Polityki możliwe będzie wspieranie polskich eksporterów oraz inwestorów zagranicznych, zwłaszcza w obliczu wyzwań po pandemii i wobec następstw wojny w Ukrainie.

Do 2030 rząd zakłada: zwiększenie udziału Polski w światowym eksporcie towarów do 2% z 1,76% w 2023, podwojenie liczby eksporterów względem 2015 – kiedy wynosiła 114,7 tys., osiągnięcie 15-procentowego udziału eksportu towarów high-tech w polskiej sprzedaży zagranicznej towarów ogółem vs 9,5% odnotowanych w 2023, zwiększenie eksportu kanałami e-commerce, wzrost sprzedaży zagranicznej poza Unię Europejską do co najmniej 150 mld EUR vs 89 mld EUR w 2023, dalsze umacnianie relacji gospodarczych z krajami UE. Promowane będzie przesuwanie się Polski na wyższe poziomy w globalnych łańcuchach wartości dodanej, w tym szczególnie w innowacyjnych branżach i na kluczowych etapach wytwarzania, jak również zwiększenie udziału wyrobów wysoko przetworzonych i wyrobów wysokiej techniki w polskim eksporcie. Rząd liczy również na wzrost liczby i wartości inwestycji zagranicznych realizowanych przez polskie firmy.

W Polityce wyselekcjonowano 15 branż, które zostaną objęte do 2029 programami promocji. Są to sektory: budownictwa; elektroniki profesjonalnej; farmaceutyczny i wyrobów medycznych; teleinformatyczny (ITC); kosmetyczny; lotniczo-kosmiczny; maszyn i urządzeń; meblarski; motoryzacyjny; pojazdów szynowych; przemysłu kreatywnego; statków specjalistycznych, jachtów i łodzi; wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania; zielonych technologii oraz spożywczy. Eksporterzy działający w wymienionych branżach będą mogli liczyć na wsparcie w formie dotacji, szkoleń i innych działań edukacyjnych, udzielania informacji oraz promocji zarówno całych sektorów, jak i pojedynczych firm (np. przez udział w targach).

Przy ministrze rozwoju i technologii powstanie zespół międzyresortowy, który ma zapewnić koordynację i spójność działań promocyjnych oraz wspierających takich instytucji jak: MRiT, MSZ i jego placówki zagraniczne, PAIH, PARP, ARP, KOWR (Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa), POT (Polska Organizacja Turystyczna), NCBiR, Centrum Łukasiewicz, BGK, KUKE Finance, KUKE, POLSA (Polska Agencja Kosmiczna) oraz PFR TFI. Na poziomie regionalnym z przedsiębiorcami współpracować będą także m.in. urzędy marszałkowskie, agencje rozwoju regionalnego i specjalne strefy ekonomiczne. Wdrożony zostanie program promocji „Marki Polskiej Gospodarki” oraz poszczególnych sektorów. Zmodernizowany portal promocji eksportu trade.gov.pl ma zapewnić dostęp do informacji eksportowej oraz ofert wsparcia. PAIH planuje wprowadzić „ścieżki rozwoju eksportera” zapewniającą koordynację obsługi eksporterów przez tę agencję w zależności od stopnia doświadczenia firmy w sprzedaży zagranicznej.

Więcej informacji na stronie Ministerstwa Rozwoju i Technologii