Zgodnie ze wstępnymi danymi GUS, w pierwszych 10 miesiącach 2024 eksport towarów z Polski wyniósł 292,6 mld EUR, a import osiągnął 290,3 mld EUR. W skali roku eksport spadł o 1,2%, natomiast w przypadku importu zanotowano wzrost o 1,4%. Znacznie niższe niż przed rokiem było dodatnie saldo handlu zagranicznego, które ukształtowało się na poziomie 2,3 mld EUR vs 9,9 mld EUR.
W okresie styczeń-październik 2024 obroty z TOP-10 polskich partnerów handlowych stanowiły 66% eksportu (-0,4pp r/r). Spośród 5 krajów z tej grupy obserwowano wzrost eksportu w skali roku – w tym najsilniejszy do Ukrainy (+15,5%). Natomiast sprzedaż zagraniczna najbardziej zmniejszyła się w relacji rocznej do Niemiec (-4,7%) i Czech (-4,6%). Wśród krajów z TOP-50 ponad 20-procentową dynamikę roczną zanotowano dla 2 krajów – Brazylii (+42%) i Algierii (+26%), a najsilniejsze spadki rzędu 25-30% r/r nastąpiły w eksporcie do: Meksyku, Rosji, Południowej Afryki i Kazachstanu.
W stosunku do sytuacji sprzed roku w pierwszych 10 miesiącach 2024 najwyższy spadek udziału w polskim eksporcie spośród wszystkich krajów odnotowały Niemcy (-1pp do 27%), a największy wzrost - Ukraina (+0,5pp do 3,6%). O około 1pp r/r spadł udział Unii Europejskiej (do 74,1%) i strefy euro (do 58,4%) w polskim eksporcie.
W okresie styczeń-październik 2024 we wszystkich grupach towarowych SITC nastąpił spadek eksportu r/r, w tym najsilniejszy w paliwach mineralnych, smarach i materiałach pochodnych (-19,8%), a najsłabszy w różnych wyrobach przemysłowych (-2,1%).
W samym październiku 2024 eksport wzrósł o 1,7% r/r wobec spadku o 0,9% we wrześniu, przy pozytywnym wpływie czynników kalendarzowych (+1 dzień roboczy r/r w październiku vs tyle samo dni roboczych, co rok wcześniej, we wrześniu). Jak podał NBP, dynamiki eksportu i importu towarów nadal pozostają pod wpływem niskiej aktywności w gospodarce polskiej i w krajach będących naszymi najważniejszymi partnerami handlowymi. Spadek polskiej sprzedaży zagranicznej nastąpił w 5 spośród 6 głównych kategorii towarów – wyjątkiem były produkty rolne. Największy negatywny wpływ miał mniejszy eksport środków transportu i ich części (przede wszystkim akumulatorów elektrycznych), a także dóbr inwestycyjnych.