Według wstępnych danych GUS, w okresie styczeń-sierpień 2024 eksport towarów z Polski wyniósł 229,6 mld EUR, a import osiągnął 227,1 mld EUR. W skali roku eksport spadł 2,2%, a import obniżył się w znacznie mniejszym stopniu - o 0,1%.
Dodatnie saldo handlu zagranicznego ukształtowało się na poziomie 2,4 mld EUR i było znacznie niższe od 7,5 mld EUR notowanych przed rokiem.
W pierwszych ośmiu miesiącach 2024 obroty z TOP-10 polskich partnerów handlowych stanowiły 66,3% eksportu, tyle samo co w analogicznym okresie 2023. Do połowy krajów z tej grupy spadł eksport w skali roku, najsilniej do Słowacji (-7,2%), podczas gdy najbardziej wzrosła sprzedaż zagraniczna do Ukrainy (+14,7%).
Najwyższy spadek udziału w polskim eksporcie odnotowały Niemcy (-1,2pp r/r do 27,0%), a największe wzrosty - Wielka Brytania (+0,5pp do 5,4%) i Ukraina (również +0,5pp do 3,5%). W ciągu roku udział polskiego eksportu do Unii Europejskiej spadł do 73,9% (-1,2pp), a do strefy euro - do 58,3% (-1,3pp).
W okresie styczeń-sierpień 2024 eksport w skali roku obniżył się ponownie we wszystkich grupach towarowych SITC. Najsilniejszy spadek dotyczył paliw mineralnych, smarów i materiałów pochodnych (o 17,2%).
W samym sierpniu 2024 eksport spadł o 4,6% r/r wobec wzrostu o 2,4% w lipcu, przy negatywnym wpływie kalendarza (odpowiednio -1 dzień roboczy r/r vs +2). Jak podał NBP, niewielki wzrost eksportu r/r odnotowano w paliwach, a w pozostałych kategoriach nastąpiły spadki (w tym najsilniejsze w sprzedaży zagranicznej dóbr inwestycyjnych, towarów zaopatrzeniowych oraz towarów konsumpcyjnych). Znaczne spadki eksportu dotyczyły też towarów trwałego użytku oraz - kolejny miesiąc - aut osobowych i większości produktów branży motoryzacyjnej. Wyjątkiem była tu kategoria pozostałe środki transportu (w tym zwłaszcza pojazdy szynowe i części silników lotniczych), której sprzedaż zagraniczna wzrosła w skali roku.