Nie daj się zwieść fałszywym legitymacjom bankowym
09.12.2025 14:31
Uwaga
Pojawił się nowy sposób działania przestępców. Wykorzystują narzędzia sztucznej inteligencji do tworzenia fałszywych legitymacji bankowych. Dzięki nim próbują zdobyć Twoje zaufanie i wyłudzić pieniądze.
Jak to najczęściej wygląda?
- Dostajesz telefon z informacją o zaciągnięciu pożyczki.
- Potem dzwoni do Ciebie, ktoś kto podaje się za „pracownika banku” i oferuje pomoc w zabezpieczeniu konta.
- Aby uwiarygodnić się wysyła fałszywą legitymację bankową np. SMS-em lub e-mailem. Nasi pracownicy nie wysyłają wizytówek ani legitymacji w ten sposób.
- Potem może sugerować zainstalowanie aplikacji zdalnego pulpitu, by wyłudzić Twoje dane albo namawiać do przelania pieniędzy na rzekome „konto techniczne”.
Nasi pracownicy tego nie robią.
Co robić?
- Nie podawaj poufnych danych przez telefon (danych logowania, kodów BLIK, danych kartowych, pełnych danych osobowych)
- Nie instaluj żadnych aplikacji na prośbę rozmówcy.
- Weryfikuj pracownika banku przez aplikację IKO – sprawdź, na naszej stronie, jak to wygląda. Jeśli nie masz aplikacji IKO, a rozmówca budzi Twoje wątpliwości: rozłącz się i samodzielnie skontaktuj się z bankiem, korzystaj z oficjalnych numerów
Działajmy razem, aby zwiększyć ochronę Twoich finansów
