Uważaj na fałszywą aplikację banku – możesz stracić pieniądze
02.10.2025
Uwaga
Oszuści podszywają się pod nasz bank – dzwonią do naszych klientów i wysyłają SMS-y z linkiem do pobrania fałszywej aplikacji.
Jak wygląda oszustwo?
- Dzwoni do Ciebie osoba, która podaje się za naszego pracownika, lub wysyła SMS-a z informacją, że wystąpił problem z aktualizacją aplikacji
- W wiadomości SMS przesyła link, w który musisz kliknąć, aby pobrać aplikację. W rzeczywistości prowadzi on do fałszywej strony lub sklepu z aplikacjami, z których masz ją pobrać.
- Następnie musisz zweryfikować swoją tożsamość – przyłożyć kartę do telefonu, a także wpisać jej kod PIN.
To pułapka. Aplikacja ma za zadanie wykraść dane karty i PIN, a tym samym Twoje pieniądze.
Pamiętaj! Nasz pracownik nie prosi o „przykładanie karty do telefonu” ani wpisanie PIN-u karty w aplikacji. Jeśli masz wątpliwości, z kim rozmawiasz, możesz potwierdzić tożsamość naszego pracownika w aplikacji IKO.
Stosuj się do zasad bezpieczeństwa:
- nie otwieraj załączników i nie klikaj w linki w tego rodzaju wiadomościach – nasze e-maile i SMS-y nie zawierają linków
- pobieraj aplikacje wyłącznie z oficjalnych sklepów (Google Play, App Store, HUAWEI AppGallery)
- potwierdzaj płatności zbliżeniowe telefonem odciskiem palca lub skanem twarzy – jeśli Twoje urządzenie ma taką opcję, włącz w ustawieniach potwierdzenie płatności zbliżeniowych za pomocą biometrii
- nie instaluj oprogramowania z nieznanych źródeł, ani za niczyją namową, zwłaszcza na urządzeniach, z których logujesz się do banku
- jeśli zainstalowałeś fałszywą aplikację – natychmiast zastrzeż kartę i skontaktuj się z naszą bezpłatną infolinią pod numerem 800 302 302.
Więcej w zakładce bezpieczeństwo
Działajmy razem, aby zwiększyć ochronę Twoich finansów
