2011-08-03

Koniec roku szkolnego 2010/2011 zamknął pierwszy etap procesu rewitalizacji Szkolnych Kas Oszczędności. W największym w Polsce programie edukacji finansowej dla najmłodszych, prowadzonym przez PKO Bank Polski, wzięło udział 380 tys. uczniów, a blisko 150 tys. z nich regularnie oszczędzało na książeczkach SKO. Mijający rok szkolny był wyjątkowo udany dla Szkolnych Kas Oszczędności. Liczba szkół uczestniczących w programie wzrosła do ponad 1850, a suma oszczędności na książeczkach do 14,5 mln zł. Dzieci zaangażowały się w szereg akcji związanych z szeroko pojętym oszczędzaniem pieniędzy, czasu, energii i surowców wtórnych, dokumentując swoją aktywność w specjalnie przygotowanych kronikach. Konkurs na najlepszą kronikę to już wieloletnia tradycja SKO. W czerwcu br. został zamknięty etap regionalny tegorocznej edycji konkursu. Bank nagrodził w sumie 254 szkoły. Głównymi kryteriami przy ocenie prac były: formy popularyzacji wśród młodzieży wiedzy ekonomicznej, rodzaje podejmowanej działalności związanej z pozyskiwaniem środków pieniężnych, skala i efektywność przedsięwzięć przynoszących dochody oraz średnia wysokość wkładów przypadająca na jednego członka SKO. Około 1/3 zgromadzonych środków pochodziła z podejmowanych przez uczniów różnego rodzaju przedsięwzięć, takich jak: sprzedaż wyrobów własnych (ciasta, kanapki) i gazetek szkolnych, zbiórki surowców wtórnych, usługi fotograficzne i kserograficzne, organizacja sklepików, kiermaszy, dyskotek, występów szkolnych zespołów, teatrzyków, prac porządkowych wokół szkoły, uprawa ogródków warzywnych i kwiatowych. Pieniądze uzyskane w ten sposób przeznaczane były zazwyczaj na dopłaty do wycieczek szkolnych, wyjazdów na „zielone szkoły”, zakup pomocy dydaktycznych i książek do bibliotek. Ważnym elementem rywalizacji o tytuł najlepszej kroniki jest popularyzacja wiedzy ekonomicznej. Służą temu lekcje bankowości, konkursy, quizy, turnieje międzyszkolne oraz powiatowe. Gimnazjum nr 2 w Pińczowie, jak co roku, zorganizowało Ogólnopolski Międzygimnazjalny Turniej Wiedzy Ekonomicznej, w którym brały udział szkoły z całej Polski. – Wszystkie te działania nie byłyby możliwe, gdyby nie pasja i ogromne zaangażowanie nauczycieli - opiekunów Szkolnych Kas Oszczędności. Należą się im szczególne wyrazy uznania, ponieważ jest to codzienna aktywność na rzecz upowszechniania oszczędzania w szkole i w domach uczniów. Owoce tej pracy są bardzo dobrze widoczne w społecznościach lokalnych, nie tylko w samych szkołach. Warto przyjrzeć im się bliżej – zapraszam wszystkich do głosowania na finałowe kroniki, które same w sobie stanowią najlepszą rekomendację programu SKO – mówi Michał Macierzyński, dyrektor Biura Innowacji PKO Banku Polskiego. Do finału ogólnopolskiego komisje regionalne wybrały 12 prac. Na zwycięzcę czeka aż 30 tys. zł. W tym roku po raz pierwszy rywalizacja odbywa się w Internecie. Wystarczy wejść na stronę www.sko.edu.pl/konkurs i zagłosować na swojego faworyta. Przeniesienie konkursu SKO do Internetu to kolejny etap unowocześniania unikalnego programu edukacji finansowej, jakim są Szkolne Kasy Oszczędności. W ten sposób wszyscy zainteresowani mają możliwość zapoznania się i oceny imponujących efektów pracy uczniów i nauczycieli. Wraz ze wzrostem możliwości edukacyjnych i komunikacyjnych Szkolnych Kas Oszczędności, w minionym roku szkolnym pojawiły się również nowe szanse i wyzwania dla uczestników programu. Na platformie blogowej „Szkolne blogi” (http://www.szkolneblogi.pl/) szkoły wymieniają się doświadczeniami i wiedzą, dopingują się nawzajem i rywalizują między sobą. Obecność SKO w Internecie to także nowe konkursy: „Świąteczny Sezam”, „Dbamy o środowisko” oraz cykliczne zmagania o tytuł „Bloga miesiąca”. Wszystkie szkoły uczestniczące w programie SKO otrzymały od Banku wsparcie w postaci materiałów edukacyjnych opracowanych przez specjalistów i doradców metodycznych. Przekazane szkołom scenariusze lekcji o tematyce finansowej zostały objęte honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz kilkunastu kuratoriów z całej Polski. Edukacyjny charakter mają również audycje PKO Banku Polskiego emitowane od grudnia 2010 roku na antenie Programu I Polskiego Radia w paśmie Radio Dzieciom. Dotyczą one głównie gospodarowania pieniędzmi, a ich hasło przewodnie brzmi „SKO – słuchaj, kalkuluj, oszczędzaj”. W styczniu 2011 roku ukazał się „Brawo Bank” – pierwszy numer ekonomicznego poradnika dla dzieci, skierowany do odbiorców w wieku od 6 do 10 lat. Jest on dodatkiem do magazynu „Poradnik Bankowy” – kwartalnika klientów PKO Banku Polskiego. W czerwcu „Brawo Bank” otrzymał Grand Prix w prestiżowym konkursie dla mediów firmowych „Szpalty Roku” organizowanym przez Stowarzyszenie Prasy Firmowej. Najnowsze, letnie jego wydanie jest dostępne we wszystkich placówkach Banku oraz na stronie internetowej http://media.pkobp.pl/press/poradnik-bankowy. *** PKO Bank Polski jest liderem polskiego sektora bankowego. Skonsolidowany zysk netto za I kwartał 2011 roku wyniósł 871 mln zł. Z ponad 25-procentowym udziałem w rynku Bank zajmuje także czołowe miejsce w sprzedaży złotowych kredytów hipotecznych, oferując oprócz tradycyjnych kredytów hipotecznych również preferencyjne kredyty mieszkaniowe z dopłatą państwa. PKO Bank Polski jest regularnie nagradzany w prestiżowych rankingach. Oferta kredytu hipotecznego, pod względem dostosowania do nietypowych oczekiwań klientów, została uznana za najlepszą na rynku przez portal finansowy Comperia.pl. Bank został również doceniony za elastyczność oferty tych kredytów, które mogą być udzielane na sfinansowanie różnych celów oraz w kategorii najlepszego banku oszczędnościowo-inwestycyjnego. Aż pięć produktów PKO Banku Polskiego: kredyt hipoteczny, kredyt gotówkowy, konto, lokata i karta kredytowa, zostało nagrodzonych przez miesięcznik Reader's Digest certyfikatami "Produkt Roku 2010" jako najczęściej i najchętniej wybierane przez klientów. Bank jest też m.in. laureatem "Złotego Bankiera" za najlepszy na rynku kredyt gotówkowy i kredyt dla firm, zwycięzcą konkursu "Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców", posiadaczem certyfikatu "Firma Przyjazna Klientowi" oraz najlepszym bankiem komercyjnym według Warsaw Business Journal. Innowacyjne rozwiązania bankowości korporacyjnej PKO Banku Polskiego zostały nagrodzone w konkursie Europrodukt. Bank otrzymał w ostatniej edycji tego konkursu trzy statuetki w kategorii produkt - za rachunek płacowy i skonsolidowany oraz rachunek escrow. Nowoczesne rozwiązania technologiczne wdrażane przez Bank zostały z kolei docenione przez Gazetę Bankową, która przyznała mu tytuł "Bankowego Lidera Informatyki Instytucji Finansowych 2010". Według analiz firmy badawczej MillwardBrown SMG/KRC PKO Bank Polski cieszy się najwyższym zaufaniem spośród badanych instytucji finansowych działających w Polsce - 3/4 ankietowanych ufa jego stabilności finansowej. PKO Bank Polski jest również najsilniejszym wizerunkowo bankiem w kraju, o czym świadczy pozycja lidera rankingu "Top Marka" według magazynu Press. Jest także najdroższą marką na polskim rynku bankowym. Specjaliści z magazynu The Banker wycenili jej wartość na półtora miliarda dolarów, a w rankingu Rzeczpospolitej "Polskie Marki 2010" jej wartość została określona na 3,6 mld zł.