2011-02-08

Umowa z Miastem Stołecznym Warszawą przewiduje wyemitowanie obligacji komunalnych o wartości nominalnej 600 mln zł. Ich wykup najwcześniej nastąpi po 7, najpóźniej po 10 latach. Obligacje będą emitowane w trybie oferty niepublicznej lub publicznej, w ramach programu o wartości 4 mld zł. Oprocentowanie będzie stałe, wypłacane w okresach rocznych. Pozyskane środki zostaną przeznaczone na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych związanych głównie z budową 2. linii metra oraz budową Mostu Północnego. Władze stolicy zdecydowały się na współpracę z PKO Bankiem Polskim po raz drugi. W 2002 r. Bank zorganizował emisję obligacji dla Gminy Warszawa-Białołęka. Oprócz dużych miast tj. Warszawy, Krakowa, Lublina, Bydgoszczy, Szczecina, Rzeszowa czy Włocławka PKO Bank Polski organizuje także emisje dla mniejszych samorządów. Obecnie obsługuje blisko 200 jednostek. Większość z nich wyemitowała obligacje o wartości kilku milionów złotych. - Funkcjonujemy na rynku emisji obligacji komunalnych niemal od samego początku. Jesteśmy bankiem pierwszego wyboru dla samorządów, które decydują się na taki sposób pozyskania środków. Duży udział rynkowy oraz to, że kierujemy ofertę zarówno do dużych, jak i małych emitentów sprawia, że jesteśmy obecni w większości gmin w Polsce - mówi Ilona Wołyniec, dyrektor Departamentu Finansowania Projektów Inwestycyjnych. W latach 1997-2010 PKO Bank Polski zorganizował co najmniej raz emisje obligacji komunalnych dla 210 gmin, 30 powiatów i 5 województw o łącznej wartości ponad 5 mld zł. W samym 2010 roku podpisał 133 umów, na kwotę ponad 1 mld złotych. Środki pozyskane z emisji obligacji przeznaczane są zazwyczaj na inwestycje, głównie infrastrukturalne, tj. budowę dróg, kanalizacji, szkół. Samorządy często wykorzystują je jako wkład własny do realizacji projektów współfinansowanych z programów unijnych. Na wzrost popularności obligacji komunalnych wpływa także powstanie Catalyst, równoległego rynku obrotu tymi papierami. PKO Bank Polski jest głównym bankiem wprowadzającym emisje samorządowe na ten rynek. W ubiegłym roku zrobił to aż ośmiokrotnie.

***

PKO Bank Polski jest liderem polskiego sektora bankowego pod względem wyników finansowych. Po 3. kwartale 2010 roku osiągnął zysk netto w wysokości 2,5 mld zł, co stanowiło blisko 29 proc. zysku polskiego sektora bankowego w tym okresie. Z 28-procentowym udziałem w rynku Bank zajmuje także czołowe miejsce w sprzedaży kredytów, oferując oprócz tradycyjnych kredytów hipotecznych również preferencyjne kredyty mieszkaniowe z dopłatą państwa. PKO Bank Polski jest wielokrotnie nagradzany w wielu prestiżowych rankingach. Oferta kredytu hipotecznego, pod względem dostosowania do nietypowych oczekiwań klientów, została uznana za najlepszą na rynku przez porównywarkę finansową Comperia.pl. Bank został również doceniony za elastyczność oferty tych kredytów, które mogą być udzielane na sfinansowanie różnych celów oraz w kategorii najlepszego banku oszczędnościowo-inwestycyjnego. Aż pięć produktów PKO Banku Polskiego: kredyt hipoteczny, kredyt gotówkowy, konto, lokata i karta kredytowa, zostało nagrodzonych przez miesięcznik Reader’s Digest certyfikatami „Produkt Roku 2010” jako najczęściej i najchętniej wybierane przez klientów. Bank jest też m.in. laureatem „Złotego Bankiera” za najlepszy na rynku kredyt hipoteczny, a także zwycięzcą konkursu „Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców” oraz posiadaczem certyfikatu „Firma Przyjazna Klientowi”. Według analiz firmy badawczej MillwardBrown SMG/KRC PKO Bank Polski cieszy się najwyższym zaufaniem spośród badanych instytucji finansowych – 3/4 ankietowanych ufa jego stabilności finansowej. PKO Bank Polski jest również najsilniejszym wizerunkowo bankiem w kraju, o czym świadczy pozycja lidera rankingu „Top Marka” według magazynu Press. Jest także najdroższą marką na polskim rynku bankowym. Specjaliści z magazynu The Banker wycenili jej wartość na miliard dolarów, a w rankingu Rzeczpospolitej „Polskie Marki 2010” jej wartość została określona na 3,6 mld zł.