2011-08-12

PKO Bank Polski wyemitował krótkoterminowe trzymiesięczne obligacje dyskontowe na kwotę 1,250 mld PLN. Oferta była skierowana do maksymalnie 99 inwestorów instytucjonalnych. Emisja została prowadzona w ramach programu otwartego 21 czerwca 2011 roku. Istotą oferty jest dywersyfikacja bazy lokat negocjowanych pozyskiwanych od klientów korporacyjnych i wzrost udziału PKO Banku Polskiego w środkach pozyskiwanych od instytucjonalnych klientów finansowych. Obligacje ze względu na wysoką płynność powinny być bardzo atrakcyjne dla inwestorów. Datą wykupu emitowanych obecnie obligacji będzie 10 listopada 2011 roku. - Realizowany właśnie program ma na celu nie tylko zaspokojenie potrzeb finansowych PKO Banku Polskiego, ale jest również odpowiedzią na rynkowe zapotrzebowanie. Po emisji euroobligacji w ramach programu EMTN spotykaliśmy się z zapytaniami ze strony inwestorów krajowych zainteresowanych kupnem obligacji emitowanych bezpośrednio przez Bank w Polsce – mówi Jakub Papierski, Wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego odpowiedzialny za Obszar Bankowości Inwestycyjnej. Zapoczątkowany w czerwcu program emisji obligacji własnych na rynek krajowy stanowi naturalne uzupełnienie różnych źródeł finansowania działalności Banku, takich jak: depozyty klientów, operacje na rynku międzybankowym, certyfikaty depozytowe na rynku krajowym czy emisje obligacji na rynkach międzynarodowych. Maksymalna kwota, jaką Bank może pozyskać w ramach programu, to 5 mld PLN.

***

Skonsolidowany zysk netto PKO Banku Polskiego za I półrocze 2011 roku wyniósł 1,838 mld zł. Z ponad 25-procentowym udziałem w rynku Bank zajmuje także czołowe miejsce w sprzedaży złotowych kredytów hipotecznych według Związku Banków Polskich, oferując oprócz tradycyjnych kredytów hipotecznych również preferencyjne kredyty mieszkaniowe z dopłatą państwa. PKO Bank Polski jest regularnie nagradzany w prestiżowych rankingach. Jako lider sektora zwyciężył w rankingu „50 największych banków w Polsce 2011” organizowanym przez miesięcznik Bank. Najwyższe na rynku wyniki finansowe zapewniły PKO Bankowi Polskiemu także pierwsze miejsce w prowadzonym przez Gazetę Finansową rankingu 100 największych instytucji finansowych w Polsce. Liderowi rynku zostały również przyznane dwie nagrody w dziewiętnastej edycji rankingu „Najlepsze Banki” prowadzonego przez Gazetę Bankową we współpracy z firmą doradczą PwC. PKO Bank Polski zajął drugie miejsce w kategoriach – banki duże oraz najefektywniejszy bank. W rankingu najlepszych instytucji finansowych zorganizowanym przez dziennik Rzeczpospolita Bank zdobył wyróżnienia w dwóch kategoriach: banki komercyjne oraz domy maklerskie. Aż pięć produktów PKO Banku Polskiego: kredyt hipoteczny, kredyt gotówkowy, konto, lokata i karta kredytowa, zostało nagrodzonych przez miesięcznik Reader's Digest certyfikatami "Produkt Roku 2010" jako najczęściej i najchętniej wybierane przez klientów. Bank jest też m.in. laureatem "Złotego Bankiera" za najlepszy na rynku kredyt gotówkowy i kredyt dla firm, zdobywcą tytułu Solidny Pracodawca 2010, zwycięzcą konkursu "Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców", posiadaczem certyfikatu "Firma Przyjazna Klientowi" oraz najlepszym bankiem komercyjnym według Warsaw Business Journal. Innowacyjne rozwiązania bankowości korporacyjnej PKO Banku Polskiego zostały nagrodzone w konkursie Europrodukt. Bank otrzymał w ostatniej edycji tego konkursu trzy statuetki w kategorii produkt – za rachunek płacowy i skonsolidowany oraz rachunek escrow. Nowoczesne rozwiązania technologiczne wdrażane przez Bank zostały z kolei docenione przez Gazetę Bankową, która przyznała mu tytuł "Bankowego Lidera Informatyki Instytucji Finansowych 2010". PKO Bank Polski jest również najsilniejszym wizerunkowo bankiem w kraju, o czym świadczy pozycja lidera rankingu "Top Marka" według magazynu Press oraz Złota Statuetka Marki Godnej Zaufania w kategorii bank w dorocznym badaniu European Trusted Brands przeprowadzanym przez wydawnictwo Reader’s Digest. Wyrazem uznania dla siły wizerunkowej Banku jest także tytuł Ambasadora Polskiej Gospodarki w kategorii Marka Europejska przyznany przez Business Centre Club. Marka PKO Banku Polskiego jest także najdroższa na krajowym rynku bankowym. Specjaliści z magazynu The Banker wycenili jej wartość na 1,5 mld dolarów, a w rankingu Rzeczpospolitej "Polskie Marki 2010" jej wartość została określona na 3,6 mld zł.