Czym jest 3D-Secure?

3D-Secure to standard zabezpieczenia płatności kartami w internecie, który wymaga dodatkowego potwierdzenia w systemie Banku.

Jeśli sklep internetowy, w którym dokonujesz płatności, korzysta z usługi 3D-Secure przy każdej płatności kartą PKO Banku Polskiego oznaczoną symbolem Visa lub MasterCard może być wymagane podanie kodu jednorazowego:

  • z aktualnego narzędzia autoryzacyjnego (kodu SMS, kodu z karty kodów jednorazowych lub kodu z aplikacji token) po zalogowaniu się do serwisu internetowego iPKO, w przypadku Klientów posiadających dostęp do serwisu internetowego iPKO,
  • otrzymanego SMS-em w przypadku klientów, którzy nie posiadają dostępu do serwisu internetowego iPKO lub klientów posiadających dostęp do serwisu internetowego iPKO, którzy skorzystają z opcji „Autoryzacja SMS”. Prośba o kod jednorazowy pojawi się w specjalnym oknie w obrębie którego musi znajdować się zamknięta kłódka (przygotowanym w stylistyce serwisu internetowego iPKO) wywołanym automatycznie na zakończenie procesu płatności. Pojawienie się tej kłódki sygnalizuje, że strona jest zabezpieczona certyfikatem bezpieczeństwa i połączenie jest szyfrowane.

Kod CVV2/CVC2 to trzycyfrowy numer zabezpieczający, który jest podany na odwrocie karty, obok pola na podpis właściciela karty; jest wymagany przy transakcjach internetowych.

Korzyści 3D-Secure

  • bezpieczeństwo – płacisz kartą w internecie z dodatkowym potwierdzeniem,
  • bezpłatne zabezpieczenie – zabezpieczasz swoje płatności bez ponoszenia kosztów,
  • łatwość i wygoda – usługa jest aktywna już po wydaniu karty.

Szczegóły usługi 3D-Secure

Oferta obowiązująca po dniu 1 maja 2016 r.

UWAGA!
Po dniu 1 maja 2016 r. usługa 3D-Secure będzie obligatoryjna dla kart płatniczych Visa i MasterCard wydawanych przez PKO Bank Polski SA.
Od tej daty operacje dokonywane w internecie kartami płatniczymi PKO Banku Polskiego SA będą wymagały dodatkowej autoryzacji przy wykorzystaniu usługi 3D–Secure.

Dla kogo?

Z usługi 3D-Secure mogą korzystać Posiadacze kart debetowych wydawanych do kont osobistych, kart obciążeniowych PKO Visa Gold i PKO Visa Classic oraz kart kredytowych.
Aby autoryzować transakcję z wykorzystaniem usługi 3D-Secure konieczne jest posiadanie dostępu do bankowości elektronicznej iPKO lub aktualnego numeru telefonu komórkowego podanego w Banku.

Aktywacja usługi 3D-Secure

Usługa zostanie aktywowana automatycznie po dniu 1 maja 2016 r.
Dla Klientów, którzy dotychczas korzystają już z usługi 3D–Secure, zasady jej obsługi nie zmieniają się.
Klienci, którzy posiadają dostęp do bankowości elektronicznej iPKO i dotychczas nie korzystali z usługi zostaną objęci automatycznie usługą z opcją „Autoryzacja z logowaniem”. Oznacza to, że podczas płatności kartą zostaną poproszeni o zalogowanie do iPKO i podanie kodu z aktualnego narzędzia autoryzacyjnego.
W dowolnym momencie możliwe jest samodzielne przejście z opcji „Autoryzacja z logowaniem” na opcję „Autoryzacja SMS”. W tej opcji podczas płatności kartą będzie wymagane podanie kodu przesłanego SMSem przez Bank na potwierdzony wcześniej numer telefonu, bez konieczności logowania do iPKO. Zmiany tej można dokonać w serwisie bankowości internetowej iPKO lub w serwisie telefonicznym.

Karty Klientów, którzy nie posiadają dostępu do serwisu iPKO zostaną automatycznie objęte usługą 3D–Secure z opcją „Autoryzacja SMS” a więc potwierdzanie płatności będzie się odbywało bez logowania do iPKO. Przy pierwszej płatności w intrenecie Klient zostanie poproszony o potwierdzenie posiadanego przez Bank numeru telefonu. Będzie to oznaczało, że Bank będzie przesyłał SMS-y autoryzacyjne na potwierdzony wcześniej przez Klienta numer telefonu komórkowego.
W przypadku, gdy na wyświetlonej liście z numerami telefonów dostępnymi w Banku nie będzie aktualnego numeru telefonu, jego zmiany można dokonać w oddziale Banku. Potwierdzenie numeru telefonu będzie wymagane jednorazowo przy pierwszej transakcji. Przy kolejnych płatnościach w internecie klient będzie proszony o podanie kodu przesłanego SMSem przez Bank.
Aby dokonać zmiany z opcji „Autoryzacja SMS” na opcję „Autoryzacja z logowaniem” wymagane jest posiadanie dostępu do iPKO.

Przebieg operacji z wykorzystaniem usługi 3D-Secure w serwisie internetowym

Operacja płatności dokonywana w sklepie internetowym odbywa się z użyciem opcji:

  • Autoryzacja z logowaniem” – wykonanie płatności będzie możliwe po zalogowaniu do iPKO i podaniu kodu z aktualnego narzędzia autoryzacyjnego (karta kodów jednorazowych, token lub kod SMS),
  • Autoryzacja SMS” – przy tej opcji realizowana operacja będzie potwierdzana kodem przesyłanym SMS-em (bez konieczności zalogowania się w serwisie iPKO).
Oferta obowiązująca do dnia 30 kwietnia 2016 r.

Pytania i odpowiedzi

1. Na czym polega usługa 3D–Secure?

3D–Secure to dodatkowe zabezpieczenie płatności kartami stosowane w sklepach internetowych oraz u usługodawców oznaczonych symbolami „MasterCard SecureCode” lub „Verified by Visa”. Stosując to zabezpieczenie płatności kartą w Internecie są dodatkowo zabezpieczane kodem jednorazowym z aktualnie wykorzystywanego w serwisie internetowym iPKO narzędzia autoryzacyjnego.
Po 1 maja 2016 r. do zrealizowania płatności wymagane będzie wpisanie na ekranie płatności jednorazowego kodu:

  • otrzymanego SMS-em w przypadku klientów, którzy nie posiadają dostępu do serwisu internetowego iPKO lub dla klientów posiadających dostęp do serwisu internetowego iPKO, którzy skorzystają z opcji „Autoryzacja SMS”,
  • zalogowanie do serwisu internetowego iPKO i podanie kodu z aktualnego narzędzia autoryzacyjnego (kodu SMS, kodu z karty kodów jednorazowych lub kodu z aplikacji token) w przypadku Klientów posiadających dostęp do serwisu internetowego iPKO.

Pamiętaj, usługa dotyczy płatności realizowanych kartami w sklepach internetowych, które korzystają z 3D-Secure, tzn. są oznaczone symbolami „MasterCard SecureCode” lub „Verified by VISA”.  Jeśli sklep internetowy nie korzysta z usługi 3D-Secure płatność kartą zrealizujesz bez dodatkowego uwierzytelnienia kodem jednorazowy.

2.Jak przebiega płatność kartą z usługą 3D-Secure?

W czasie płatności kartą w Internecie, system Banku, na podstawie danych przesłanych przez punkt handlowo-usługowy przyjmujący płatność, dokonuje weryfikacji danych karty, salda rachunku lub salda dostępnych środków na karcie oraz dodatkowej weryfikacji kodu jednorazowego. O zabezpieczeniu Twojej płatności w ramach usługi 3D-Secure będzie decydowało to czy sklep, w którym płatności dokonasz korzysta z tej usługi. Jeśli sklep internetowy nie korzysta z usługi 3D-Secure płatność kartą zrealizujesz bez dodatkowego uwierzytelnienia kodem jednorazowy.

3. Czy usługa jest bezpłatna?

Tak, korzystanie z usługi 3D-Secure jest bezpłatne.

4. Korzystałem z usługi 3D-Secure. Czy i jak zmieni się dla mnie usługa po 1 maja 2016 roku?

Po 1 maja 2016 roku usługa nie będzie wymagała aktywacji i będzie dotyczyła każdej płatności realizowanej kartami w sklepach internetowych oznaczonych symbolami „MasterCard SecureCode” lub „Verified by VISA”. Dotychczasowa opcja wyłączenia usługi nie będzie dostępna.

Nowością będzie możliwość wyboru, dla osób z dostępem do serwisu internetowego iPKO, sposobu otrzymywania kodów jednorazowych i potwierdzania płatności. Możliwe będzie:

  • pozostanie przy standardowych ustawieniach i potwierdzanie płatność po zalogowaniu do serwisu internetowego iPKO i podaniu kodu jednorazowego z aktualnie wykorzystywanego narzędzia autoryzacyjnego (kodów SMS, kodów z tokena lub kodów z karty kodów jednorazowych)
  • wybranie nowej opcji „Autoryzacja SMS” umożliwiającej potwierdzanie płatności kartą w Internecie kodem otrzymanym na telefon komórkowy (podany do wiadomości Banku), bez konieczności logowania do serwisu iPKO. Wyboru tej opcji dokonasz od 1 maja 2016 r. po zalogowaniu do nowego iPKO.

Pamiętaj, usługa będzie dotyczyła płatności realizowanych kartami w sklepach internetowych, które korzystają z 3D-Secure, tzn. są oznaczone symbolami „MasterCard SecureCode” lub „Verified by VISA”.  Jeśli sklep internetowy nie korzysta z usługi 3D-Secure płatność kartą zrealizujesz bez dodatkowego uwierzytelnienia kodem jednorazowy.

5. Nie korzystam z usługi 3D-Secure i nie mam dostępu do serwisu internetowego iPKO. Czy po zmianach planowanych na 1 maja br. dokonam płatności kartą w Internecie?

Do maja 2016 r. z usługi SD-Secure mogli skorzystać wyłącznie klienci posiadający dostęp do usługi iPKO.

Od 1 maja 2016 roku usługa będzie dotyczyła wszystkich płatności realizowanych przez klientów PKO Banku Polskiego kartami w sklepach internetowych oznaczonych symbolami „MasterCard SecureCode” lub „Verified by VISA”. Do potwierdzenia takiej operacji niezbędne będzie użycie kodu jednorazowego:

  • otrzymanego SMS-em w przypadku klientów, którzy nie posiadają dostępu do serwisku internetowego iPKO lub dla klientów posiadających dostęp do serwisu internetowego iPKO, którzy skorzystają z opcji „Autoryzacja SMS”,
  • z aktualnego narzędzia autoryzacyjnego (kodu SMS, kodu z karty kodów jednorazowych lub kodu z aplikacji token) po zalogowaniu się do serwisu internetowego iPKO, w przypadku Klientów posiadających dostęp do serwisu internetowego iPKO.

Ważne! Sprawdź i zaktualizuj numer telefonu komórkowego podany do wiadomości Banku. Od maja 2016 r. brak aktualnego numeru może uniemożliwić realizację Twojej płatności kartą za zakupy w Internecie. Numer sprawdzisz w serwisie internetowym iPKO lub w dowolnym oddziale PKO Banku Polskiego.

Pamiętaj, usługa będzie dotyczyła płatności realizowanych kartami w sklepach internetowych, które korzystają z 3D-Secure, tzn. są oznaczone symbolami „MasterCard SecureCode” lub „Verified by VISA”.  Jeśli sklep internetowy nie korzysta z usługi 3D-Secure płatność kartą zrealizujesz bez dodatkowego uwierzytelnienia kodem jednorazowy.

6. Na jaki numer telefonu przesyłane będą SMS-y z kodem jednorazowym do potwierdzenia płatności, który będzie wymagany po 1 maja 2016 r. ?

Jeśli korzystasz z serwisu internetowego iPKO, SMS otrzymasz na numer telefonu komórkowego:

  • wykorzystywany do autoryzacji operacji dokonywanych za pośrednictwem serwisu internetowego iPKO,
  • wybrany spośród numerów podanych do wiadomości Banku w trakcie aktywacji opcji „Autoryzacja SMS” w ramach 3D-Secure

Jeżeli nie posiadasz dostępu do serwisu internetowego iPKO, SMS otrzymasz na numeru telefonu komórkowego udostępniony przez Ciebie do kontaktów z Bankiem oraz potwierdzony podczas pierwszej transakcji kartą w Internecie z wykorzystaniem usługi 3D-Secure.

Ważne! Sprawdź i zaktualizuj numer telefonu komórkowego podany do wiadomości Banku. Po 1 maja 2016 r. brak aktualnego numeru może uniemożliwić realizację Twojej płatności kartą za zakupy w Internecie. Numer sprawdzisz w serwisie internetowym iPKO lub w dowolnym oddziale PKO Banku Polskiego.

7. Nie posiadam dostępu do serwisu internetowego iPKO i podany do wiadomości Banku numer telefonu komórkowego jest nieaktualny. Czy po 1 maja 2016 r. zrealizuję płatność kartą w sklepie, który korzysta z usługi 3D-Secure?

W przypadków sklepów oznaczonych symbolami „MasterCard SecureCode” lub „Verified by Visa” operacja nie dojdzie do skutku, ponieważ będzie wymagane dodatkowe potwierdzenie płatności kodem jednorazowym. Jeśli sklep internetowy nie korzysta z usługi 3D-Secure płatność kartą zrealizujesz bez dodatkowego uwierzytelnienia kodem jednorazowy.

8. Czy w ramach usługi 3D-Secure istnieje możliwość zarządzania sposobem otrzymywania kodów jednorazowych do potwierdzania płatności?

Po 1 maja 2016 r., jeśli korzystasz z serwisu internetowego iPKO, do potwierdzania płatności kartą w Internecie konieczne będzie:

  • zalogowanie do serwisu iPKO i użycie kodu jednorazowego z aktywnego narzędzia autoryzacyjnego (kodu SMS, kodu z aplikacji token lub kodu z karty kodów jednorazowych),
  • użycie kodu jednorazowego przesyłanego SMSem na wybrany (z podanych do wiadomości Banku) numer telefonu komórkowego – jest to ustawienie opcjonalne, którym zarządzisz po zalogowaniu do serwisu iPKO i wybraniu opcji „Autoryzacja SMS”.  Ważne! Zmiana ustawień możliwa jest wyłącznie w nowym iPKO.

9. Czy po 1 maja 2016 r. każda płatność kartą w Internecie będzie się odbywała w ramach usługi 3D-Secure?

Nie. Płatności w sklepach internetowych są zabezpieczone dodatkowym kodem jednorazowym w ramach usługi 3D-Secure wyłącznie w przypadku sklepów internetowych, które z takiej usługi korzystają. Sklepy takie są oznaczone symbolami „MasterCard SecureCode” lub „Verified by VISA”. Jeśli sklep internetowy nie korzysta z usługi 3D-Secure płatność kartą zrealizujesz bez dodatkowego uwierzytelnienia kodem jednorazowy.

10. Czy po 1 maja 2016 roku możliwe będzie wyłączenie usługi 3D-Secure?

Nie. Usługa będzie obowiązywała dla wszystkich płatności kartą w Internecie w sklepach, które z usługi korzystają. Wyłączenie usługi w serwisie internetowym iPKO, serwisie telefonicznym lub oddziale Banku nie będzie możliwe. Jeśli sklep internetowy nie korzysta z usługi 3D-Secure płatność kartą zrealizujesz bez dodatkowego uwierzytelnienia kodem jednorazowy.

11.Czy usługa 3D-Secure dotyczy wszystkich kart wydawanych przez PKO Bank Polski?

Usługa dotyczy wszystkich kart z logo Visa lub MasterCard wydanych dla klientów indywidualnych PKO Banku Polskiego.
Będzie ona dotyczyła płatności realizowanych kartami w sklepach internetowych, które korzystają z 3D-Secure, tzn. są oznaczone symbolami „MasterCard SecureCode” lub „Verified by VISA”.  Jeśli sklep internetowy nie korzysta z usługi 3D-Secure płatność kartą zrealizujesz bez dodatkowego uwierzytelnienia kodem jednorazowy.

Drukuj