Impreza integracyjna, wyjście do kina, sylwestrowy wypad do Zakopanego, a w kieszeni „marny zyla cień ”– znacie to skądś? Niestety, świat nie jest urządzony sprawiedliwie. Im jesteśmy młodsi, tym bardziej jesteśmy zdani na finansowe wsparcie rodziców. A przekonanie ich, że wyjście na koncert ulubionej kapeli to nie żadna fanaberia, często bywa zadaniem karkołomnym. Dlatego zanim zaczniecie z nimi rozmawiać o kasie, warto dwa razy przemyśleć każde słowo.

 

Młodość sprzyja kreatywności

Także, jeśli chodzi o finanse. W gimnazjum czy liceum wydatków zazwyczaj jest sporo, a środków na ich pokrycie – zdecydowanie mniej. W wakacje jest o tyle prościej, że jak się chce, to bez większego trudu można znaleźć jakąś, mniej lub bardziej dochodową, pracę. Jednak wakacje się kończą –  a zaczynają się problemy z kasą.

W roku szkolnym mamy mniej czasu niż w wakacje, więc opcje dodatkowej pracy dramatycznie się kurczą. Kieszonkowe (jeśli w ogóle jest) rzadko wystarcza na pokrycie wszystkich potrzeb. Jak żyć? Skąd wziąć pieniądze na ekstrawydatki? Ameryki tutaj nie odkryjemy – pomocy trzeba szukać u rodziców.

Aby twoja prośba o dotacje została rozpatrzona pozytywnie, czasami musisz się wykazać umiejętnościami taktycznymi godnymi Pepa Guardioli czy Jose Mourinho.

Co koniecznie musisz wziąć pod uwagę?

Wybierz właściwy moment

To połowa sukcesu. Jeżeli z prośbą o dodatkowe pieniądze wystartujesz na dwa dni przed wypłatą rodziców, w chwili, gdy płacą rachunki albo tuż po zakupie nowego samochodu – cóż, szanse na powodzenie masz mniej więcej takie, jak Wicher Kobyłka w starciu z Barceloną. Raczej mało skuteczne są też próby wykorzystania nieuwagi rodziców i zagajenia ich kiedy są pochłonięci rozmową czy oglądaniem filmu. Możecie wtedy dostać, co najwyżej sporą porcję irytacji i frustracji z ich strony. A z ewentualnego „tak”, rzuconego na „odczep się”, nietrudno będzie im się potem wycofać.

Najlepiej wybrać moment, gdy rodzice są w dobrym nastroju (po obiedzie, podczas weekendu, zaraz po ich wypłacie...), a ty w ostatnim czasie nie masz na sumieniu niczego, co mogliby wyciągnąć w rozmowie, jako argument przeciw twojej prośbie.

Szanse na sukces rosną też, jeśli przygotujesz odpowiedni grunt pod taką rozmowę. Lepiej nie zaczynać z grubej rury: „Mamo, potrzebuję stówy na nowe buty”.  Nie chodzi tu też o to, żeby po dziesięciominutowej gadce-szmatce o pogodzie czy sporcie przechodzić do konkretnego tematu pieniędzy. Jednak taka prośba (subtelnie sformułowana) powinna być wisienką na torcie, wieńczyć rzeczową rozmowę i garść twoich argumentów.

Podkreśl ważność swojego celu

Jeśli rodzice są już dobrze usposobieni, zadbaj o to, by wzięli twoją prośbę na poważnie. Zacznij od tego, że masz do nich poważną sprawę i chcesz chwilę o niej porozmawiać. Nie możesz dopuścić do sytuacji, w której odbiorą twoją prośbę, jako fanaberię. Nawet potrzebę dodatkowych pieniędzy na wyjście do kina ze znajomymi da się odpowiednio uargumentować. Twoi rodzice też byli kiedyś w twoim wieku (co, swoją drogą, warto im w rozmowie przypomnieć) i z pewnością wiedzą, jak ważna dla nastolatka jest integracja z rówieśnikami.

Pokaż rodzicom korzyść, jaką osiągniesz dzięki pieniądzom od nich. Rzeczowość i spokój są tutaj podstawą sukcesu.

Unikaj argumentów typu „na ten film idzie połowa mojej klasy!”. Możesz spodziewać się odpowiedzi w stylu: „a gdyby połowa klasy skakała z urwiska, też byś skoczył?”. W rozmowie o pieniądzach generalnie sprawdzają się argumenty odwołujące się do rozumu, a nie do uczuć.

Daj powody, by rodzice ci zaufali

Pierwsze minuty spotkania za tobą. Pamiętaj o cierpliwości i opanowaniu. Jest mało prawdopodobne, że rodzice pozwolą ci spokojnie, bez przerywania wyłożyć wszystkie argumenty. Zapewne będę chcieli przedstawić swoje kontrracje. Pozwól im na to, wysłuchaj ich uważnie i postaraj się odnieść do tego, co powiedzieli ze zrozumieniem. Niech wiedzą, że traktujesz ich poważnie i szanujesz to, co mówią. A następnie przystąp do ofensywy.

To moment, kiedy możesz wytoczyć swoje najcięższe działa. Dobre oceny w szkole, pomoc w sprzątaniu domu, opieka na młodszym rodzeństwem – jeśli tego typu zachowania nie były do tej pory dodatkowo nagradzane, warto poruszyć je właśnie teraz. Oczywiście nie chodzi o żądanie od rodziców zapłaty za to, co – przynajmniej w ich mniemaniu – jest twoim obowiązkiem.

Przedstaw te sprawy jako dowód na to, że w ostatnim czasie twoje podejście do powierzonych zadań było wzorowe i zasługujesz na jakiś mały bonus...

Co jeszcze może zwiększyć twoje szanse na sukces w takiej rozgrywce? Udowodnienie rodzicom, że rozsądnie podchodzisz do kwestii oszczędzania i wydawania pieniędzy. Możesz mieć pewność, że chętniej dofinansują twój cel, jeśli odłożysz już wcześniej część kasy (nawet jeśli miałaby to być 1/10 całości). Pokaż rodzicom swoje dobre intencje i to, że cel dofinansowania ma dla ciebie naprawdę duże znaczenie, a prośbę o ich pomoc traktujesz jako ostateczność.

Graj do końca!

Jeśli widzisz, że mimo wszystko twoja inicjatywa może skończyć się klapą, za nic w świecie nie obrażaj się ostentacyjnie i nie wpadaj we wściekłość!

Opanowanie to twój sprzymierzeniec.

Choćby w środku się gotowało, staraj się nie dać tego po sobie poznać. Powiedz, że rozumiesz ich wątpliwości i np. zaproponuj, że możesz zostawić ich na chwilę samych, by mogli na spokojnie i w cztery oczy omówić twoją prośbę. Taki przejaw dojrzałości z twojej strony może sprawić, że rzutem na taśmę osiągniesz swój cel.

 

 

 

 

 

 

 

Drukuj

Zamów kontakt

Nasz konsultant skontaktuje się z Tobą

  • W celu odpowiedzi na moje zgłoszenie wyrażam zgodę na otrzymanie od PKO Banku Polskiego SA informacji o charakterze marketingowym (w tym informacji handlowych) za pomocą środków komunikacji elektronicznej, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących.
  • Sprzeciw wobec przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych. Zapoznaj się z pełną informacją.

    WAŻNE INFORMACJE

    W dowolnym momencie można wycofać wszystkie lub wybrane zgody. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.

    Niezaznaczenie żadnej ze zgód nie jest równoznaczne ze złożeniem sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingowych. Z tego względu PKO Bank Polski S.A. (Bank) będzie miał możliwości przesyłania listownie informacji marketingowych na temat swoich produktów i usług.

    W każdym momencie można złożyć sprzeciw wobec przetwarzania danych w celach marketingowych np. listownie na adres Banku, składając oświadczenie w placówkach, w bankowości elektronicznej lub dzwoniąc na infolinię PKO Banku Polskiego S.A.

    Po złożeniu sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych Bank nie będzie przetwarzał danych osobowych w celach marketingowych i nie będzie przesyłał ofert oraz informacji marketingowych (w tym podmiotów współpracujących) w żadnej formie.

  • Administratorem danych osobowych jest PKO Bank Polski S.A. Zapoznaj się z pełną informacją o przetwarzaniu danych osobowych.

    INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

    Na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, zwanego dalej „Rozporządzeniem”, informujemy, że:

    1. Administrator danych

    Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Puławska 15, 02-515 Warszawa, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS 0000026438, NIP: 525-000-77-38, REGON: 016298263, kapitał zakładowy (kapitał wpłacony) 1 250 000 000 zł, infolinia: 800 302 302, zwana dalej „Bankiem”.

    2. Inspektor Ochrony Danych

    W Banku powołany został Inspektor Ochrony Danych. Adres: Inspektor Ochrony Danych, ul. Puławska 15, 02-515 Warszawa, adres e-mail: iod at pkobp.pl. Dane dotyczące Inspektora Ochrony Danych są dostępne na stronie internetowej Banku w zakładce „RODO” oraz w oddziałach i agencjach Banku.

    3. Kategorie danych osobowych -informacja dotyczy danych osobowych pozyskanych w sposób inny niż od osoby, której dane dotyczą

    Bank przetwarza następujące kategorie Pani/Pana danych osobowych: dane identyfikacyjne, dane adresowe oraz dane kontaktowe.

    4. Cel przetwarzania danych i podstawy prawne

    Dane osobowe mogą być przetwarzane przez Bank w następujących celach:
    1) przedstawienia ofert lub rozpatrzenia wniosku o produkt oferowany przez Bank lub usługę świadczoną przez Bank, w tym w imieniu i na rzecz spółek z Grupy Kapitałowej Banku i podmiotów współpracujących z Bankiem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b lub lit. f Rozporządzenia,
    2) zawarcia umowy na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b Rozporządzenia,
    3) realizacji zawartej umowy, lub w celu świadczenia usług przez Bank, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b-c Rozporządzenia,
    4) dokonania oceny zdolności kredytowej i analizy ryzyka kredytowego, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b-c Rozporządzenia,
    5) zarządzania przez Bank ryzykiem, w tym oceny zdolności i wiarygodności kredytowej, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b–c Rozporządzenia,
    6) rozpatrzenia reklamacji, wniosków oraz odwołań, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b-c i lit. f Rozporządzenia,
    7) realizacji przez Bank czynności wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w tym wykonywania zadań realizowanych w interesie publicznym, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c i lit. e Rozporządzenia,
    8) realizacji uprawnień wynikających z przedstawicielstwa (w tym pełnomocnictwa), poręczenia, na podstawie art. 6 ust. 1 lit b-c Rozporządzenia,
    9) marketingu, w tym promocji produktów oferowanych przez Bank lub usług świadczonych przez Bank lub spółki z Grupy Kapitałowej Banku lub podmioty współpracujące z Bankiem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f Rozporządzenia,
    10) ustalenia i dochodzenia roszczeń przez Bank w związku z prowadzoną działalnością, w tym restrukturyzacji, windykacji, egzekucji wierzytelności, podejmowania działań w celu znalezienia nabywców na majątek stanowiący zabezpieczenie umowy oraz sprzedaży wierzytelności wynikającej z tej umowy lub obrony przed roszczeniami kierowanymi wobec Banku, przed organami ścigania, organami orzekającymi, w tym sądami powszechnymi, sądami administracyjnymi, Sądem Najwyższym, w postępowaniach administracyjnych, w tym podatkowych, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f Rozporządzenia,
    11) wykrycia i ograniczenia nadużyć finansowych związanych z działalnością Banku, jak również w celu zapewnienia bezpieczeństwa przechowywania środków pieniężnych klientów Banku oraz prowadzenia postępowań wyjaśniających, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f Rozporządzenia.

    Dane dotyczące Grupy Kapitałowej Banku i podmiotów współpracujących z Bankiem są dostępne na stronie internetowej Banku w zakładce „RODO” oraz w oddziałach i agencjach Banku.

    5. Udostępnienie danych osobowych

    Pani/Pana dane mogą być udostępniane przez Bank :

    1) podmiotom i organom, którym Bank jest zobowiązany lub upoważniony udostępnić dane osobowe na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w tym podmiotom oraz organom uprawnionym do otrzymania od Banku danych osobowych lub uprawnionych do żądania dostępu do danych osobowych na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności na podstawie art. art. 104 ust. 2 i art. 105 ust. 1 i 2 ustawy Prawo bankowe,
    2) podmiotom, którym Bank powierzył wykonywanie czynności bankowych lub czynności związanych z działalnością bankową na rzecz Banku,
    3) instytucjom, o których mowa w art. 105 ust. 4 ustawy Prawo bankowe,
    4) organom i podmiotom uprawnionym do otrzymania danych osobowych na podstawie art. 149 lub 150 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi lub innych przepisów prawa, dotyczących obrotu instrumentami finansowymi (w zakresie usług powierniczych świadczonych przez Bank na podstawie art. 119 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub usług wykonywanych przez Bank na podstawie art. 70 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi),
    5) biurom informacji gospodarczej, działającym na podstawie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, na podstawie przepisów tej ustawy,
    6) podmiotom z Grupy Kapitałowej Banku i podmiotom współpracującym z Bankiem, w związku z produktami i usługami oferowanymi przez te podmioty. Lista tych podmiotach dostępna jest na stronie internetowej Banku w zakładce „RODO” oraz w oddziałach i agencjach Banku.

    6. Przekazywanie danych osobowych do państwa trzeciego

    Pani/Pana dane mogą być przekazane administracji rządowej Stanów Zjednoczonych Ameryki w związku z dokonywaniem międzynarodowych transferów pieniężnych za pośrednictwem SWIFT.

    7. Okres przechowywania danych osobowych

    Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres:

    1) ważności oferty lub rozpatrzenia wniosku o produkt oferowany przez Bank lub usługę świadczoną przez Bank, w tym w imieniu i na rzecz spółek z Grupy Kapitałowej Banku i podmiotów współpracujących z Bankiem,
    2) obowiązywania umowy zawartej z Bankiem, a po jej zakończeniu, w związku z obowiązkiem prawnym Banku wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów prawa,
    3) niezbędny do dochodzenia roszczeń przez Bank w związku z prowadzoną działalnością lub obrony przed roszczeniami kierowanymi wobec Banku, na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa, z uwzględnieniem okresów przedawnienia roszczeń określonych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa,
    4) stosowania metod wewnętrznych oraz innych metod i modeli, o których mowa w części trzeciej Rozporządzenia nr 575/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012,
    5) obowiązywania udzielonego Pani/Panu pełnomocnictwa, a po jego wygaśnięciu, w związku z obowiązkiem prawnym Banku wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów prawa.

    Informacje dotyczące okresów przechowywania danych są dostępne na stronie internetowej Banku w zakładce „RODO” oraz w oddziałach i agencjach Banku.

    8. Przysługujące prawa

    W związku z przetwarzaniem przez Bank Pani/Pana danych osobowych, przysługuje Pani/Panu:

    1) prawo dostępu do danych osobowych,
    2) prawo do sprostowania danych osobowych,
    3) prawo usunięcia danych osobowych (prawo do bycia zapomnianym),
    4) prawo do ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
    5) prawo do przenoszenia danych do innego administratora,
    6) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, w tym profilowania, oraz na potrzeby marketingu bezpośredniego, w tym profilowania,
    7) prawo do cofnięcia zgody w przypadku, gdy Bank będzie przetwarzał Pani/Pana dane osobowe w oparciu o zgodę, w dowolnym momencie i w dowolny sposób, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem,
    8) prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia.

    9. Źródło pochodzenia danych - informacja dotyczy danych osobowych pozyskanych w sposób inny niż od osoby, której dane dotyczą

    Pani/Pana dane osobowe mogą pochodzić od przedstawiciela ustawowego, mocodawcy w przypadku udzielonego pełnomocnictwa, przedsiębiorcy, w stosunku do którego pozostaje Pani/Pan beneficjentem rzeczywistym, pracodawcy, strony umowy zawartej z Bankiem oraz ze źródeł powszechnie dostępnych, w szczególności z baz i rejestrów: PESEL, Rejestru Dowodów Osobistych, Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), REGON.

    10. Wymóg podania danych

    Podanie Pani/Pana danych osobowych jest konieczne w celu określonym w pkt 4 powyżej, dla:

    1) rozpatrzenia wniosku o produkt oferowany przez Bank lub usługę świadczoną przez Bank, w tym w imieniu i na rzecz spółek z Grupy Kapitałowej Banku i podmiotów współpracujących z Bankiem, a konsekwencją niepodania Pani/Pana danych osobowych będzie brak możliwości rozpatrzenia wniosku o produkt oferowany przez Bank lub usługę świadczoną przez Bank, w tym w imieniu i na rzecz spółek z Grupy Kapitałowej Banku i podmiotów współpracujących z Bankiem,
    2) zawarcia i wykonania umowy zawartej z Bankiem, a konsekwencją niepodania Pani/Pana danych osobowych będzie brak możliwości zawarcia i wykonania umowy zawartej z Bankiem,
    3) świadczenia usług przez Bank, a konsekwencją niepodania Pani/Pana danych osobowych będzie brak świadczenia usług przez Bank,
    4) rozpatrzenia reklamacji lub skargi a konsekwencją niepodania Pani/Pana danych osobowych będzie brak możliwości rozpatrzenia reklamacji lub skargi,
    5) otrzymywania ofert lub marketingu produktów oferowanych przez Bank lub usług świadczonych przez Bank, w tym w imieniu i na rzecz spółek z Grupy Kapitałowej Banku i podmiotów współpracujących z Bankiem, a konsekwencją niepodania Pani/Pana danych osobowych jest brak możliwości otrzymywania tych ofert lub marketingu produktów lub usług.

    11. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji, w tym profilowanie

    Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym profilowane, w celu oceny zdolności kredytowej oraz w celach marketingowych, konsekwencją czego będzie możliwość zastosowania wobec Pani/Pana uproszczonej ścieżki obsługi oraz przedstawienia zindywidualizowanej oferty produktów i usług oferowanych przez Bank lub usług świadczonych przez Bank, w tym w imieniu i na rzecz spółek z Grupy Kapitałowej Banku i podmiotów współpracujących z Bankiem.

    Informacje dotyczące zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania są dostępne na stronie internetowej Banku w zakładce „RODO” oraz w oddziałach i agencjach Banku.