Jakie podejrzane sytuacje należy zgłaszać do banku?

    • gdy na ekranie logowania lub już po zalogowaniu do bankowości elektronicznej zobaczysz prośbę o podanie poufnych danych, np. numeru telefonu komórkowego, danych karty płatniczej (numeru karty, daty jej ważności, numeru CVV2/CVC2, kodu PIN) itp.
    • dostaniesz prośby o podanie kodu z narzędzia autoryzacji, mimo, że nie zlecasz żadnej operacji
    • nieznajomy poprosi Cię o poufne informacje, przelew albo wpłatę na swoje konto, np. kodem BLIK
    • otrzymasz maila z podejrzanym załącznikiem
    • otrzymasz podejrzaną wiadomość (np. mail, SMS, w komunikatorze), w której będzie:
      • link do fałszywego serwisu bankowości internetowej
      • prośbę o podanie poufnych danych, np. danych do logowania (login, hasło dostępu), kodów autoryzacyjnych, danych karty płatniczej (numer karty, data jej ważności, kod PIN, kod CVV2/CVC2), danych osobowych, numeru telefonu
      • prośbę o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania
    • odbierzesz niepokojący telefon od osoby, która podawała się np. za: pracownika banku, policjanta, funkcjonariusza CBŚ, prokuratora, pracownika KNF (Komisji Nadzoru Finansowego), doradcę finansowego, który obiecuje wysoki zyski z inwestycji
    • dostaniesz prośbę o pobranie i zainstalowanie na komputerze, telefonie lub innym urządzeniu dodatkowego oprogramowania z nieznanego źródła
    • masz jakiekolwiek wątpliwości, czy podanie kodu z narzędzia autoryzacji jest w danej sytuacji uzasadnione i bezpieczne
    • uznasz, że ktoś miał dostęp do Twoich danych lub kont
    • stwierdzisz utratę, kradzież, nieuprawnione użycie lub zniszczenie: dokumentu tożsamości, karty płatniczej, telefonu, urządzenia do płatności mobilnych, karty kodów
    • stwierdzisz, że doszło do nieuprawnionej operacji z Twojego konta
    • zauważysz, że strona internetowa banku, serwis internetowy iPKO lub aplikacja mobilna IKO ma nietypowy wygląd lub działa inaczej niż zwykle
    • wejdziesz w fałszywy link z maila, SMS-a i podasz jakiekolwiek dane na stronie, która przypomina np. serwis bankowy lub stronę operatora płatności

Dlaczego warto zgłaszać podejrzane sytuacje?

  • pomożesz uchronić siebie i innych przed kolejnymi działaniami oszustów w sieci
  • będziemy wiedzieć, jak jeszcze lepiej dbać o bezpieczeństwo Twoich finansów
Grafika do linku

Przyszedł podejrzany SMS? Masz wątpliwości, czy strona www jest bezpieczna?
Taką sytuację warto zgłosić zarówno do nas, jak i do CERT Polska.1
Więcej

1 Zespół reagowania na incydenty bezpieczeństwa w sieci powołany przez NASK (Naukową i Akademicką Sieć Komputerową – Państwowy Instytut Badawczy)