Jak zgłosić oszustwo?
Zadzwoń do nas, gdy coś Cię zaniepokoi
Przyszedł podejrzany SMS? Masz wątpliwości, czy strona www jest bezpieczna? Taką sytuację warto zgłosić zarówno do nas, jak i do CERT Polska1
Jakie podejrzane sytuacje należy zgłaszać do banku?
Wyłudzenie danych
- gdy na ekranie logowania lub już po zalogowaniu do bankowości elektronicznej zobaczysz prośbę o podanie poufnych danych, np. numeru telefonu komórkowego, danych karty płatniczej (numeru karty, daty jej ważności, numeru CVV2/CVC2, kodu PIN) itp.
- dostaniesz prośby o podanie kodu z narzędzia autoryzacji, mimo, że nie zlecasz żadnej operacji
- nieznajomy poprosi Cię o poufne informacje, przelew albo wpłatę na swoje konto, np. kodem BLIK
- otrzymasz maila z podejrzanym załącznikiem
- otrzymasz podejrzaną wiadomość (np. mail, SMS, w komunikatorze), w której będzie:
- link do fałszywego serwisu bankowości internetowej
- prośbę o podanie poufnych danych, np. danych do logowania (login, hasło dostępu), kodów autoryzacyjnych, danych karty płatniczej (numer karty, data jej ważności, kod PIN, kod CVV2/CVC2), danych osobowych, numeru telefonu
- prośbę o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania
- odbierzesz niepokojący telefon od osoby, która podawała się np. za: pracownika banku, policjanta, funkcjonariusza CBŚ, prokuratora, pracownika KNF (Komisji Nadzoru Finansowego), doradcę finansowego, który obiecuje wysoki zyski z inwestycji
- dostaniesz prośbę o pobranie i zainstalowanie na komputerze, telefonie lub innym urządzeniu dodatkowego oprogramowania z nieznanego źródła
- masz jakiekolwiek wątpliwości, czy podanie kodu z narzędzia autoryzacji jest w danej sytuacji uzasadnione i bezpieczne
Nieuprawnione użycie lub utrata
- uznasz, że ktoś miał dostęp do Twoich danych lub kont
- stwierdzisz utratę, kradzież, nieuprawnione użycie lub zniszczenie: dokumentu tożsamości, karty płatniczej, telefonu, urządzenia do płatności mobilnych, karty kodów
- stwierdzisz, że doszło do nieuprawnionej operacji z Twojego konta
Fałszywa strona, serwis, aplikacja
- zauważysz, że strona internetowa banku, serwis internetowy iPKO lub aplikacja mobilna IKO ma nietypowy wygląd lub działa inaczej niż zwykle
- wejdziesz w fałszywy link z maila, SMS-a i podasz jakiekolwiek dane na stronie, która przypomina np. serwis bankowy lub stronę operatora płatności
Dlaczego warto zgłaszać podejrzane sytuacje?
Tłumaczymy pojęcia:
1CERT Polska to zespół reagowania na incydenty bezpieczeństwa w sieci powołany przez NASK (Naukową i Akademicką Sieć Komputerową – Państwowy Instytut Badawczy)