Więcej o Wniosku Rodzina 500+ dla obywateli Ukrainy
- Do złożenia wniosku przygotuj:
- Numer PESEL swój i dziecka
- Adres e-mail
- Polski numer telefonu
- Numer polskiego rachunku bankowego
- Sprawdź szczegółowe warunki otrzymania świadczenia Rodzina 500+ dla obywateli Ukrainy – możesz złożyć wniosek, jeżeli
- Masz ukraińskie obywatelstwo lub jesteś w związku małżeńskim z obywatelem Ukrainy, a Twój spowodowany wojną pobyt z dzieckiem w Polsce rozpoczął się po 23 lutego 2022 r.
- Jesteś obywatelką Ukrainy albo żoną obywatela Ukrainy i przybyłaś z do Polski po 23 lutego 2022 r. oraz urodziłaś dziecko w Polsce
- Masz ukraińskie obywatelstwo lub jesteś w związku małżeńskim z obywatelem Ukrainy, którego pobyt w Polsce rozpoczął się przed 24 lutego 2022 r., ale dziecko, na które składasz wniosek, przybyło z Ukrainy do Polski z powodu wojny po 23 lutego 2022 r.
- Masz obywatelstwo innego państwa (np. Polski) i na podstawie orzeczenia polskiego sądu sprawujesz opiekę nad dzieckiem, które ma ukraińskie obywatelstwo i przybyło z Ukrainy do Polski z powodu wojny po 23 lutego 2022 r.
- Świadczenie Rodzina 500+ to 500 zł co miesiąc na dziecko z wyjątkiem sytuacji, gdy:
- dziecko urodzi się w trakcie miesiąca
- dziecko skończy 18 lat w trakcie miesiąca.
Kwota świadczenia jest wtedy ustalana za niepełny miesiąc - proporcjonalnie do liczby dni życia lub dni, gdy dziecko miało mniej niż 18 lat
- 500+ przysługuje od miesiąca, w którym złożysz wniosek, do końca danego okresu świadczeniowego. Pamiętaj, żeby wnioski o świadczenie składać też na kolejne okresy rozliczeniowe:
- od 1 lutego 2023 r. za okres od 1 czerwca 2023 r. do 31 maja 2024 r.
- do 31 sierpnia 2023 r. za okres od 1 czerwca 2022 r. do 31 maja 2023 r. (wniosek dostępny od 1 lutego 2022 r.)
Świadczenie Rodzina 500+ przysługuje tylko na czas pobytu Twojego i dziecka w Polsce.
- W zależności od Twojej sytuacji możemy wymagać dodatkowych dokumentów:
- Orzeczenie sądu o ustanowieniu Cię opiekunem tymczasowym, jeśli na podstawie orzeczenia polskiego sądu sprawujesz tymczasową opiekę nad dzieckiem, które przybyło z Ukrainy do Polski z powodu wojny po 23 lutego 2022 r.
- Dokumentu potwierdzający umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej, jeśli na podstawie orzeczenia polskiego sądu sprawujesz pieczę zastępczą nad dzieckiem, które które przybyło z Ukrainy do Polski z powodu wojny po 23 lutego 2022 r.
- Dokument potwierdzający legalność pobytu i dostęp do rynku pracy w Polsce - jeśli Twój pobyt w Polsce rozpoczął się przed 24 lutego 2022 r., ale Twoje dziecko albo dziecko, którego jesteś opiekunem prawnym albo nad którym sprawujesz pieczę zastępczą, przyjechało do Polski po 23 lutego 2022 r. z powodu wojny. Może to być np. karta pobytu z adnotacją „dostęp do rynku pracy”
- Pobyt w Polsce dla obywateli Ukrainy, którzy z powodu wojny wjechali z Ukrainy do Polski po 23 lutego 2022 r. i chcą pozostać w Polsce, jest legalny przez 18 miesięcy – liczymy go od 24 lutego 2022 r. lub od daty faktycznego przekroczenia granicy po 23 lutego 2022 r.
- Reklamacje dotyczące wniosku Rodzina 500+ dla obywateli Ukrainy składaj:
- w banku – jeżeli dotyczą problemów z dostępem lub wysłaniem wniosku z serwisu internetowego iPKO. Sprawdź nasze zasady rozpatrywania reklamacji
- do ZUS-u – jeżeli dotyczą obsługi złożonego wniosku lub wypłaty dofinansowania:
- pod numerem specjalnej infolinii: 22 290 55 00 (czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 - 15.00)
- w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) ZUS w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7.00 –18.00, 22 560 16 00 lub na adres: cot@zus.pl
- we wszystkich placówkach ZUS lub podczas e-wizyty w ZUS
3 kroki do Wniosku Rodzina 500+ dla obywateli Ukrainy
Pytania i odpowiedzi
Prawo do świadczenia 500+ dla obywateli Ukrainy jest ustalane na wniosek matki, ojca, opiekuna faktycznego dziecka albo opiekuna prawnego dziecka. Wniosek składa tylko jeden z rodziców.
Jeśli rodzice są po rozwodzie — wniosek składa ten rodzic, z którym dziecko zamieszkuje. Jeśli dziecko zamieszkuje z obydwojgiem rodziców, wniosek składa rodzic, który faktycznie opiekuje się dzieckiem.
Jeśli rodzice są rozwiedzeni, w separacji lub dzielą się opieką nad dzieckiem zgodnie np. z planem wychowawczym (na podstawie orzeczenia sądu ustanawiającego tzw. opiekę naprzemienną) — oboje mogą złożyć wniosek na dziecko. Dostaną wsparcie w wysokości połowy nominalnej miesięcznej wysokości świadczenia, tj. 250 zł miesięcznie
Potwierdzenie złożenia wniosku jest wystawiane przez bank w serwisie internetowym iPKO po złożeniu wniosku i jest dostępne w zakładce ze złożonymi wnioskami. Potwierdza ono, że przesłaliśmy Twój wniosek do ZUS-u. Potwierdzenie złożenia wniosku może mieć kilka statusów:
- przetwarzany - oznacza to, że Bank jest w trakcie przekazywania wniosku do systemu ZUS
- dostarczony - oznacza to, że wniosek został przekazany do systemu ZUS i dalsza obsługa wniosku leży w gestii organu prowadzącego w gminie, który został wskazany we wniosku przez wnioskującego
- błąd dostarczenia - oznacza to, że wniosek nie został przekazany do systemu ZUS i należy ponownie złożyć wniosek. Informację tę przekazuje wnioskującemu dodatkowo pracownik naszej infolinii
Statusy potwierdzenia złożenia wniosku mogą się zmieniać raz na dobę.
Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia (UPP)/Urzędowym Potwierdzeniem Odbioru (UPO) wniosku otrzymasz na adres e-mail podany we wniosku w momencie, gdy wniosek zostanie zarejestrowany w systemie ZUS.
Otrzymanie potwierdzenia złożenia wniosku z banku oraz UPO nie gwarantuje, że otrzymasz świadczenia pieniężne, a jedynie, że wniosek został przyjęty do rozpoznania.
- STATUS WNIOSKU - status pobrany z systemu emp@tia
- IDENTYFIKATOR WNIOSKU - zawiera unikalny numer wniosku
- DATA ZŁOŻENIA WNIOSKU - data złożenia wniosku w systemie Banku
- IMIĘ - dane osoby wnioskującej
- NAZWISKO - dane osoby wnioskującej
- PESEL - dane osoby wnioskującej
- NAZWA NADAWCY WNIOSKU – zawiera informacje o instytucji: Bank
- NAZWA/KOD OGRANU PROWADZĄCEGO – nazwa/kod organu prowadzącego w gminie
- KOD DOKUMENTU
- WERSJA DOKUMENTU
- w banku – jeżeli dotyczą problemów z dostępem lub wysłaniem wniosku z serwisu internetowego iPKO - sprawdź nasze zasady rozpatrywania reklamacji
- do ZUS-u – jeżeli dotyczą obsługi złożonego wniosku lub wypłaty świadczenia wychowawczego