Przyjęty w banku Kodeks Etyki jest zbiorem najważniejszych wartości, zasad i wzorców postępowania, których przestrzeganie wymagane jest od wszystkich pracowników banku, w tym w szczególności od osób reprezentujących bank. Kodeks określa sposób kształtowania wzajemnych relacji pomiędzy osobami świadczącymi pracę na rzecz banku, niezależnie od podstawy prawnej współpracy z bankiem. Wspiera on kulturę organizacyjną banku, przyczyniając się do świadomego kształtowania jego środowiska wewnętrznego.
Kodeks określa także postawy etyczne w relacjach z klientami oraz w działalności biznesowej banku i w relacjach banku z otoczeniem. Jest narzędziem wspierającym upowszechnianie i wdrażanie wartości banku, którymi są wiarygodność, satysfakcja klienta, przedsiębiorczość oraz ciągłe doskonalenie. Według tych wartości powinni postępować wszyscy pracownicy banku, niezależnie od zajmowanego przez nich stanowiska czy pełnionej funkcji. Posiadając długą tradycję na rynku finansowym, bank postrzegany jest jako instytucja zaufania publicznego. Charakter naszej działalności obliguje nas do przestrzegania najwyższych standardów etycznych.
Chcemy, aby wszyscy nasi pracownicy czuli się odpowiedzialni za funkcjonowanie banku i utożsamiali się z obowiązującymi wartościami – byli wiarygodni i przedsiębiorczy, a ciągle się doskonaląc oddziaływali na wzrost satysfakcji klienta. Doceniamy indywidualność każdego pracownika i wkład, jaki wnosi on w realizację wspólnych celów. Odmienne punkty widzenia i różnorodność przekonań jest dla nas źródłem inspiracji i kreatywnego poszukiwania nowych rozwiązań. Dlatego zapewniamy pracownikom możliwość otwartego wyrażania swoich poglądów i opinii zawodowych. Dbając o bezpieczeństwo naszych pracowników, przeciwdziałamy wszystkim formom mobbingu, jak również wykorzystywaniu stosunku służbowego do celów prywatnych. Stanowczo przeciwstawiamy się nietolerancji czy dyskryminacji, a więc wszelkiego rodzaju zachowaniom, które stoją w sprzeczności z wartościami banku.
Data przyjęcia Kodeksu Etyki przez Zarząd: 28 sierpnia 2014 roku
Nadrzędnym celem banku w zakresie podejmowania działań informacyjnych jest zagwarantowanie wysokich standardów komunikacji z uczestnikami rynku kapitałowego, będących wyrazem poszanowania zasad powszechnego i równego dostępu do informacji. Za wdrażanie polityki informacyjnej w zakresie kontaktów z inwestorami odpowiada Biuro Relacji Inwestorskich, które utrzymuje bieżące kontakty z analitykami oraz inwestorami instytucjonalnymi i indywidualnymi, odpowiadając na liczne zapytania telefoniczne i mailowe dotyczące działalności biznesowej i wyników finansowych banku. Dodatkowo członkowie Zarządu oraz przedstawiciele kluczowej kadry zarządzającej regularnie uczestniczą w spotkaniach z analitykami i inwestorami podczas konferencji organizowanych zarówno w Polsce, jak i za granicą. W sumie w 2019 roku odbyło się 426 spotkań inwestorskich (o 36% więcej niż w 2018 roku).
Komunikując się z rynkiem, bank bierze pod uwagę interesy wszystkich inwestorów, o ile nie są one sprzeczne z interesami banku. Bank prowadzi politykę informacyjną w sposób gwarantujących właściwy, rzetelny i kompletny dostęp do informacji dla wszystkich inwestorów, bez stosowania preferencji w stosunku do któregokolwiek z nich. Gwarancją równego dostępu do informacji dla każdego z akcjonariuszy jest prowadzenie przez bank działalności informacyjnej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym w szczególności przepisami: Kodeksu spółek handlowych, Rozporządzenia MAR, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ustawy o ofercie publicznej (…), rozporządzenia w sprawie informacji bieżących i okresowych (…). Powyższe reguły bank formalnie przyjął w Zasadach polityki informacyjnej PKO Banku Polskiego S.A. w zakresie kontaktów z inwestorami i klientami. Działalność informacyjna banku uwzględnia również wyższe standardy Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW 2016 oraz Zasady Ładu Korporacyjnego dla Instytucji Nadzorowanych. Polityka informacyjna podlega Ocenie racjonalności przez Radę Nadzorczą w cyklu rocznym.
Data przyjęcia polityki przez Zarząd: 9 grudnia 2014 roku
Bank w zakresie polityki wypłaty dywidendy posiada formalnie przyjęte reguły wpisane w Zasady zarządzania adekwatnością kapitałową i kapitałem własnym. Celem polityki dywidendowej jest optymalne kształtowanie struktury kapitałowej banku i Grupy z uwzględnieniem zwrotu z kapitału i jego kosztu oraz potrzeb kapitałowych związanych z rozwojem, przy jednoczesnej konieczności zapewnienia odpowiedniego poziomu współczynników adekwatności kapitałowej.
Polityka dywidendowa zakłada stabilne realizowanie wypłat dywidend w długim terminie z zachowaniem zasady ostrożnego zarządzania bankiem i Grupą Kapitałową oraz możliwość realizowania wypłat z nadwyżki kapitału powyżej minimalnych wskaźników adekwatności kapitałowej wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa i wymogów regulacyjnych oraz określonego przez KNF minimalnego poziomu współczynników kapitałowych dla celów wypłaty dywidendy przez bank. Politykę dywidendową podmiotów Grupy określają plany finansowe tych podmiotów, spójnie z założeniami planu kapitałowego banku i Grupy oraz strategią banku. Więcej na temat zaleceń KNF oraz wysokości wypłacanej dywidendy w poszczególnych latach znajduje się w zakładce Akcje i dywidendy.
Data przyjęcia polityki przez Zarząd: 12 listopada 2019 roku
Polityka bezpieczeństwa określa podstawowe zasady utrzymania właściwego poziomu bezpieczeństwa w banku, w tym przeciwdziałania incydentom bezpieczeństwa oraz zarządzania tymi incydentami, a także budowy i wdrażania niezbędnych mechanizmów bezpieczeństwa. Odnosi się również do zasad zarządzania ciągłością działania banku, opracowanych zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa oraz normami międzynarodowymi. Polityka ta dotyczy także koordynowania nadzoru nad powierzaniem wykonywania czynności na rzecz banku podmiotom zewnętrznym innym niż agenci i pośrednicy. Zgodnie z przyjętą polityką, bank dokłada szczególnej staranności przy przeciwdziałaniu przestępstwom związanym z działalnością banku oraz kształtuje pożądane zachowania jego pracowników w sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów korporacyjnych w tym zakresie.
W banku obowiązuje brak tolerancji dla przestępstw mających związek z jego działalnością. Wymóg zachowania szczególnej staranności w zakresie czynności związanych z zapobieganiem przestępstwom i nadużyciom, zgłaszaniem możliwości popełnienia przestępstwa, prowadzeniem czynności wyjaśniających w sprawach mogących powodować skutki finansowe lub reputacyjne dla banku oraz działalności zgodnej z obowiązującymi przepisami prawa obowiązuje wszystkich pracowników banku, a także osoby wykonujące pracę na rzecz banku oraz pracowników firm współpracujących, bez względu na zakres czy formę tej współpracy. Kwestie bezpieczeństwa w konkretnych obszarach określają dodatkowe przepisy wewnętrzne banku m.in. w odniesieniu do ochrony osób i mienia, bezpieczeństwa systemu informatycznego oraz zarządzania incydentami bezpieczeństwa.
W celu doskonalenia metod przeciwdziałania przestępstwom w banku, Departament Bezpieczeńswa i Departament Cyberbezpieczeństwa prowadzą cykliczne analizy potencjalnych zagrożeń bezpieczeństwa oraz przedstawiają wnioski z tych analiz Zarządowi i Radzie Nadzorczej banku wraz z rekomendacjami dotyczącymi wdrożenia lub modyfikacji określonych rozwiązań, w tym mechanizmów bezpieczeństwa. Nadzór nad realizacją polityki sprawuje Prezes Zarządu, a za realizację polityki odpowiadają dyrektorzy Departamentów Bezpieczeństwa i Cyberbezpieczeństwa w zakresie swoich właściwości.
Data przyjęcia polityki przez Zarząd: 5 października 2015 roku
Spełniając wymogi wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, jak również wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, kandydaci na członów Rady Nadzorczej podlegają ocenie odpowiedniości. Przyjęta przez Walne Zgromadzenie Polityka dotycząca oceny odpowiedniości pozwala na zbadanie faktu posiadania przez kandydata nieposzlakowanej opinii oraz posiadania, samodzielnie lub łącznie z innymi osobami, odpowiedniego poziomu wiedzy w zakresie działalności banku i związanych z tą działalnością ryzyk, jak również umiejętności i doświadczenia, pozwalających na wykonywanie powierzonych obowiązków.
Odpowiedniość obejmuje uczciwość, etyczność i niezależność osądu każdej osoby oraz zdolność poświęcania wystarczającej ilości czasu na wykonywanie swoich obowiązków. Polityka określa zasady i kryteria dokonywania oceny odpowiedniości, nadzór nad przeprowadzaną oceną i jej monitorowanie oraz zarządzanie sukcesją.
Data przyjęcia polityki przez Walne Zgromadzenie: 26 sierpnia 2020 roku
W banku zostały wprowadzone przepisy określające kierunki doboru, wyznaczania i planowania sukcesji, w tym zaplecza kadrowego oraz dokonywania oceny odpowiedniości członków Zarządu i osób pełniących najważniejsze funkcje w banku. Osoby te są oceniane pod względem posiadanych kompetencji, wiedzy i umiejętności, doświadczenia adekwatnego do stanowiska, a także reputacji, rozumianej jako wystarczająco nieposzlakowana opinia, uczciwość i etyka działania. Na skutek wprowadzonych przepisów Rada Nadzorcza banku podejmuje decyzje w zakresie doboru i oceny członków Zarządu, natomiast członkowie Zarządu podejmują decyzje w zakresie doboru i oceny MRT (Material Risk Takers). Szczegółowe informacje na temat faktycznego zróżnicowania wśród członków organów banku, z podziałem uwzględniającym płeć, wiek i staż, znajduje się w zakładce Zarządzanie różnorodnością.
Data przyjęcia polityki przez Radę Nadzorczą: 27 maja 2020 roku
W ramach przyjętej przez Walne Zgromadzenie Polityki odpowiedniości kandydatów na członków Rady Nadzorczej określono, że polityka odpowiedniości wobec członków tego organu realizowana jest z uwzględnieniem zasady zróżnicowania składu Rady Nadzorczej. Zasada zróżnicowania ma zapewnić odpowiedni dobór członków Rady w sposób umożliwiający dotarcie do szerokiego zakresu kompetencji, wiedzy i umiejętności, adekwatnych do stanowiska oraz gwarantujących wydawanie przez członków Rady – indywidualnie i jako organ – niezależnych opinii i decyzji w całym zakresie działalności banku. Zasada zróżnicowania doboru członków Rady opiera się o obiektywne kryteria merytoryczne w zakresie wykształcenia i doświadczenia zawodowego. Polityka ta określa także, że Walne Zgromadzenie dokonując oceny odpowiedniości, dąży do osiągnięcia równowagi w zakresie reprezentowania płci w składzie Rady.
Data przyjęcia polityki przez Walne Zgromadzenie: 26 sierpnia 2020 roku
Celem działalności marketingowej, public relations i komunikacji społecznej jest wzmacnianie pozycji rynkowej banku i marki, kreowanie oczekiwanego, spójnego wizerunku banku, spółek Grupy oraz Fundacji PKO Banku Polskiego w szczególności poprzez wspieranie działań sprzedażowych, inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć służących budowaniu świadomości marki wśród jej interesariuszy, jak i w wymiarze społecznym. Zgodnie z przyjętą strategią, bank rozwija relacje z otoczeniem prowadząc aktywne działania na rzecz społeczeństwa i z jego udziałem. Wspiera wydarzenia i projekty edukacyjne, obywatelskie, kulturalne oraz sportowe.
Działalność charytatywna prowadzona jest na rzecz marki banku przez Fundację PKO Banku Polskiego. Zarówno bank w ramach działalności sponsorskiej, jak i Fundacja PKO Banku Polskieg w ramach działalności charytatywnej, każdorazowo dokonują weryfikacji partnera i beneficjenta udzielanego wsparcia. Dbałość o racjonalność prowadzonej polityki sponsorskiej i charytatywnej osiągana jest także poprzez synergię działań. W Fundacji dba o to Rada Programowa składająca się z przedstawicieli banku. W najistotniejszych wizerunkowo obszarach programowych (kultury, tradycji, edukacji i sportu), bank i Fundacja realizują projekty wspólnie lub rozłącznie. Fundacja angażuje się ponadto w działania, których celem jest pomoc społeczna, ochrona życia i zdrowia oraz ekologia. Zakres działalności Fundacji jest określony w jej Statucie, natomiast zasady współpracy banku i Fundacji reguluje umowa. Taki podział zaangażowania w obszary programowe z jednej strony wzmacnia korzyści wizerunkowe banku, z drugiej zaś poszerza ich spektrum.
Polityka sponsorska banku obejmuje kilkustopniowy proces opiniowania i akceptowania nadsyłanych wniosków. Zgodnie ze Statutem banku, zawarcie umów sponsorskich o wartości przewyższającej 500 000 zł netto w stosunku rocznym wymaga uzyskania zgody Rady Nadzorczej, w związku z czym wiodące projekty sponsorskie przedstawiane są do oceny i decyzji Rady. Ważnym etapem jest ekspercka ocena projektów, dokonywana z uwzględnieniem: rangi przedsięwzięcia, potencjału biznesowego lub wizerunkowego i wiarygodności organizatora zapewniająca odpowiedni poziom realizacji, jak również otoczenia biznesowego, w jakim bank występuje jako sponsor oraz możliwości budżetowych. Pozytywnie ocenione wnioski kierowane są do Komitetu ds. Sponsoringu, gwarantującego rzeczowe i kompleksowe spojrzenie na rozpatrywane propozycje. Polityka podlega Ocenie racjonalności przez Radę Nadzorczą w cyklu rocznym.
Data przyjęcia polityki przez Zarząd: 17 grudnia 2019 roku
- Maksymalny czas nieprzerwanego trwania zleceń badań ustawowych przeprowadzanych przez tę samą firmę audytorską lub firmę audytorską powiązaną z tą firmą audytorską lub jakiegokolwiek członka sieci działającej na terenie UE, do której należą te firmy audytorskie, wynosi 5 lat obrotowych objętych badaniem. Maksymalny czas nieprzerwanego trwania zleceń, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, może ulec przedłużeniu o 2 lata, do maksymalnie 7 lat obrotowych objętych badaniem, na podstawie zgody KNF w przypadku równoczesnego zatrudnienia więcej niż jednej firmy audytorskiej w formule audytu wspólnego, pod warunkiem że wynikiem badania ustawowego jest wspólne sprawozdanie z badania.
- Umowę na badanie sprawozdań finansowych zawiera się na okres objęty badaniem nie krótszy niż 2 lata obrotowe, a maksymalnie na okres 3 lat obrotowych, z możliwością przedłużenia na kolejny okres objęty badaniem, wynoszący co najmniej 2 lata obrotowe.
- Firma audytorska może ponownie wykonywać czynności badania ustawowego sprawozdań finansowych po upływie co najmniej 4 lat od zakończenia poprzedniego badania sprawozdań finansowych banku oraz Grupy Kapitałowej.
- Kluczowy biegły rewident nie może przeprowadzać badania ustawowego sprawozdań finansowych za okres dłuższy niż 5 lat obrotowych objętych badaniem.
- Kluczowy biegły rewident może ponownie przeprowadzać badanie ustawowe sprawozdań finansowych po upływie co najmniej 3 lat od zakończenia ostatniego badania ustawowego sprawozdań finansowych banku oraz Grupy Kapitałowej.
W 2018 roku Rada Nadzorcza dokonała wyboru PricewaterhouseCoopers (PwC) Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Audyt spółka komandytowa jako firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania i przeglądu jednostkowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych za lata 2020-2021.
Data przyjęcia polityki przez Radę Nadzorczą: 12 grudnia 2019 roku
Główne obowiązki banku w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy (AML) oraz finansowaniu terroryzmu (CFT) polegają na: analizie i ocenie ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu każdego klienta nawiązującego współpracę z bankiem, rejestracji transakcji ponadprogowych i podejrzanych, analizie wszystkich transakcji przeprowadzanych i realizowanych przez bank, wstrzymywaniu transakcji lub blokadzie rachunku klienta oraz zamrażaniu wartości majątkowych w zakresie transakcji, których stroną jest podmiot figurujący na liście sankcyjnej.
Polityka Grupy stanowi załącznik do uchwały Zarządu w sprawie zasad AML-CFT i określa w szczególności sposób wymiany oraz ochrony informacji przekazywanych na potrzeby wykonywania obowiązków z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu pomiędzy poszczególnymi podmiotami wchodzącymi w skład Grupy. Jej celem jest zapobieganie wykorzystywania produktów Grupy do działań związanych z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu. Środki bezpieczeństwa finansowego są stosowane przed nawiązaniem relacji biznesowej z klientem, a następnie są powtarzane w trakcie trwania tej relacji w interwałach czasowych właściwych dla ryzyka danego klienta. Polityka określa standardy, które powinny być przestrzegane przez bank i podmioty zależne oraz wszystkie osoby w nich pracujące, w tym stałych i tymczasowych współpracowników, konsultantów, wykonawców, agentów zewnętrznych i ich pracowników. Bank i podmioty zależne wyznaczają w ramach swoich organizacji AML Officera, odpowiedzialnego za wymianę informacji w Grupie. Dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa przeprowadza okresowy przegląd polityki Grupy, nie rzadziej niż raz na rok, jak również sporządza kwartalną informację z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, którą przedstawia Prezesowi Zarządu banku.
Data przyjęcia polityki przez Zarząd: 1 października 2018 roku
Zasady zapewnienia zgodności i zarządzania ryzykiem braku zgodności oraz ryzykiem postępowania w PKO Banku Polskim definiują politykę zgodności, która odnosi się do zapobiegania działaniom niezgodnym z prawem, zapewnienia bezpieczeństwa informacji, w tym ochrony danych klientów, tworzenia przekazów reklamowych i marketingowych, standardów etycznych, zapobiegania konfliktom interesów, procedur antykorupcyjnych oraz łapownictwa, zasad akceptowania prezentów i upominków oraz postępowania z reklamacjami i odwołaniami klientów. Zasady definiują odpowiedzialność za zarządzanie ryzykiem zgodności i ryzykiem postępowania oraz określają sposób raportowania tych ryzyk.
Formułując warunki oferty produktowej oraz prowadząc sprzedaż produktów, podmioty wchodzące w skład Grupy dokładają wszelkich starań, aby produkty były adekwatne do potrzeb klientów, do których są kierowane, a sposób i forma proponowania nabycia produktów adekwatne do ich charakteru. Przed zawarciem umowy i w trakcie jej realizacji należy udzielać klientom informacji w zakresie przewidzianym prawem i praktyką rynkową. Dotyczy to udzielania informacji przystępnych dla przeciętnego odbiorcy, które są rzetelne, wyczerpujące i zgodne z prawdą, w szczególności o charakterze produktu, konstrukcji i warunkach realizacji umowy, jak również korzyściach i ryzykach oraz opłatach, prowizjach i innych kosztach związanych z zawarciem, wykonaniem i wcześniejszym rozwiązaniem umowy.
W odniesieniu do zasad przeciwdziałania korupcji bank stosuje wewnętrzne sposoby postępowania, mające na celu przeciwdziałanie tworzeniu otoczenia sprzyjającego przypadkom popełnienia przestępstw określonych w art. 229, 230a, 296a i 305 Kodeksu karnego (działania o charakterze korupcyjnym) przez podmioty powiązane z bankiem. Zasady te mają na celu przeciwdziałanie powstawaniu mechanizmów służących udzielaniu korzyści majątkowych i osobistych, zapoznawanie podmiotów powiązanych z bankiem (członków Zarządu i Rady Nadzorczej, pracowników banku i spółek Grupy oraz innych podmiotów realizujących usługi na rzecz banku) z zasadami odpowiedzialności karnej za przestępstwa o charakterze korupcyjnym oraz przeciwdziałanie podejmowaniu decyzji pod wpływem takich działań oraz w sytuacji konfliktu interesów.
Data przyjęcia zasad przez Zarząd: 8 lutego 2019 roku
Regulamin pracy banku opiera się na zasadzie, że każdy pracownik jest ważny bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie czy orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy. Pracodawca zobowiązuje się m.in. do przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi w zatrudnieniu, zagwarantowania równego traktowania pracowników wykonujących jednakową pracę lub pracę o jednakowej wartości oraz stosowania obiektywnych i sprawiedliwych kryteriów oceny wyników pracy. Regulamin wskazuje na obowiązek pracodawcy w zorganizowaniu pracy w sposób zapewniający osiąganie przez pracowników wysokiej wydajności i jakości pracy przy wykorzystywaniu ich kwalifikacji i uzdolnień, jak również w zapewnieniu pracownikom warunków pracy zgodnie z przepisami BHP oraz przepisami Kodeksu pracy.
Regulamin pracy banku określa również obowiązki pracownika, do których należy sumienne i staranne wykonywanie poleceń służbowych zgodnie z obowiązującymi przepisami wewnętrznymi, w tym zasad zawartych w Kodeksie Etyki banku. Każdy pracownik jest zobowiązany m.in. do przestrzegania zasad bezpieczeństwa systemu informaycznego oraz szczególnej ochrony danych w nim zawartych, jak również dbania o powierzone mienie i uczestniczenia w szkoleniach z zakresu BHP. Pracownik powinien także identyfikować okoliczności, w wyniku których dochodzi lub może dojść do konfliktu interesów z jego udziałem, spełniając obowiązek ich ujawnienia przełożonemu i Departamentowi Zgodności w celu przeprowadzenia dalszej analizy.
Data przyjęcia regulaminu przez Zarząd: 12 sierpnia 2013 roku
W Grupie obowiązują również zasady rekrutacji oparte na wysokich standardach w zakresie przeciwdziałania dyskryminacji oraz ochrony danych osobowych przy wykorzystaniu wsparcia nowoczesnych technologii i systemów informatycznych. W procesie rekrutacji bank i podmioty Grupy Kapitałowej dbają o prawa człowieka oraz zapewniają równość szans, kierując się celem pozyskania najlepszych kandydatów zewnętrznych, przy jednoczesnej promocji talentów wewnętrznych. Takie podejście umożliwia zatrudnianie osób o różnorodnym doświadczeniu i kompetencjach zawodowych. Bank prowadzi działania zachęcające pracowników do udziału w rekrutacjach wewnętrznych w całej Grupie w ramach rozwoju zawodowego w innych obszarach biznesowych. W trosce o pozytywne doświadczenia kandydatów w procesie rekrutacji, bank dywersyfikuje kanały dotarcia do różnych grup osób ubiegających się o pracę, skracając czas rekrutacji bądź stosując nowoczesne metody selekcji. Jednocześnie prowadzone są badania doświadczeń kandydatów, których wyniki mają służyć do doskonalenia działań wpływających na przebieg procesu rekrutacji.
Data przyjęcia zasad przez Zarząd: 28 lutego 2020 roku
Polityka wynagradzania pracowników banku i spółek Grupy Kapitałowej ma na celu zapewnienie spójnego systemu wynagradzania, uwzględniającego dostosowanie narzędzi i poziomów wynagrodzeń do poszczególnych grup stanowisk i lokalnych warunków rynku pracy, a także sytuacji ekonomiczno-finansowej banku i spółek Grupy. Polityka zapewnia spójność wynagradzania poprzez kształtowanie struktury wynagrodzenia na podstawie osiąganych efektów pracy i oceny kompetencji pracowników, budowanie w pracownikach odpowiedzialności za realizowane zadania oceniane w oparciu o zobiektywizowane kryteria, kształtowanie płac stałych w oparciu o wartościowanie stanowisk pracy oraz dostosowanie mechanizmów, narzędzi i poziomów wynagrodzeń do strategii i celów organizacji. Polityka zakłada sparametryzowanie zmiennych składników wynagrodzeń, żeby uwzględniały koszt ryzyka, koszt kapitału i ryzyko płynności banku i Grupy w perspektywie długoterminowej. Wskazuje również na zapewnienie takiego systemu, w którym pieniężne lub niepieniężne formy wynagrodzenia nie zachęcają osób zaangażowanych do faworyzowania własnych interesów lub interesów banku i pozostałych podmiotów Grupy ze szkodą dla klientów.
Rada Nadzorcza banku odpowiada za przyjęcie i aktualizowanie polityki, w szczególności monitorowanie czy polityka i praktyki w zakresie wynagrodzeń są odpowiednio wdrażane i dostosowane do ogólnych ram ładu korporacyjnego, kultury korporacyjnej, gotowości do podejmowania ryzyka i powiązanych procesów zarządzania. Polityka podlega Ocenie funkcjonowania przez Radę Nadzorczą w cyklu rocznym. Wdrożenie polityki wynagrodzeń podlega również niezależnemu wewnętrznemu przeglądowi dokonywanemu przez komórkę banku ds. Audytu wewnętrznego. Raport z przeglądu przedstawiany jest Radzie Nadzorczej i Komitetowi ds. Wynagrodzeń banku.
Data przyjęcia polityki przez Radę Nadzorczą: 23 lipca 2019 roku
Bank zakłada systemowe ujęcie działań zmierzających do identyfikacji potrzeb rozwojowych i kompetencyjnych pracowników, jak również określenia planu ich realizacji. Działania rozwojowe mają za zadanie wspierać pracowników banku w realizacji celów strategicznych organizacji, w szczególności w zakresie działalności biznesowej banku. Służą także przygotowaniu pracowników do wdrożenia nowych procesów, rozwiązań i produktów lub optymalizacji istniejących procesów.
Zasady zarządzania rozwojem pracownika i planowania sukcesji w PKO Banku Polskim zakładają między innymi prowadzenie edukacyjnych działań rozwojowych, które wspierają pracowników w nabywaniu wiedzy, umiejętności, kompetencji i kwalifikacji z uwzględnieniem celów biznesowych całego banku oraz jednostki organizacyjnej, w której pracownik wykonuje swoje obowiązki. Za koordynację i organizację działań rozwojowych odpowiada Departament Zarządzania Personelem i Efektywnością, z którym współpracują jednostki banku odpowiedzialne merytorycznie za dany proces lub produkt, przekazujące wytyczne lub założenia dla działań rozwojowych.
Data przyjęcia zasad przez Zarząd: 23 lipca 2019 roku
Bank stanowczo przeciwstawia się wszelkim formom dyskryminacji, nietolerancji i innym zachowaniom, które stoją w sprzeczności z wartościami organizacji i promuje wśród pracowników postawy oparte na wzajemnym szacunku. Wszelkie zachowania mogące wskazywać na występowanie mobbingu nie są akceptowane. W banku obowiązują przepisy wewnętrzne dotyczące zasad przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji oraz tryb rozpatrywania skarg dotyczących naruszenia uprawnień pracowniczych. Zasady te gwarantują przeciwdziałanie niekorzystnym zjawiskom w relacjach pracowniczych i określają sposób reagowania w sytuacji zaistnienia konfliktu interpersonalnego. W oparciu o te zasady każdy pracownik banku może bez obaw o konsekwencje zgłosić skargę na dowolne naruszenie uprawnień pracowniczych zdefiniowanych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa oraz prawie wewnętrznym. Pracownik ma prawo do dodatkowego wsparcia w procesie wyjaśniania skargi poprzez możliwość wskazania przedstawiciela organizacji związkowej albo przedstawiciela pracowników wyznaczonego zgodnie z przepisami wewnętrznymi banku do uczestnictwa w spotkaniach z udziałem pracownika lub przedkładania opinii w sprawie zasadności skargi. Bieżące wsparcie w obszarze pracowniczym oferuje Contact Center HR, dzięki czemu pracownicy mogą uzyskać aktualne informacje także w zakresie trybu zgłaszania skarg i anonimowych zgłoszeń dotyczących naruszeń uprawnień pracowniczych.
Skargi dotyczące szeroko pojętego naruszenia uprawnień pracowniczych rozpatrywane są indywidualnie, dlatego dla każdej z nich określa się optymalny sposób rozpatrzenia, pozwalający na sformułowanie odpowiednich wniosków i rekomendacji lub ewentualnie na podjęcie odpowiednich działań dodatkowych czy decyzji kadrowych. W toku weryfikacji wniesionych skarg stosowane są różne metody (m.in. anonimowe badania ankietowe, pogłębione wywiady z pracownikami, weryfikacja wskaźników fluktuacji i innych danych kadrowych). Przy ustalaniu sposobu działania każdorazowo uwzględnia się dbałość o zapewnienie jak największego obiektywizmu oceny, stąd wielokrotnie w wyjaśnianiu sprawy biorą udział przedstawiciele różnych jednostek, zgodnie ze strukturą organizacyjną banku.
Pozostałe podmioty Grupy Kapitałowej również uwzględniają w swoich przepisach wewnętrznych niezbędne rozwiązania gwarantujące przestrzeganie obowiązującego prawa w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji, zawarte w odrębnych regulacjach lub poprzez stosowne zapisy w regulaminach pracy, kodeksach etyki i innych adekwatnych dokumentach dla danej spółki.
Data przyjęcia zasad przez Zarząd: 27 czerwca 2018 roku