2022-12-30

Polska jest czwartym największym eksporterem mebli na świecie! Co więcej, mamy szansę wskoczyć na podium – sprzyjają nam światowe trendy. Jakie? Sprawdź w raporcie ekonomistów PKO Banku Polskiego.

Branża meblarska – prognozy rozwoju do 2026 r.
Pobierz bezpłatny raport↗

Pandemia przemeblowała wnętrza

Rozgrzany rynek nieruchomości i ludzie zamknięci podczas pandemii w czterech ścianach – te zjawiska przyczyniły się do doskonałego wyniku branży meblowej w 2021 r. Uziemienie z powodu COVID-19 sprawiło, że inaczej spojrzeliśmy na swoje wnętrza i dostrzegliśmy konieczność ich zmiany. Tak było na całym świecie. W związku z tym globalnasprzedaż mebli w 2021 r. wzrosła o 8 proc. do poziomu 568,7 mld euro. Dobra passa trwała aż do połowy 2022 r. Rosyjska inwazja Ukrainę oraz wzrost inflacji w wielu gospodarkach świata mogą się jednak przełożyć na zachwianie rynku meblarskiego w drugim półroczu 2022 r. W kolejnych latach spodziewane jest jednak odbicie – średnie tempo wzrostu sprzedaży mebli w latach 2023-2026ma wynieść 5,5 proc.

Polskie meble rosną w siłę!

Udział polskiego eksportu mebli w 2021 r. wyniósł 5,4 proc. Jesteśmy zaraz za podium, na którym od lat królują Chiny, eksportujące aż 42,4 proc. mebli na świecie. Co sprzyja polskim producentom? Przede wszystkim światowe trendy i zmiany na rynkach spowodowane rosnącymi kosztami transportu i zakłóceniami w łańcuchach dostaw. Najważniejsze mogą się okazać dwie strategie biznesowe:

  • nearshoring – zlecanie produkcji do kraju znajdującego się blisko;
  • friendshoring – tworzenie sieci dostawców w ramach państw współpracujących ze sobą polityczne i militarnie.

Ponadto wciąż rośnie świadomość ekologiczna konsumentów, co stwarza presję na ograniczanie negatywnego wpływu produkcji na środowisko. Połączenie tych wszystkich aspektów może sprawić, że polscy producenci mebli będą najlepszym wyborem i zdystansują konkurentów z rynków azjatyckich.

Salon przed kuchnią…

Od lat największy udział w rynku ma segment mebli do salonu, którego szacunkowa sprzedaż na świecie w 2026 r. będzie stanowiła aż 35,9 proc. i będzie rosła najszybciej. Najgorsze prognozy na lata 2022-2026 dotyczą z kolei segmentu: meble do kuchni i jadalni. Ich udział w całości sprzedaży ma nie przekroczyć 4,3 proc.

Sprzedaż w sieci

Rośnie też udział sprzedaży przez Internet – w 2022 r. 19 proc. przychodów ze sprzedaży mebli będzie pochodzić ze sklepów online. Zainteresowanie tym kanałem dystrybucji będzie nadal rosło i w 2025 r. około ¼ mebli zostanie kupiona w sieci – prognozuje Statista.

 

Rozwój branży meblarskiej do 2026 r.

Pobierz raport

 

Informację zawarte na stronie mają charakter informacyjny, reklamowy i nie stanowią oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego, usługi doradztwa inwestycyjnego oraz udzielania rekomendacji dotyczących instrumentów finansowych lub ich emitentów w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, a także nie są formą świadczenia usług doradztwa podatkowego ani pomocy prawnej.