2020-10-23

Dziewięć na dziesięć aut klasy premium kupują firmy. Jakie marki i modele pojazdów wybierają najczęściej? Kiedy warto wziąć leasing, a kiedy lepiej zdecydować się na wynajem długoterminowy, kredyt lub zakup gotówką?

leasing wynajem auto premium

 

Według danych Instytutu Samar, już 17,8% kupowanych aut osobowych stanowią auta marek premium. Przez ostatnie 20 lat ten segment aut zaliczył 13-krotny wzrost. Wynika to głównie z dostępności różnych form finansowania, najczęściej leasingu.

W mojej wieloletniej pracy jako zarządzający przedsiębiorstwami dealerskimi, działami sprzedaży dealerskiej, a teraz dostawca finansowania samochodów – bardzo często spotykam się z sytuacją, w której już raz wybrana forma finansowania jest powtarzana przez kupującego w przyszłości, bez szerszej refleksji i spojrzenia na obecne rozwiązania oraz wnikliwą analizę własnych potrzeb. Zastanowienia wymaga szczególnie zakup auta klasy premium.

Leasing auta premium

W 2019 r. zmieniły się przepisy dotyczące odliczania kosztów uzyskania przychodu od aut o wartości powyżej 150 tys. zł. Dla firm oznacza to, że łączna wartość rat leasingowych jest kosztem podatkowym wyłącznie do tej kwoty. Oczywiście niektórzy znaleźli sposób, na to, aby zniwelować „straty” – szczegóły opisane są w Dzienniku Gazecie Prawnej. Chciałbym jednak zwrócić uwagę na zupełnie inne aspekty leasingu.

Przy leasingu auta premium ważne jest to, że możemy zamówić sobie dowolne auto, o dowolnej, nawet bardzo indywidualnej i wyszukanej konfiguracji. Po drugie, możemy to auto serwisować w dowolnym autoryzowanym serwisie, a na koniec leasingu możemy auto odkupić. Leasing jest też dobrym rozwiązaniem dla osób, które chcą oddzielać majątek firmy od majątku prywatnego (odkupione auto można przerejestrować na osobę prywatną). Tym samym jest to też dobre rozwiązanie dla kolekcjonerów, którzy rozbudowują swoją stajnię pojazdów.

Wynajem długoterminowy auta premium

Konstrukcja wynajmu długoterminowego ułatwia relatywnie tańszy dostęp do użytkowania auta marki premium, ale wiąże się to z pewnymi ograniczeniami. Jeśli zamierzamy kupić auto o wyszukanym i „fantazyjnie zindywidualizowanym” wyposażeniu to lepiej kierować się ku standardowemu leasingowi. Do wynajmu długoterminowego trafiają auta, które operator (np. Masterlease) będzie mógł łatwiej odsprzedać po zakończeniu kontraktu. Takie pojazdy nalezy też serwisować w warsztacie wskazanym przez wynajmującego.

Jakie są zatem zalety wynajmu długoterminowego? Takie rozwiązanie jest często po prostu korzystniejsze od strony finansowo-księgowej. Po pierwsze raty za wynajem są w całości kosztem podatkowym dla firmy, nawet jeśli dotyczy auta o wartości 300 tys. zł. Ponadto użytkownik auta nie ponosi już innych kosztów (ubezpieczenia, serwisowania, wymiany opon, auta zastępczego).

Wynajem długoterminowy sugerowałbym osobom, które zaczynają swoją przygodę z markami premium. Już podczas podpisywania kontraktu znane są koszty użytkowania i eksploatacji (a te potrafią być bardzo wysokie).

Auto na kredyt gotówkowy

Popularność leasingu sprawiła, że po kredyt gotówkowy na samochód sięgają głównie odbiorcy indywidualni. To jest zrozumiałe – kredyt co do zasady jest droższy od leasingu. Ma jednak tę zaletę, że można go w każdej chwili spłacić. A następnie, np. sprzedać samochód w każdym momencie, by nie ciążył na „zdolności kredytowej” firmy i jej właściciela. Kredyt daje większą swobodę zarządzania swoim majątkiem niż leasing.

Auto za gotówkę. Czy warto?

Obecnie, marże jakie mają dealerzy ze sprzedaży aut nowych są dość niskie. Ważnym źródłem ich  dochodu jest marża z serwisu oraz prowizja za ubezpieczenie oraz finansowanie zakupu. W skrajnych sytuacjach możliwe jest, że auto za gotówkę będzie droższe od auta np. w leasingu. Jeśli weźmiemy pod uwagę znaczny spadek wartości auta tuż po zakupie – wydawanie gotówki na auto nowe staje się mało opłacalne. Są jednak indywidualne sytuacje kiedy taka forma będzie optymalna.

Najpopularniejsze marki i modele premium

Jakie samochody marek premium są najchętniej kupowane? Według Instytutu Samar, od stycznia do końca sierpnia 2020 r. liderem polskiego rynku był Mercedes. Aut koncernu ze Stuttgartu zarejestrowano w Polsce 11 827 szt. Na drugiej pozycji znalazło się BMW z wynikiem 10 888 aut, a na trzeciej Audi (9 044). W czołowej czwórce, do której należy ok. 85 proc. rynku premium, znalazło się również Volvo (7278).

Jeśli chodzi o poszczególne modele marek premium, to prym wiedzie Volvo XC60 (2 971 szt.). Na pozycji wicelidera na koniec sierpnia 2020 r. znalazło się BMW serii 3 (2 056 szt.) oraz Volvo XC40 (1 819 egzemplarze).

Księgowa nie zawsze wie lepiej

Jeśli masz wątpliwości jakie finansowanie wybrać – nie bój się pytać ekspertów. Porównuj oferty. W doborze odpowiedniego rozwiązania może pomóc Ci specjalista u dealera aut. Pamiętaj o finansowanie zakupu samochodu marki premium możesz zapytać swojego doradcę finansowego, doradcę firmowego w banku, albo przedstawiciela firmy leasingowej.

Warto pamiętać, że zakup nowego auta wiąże się ze znacznym spadkiem wartości w pierwszych latach użytkowania, co szczególnie dotyczy aut premium. Poza tym samochody marek premium też się psują... Opisane metody finansowania są dostępne także dla sprawdzonych aut używanych. Przykładową ofertę można sprawdzić m.in. w Automarket.pl lub Master1.

Zakup auta jest zwykle bardzo emocjonalnym przeżyciem i trudną decyzją, ale dobry wybór - także pod względem finansowym - pozwoli nam naprawdę cieszyć się z jazdy.

 

Łukasz Groszewski
Regionalny Dyrektor ds. Rynku Samochodowego w PKO Leasing

 

 

Informację zawarte na stronie mają charakter informacyjny, reklamowy i nie stanowią oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego, usługi doradztwa inwestycyjnego oraz udzielania rekomendacji dotyczących instrumentów finansowych lub ich emitentów w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, a także nie są formą świadczenia usług doradztwa podatkowego ani pomocy prawnej.